راه ترقی

آخرين مطالب

کرونا سیاسی نشود نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کرونا به سیاست هم راه یافت. کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعه کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید 19 را شامل می‌شود. کروناویروس‌ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت. در نهایت، در دسامبر 2019 نیز، برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس با همه‌گیری در انسان شناسایی شد و از چند روز قبل در ابتدا به معضلی در چین و پس از آن به بیماری در ایران و ایتالیا و کشورهای دیگر تبدیل شد. نکته قابل تامل در کرونا ورود سیاسیون به این بحث بود و نشان دادند تنها در عرصه سیاست صاحبنظر نیستند بلکه می‌توانند شایعات زیادی درباره کرونا منتشر کنند و حتی به‌عنوان ابزاری برای هجمه به رقیب ازنام این بیماری استفاده می‌کنند. حسین زاده عضو فراکسیون امید دیروز توئیت کرد: « ‏از تولیدکننده ماسک و فروشنده‌اش تا معاون وزیر و نماینده مجلس و فعال سیاسی، همه و همه ‎#کرونا براشون شده محلی برای کاسبی؛ حالا با گران فروشی ماسک یا با ارزان فروشی خودشان. مشکل ملت کرونا نیست مشکل دروغ و عدم شفافیت است.»
کرونا؛ بهانه انتخاباتی اصولگرایان
در روزهای منتهی به انتخابات مجلس یازدهم موج شایعات با محوریت کرونا افزایش پیدا کرد که هدفش مشخص بود: «کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رای به بهانه ترس از ابتلا به بیماری کرونا» که البته در تحلیل این شایعات به دو موضوع می‌توان اشاره کرد. نخست اینکه این شایعه از سوی اصولگرایان مطرح شد تا حامیان جریان اصلاحات از حضور در انتخابات و رای دادن به کاندیداهای اصلاح‌طلب خودداری کنند و دیگر، اینکه این شایعه از سوی اصولگرایان پس از برگزاری انتخابات مطرح شد تا به نوعی درصد پایین حضور در انتخابات را مرتبط با هراس از کرونا اعلام کنند و بس. علی مطهری نماینده مجلس هم طرح ادعاهایی مانند تأثیر «ویروس کرونا» و «ضعف مجلس و دولت» برای توجیه کاهش شدید مشارکت را نیز غیرقابل قبول خواند و از جمله گفت: «مسأله ضعف مجلس هم یک دروغ بزرگ است، به این دلیل که در واقع دست‌های مجلس دهم بسته بود.» نکته قابل توجه آنکه رسانه‌های اصولگرا در «رفع اتهام از خود به رسانه‌های خارجی متوسل شده و نوشتند: « شبکه‌های ماهواره‌ای معاند پس از بالا گرفتن موج اشتیاق مردم برای شرکت در انتخابات در سراسر کشور دست به دامن شایعه شیوع بیماری کرونا و ضرورت عدم حضور در «تجمع»‌ها شدند! » تا اینگونه القا کنند ردصلاحیت کاندیداهای جریان اصلاحات نقشی نداشته است!
ابتلای دلواپسان به توهم کرونایی!
برخی عرصه کرونا را با عرصه اتهام زنی اشتباه گرفته‌اند به‌عنوان نمونه مشرق دیروز نوشت: «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان از دو مساله بسیار عصبی و پریشان هستند؛ اولین مساله، تشییع میلیونی و باشکوه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی است و دومین مساله نیز، شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. حالا این طیف که به ماهیگیری سیاسی برای اهداف قبیله‌ای و شخصی مشهور است، در تازه‌ترین اقدام به کاسبی از کرونا مشغول شده است. حجم «سیاه نمایی» و «ادعاهای بی پایه و اساس» و «خودتحقیری» در یادداشت این فعال اصلاح‌طلب به حدی زیاد است که در رقابت با بسیاری از یادداشت‌های رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا، با اختلاف فاحش در صدر است. واقعیت این است که اصلاح‌طلبان بدون توجه به منافع ملی و عزت مردم ایران، از هر اتفاقی برای سیاه نمایی و القای چندصدایی در حاکمیت و تکرار دروغ اختیارات محدود دولت و القای گزاره غلط شکاف عمیق میان حاکمیت و مردم بهره می‌برند. از نگاه اصلاح‌طلبان، هر موضوعی از جمله کرونا، بهانه است، اصل نظام نشانه است.»
آمار کرونایی، راهی برای دیده شدن
برخی نمایندگان مجلس برای خودنمایی اظهارات کرونایی دارند مانند احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم که مدعی شده بود تنها در قم (150کیلومتری جنوب تهران) 50 نفر بر اثر کرونا جان باختند و در عین حال دولت را متهم کرده بود که درباره شیوع کرونا در کشور واقعیت را نمی‌گوید! ساعتی از انتشار آمار ارائه شده از سوی امیرآبادی نگذشته بود که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گفت «این گفته‌ها را به شدت تکذیب می‌کنم». او افزود «الان زمان دعواهای سیاسی نیست. کرونا یک مساله ملی است». آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از زاویه دیگری به اظهارات امیرآبادی پرداخت و درباره فوت 50 نفر بر اثر ویروس کرونا در استان قم، در توئیتی نوشت: «نماینده قم گفته، 50 نفر بر اثر کرونا در قم فوت شده و اولین فوتی در 24 بهمن بوده، قطعا مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا با توجه به شدت همه‌گیری این بیماری، بر این واقعیت سرپوش گذاشته‌اند؟ اما آقای امیرآبادی نیز به‌عنوان نماینده فعلی و منتخب این دوره باید بگوید چرا تا امروز سکوت کرده است؟»
شایعه ابتلابه کرونا
دیروز شایعه ابتلای قالیباف به کرونا هم در گروه‌های مجازی منتشر شد اما پس از ساعتی سید محمود رضوی تهیه کننده سینما و مشاور محمدباقر قالیباف در پیامی در توئیتر خود اعلام کرد که برخلاف شایعات قالیباف به ویروس کرونا آلوده نشده است. حسین قربانزاده، از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران، درباره شایعه ابتلای قالیباف به ویروس کرونا و بستری شدن او در بیمارستان فیروزگر که در برخی شبکه‌های اجتماعی پخش شده گفت: در این آشفته بازار اخبار دروغ و کذب که درباره ابتلای افراد مختلف به کرونا منتشر می‌شود، یکی از کانال‌های تلگرامی منتسب به سلطنت طلبان خبر ابتلای قالیباف به ویروس کرونا را منتشر کرده بود. او ادامه داد: همین شایعه در تلگرام و فضای مجازی پخش شد که به هیچ وجه صحت ندارد و صد درصد تکذیب می‌شود. قربانزاده در پایان تصریح کرد: قالیباف شب گذشته تا آخر وقت در محل کار خود در جلسه کاری حضور داشت. من با او تلفنی صحبت کردم و حالشان مساعد است.
محمود صادقی مبتلا شد
صحیح‌ترین نمونه پیوند کرونا با سیاسیون به ابتلای محمود صادقی به این بیماری ارتباط دارد. نماینده تهران در مجلس در توئیتر خود خبر از مبتلا شدن به ویروس کرونا داد. وی نوشت: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ حیات در این دنیا را ندارم: آقای رئیسی خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/101248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فضای برگزاری کنسرت های موسیقی در بوشهر مهیا است

پست عجیب و معنادار مادر تتلو در اینستاگرام

ویدئوی کمتر دیده شده از نوازندگی و خوانندگی مرتضی پاشایی

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

صدای زمین را بشنوید

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان