راه ترقی

آخرين مطالب

ترامپ از مودی چه می خواهد؟ نوشتارها

ترامپ از مودی چه می خواهد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرآنلاین / متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ترامپ به مدت دو روز به هند سفر کرده و در احمداباد مورد استقابل گسترده ای قرار گرفته است. این سفر در اوج اختافات اقتصادی بین دو کشور صورت گرفته است.
مهسا مژدهی/ ترامپ امروز به عنوان اولین سفر رسمی خود به هند، وارد فرودگاه احمداباد شد. این سفر حتی پیش از آنکه رئیس جمهوری آمریکا عازم آن شود جنجالی شده بود. پیش از این ناارامی های داخلی در هند به علت تبعیضات مذهبی و اقدام دولت برای دیوار کشی در مقابل زاقه هایی که در محل عبور آمریکایی ها قرار داشتند، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود. همچنین کم تر از یک هفته پیش از این سفر ترامپ مدعی شده بود که هند رفتار خوبی با امریکا ندارد. او برای اثبات این ادعایش به روابط تجاری میان دو کشور اشاره کرده بود. حالا انتظار می رود که بخش مهمی از دیدار مقامات هندی با رئیس جمهور امریکا و تیم همراه او، با موضوع مسائل اقتصادی مرتبط باشد.
همچنین نگرانی هایی وجود دارد که ترامپ در این سفر و دیدار با مقامات هندی، بر تصمیمات آنها در ارتباط با ایران در زمان تحریم تاثیر بگذارد. ایران و هند با وجود تحریم ها روابط خوبی با هم دارند که ایالات متحده را نگران می کند.
تنش های اقتصادی میان هند و امریکا
رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه گذشته گفته بود که امضای قرارداد بزرگ اقتصادی با دهلی را به زمان دیگری منتقل می کند. او گفت که ممکن است این توافق به بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا موکول شود. از سوی دیگر هندی ها از عملکرد امریکا ناراضی هستند و گفته بودند که مذاکرات دو کشور بی نتیجه بوده است. به گزارش العالم آمریکا به هند فشار وارد کرده است تا شرایط بهتری برای شرکت های بین المللی کارت های بانکی الکترونیکی ایجاد کند اما هند مذاکرات در این خصوص را به تعویق انداخته است زیرا آمریکا با درخواست دهلی نو برای آزمایش مواد خام خوراکی وارداتی از آمریکا مخالفت کرده است. امریکا مهم ترین شریک تجاری هند به حساب می آید.
ترامپ کسی است که اصرار زیادی به انجام این توافق دارد. او این توافق را به عنوان یک موفقیت در سیاست خارجی برای خود تلقی می کند و به دنبال این است تا اثبات کند که سیاست های تجاری او، جواب داده است. او که در مورد سیاست های داخلی، موفق بوده و طرفداران خودش را دارد اما در سیاست خارجی و موضوع تجارت با دیگر کشورها چندان موفق نبوده و سیاست های اعمالی اش تا امروز دشمنان زیادی برای ترامپ تراشیده است. با این حال او به دنبال توافقات تجاری است تا در ماه های باقی مانده از آنها به عنوان سندی بر کارامدی دولتش استفاده کند.
اختلافات تجاری دو کشور زمانی بالا گرفت که آمریکا تعرفه های بالاتری را بر واردات آلومینیوم و فولاد هند وضع کرد. هند هم به‌عنوان تلافی بر تعدادی از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه اعمال کرد. این اختلافات عمدتا تجاری تا جایی پیش رفت که دو تن از چهره های اقتصادی امریکا، یعنی وزیرخزانه داری و نماینده تجاری امریکا، به هند همراه با رئیس جمهور سفر نکردند. این اتفاق پیش از این برای برخی کشورهای دیگر هم افتاده بود اما به نظر می رسد که با وجود آن، روابط صمیمی مودی و ترامپ همچنان بر سر جای خود باقی است.
ترامپ پیش از اینکه راهی هند شود به استقبال پرشوری که قرار بود در این کشور از او به عمل بیاید دل بسته و گفته بود:« برخی می‌گویند این بزرگ‌ترین مراسمی خواهد بود که آنها تا کنون در هند برگزار کرده‌اند. این چیزی است که نخست وزیر [ هند]به من گفت.»
آیا ترامپ کشمیر را فراموش کرده است؟
در ماه های گذشته اختافات میان هند و پاکستان ابعاد بسیار گسترده ای پیدا کرده است. آمریکا در ابتدا تلاش کرد تا میانه را بگیرد و به عنوان کشوری که متحد هر دو طرف به حساب می آید، راه حلی ارائه دهد. اما عملا چنین اتفاقی نیافتاد و موضوع از توصیه های دوستانه فراتر نرفت و اختلافات هم کمتر نشد. موضوع کشمیر که هند و پاکستان بر سر آن در جدال با یکدیگر هستند، برای ایالات متحده از اهمیت زیادی برخوردار نیست و به نظر می رسد در سفر ترامپ به هند هم برنامه ای برای کاهش تنش ها در این منطقه وجود نداشته باشد.
این موضوع می تواند باعث رنجش عمران خان، نخست وزیر پاکستان از ترامپ باشد. او به واسطه گری رئیس جمهور آمریکا بر سر کشمیر و قولی که ترامپ برای حل این مسئه داده بود، امیدوار بود ولی حالا به نظر می رسد که این موضوع در سایه روابط دوستانه مودی و ترامپ قرار گرفته است. این بی تمایلی ترامپ یک برد برای هندی ها به حساب می آید چرا که دولت این کشور هیچگونه تمایلی به گفتگو و یافتن یک راه حل برای کشمیر ندارد و ترجیح میدهد که موضوع در سکوت خبری باقی بماند. هرگونه صحبتی در مورد این اختافات از سوی ترامپ می تواند نگاه ها را به عملکرد دولت مودی در کشمیر معطوف کند و این موضوع اصلا مورد علاقه دولت هند نیست.
به دنبال فروش سلاح و خرید رای در هند
ترامپ از راه نرسیده خبر داد که قرار است سلاح های جدید به هند بفروشد. در پاییز امسال ماجرای خرید سلاح رابطه میان امریکا و هند را شکر آب کرده بود و رییس جمهور آمریکا این کشور را حتی به تحریم هم تهدید کرد. چرا گه هند تمایل خود را به خرید سلاح از مسکو نشان داده بود. در حال حاضر به نظر می رسد که این اختلاف حل شده و هند بلاخره قرار است سلاح های خود را طبق معمول از امریکایی ها بخرد. این یک خبر خوشحال کننده برای ترامپ و برای کارخانه های اسلحه سازی امریکاست چرا که هند مشتری وفاداری برای آنها به حساب می آید که پول خوبی به اسلحه های امریکایی می دهد.
از سوی دیگر ترامپ بارها نشان داده که عاقه ویژه ای دارد تا رای هندوهای ساکن امریکا را به دست بیاورد. او در انتخابات سال 2016 هم از احساسات هندوها با اشاره به نزدیکی با هند استفاده کرد و حالا هم به محض رسیدن به احمداباد از سوی هندی ها استقبال چشمگیری برای او در نظر گرفته شده است. رئیس جمهور امریکا به تصویری که از خود در چشم هندوهای ساکن ایالات متحده می سازد دل بسته است.
به نظر می رسد که سفر ترامپ به هند نتواند در واقع مشکلات اقتصادی میان دو کشور را فعلا حل کند، اما از نظر سیاسی می تواند برای ترامپ یک موفقیت به حساب بیاید. او هم بیشتر به شکوه استقبال در احمداباد اشتیاق نشان داده و برایش چندان اهمیتی ندارد که دستاوردهای واقعی سفر به هندوستان و دیدار با مودی چه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/100992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت