راه ترقی

آخرين مطالب

عمانی‌ها در تهران دنبال چه هستند؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
زینب اسماعیلی‌سیویری/ ملاقات‌های اخیر محمدجواد ظریف با یوسف‌بن‌علوی حالا دیگر هیچ وجهه خبری ندارد، تکرار این آمد‌و‌شدها تقریبا وجهه خبری و تازگی ماجرا را گرفته ‌است. تهران، مسقط، مونیخ و هر مکان دیگری که هر دو وزیر خارجه حضور داشته ‌باشند، فرصتی برای ملاقات آن دو خواهد بود. در سال 98، یوسف‌بن‌علوی بیش از شش‌بار به تهران سفر کرده ‌است. این سفرها در ماه‌های اخیر با فاصله‌هایی کوتاه‌تر و برخی از آنها بعد از مرگ پادشاه انجام شده‌ است و یک نوبت نیز محمد‌جواد ظریف به عمان رفته و بار دیگر چند روز پیش با یکدیگر در مونیخ دیدار کرده‌اند. حتی بن‌علوی میهمان ویژه نشست گفت‌وگوهای تهران در دی‌ماه نیز بود. اما این ‌همه سفر و ملاقات چه برنامه و هدفی را دنبال می‌کند. روی میز مذاکره دو وزیر و دو هیئت چه موضوعی قرار دارد.
عمان و اصل رفاقت
عمان در شرایط فعلی یکی از معدود قدرت‌های معقول منطقه است، کشور پادشاهی که دنبال برقراری صلح در منطقه است و از ایجاد آرامش در این منطقه پرآشوب خودش بیش از دیگر کشورها، منتفع می‌شود. ذات سلطنت عمان در دوران قابوس‌بن‌سعید، در حدود 70 سال اخیر، از زمانی‌که پدر خود، سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید را در کودتایی آرام کنار گذاشت تا 10 ژانویه 2019 که درگذشت، بر یک اصل اساسی استوار بوده است: «دوستی با همه، دشمنی با هیچ‌کس». همین اعتقاد درونی است که عمان را در میانه بحران تهران- واشنگتن در دوران باراک اوباما، به آنجا می‌رساند که واسطی از‌سوی پادشاه برای حل‌وفصل موضوع به واشنگتن رفته و بعد به تهران بیاید تا چند دور ملاقات در مسقط و یک دور گفت‌وگو در حیاط پشتی وزارت ‌خارجه در ایران انجام شود و بالاخره بعد از انتخاب حسن روحانی امکان مذاکره با آمریکا میسر شد.
کسی از یاد نمی‌برد نقش مثبت مسقط در دوره‌ خاکستری محمود احمدی‌نژاد در روابط بین‌الملل را که عمان چندین نوبت توانست زندانیانی را آزاد کند و یکی از اصلی‌ترین آنها، همان ماجرای آزادی ملوانان انگلیسی بازداشت‌شده در ایران بود. سلطان قابوس، در دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد برای آزادی سه شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران، اقدام به میانجیگری کرد . نقش سلطان آن زمان آن‌قدر پررنگ بود که حتی وثیقه یک‌ونیم میلیارد تومانی آن سه آمریکایی متهم به جاسوسی را نیز پرداخت کرد و هواپیمای اختصاصی پادشاه برای انتقال آن سه متهم به تهران آمد و آنها را منتقل کرد. اصل «دوستی با همه، دشمنی با هیچ‌کس» در منطقه نیز نظایر و مثال‌های متعددی دارد، از دخالت‌نکردن در تحریم قطر تا میزبانی با نتانیاهو در عین حالی که رابطه دیپلماتیک ندارند و... .
نمک‌شناس یک اعزام نیروی دوستانه
حکایت پادشاه و ایران اما فقط اینها نیست؛ آنها هنوز نمک‌شناس و قدردان نقش حکومت وقت ایران در نبرد ظفار هستند. چند سالی از روی‌کار‌آمدن سلطان قابوس نگذشته بود، مبارزات جنبش آزادی‌بخش عمان اندک‌اندک در حال تصرف مناطقی از عمان بود، سلطان تازه‌کار از همسایگان عربش کمک خواست اما غیر از اردن کسی به او روی خوش نشان نداد، سلطان قابوس رسما از ایران درخواست دخالت نظامی کرد. سال 1351 طرفین یک پیمان امضا کردند و آذر 1351 اولین یگان نظامی ایرانی وارد عمان شد. عملیات نیروهای ارتش شاهنشاهی ایران در عمان سه سال به طول انجامید و بالاخره آنها در جنگ، توانستند سلطان عمان را در پادشاهی‌اش تثبیت کنند و جنبش آزادی‌بخش عمان منحل شد. این ماجرا آن‌قدر برای سلطنت عمان پر‌اهمیت است که یک مقام وزارت خارجه می‌گوید هنوز عمانی‌ها در میز مذاکره با ایرانی‌ها از نبرد ظفار یاد می‌کنند و می‌گویند: «خون ایرانی‌ها با خون عمانی‌ها در هم آمیخته است». شاید این یکی از امتیازاتی باشد که از گذشته برای نظام جمهوری اسلامی باقی مانده‌ است اما توانسته یک متحد قوی در منطقه عربی را که چندان روی خوشی به ایران نشان نمی‌هند، حفظ کند. حالا عمانی‌ها اگرچه از پادشاهی سلطان قابوس‌بن‌سعید، فاصله گرفته، اما شواهد نشان می‌دهد هیثم بن طارق نیز قصد دارد سلوک پادشاه پیشین را در تعاملات خود ادامه دهد؛ به‌ویژه آنکه این روش برای ایجاد آرامش در منطقه و جایگاه مسقط در رابطه با جهان، مثبت و ثمربخش بوده است.
عمانی‌ها و ترویج نگاه ایرانی
عمانی‌ها به تهران آمده‌اند تا با توجه به آنچه خود می‌دانند و می‌پندارند، دنبال راهی برای بهبود وضعیت منطقه باشند. آنها قصد دارند از نگاه و نظر تهران مطلع شوند و این نگاه را در ملاقات‌ها و برنامه‌های خود نیز تبیین کنند. یک مقام آگاه می‌گوید تهران دنبال گفت‌وگو و مفاهمه است، در نشست‌و‌برخاست با وزیر خارجه عمان ما این نگاه را تبیین می‌کنیم و به این ترتیب علاوه بر اینکه آنها از نظر ما مطلع می‌شوند، خودشان نیز این نظرگاه را در ملاقات‌هایشان تبیین می‌کنند؛ اما به نظر نمی‌رسد عمان در واشنگتن فعلی نفوذ چندانی داشته باشد، به‌طور سنتی عمانی‌ها رابطه بهتری با دموکرات‌ها در آمریکا دارند، همان‌گونه که در دوره اوباما نیز توانستند باب میانجیگری با تهران را باز کنند. اما همه حاضران در صحنه از استفاده از لفظ میانجی چه در رابطه با آمریکا و چه در رابطه با عربستان پرهیز دارند. میانجی فردی است که از سوی دو طرف یک نمایندگی گرفته و دستور کار مشخصی از سوی کشور فرستنده داشته باشد؛ اما شواهد نشان می‌دهد که اکنون عمان چنین نقشی را از سوی آمریکا ندارد، همان‌طور‌که تهران نیز چنین نقشی را به مسقط نداده است. دیپلمات‌ها براساس شناختشان از عمانی‌ها می‌گویند این کشور زمانی که احساس کند موفق نمی‌شود، وارد هیچ موضوعی نمی‌شود؛ ازهمین‌رو می‌توان به ترددهای دیپلماتیک عمانی‌ها خوش‌بین بود. از‌همین‌رو می‌توان امیدوار بود که عمانی‌ها در مجامعی که حضور پیدا می‌کنند، صدای ایران باشند، ایرانی که دنبال گفت‌وگو با منطقه است نه درگیری. کار ویژه دیگر نشست‌و‌برخاست‌های متعدد عمانی‌ها، تلاش ایران و عمان برای برقراری امنیت در تنگه هرمز است، تنگه‌ای که مسیر تردد انرژی جهان است و سه کشور کویت، قطر و عراق برای دسترسی به آب‌های آزاد نیازمند استفاده از تنگه هرمز هستند، ازهمین‌رو تقویت رابطه با کشوری همسایه آن سوی تنگه برای هر دو کشور مفید است.
محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر ایران در عمان: در دوره سلطان جدید عمان رابطه 2 کشور تغییر نمی‌کند
‌چندین ملاقات بین آقای بن‌علوی و آقای ظریف انجام شده، محور این ملاقات‌ها و مذاکرات چیست؟
محور اصلی سفرهای یوسف بن‌علوی به تهران، موضوع اجرائی‌کردن ابتکار صلح هرمز است. البته در این سفرها درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای نیز تبادل نظر شد.
این رایزنی‌ها تلاشی برای همکاری‌های منطقه‌ای است و الحمدلله در روابط با عمان مشکلی نداریم و همکاری مناسبی بین دو کشور در جریان است. تلاش‌های عمان در منطقه در راستای صلح و امنیت منطقه‌ای بوده است و در این راستا سیاست‌های خود را دنبال می‌کند.
‌با توجه به روی‌کار‌آمدن سلطان جدید در عمان، تغییر رویکردی از سوی عمان شاهد خواهیم بود؟
با توجه به اولین اظهارات سلطان هیثم، سلطان جدید عمان، مبنی بر استمرار سیاست‌های سلطان قابوس، به نظر نمی‌رسد شاهد تغییرات اساسی در روابط با این کشور باشیم و استمرار سفرهای بن‌علوی می‌تواند مصداق این مطلب باشد.
‌آیا موضوع حل‌وفصل رابطه بین ایران و عربستان نیز در ملاقات‌ طرف عمانی مطرح است؟
در موضوع روابط با عربستان، جمهوری اسلامی ایران بارها سیاست‌های ایجابی خود را برای بهبود روابط ارائه داده و برخی کشورهای منطقه نیز برای این امر بین دو کشور تلاش کرده‌اند و باید منتظر باشیم تا ببینیم این تلاش‌ها چه زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/100570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

ستاره بایرن: به‌به، منتظر تونی‌های رئال هستم!

اوسمار: بازی در آبادان مقابل نفت همیشه دشوار است

بررسی عملکرد لژیونرها در هفته اخیر

عالیشاه: فکر نمی‌کنم مشکلم جدی باشد

آنچه در پایان بازی صنعت نفت و پرسپولیس رقم خورد

بازیکنان پرسپولیس بدون مصاحبه از میکسدزون خارج شدند

سردار آزمون به میلان رسید

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود