راه ترقی

آخرين مطالب

در آستانه قرنطینه نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با بالاگرفتن آمارهای مبتلایان به کرونا در ایران و پس از گزارش چند نمونه انتشار این بیماری در کشورهای دیگر بعد از سفر شهروندان ایرانی مبتلا، برخی از همسایگان ایران تمهیدات خود به‌منظور پیشگیری از ورود این بیماری به کشورشان را بیشتر کردند. کویت، امارات متحده عربی، ارمنستان، پاکستان، ترکیه و همچنین کشور دیگری در منطقه، یعنی عربستان سعودی، در میان این کشورها هستند.
ترکیه اعلام کرد که مرزهای خود با ایران را در‌پی شیوع ویروس «کرونا» به‌طور موقت خواهد بست. به گزارش ایلنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «پس از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، تصمیم گرفته‌ایم که مرز زمینی خود با این کشور را به‌طور موقت ببندیم».
وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواست تا از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند. به گزارش ایلنا، به نقل از ارمن‌پرس، وزارت امور خارجه ارمنستان در این بیانیه اعلام کرد: «ما همکاری‌های نزدیکی با مقام‌های ایران و گرجستان برای تبادل اطلاعات و اتخاذ تدابیر لازم به‌دنبال شیوع ویروس کرونا داریم. ما اخبار به‌روز درباره تدابیر اتخاذشده را اعلام خواهیم کرد و از شهروندان ارمنی می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند». همچنین سفارت ارمنستان در ایران از توقف فعالیت‌های این سفارت به‌صورت موقت خبر داد. به گزارش ایلنا، به نقل از رادیو عمومی ارمنستان، سفارت ارمنستان در ایران از 23 فوریه سال 2020، یعنی از روز گذشته، به‌طور موقت فعالیت اداره کنسولی و پذیرش شهروندان را به‌طور موقت متوقف می‌کند. سفارت در این بیانیه بابت این مشکل از شهروندان عذرخواهی کرد. سفارت جمهوری ارمنستان درباره زمان از‌سرگیری فعالیت‌های سفارت اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در این خبر البته اشاره نشده ‌است که این تصمیم دقیقا به چه دلیل گرفته‌ شده ‌است، اما با توجه به بیانیه وزارت خارجه این احتمال وجود دارد که شیوع کرونا در این تصمیم نقش داشته باشد. در همین زمینه یکی از نمایندگان مجلس این کشور نیز خواستار توقف پروازهای ایران- ارمنستان و بستن مرز شد. به گزارش ایلنا به نقل از ارمن‌پرس، ادمون ماروکیان، نماینده مجلس ملی ارمنستان گفت: «در شرایط فعلی‌، ما اعتقاد داریم که بستن مرز ارمنستان و ایران و توقف پروازهای ایران- ارمنستان تا زمان مهار کرونا‌ویروس در ایران ضروری است». او در ادامه گفت: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای از طرف دوستانمان در ایران به دست ما می‌رسد. در شرایط فعلی، ما معتقدیم که لازم است مرز زمینی و هوایی ایران و ارمنستان به‌صورت موقت بسته شود. این یک ضرورت به نفع امنیت ملی ما است، زیرا اتخاذ‌نکردن اقدامات مناسب می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد». نماینده مجلس ملی ارمنستان در ادامه نوشت: «ما نگرانی و شفقت خود را به مردم ایران ابلاغ می‌کنیم و ابراز امیدواری می‌کنیم که آنها بتوانند این فاجعه را مهار کنند».
وزارت بهداشت کویت نیز اعلام کرد که شهروندان کویتی از ایران خارج و به کویت
باز گردانده خواهند شد. به گزارش ایلنا به نقل از نشنال، وزارت بهداشت کویت اعلام کرده است که پس از درگذشت دو نفر دیگر براثر کرونا‌ویروس در ایران، 750 شهروند کویتی را از ایران باز می‌گرداند. اولین پرواز صبح شنبه با انتقال 130 نفر در کویت به زمین نشست و دکتر بازل آل‌صباح، وزیر بهداشت کویت، تأیید کرد که همه عاری از ویروس هستند و از نظر سلامتی و روحیه شرایط مطلوبی دارند. او گفت: «ما با مقام‌های ایرانی ارتباط برقرار کرده‌ایم آنها اطمینان داده‌اند که تمام اقدامات لازم قبل از پرواز دوشنبه از ایران انجام می‌شود. همین اقدامات برای همه پروازهایی که از کشورهای آلوده به کروناویروس صورت می‌گیرد، انجام خواهد شد». ایلنا همچنین به نقل از اسکای‌نیوز می‌نویسد اداره بنادر کویت در بیانیه‌ای ورود هر نوع کشتی از ایران به کویت را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.
عربستان نیز شهروندان خود را از سفر به ایران منع کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، شهروندان سعودی از سفر به ایران برای مقابله با کرونا‌ویروس منع شده‌اند. همچنین عربستان از سفر مسافران غیرسعودی که به ایران سفر داشته‌اند نیز جلوگیری می‌کند، مگر اینکه این افراد یک دوره 14روزه کمون ویروس‌ کرونا را گذرانده باشند.
پاکستان نیز به دلیل شیوع کروناویروس در ایران، در مرز مشترک با ایران، شرایط اضطراری وضع کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خلیج‌تایمز، دولت پاکستان در استان بلوچستان پاکستان که دارای مرز با ایران است به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط اضطراری وضع کرده است. عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، به رئیس وزیر بلوچستان گفته است که تمام اقدامات پیشگیرانه و مقابله با ویروس کرونا را در این استان انجام دهد.
ایلنا گزارش می‌دهد، در لبنان، پس از تأیید اولین مورد کروناویروس در یک زن 45 ساله لبنانی که از شهر قم ایران باز‌می‌گشت، اعتراض‌هایی درباره عدم توقف پرواز از ایران شکل گرفته است.
عراق پیشتر محدودیت‌هایی بر مرز مشترک خود با ایران اعمال کرده بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/100921/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟