راه ترقی

آخرين مطالب

کمپین انتخاباتی ترامپ در هند نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا سفر خود به هند را امروز دوشنبه آغاز می‌کند. او هفتمین رییس‌جمهور امریکایی است که از این کشور بازدید می‌کند.
«بی‌بی‌سی» در مورد اهمیت این سفر نوشت: بخشی از دیدار دو روزه ترامپ از هند به منظور ارضای حس غرور ترامپ و رفع نیاز او به تمجید شدن است، اما هدف اصلی او افزایش شانس خود برای ماندن در راس قدرت پس از انتخابات سال 2020 امریکاست.
او از سه شهر هند بازدید خواهد کرد؛ دهلی پایتخت ملی این کشور، آگرا جایی که می‌تواند از تاج محل بازدید کند و احمدآباد مهم‌ترین شهر در استان غربی گجرات که قرار است در مراسمی با نام «خوشامدی ترامپ» برای بیش از 100 هزار نفر سخنرانی کند.
این بی‌تردید واکنش دیپلماسی عمومی به مراسم پرزرق و برق «سلام مودی!» است که سال گذشته در شهر هیوستون ایالت تگزاس برگزار شد و در آن نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و ترامپ برای یک جمعیت 50 هزار نفری از اتباع هندی امریکا سخنرانی کردند.
اما این دیدارها فقط نمایشی و برای جوسازی نیست، بلکه بیشتر برای ایجاد تغییر در رویکرد کلی رهبران امریکا نسبت به هند است. این‌بار نیز هدف فهماندن اهمیت هند به ترامپ و کمک کردن به او از طریق جمعیت 2.4 میلیون نفری رای‌دهندگان هندی ساکن امریکاست.
حداقل یک دلیل وجود دارد که این مساله برای شخصیت ترامپ جالب باشد؛ روابط قوی‌تر و راهبردی.
بعید است توافق تجاری محدودی که مدت‌ها بحث امضای آن میان امریکا و هند داغ بود، در جریان این سفر نهایی شود. اختلاف‌نظرها بر سر قیمت سیب، گردو و وسایل پزشکی؛ تقاضای امریکا برای دسترسی بیشتر به بازارهای لبنیات، طیور و تجارت الکترونیکی هند و بحث و گفت‌وگوهای مداوم بر سر کاهش تعرفه‌ واردات موتوسیکلت‌های امریکایی هارلی دیویدسون از سوی هند، همچنان حل نشده باقی مانده است.
گمانه‌زنی‌ها درخصوص اینکه آیا رابرت لایتیزر، نماینده تجاری سازش‌ناپذیر امریکا، از این سفر صرف‌نظر می‌کند یا خیر، موضوعی است که نشان می‌دهد امضای چنین توافقی حداقل موقتا از دستور کار خارج شده است.
در سخنان ترامپ هیچ «معامله‌ای» برای معامله‌گر وجود ندارد. تجارت میان امریکا و هند از 66 میلیارد دلار در سال 2008 به 142.6 میلیارد دلار در سال 2018 افزایش یافته است. بخشی از این افزایش تجارت در نتیجه تقویت روابط استراتژیک و در زمانی اتفاق افتاد که تولید ناخالص داخلی هند در هر سال بیش از
7-8 درصد رشد می‌کرد. اما افت شدید در آمار رشد اقتصادی هند (که تخمین زده می‌شود از 2019 تا 2020 حدود 5درصد باشد)، معرفی سیاست‌های اقتصادی حامی تولیدات داخلی و تمایل بیش از حد ترامپ به ایجاد تعادل در تراز تجاری که در حال حاضر به نفع هند است، آینده روابط دو کشور را دچار مشکل کرده است.
در چنین شرایطی، دولت مودی باید به شکلی که گویی با توافق‌های تجاری از تصمیم ترامپ مبنی بر ایجاد تعادل دوری می‌کند، تمرکز خود را بر پتانسیل استراتژیک روابط امریکا و هند بگذارد. از این گذشته، هند بزرگ‌ترین بازار اطلاعاتی باز در جهان محسوب می‌شود. در این کشور به ازای هر نفر، داده‌ بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان استفاده می‌شود. هند همچنان برای محصولات شرکت‌های «فناوری بزرگ» امریکا مقیاسی است که در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی‌کنند. با وجود مشکلات اقتصادی کنونی، این بازار همچنان بزرگ‌ترین بازار مصرف رو به رشد و نسبتا باز برای محصولات و مشاغل امریکایی خواهد بود. هند همچنین یکی از کشورهای بزرگ وارد‌کننده سلاح است. تجارت دفاعی بیشتر به عنوان نکته‌ای مثبت در این رابطه دیده می‌شود. تجارت مصنوعات دفاعی میان امریکا و هند در دهه گذشته به سرعت گسترش یافته و تقریبا از صفر درصد در سال 2008 به کمی بیشتر از 15 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است. احتمال می‌رود چند توافق مشخص در رابطه با تجارت دفاعی -ازجمله خرید 24 فروند هلی‌کوپتر چندمنظوره امریکایی از سوی هند- در طول سفر رییس‌جمهور امریکا به هند انجام شود. در حالی که مقامات بیشتر بر جزییات مربوط به توافق‌های دفاعی و قراردادهای مرتبط تمرکز می‌کنند و در حالی که چندین شهر و یک استادیوم غول‌پیکر کریکت برای خیره کردن ترامپ آماده می‌شوند، این رابطه منحصر به فرد باید چیزی بیش از علاقه ترامپ به خودنمایی و تظاهر باشد.
اکنون زمان آشفتگی‌های ژئوپلیتیک است. معماری سیاست جهانی پس از سال 1945 با چالش‌هایی مواجه است؛ عقب‌نشینی امریکا از تعهدات بین‌المللی خود که در خروج این کشور از توافقنامه‌های آب و هوایی تا خنثی کردن معاملات تجاری چندجانبه شاهد آن بودیم؛ قمار تریلیون دلاری چین در «راه ابریشم جدید»، بازگشت روسیه، مساله برگزیت و اختلاف در میان کشورهای اروپایی در برخورد با فناوری‌های جدیدی مانند «جی.5» این امر نیازمند آن است که دو دموکراسی بزرگ و آشفته جهان به حل و فصل این نگرانی‌ها و چالش‌ها تمایل نشان دهند. تنها می‌توان امیدوار بود که مودی و ترامپ در مذاکرات خود در احمدآباد و تاج‌محل برای بحث درباره شرایط کنونی جهان و پتانسیل واقعی روابط امریکا و هند بتوانند زمانی پیدا کنند. علی‌رغم اعتیاد ترامپ به تجارت و توافق، این فرصتی طلایی برای دو رهبر جهان است تا بتوانند فضایی را برای گفت‌وگو پیدا کرده و دریابند که دو کشور دموکراتیک بزرگ واقعا چگونه می‌توانند قرن بیست‌و یکم را شکل دهند.
ترجمه هدیه عابدی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/100979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969