راه ترقی

آخرين مطالب

پنج فناوری‌ بهداشتی و درمانی برای مقابله با ویروس کرونا دانش

پنج فناوری‌ بهداشتی و درمانی برای مقابله با ویروس کرونا
  بزرگنمايي:

راه ترقی- به گزارش سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا که به طور رسمی با عنوان COVID-19 شناخته می‌شود تا روز پنجشنبه هفته گذشته بیش از 75 هزار نفر را آلوده و 2100 نفر را به کام مرگ فرستاده است.
ابزاری‌هایی که برای تشخیص سریع و مراقبت از مبتلایان به این ویروس توسعه یافته‌اند، امکان شناسایی و تفکیک بیماران و در نتیجه جلوگیری از شیوع این بیماری را در جوامع محتلف فراهم کرده است.
در مناطقی که این ویروس شیوع جدی‌تری داشته، ابزارهای متعددی برای مقابله با آن به کار گرفته شده است. کشور چین به دلیل وجود تقاضای بالا برای فناوری‌های بهداشتی و درمانی جدید، یکی از کشورهای پیشرو در تولید و توسعه این فناوری‌ها محسوب می‌شود.
صرف‌نظر از منشاء و شدت آلودگی یک بیماری واگیردار، آزمایش تعداد بیشتری از شهروندان و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در جریان شیوع بیماری، موجب افزایش احتمال جلوگیری از گسترش آن می‌شود. در واقع سال‌ها قبل شناسایی یک بیماری واگیردار ماه‌ها طول می‌کشید، اما اکنون با بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات، این کار تنها چند روز به طول می‌انجامد.
در این گزارش 5 مورد از فناوری‌های بهداشتی و درمانی که در سراسر جهان برای مقابله با ویروس کرونا به کار گرفته می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

1- تشخیص از راه دور با استفاده از کنفرانس ویدیویی
محققان، یک برنامه مراقبت و تشخیص از راه دور توسعه داده‌اند که امکان معاینه و به‌کارگیری اقدامات مراقبتی برای افراد مبتلا به کرونا را از راه دور فراهم می‌کند.
این پژوهشگران با نصب تجهیزات شبکه ارتباطی 5G در بیمارستان دانشگاه سیشوان واقع در غرب چین توانستند اولین مورد تشخیص کرونا از راه دور را انجام دهند. قرار است این فناوری به زودی در سایر بیمارستان‌های چین نیز به کار گرفته شود.
 
2- مراقبت از بیماران توسط ربات‌ها
در ماه ژانویه متخصصان مرکز پزشکی منطقه‌ای پرویدنس واقع در واشنگتن با استفاده از یک ربات توانستند علایم حیاتی یک شخص آلوده را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از نمایشگر داخلی ربات با وی ارتباط برقرار کنند. این فناوری امکان انجام اقدامات تشخیصی اولیه مانند اندازه‌گیری فشار خون و دمای بدن را بدون تعامل نزدیک با بیماران فراهم می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌های چینی، این فناوری در بیمارستان‌های چین کاربردهای دیگری مانند تغذیه بیماران و انتقال زباله‌های آن‌ها نیز دارد. همچنین ربات‌هایی با قابلیت تولید پرتوهای ماوراء‌بنفش اتاق‌ها، تجهیزات و هواپیماهایی که قصد پرواز از چین به مقصد فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس را دارند، پاکسازی و گندزدایی می‌کنند.

3- استفاده از نرم‌افزار برای شناسایی الگوهای مرتبط با ویروس کرونا در سوابق پزشکی
برخی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای بهداشتی و درمانی، سیستم‌های خود را به‌روز رسانی کرده‌اند تا امکان شناسایی الگوهای مرتبط با کرونا و علایم بالقوه این بیماری در سوابق پزشکی بیماران فراهم شود.
در پایان ماه ژانویه یکی از غول‌های ثبت اطلاعات سلامت موسوم به Epic، پرسشنامه نظارت بر سفر خود را با کمک متخصصان بیماری‌های واگیردار و بر اساس خط مشی مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها به روزرسانی کرد. هدف از این اقدام فراهم کردن اطلاعات ضروری برای پزشکان و متخصصان سلامتی از طریق پرس و جو در خصوص سفرهای بین‌المللی و علایم احتمالی بیماری‌ها بود.
علاوه بر این دو شرکت بزرگ Athenahealth و Meditech نیز خط مشی‌ها، دستورالعمل‌های آزمایش و پرسش‌های نظارتی جدیدی را در نرم‌افزارهای ثبت الکترونیکی سوابق خود گنجاندند. این رویکرد امکان دریافت سریع اطلاعات موردنیاز از بیماران را فراهم می‌کند.

4- کاهش ترس بیماران از کرونا با استفاده از چت‌بات‌ها
چت‌بات‌ها برنامه‌های کامپیوتری هستند که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر از طریق صدا یا متن طراحی می‌شوند.
تعداد زیادی از شرکت‌های فنی فعال در حوزه سلامت، نرم‌افزارهای خود را به‌روزرسانی کردند تا چت‌بات‌هایی را بسازند که امکان بررسی ابتلا به ویروس کرونا را پیش از مراجعه کاربران به بیمارستان فراهم می‌کنند. این چت‌بات‌ها امکان شناسایی زودهنگام علایم کرونا و اجتناب از مراجعات غیرضروری به پزشک را فراهم می‌کنند.
یک برنامه مراقبتی موسوم به 98point6 در ماه ژانویه چت‌باتی را برای اطلاع از ابتلا به ویروس کرونا عرضه کرد و تاکنون الگوریتم مورد استفاده در آن را بر اساس علایم این بیماری به روز رسانی کرده است.
در حال حاضر چت‌بات‌های هوشمند به منظور پاسخگویی به سوالات مرتبط با کرونا با عموم مردم در ارتباط هستند. شرکت Haptik یکی از این چت‌بات‌های هوشمند را که nCov Helpdesk نام دارد آموزش داده و از طریق پلتفرم WhatsApp در اختیار عموم قرار داده است تا به پرسش‌های کاربران در رابطه با ویروس کرونا پاسخ داده و اطلاعات به‌روز را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

5- استفاده از تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی برای نظارت بر بیماران مبتلا به کرونا
مرکز بالینی سلامت عمومی شانگهای به منظور کاهش گسترش کرونا در چین از حسگرهای پوشیدنی به‌منظور اندازه‌گیری دمای بدن بیماران استفاده می‌کند.
این حسگرها به بدن بیمار متصل شده و اطلاعات مربوط به دمای بدن وی را به طور مستمر و به صورت لحظه‌ای برای متخصصان ارسال می‌کنند. این فناوری در چهار بیمارستان دیگر چین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بیمارستان شانگهای اعلام کرده است که به زودی از حسگرهای دیگر برای اندازه‌گیری ضربان قلب و وضعیت تنفس بیماران استفاده خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/100887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟