راه ترقی

آخرين مطالب

چگونه مجلس می‌تواند واقعا در راس امور قرار بگیرد؟ مقالات

چگونه مجلس می‌تواند واقعا در راس امور قرار بگیرد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رضا نصری / غرض از نوشتن این مقاله تضعیف «شورای نگهبان» نیست. نگارنده از بیان این مطالب هیچ انگیزه جناحی ندارد و هدف سیاسی هم دنبال نمی‌کند. انتشار این مقاله نیز به عمد به پایان انتخابات موکول شد تا بیان این موارد حمل به تلاش برای ایجاد بی اعتمادی به مجلس شورای اسلامی و کاهش میزان مشارکت رأی‌دهندگان نشود. هدف از این مقاله بیان یک ایراد حقوقی و طرح یک پیشنهاد اصلاحی است تا مجلس شورای اسلامی - آنطور که باید و شاید - واقعاً در رأس امور قرار بگیرد، چرا که بدون اعمال این اصلاحات، ساختار کنونی چنین اجازه‌ای به آن نمی‌دهد. اما چرا مجلس در ساختار کنونی در رأس امور نیست؟ چون در ساختار کنونی «شورای نگهبان» - به دلیل مُدل اعمال نظارتی که از آن تبعیت می‌کند - در رأس امور قرار گرفته است:
در نظام‌های سیاسی دنیا سنجش «مطابقت مصوبات مجلس با اصول قانون اساسی» طبق دو مُدل صورت می‌گیرد. مُدل اول مُدل موسوم به Abstract review است؛ و مُدل دوم مُدل Concrete review نام دارد.
در مُدل اول، نهاد مسئول نظارت (نهاد همتای شورای نگهبان) پیش از اینکه مصوبه مجلس به قانون تبدیل شود، نظارت خود را اعمال می‌کند. یعنی یک نظارت پیشینی (A priori) دارد. اما اعمال این نظارت - هر چند یک نظارت پیشینی است - معمولاً بر «همه» مصوبات اعمال نمی‌شود؛ بلکه نظارت نهاد ناظر صرفاً بر مصوبات اُرگانیکی اعمال می‌شود که هدف آنها قانونگذاری در مورد حوزه ساختاری و روابط میان-نهادی است. یعنی اگر مجلس بخواهد قانونی تصویب کند که مثلاً اختیار یک نهاد حکومتی را افزایش یا کاهش دهد، یا اگر بخواهد برای برگزاری همه‌پرسی قانون تصویب کند، یا اگر بخواهد تغییر در ساختار حکومت اعمال کند، آنگاه نهاد نظارتی وارد عمل می‌شود و مطابقت آن قانون را با قانون اساسی ارزیابی می‌کند.
در مُدل دوم نهاد نظارتی «پس» از تبدیل شدن مصوبه به قانون و صرفاً در صورت «ثبت درخواست» (Constitutional challenge) می‌تواند مطابقت یک قانون مورد مناقشه را با قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد. یعنی، در این مُدل، قوانین مصوب مجلس - پس از اجرا - و فقط در صورت وجود تردید در مورد مطابقت آ‌نها با قانون اساسی مورد نظارت نهاد ناظر قرار می‌گیرند. در این مُدل منطق این است که مطابقت قانون با اصول قانون اساسی تنها در «عمل» و پس از «اجرای قانون» قابل تشخیص است. در این مُدل «ثبت درخواست» نیز - در برخی نظام‌ها - صرفاً از جانب مقامات رسمی (که قانون تعیین کرده) قابل وصول است و در برخی سیستم‌ها هر شهروند می‌تواند در شرایطی خاص این درخواست نظارت را مطرح نماید. به عنوان مثال، در کشوری که پیرو چنین مُدلی است، تصور کنید قانونی وضع شده که مقرر داشته حمل مواد مخدر بالای فلان حجم «قاچاق» محسوب می‌شود و فردی مطابق آن قانون بخاطر حمل بالای آن حجم به جرم «قاچاق» متهم شده است. در چنین مُدلی، آن فرد می‌تواند مطابقت قانون مذکور را با «اصل برائت» که در قانون اساسی ذکر شده مغایر بخواند و قانون را در «دادگاه قانون اساسی» یا «دیوان عالی» مورد «چالش قانون اساسی» قرار دهد. در این صورت، نهاد ناظر - که معمولاً دادگاه است - وارد عمل می‌شود و مطابقت آن قانون را با اصل برائت مصرح در قانون اساسی مورد سنجش قرار می‌دهد.
حال، مُدلی که در ایران پیاده می‌شود، مُدل اول است. یعنی شورای نگهبان در ایران پیش از تبدیل شدن مصوبه به قانون و - بدون ثبت درخواست و وجود مناقشه - مطابقت آن را با قانون اساسی و شرع بررسی می‌کند. اما با این تفاوت عمده که در ایران - برخلاف اغلب نظام‌های سیاسی در دنیا - نهاد نظارتی (شورای نگهبان) نه فقط بر قوانین اُرگانیک و ساختارمحور که بر «همه» مصوبات مجلس نظارت دارد. یعنی هم نظارت پسینی دارد، هم نظارت مستمر و هم نظارتی که بر همه جنس قانون اعمال می‌شود.
یعنی در عمل، شورای نگهبان بر مصوبات مجلس شورای اسلامی «حق وتو» دارد.
در واقع، وقتی یک نهاد در معرض وتوی یک نهاد دیگر است، دیگر نمی‌تواند منطقاً در رأس امور قرار داشته باشد.
اگر بازیگران صحنه سیاست همچنان قائل به این هستند که مجلس باید «در رأس امور» باشد، لازم است یک اصلاح اساسی در شیوه اعمال نظارت شورای نگهبان انجام دهد.
این اصلاح می‌تواند تغییر در قانون باشد به نحوی که شورای نگهبان صرفاً بر قوانین خاص (یعنی قوانین اُرگانیک، مهم و ساختارمحور) نظارت داشته باشد؛ یا قانون به نحوی تغییر کند که شورای نگهبان صرفاً به صورت «موردی» و در مورد قوانین بحث‌برانگیز (که در مطابقت آنها با قانون اساسی و شرع تردید وجود دارد) اعمال نظارت کند؛ یا اینکه قانون به نحوی عوض شود که مُدل اعمال نظارت شورای نگهبان از مدل اول (Abstract) به مُدل دوم (Concrete) تغییر شکل و ماهیت دهد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آمریکا بزرگترین کانون شیوع کرونا

ویروس کرونا در هوا باقی می‌ماند؟

خیز ترکیه برای نفت دیرالزور به جای شکست ادلب

اجرای ضوابط قرنطینه خانگی و سازمانی در جزیره کیش

نیروی انسانی؛ سرمایه اصلی کشور برای قوی شدن

سی ان ان: کرونا ما را به عنوان یک گونه تغییر خواهد داد؟

افشای طرح خطرناک آمریکا برای آتش افروزی تازه در منطقه

4 فرار از زندان در یک هفته‌

آتلانتیک: بحران کرونا می‌تواند 18 ماه به طول انجامد

کرونا و سردرگمی استراتژیک ما

نفع ایران از تعویق المپیک توکیو

کرونا چه تاثیری بر آینده خاورمیانه خواهد داشت؟

واشنگتن پست: ترامپ سیاست های اشتباهش در قبال ایران را اصلاح کند

نیویورک تایمز: شیوع کرونا در نیویورک احتمالاً بدتر از ووهان و لمباردی خواهد بود ‌

خاورمیانه و اقدامات مخرب ترامپ در سایه کرونا

دانشگاه سیدنی مطرح کرد: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند کرونا را مهار کند

با موافقت شریعتمداری ؛ پروانه کار اتباع خارجی تمدید شد

قوی شدن در فضای مجازی انتخاب است یا ضرورت؟

کرونا یکی از بخش‌های فوق محرمانه «شاباک» را افشا کرد‎

چرا مقایسه شیوع کرونا در کشور‌های مختلف خطرناک است؟

ادامه حواشی پایتخت 6

منصوری : المپیاد ملی کد نویسی و تولید محتوای دیجیتال دانش آموزی بر گزار می شود

پیام وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت ولادت سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار

پیام تبریک وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز

چین: تحریم های یک جانبه علیه کشورهای درگیر کرونا لغو شوند

واعظی اعیاد شعبانیه و روز پاسدار را تبریک گفت

نخستین دستگاه تست سیار کرونا رونمایی شد

ظریف : هموطنان ما را آزاد کنید

نامه یازده سناتور آمریکایی به ترامپ برای لغو موقت تحریم‌های ایران در پی شیوع کرونا

جهانگیری: افزایش و یا کاهش محدودیت‌ها منوط به همراهی مردم است

ویروس کرونا از اوایل بهمن در ایران چرخش داشته است

روحانی: دولت ٩٠ درصد هزینه‌های بیماران کرونایی را پرداخت می‌کند

احتمال تغییر نحوه تفکیک پسماند از ١6 فروردین ماه

آمریکا در وضعیت قرمز

پیش بینی "وکس" از مدت زمان مبارزه با کرونا

ساعت طرح ترافیک جدید اعلام شد

راهکار نهایی AFC برای لیگ قهرمانان آسیا؛ تک بازی به میزبانی یک کشور

آغاز طرح ترافیک 99 از 16 فروردین / اجرای طرح از ساعت 8 الی 17

کسب دانش‌فنی تولید کیت‌های استخراج و تشخیص کرونا در کشور

جهانگیری از بخش کرونای بیمارستان امام حسین (ع) بازدید کرد

مجید انصاری: تعطیلی تجمعات برای پیشگیری از کرونا عقلانی و شرعی بود

هواتو دارم

رونمایی از تنها لیگ دنیا که کرونا آن را تعطیل نکرد

آزمون‌های مرحله دوم المپیادهای علمی دانش‌آموزان به تعویق افتاد

رشد نرخ 26 ارز رسمی در هفته دوم فروردین ماه 99

برگزاری دوره مجازی تربیت مدرس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

همبستگی برای سلامتی کادر درمان و پزشکی برای شکست کرونا

لزوم حمایت از زنان سرپرست خانوار در شرایط بحران کرونا

قاسمی: تحریم کنندگان باید مسوولیت مرگ هزاران انسان بی‌گناه را بپذیرند

کرونا و اقتصاد