راه ترقی

آخرين مطالب

مرگ یک نفر بر اثر ویروس کرونا در تهران/ رسیدگی به مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا رایگان است اجتماعی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- بنابر خبرهای دریافتی، صبح امروز (شنبه) در بیمارستان محب یاس تهران (میرزا کوچک سابق)، یک خانم منشی جوان شاغل در یکی از بخش های این بیمارستان، به خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد.
در همین حال دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت دیروز (جمعه) اعلام کرد که با بررسی های انجام شده از بین افراد مشکوک، تا کنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر آلوده شدن به ویروس کرونا بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش های انجام شده، ابتلای 13 مورد جدید قطعی به نظر می رسد.
وی تاکید کرد که وزارت بهداشت در صورت مشاهده این بیماری، با شفایت مردم را در جریان قرار خواهد داد. وی از مردم خواست توصیه‌های بهداشتی فردی و عمومی را رعایت و در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا به آن توجه کنند.

وزیر بهداشت: رسیدگی به مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا رایگان است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رسیدگی به مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا رایگان است.
آقای دکتر نمکی در جمع خبرنگاران افزود: از آنجا که رایگان بودن بهداشت از اصول کشور ما محسوب می‌شود، خدمات رسیدگی، شناسایی و درمان در این زمینه هم برای مردم بی هزینه است و هیچ گونه مبلغی حتی فرانشیز هم از موارد مشکوک به کرونا یا آنفلوآنزا دریافت نمی‌شود.
او گفت:به محض اطلاع از وجود ویروس کرونا اقدام به بسیج کردن همه همکاران در سراسر کشور کردیم. در روند اقدامات درخواست لغو پرواز‌ها از کشور چین را داشتیم که با آن موافقت شد و در 36 مبدأ ورودی کشور تیم‌های جستجوگر بهداشتی را برای بیماریابی و موارد مشکوک مستقر کردیم. مبادی ورودی دریایی، زمینی، هوایی و بسیاری از فرودگاه‌های کشور اسکنر تِرمال و تب سنجی نصب کردیم.
آقای نمکی ادامه داد: در همین راستا مواردی هم یافت و بستری شدند، مواردی را که منفی شد به مردم اطلاع رسانی کردیم، البته در فضای مجازی شایعاتی پراکنده شده بود مبنی بر پنهان کاری وزارت بهداشت و اینکه دولت قصد دارد موارد مثبت را پس از انتخابات اعلام کند، ولی ما به مردم گفته بودیم به محض مشاهده اولین مورد مثبت، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.
او گفت: همزمان با شروع موج دوم آنفلوآنزای نوع B در کشور (به دلیل موج سرمای فصلی) با 285 مورد مشکوک به کرونا را مورد نمونه برداری قرار دادیم که از این تعداد 18 مورد مثبت و مبتلا به ویروس کرونا بودند و 4 مورد فوت و مابقی هم در حال بررسی هستند که اگر مورد جدیدی مثبت اعلام شود روزانه از ساعت 12 تا 13 هر روز اطلاع رسانی خواهیم کرد. در حال حاضر تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیج شده اند و در حال ردیابی همه موارد هستند.
وزیر بهداشت افزود: آنچه گفتنی است این که این ویروس علیرغم وحشتی که در جهان ایجاد کرده ویروسی کم تهاجم‌تر از ویروس آنفلوآنزای h1m1، حتی می‌توان گفت کشندگی ویروس آنفلوآنزا از کرونا بالاتر است، کرونا به مراتب از ویروس سارس هم ضعیف‌تر است.
آقای نمکی گفت: نکته حائز اهمیت ویروس کرونا قدرت سرایت بالای آن است تا حدی که به راحتی می‌تواند به بدن افراد سرایت کند، ولی درصد و احتمال مرگ مبتلایان به مراتب کمتر از آنفلوآنزا و سارس است.
او افزود: همسانی و همزمانی ویروس آنفلوآنزا و کرونا در کشورمان کار را برای همکاران ما کمی سخت کرده است و ما مجبوریم در شرایط فعلی همه بیماران را با پروتکل ویروس کرونا بررسی کنیم.
آقای نمکی گفت: توصیه می‌کنم که مردم نهراسند، زیرا همه نیرو‌های ما در راه مقابله با این ویروس بسیج شده اند. خوشبختانه بسیاری از مبتلایان به کرونا در قم رو به بهبودی و ترخیص از بیمارستان هستند. یک مورد بیماری که در اراک شناسایی شده بود هم در حال بهبودی است؛ این یعنی میزان کشندگی ویروس کرونا به حدی که ترسیم می‌شود نیست.
او با اشاره به استقبال 57 دانشجو از ووهان چین به ایران افزود: این افراد پس از 15 روز قرنطینه، سالم مرخص شدند.
وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا افرادی را مبتلا و گرفتار می‌کند که هم سن بالا دارند یا زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی یا نقص ایمنی به دلیل بیماری‌های نقص ایمنی یا مصرف دارو‌های ایجاد کننده ضعف ایمنی مصرف می‌کنند. هیچ مورد مرگی در بچه‌ها یا جوانان نداشته ایم، در موارد مبتلایان هم به جز موارد مسن و دارای نواقص ایمنی، افراد دیگری بستری نیستند.
آقای نمکی افزود: توصیه می‌کنم در کنار عدم اضطراب، رعایت مسائل پیشگیرانه مانند شستشوی دست ها، پرهیز از روبوسی، پرهیز از دست دادن و عدم تردد در اماکن شلوغ به لحاظ بالا بردن ریسک ابتلا به بیماری الزامی است.
افرادی که دچار سرماخوردگی به هر علت هستند استفاده از ماسک یا وسیله‌ای که از انتشار قطرات آلوده به ویروس حین سرفه یا عطسه جلوگیری کند، توصیه می‌شود.
او گفت: توصیه می‌کنم در این روز‌ها از برگزاری برخی از نشست‌ها پرهیز شود، استفاده از قلیان به دلیل احتمال استفاده جمعی از آن می‌تواند خطر بالایی به همراه داشته باشد.
آقای نمکی افزود: استفاده از وسایل مشترک مانند خودکار یا به امانت سپردن موبایل و دریافت ژتون در برخی از ادارات می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را بالا ببرد، برای این موارد باید مکانیزم دیگری طراحی و اجرا شود.
او گفت: به دلیل فقدان دارو و راه درمانی قطعی برای کرونا، از شهروندان تقاضا می‌شود رعایت موارد پیشگیرانه را جدی بگیرند.
وزیر بهداشت استفاده از ماسک برای عموم مردم را توصیه نکرد و افزود: متأسفانه مشاهده می‌شود افراد سودجو نان خودشان را از راه‌های نامناسب تأمین می‌کنند و ماسک‌هایی که زیر هزار تومان قیمت دارد با ارقام چندهزار تومان می‌فروشند.
آقای نمکی تصریح کرد: در روز‌های آینده آن قدر ماسک به بازار رایگان تزریق می‌کنیم که سوداگران این کالا ماسک‌ها را با قیمت پایین به مردم عرضه کنند.
او گفت: افرادی که عطسه، سرفه و آبریزش بینی و علائم آنفلوآنزا دارند استفاده از ماسک را جدی بگیرند. امیدواریم که درگیر بیماری کرونا نشویم، اما در صورت بروز این اتفاق، تخت بیمارستانی به میزان کافی تأمین و در حال آماده باش داریم.
آقای نمکی افزود: متأسفانه برخی شایعه کرده اند که وزارت بهداشت کیت تشخیص ندارد، این حرف کذب است، ما به قدر کافی هم کیت تشخیص داریم، هم کارشناس برجسته برای تشخیص.مورد مشکوک به کرونا در مدارس نداشتیم/ در صورت داشتن علائم سرماخوردگی به مدرسه نروید؛ غیبت‌ها موجهند
مدیرکل امور سلامت وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه هیچ مورد مشکوکی در مدارس از ابتلا به کرونا ویروس نداشتیم گفت: اگر هم مواردی وجود داشته باشد باید وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کند و ما امر آموزش و پیشگیری را بر عهده داریم.
دکتر حسن ضیاءالدینی، درباره تمهیدات آموزش و پرورش برای پیشگیری از کرونا در جمعیت دانش آموزی اظهار کرد: ما آموزش‌ها را از چندی قبل در کل کشور آغاز کرده‌ایم و به منظور ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان بخشنامه‌هایی را با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی به استانها ارسال کرده‌ایم تا اصول بهداشتی و فردی و نکات سلامت به دانش آموزان آموزش داده شود.
ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و تامین صابون مایع مدارس
وی افزود: امروزه کنترل و نظارت بهداشت محیط مدارس نیز در دستور کار است به عنوان مثال به مدارس توصیه کرده‌ایم تمیز کردن دستگیره درها که بچه‌ها بیشتر با آن در ارتباط هستند و ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی و تامین صابون مایع برای سرویس‌های بهداشتی را انجام دهند.
مدیرکل امور سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین کنترل نظارت اصول بهداشتی مواد غذایی قابل عرضه در پایگاه‌های تغذیه و آموزش‌های پیشگیرانه نیز از مدارس خواسته شده است.
وی در ادامه توصیه‌هایی برای دانش آموزان به منظور پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی داشت و گفت: توصیه می‌شود دانش آموزان هنگام عطسه و سرفه حتما جلوی دهان خود را بگیرند، مرتب دستهایشان را با آب و صابون بشویند و از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنند. ما این آموزش‌ها را از هفته گذشته آغاز کرده‌ایم.
دانش‌آموزان در صورت داشتن علائم سرماخوردگی به مدرسه نروند/مشکلی بابت غیبت‌ها وجود ندارد
ضیاءالدینی همچنین توصیه‌ای به خانواده‌ها داشت و عنوان کرد: به خانواده‌ها تاکید کردیم اگر فرزندشان دچار تب یا علائم سرماخوردگی شد تا بهبودی کامل به مدرسه نیاید. هیچ مشکلی به لحاظ غیبت از سوی مدرسه وجود ندارد و به مدیران مدرسه تاکید کردیم که با والدین همکاری کنند تا در پیشگیری از کرونا ویروس با همکاری همه مردم موفق شویم.
برنامه آموزش و پرورش برای توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مدارس
مدیرکل امور سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مردم به شایعات توجه نکنند زیرا این بیماری نیز با پیشگیری قابل کنترل است، در پاسخ به پرسشی درباره توزیع ماسک و وسایل ضد عفونی کننده در سطح مدارس گفت: تصمیماتی در این زمینه گرفته شده و هر قسمت آموزش و پرورش وظیفه‌ای در این زمینه بر عهده خواهد داشت.
وی اضافه کرد: امروز (شنبه) نیز کمیته‌ای در این باره تشکیل می‌شود. در استان‌ها برای امور سلامت و تامین وسایل و مایحتاج بهداشتی چون صابون مایع بودجه گذاشته شده و خود مدارس قرار است این تجهیزات را در صورت نیاز خریداری کنند.
مدیرکل امور سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هفته گذشته جلساتی در قالب ویدئو کنفرانس با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، مدیران کل و معاونین و روسای آموزش و پرورش برگزار و موارد لازم اطلاع رسانی شده است گفت: نکات بهداشت فردی و جمعی در سایت معاونت تربیت بدنی نیز بارگذاری شده و استان ها می توانند از دستورالعمل‌ها و پوسترهای بهداشتی آماده شده استفاده کنند.
هیچ مورد مشکوکی به کرونا در مدارس نداشتیم
وی ضمن اعلام اینکه هیچ مورد مشکوکی به کرونا در مدارس نداشتیم گفت: اگر هم مواردی وجود داشته باشد باید وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کنند ما امر آموزش و پیشگیری را بر عهده داریم.
ضیاءالدینی در پایان تأکید کرد که خانواده‌ها نگران نباشند چرا که تجربه آنفولانزای پرندگان را نیز در سال 88 داشتیم و توانستیم بحران را پشت سر بگذاریم.

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟
ویروس کرونا از طریق تماس با قطرات تنفسی و مدفوع افراد آلوده، ذرات هواویز و ناقل‌های بی‌جان انتقال می‌یابد.
دانشمندان هنوز در تلاشند تا چگونگی انتقال ویروس کرونا را که این روزها بهداشت جهانی را با وضعیت اضطراری مواجه کرده است، تعیین کنند. مشخص کردن مولفه‌های انتقال این بیماری مرگبار تنفسی، کلید تبیین موثرترین روش‌ها برای محافظت از افراد و توقف همه‌گیری آن است. در نبود اطلاعات دقیق و معتبر، شناخت فعلی در مورد چگونگی انتشار ویروس کووید-19 (کرونا) عمدتا بر پایه آن چیزی است که در مورد کروناویروس‌های مشابه می‌دانیم.
در ادامه به فرضیات اصلی در مورد چگونگی انتقال و انتشار این ویروس اشاره می‌کنیم:
قطرات تنفسی
اکثر کارشناسان بهداشت عمومی بر این باورند که کرونا از طریق قطرات تنفسی که در حین عطسه یا سرفه کردن با شدت از بدن فرد آلوده خارج می‌شوند، انتشار می‌یابد. این قطرات معمولا به اندازه کافی سنگین هستند تا بلافاصله روی زمین یا سطوح پیرامون بنشینند. اگر این قطرات از طریق دست‌های نشسته‌ای که با سطح آلوده تماس داشته‌اند به دهان، بینی یا چشم کسی که در آن نزدیکی است برسند، عفونت ایجاد می‌شود.
بر همین اساس، سازمان بهداشت جهانی (WHO) افراد را به پرهیز از تماس نزدیک با هر کسی که تب، سرفه یا سایر علائم تنفسی دارد، توصیه می‌کند. این بدان معناست که باید دستکم یک متر از فرد بیماری که این علائم را دارد، فاصله گرفته و از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن این افراد خودداری کنید.
اگرچه احتمال انتقال کرونا از طریق چشم‌ها هنوز به طور کامل بررسی نشده است اما گوانگفا وانگ از اعضای هیات تخصصی ذات الریه در چین، معتقد است که در حین معاینه بیماران از این راه آلوده شده است. گروهی از چشم پزشکان نیز در نامه‌ای به هفته‌نامه‌ پزشکی لانست از فرضیه وی پشتیبانی کردند. مطالعات پیشین نشان داده است که بافت معروف به ملتحمه که پشت پلک‌ها و قسمت جلوی صلبیه (سفیدی چشم) را می‌پوشاند، دروازه ای برای ورود عفونت‌ها است. این چشم پزشکان در نامه خود از همکارانشان خواستند تا به هنگام معاینه موارد مشکوک به کرونا از عینک محافظ استفاده کنند.
ذرات ریز هواویز
افراد به هنگام عطسه، سرفه یا حتی نفس کشیدن، ذراتی را به اطراف پخش می‌کنند که آنقدر کوچکند که به جای اینکه به سمت زمین بیفتند، تا مدتی در هوا معلق می‌مانند. از آنجایی که امکان استنشاق این ذرات توسط دیگر افراد حاضر در محیط وجود دارد، وقتی یک ویروس همراه آن‌ها باشد، احتمال این که افراد را آلوده کند بیشتر است.
مطالعات بیشتری لازم است تا تایید شود که آیا این فرضیه در مورد انتقال ویروس کووید-19 نیز صدق می‌کند یا نه. به گفته بنیامین کاولینگ استاد بهداشت عمومی دانشگاه هنگ کنگ، اگر اینطور باشد، کارکنان بخش بهداشت که با افراد آلوده در تعامل و تماس هستند، باید اقدامات احتیاطی که در درمان سایر بیماری‌های عفونی که از این طریق منتقل می‌شوند، مثل سل را در این مورد نیز اتخاذ کنند.
با این حال کاولینگ معتقد است حتی اگر این راه اصلی انتقال کرونا باشد، ماسک‌های تنفسی در جلوگیری از آن تاثیر چندانی ندارند. سردرگمی و نگرانی‌ها در مورد شیوع این ویروس مرگبار باعث بروز کمبود تجهیزات بهداشتی از ماسک‌های تنفسی و دستکش‌های جراحی گرفته تا ضدعفونی کننده‌های دست در جهان شده است.
مدفوع
یکی دیگر از راه‌های احتمالی انتقال کرونا این است که افراد آلوده پس از دفع مدفوع دست‌های خود را به خوبی نشسته و با این دست‌های آلوده سطوحی که افراد سالم با آن‌ها تماس دارند را لمس کنند یا برای آن‌ها غذا تهیه کنند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این مورد یکی از عوامل مهم و کمتر شناخته شده انتقال این ویروس تنفسی است.
این فرضیه همچنین چگونگی شیوع کرونا بین صدها مسافر و خدمه کشتی‌های کروز را نیز توضیح می‌دهد.
به گفته جان نیکولز از اساتید پاتولوژی دانشگاه هنگ کنگ، اگر اینطور باشد، شست و شوی مرتب دست‌ها و ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و مکان‌های مخصوص تهیه و سرو غذا می‌تواند از مجهز کردن افراد به ماسک‌های صورت در کند کردن روند انتشار و شیوع این ویروس موثرتر باشد. به گفته وی، در این مورد ماسک‌ها می‌توانند مفید باشند زیرا مانع از آن می‌شوند تا افراد انگشتان آلوده خود را به دهان ببرند.
ناقل‌های بی‌جان
آب، مواد غذایی و ناقل‌های بی‌جان -اشیایی چون لباس یا وسایل منزل - ممکن است منبع عفونت باشند، به ویژه اگر به ترشحات تنفسی یا مدفوع فرد مبتلا آلوده شده باشند.
مقامات بهداشت چین متوجه این خطر شده و از همین رو شهروندان خود را به نوشیدن آب جوشانده شده، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دستها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می‌کنند.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-19» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون 75 هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان 2 هزار و 233 تن را گرفته است.
این ویروس همچنین هزاران نفر را در 27 کشور دیگر مبتلا کرده است. تاکنون 14 نفر در خارج از چین جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
به گفته مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، ویروس کرونا تاکنون 18 مورد قطعی مبتلا در کشور داشته که چهار نفر آنان جان خود را از دست داده‌اند. در لبنان نیز یک مورد ابتلا و 2 مورد مشکوک شناسایی شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/100688/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

بازیکنان تیم ملی در جلسه فنی وحید شمسایی

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد