راه ترقی

آخرين مطالب

روزنامه‌نگاری بحران می‌تواند به بی‌اعتمادی‌ها پایان دهد اگر ... فرهنگ و هنر

روزنامه‌نگاری بحران می‌تواند به بی‌اعتمادی‌ها پایان دهد اگر ...
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سعید ارکان‌زاده یزدی که دارای مدرک دکترای ارتباطات است در گفت‌وگویی این جملات را می‌گوید.

او درباره‌ی وظیفه رسانه‌ها درباره وظیفه رسانه‌ها در انتشار اخبار موثق درباره‌ی ویروس کرونا و  روزنامه‌نگاری بحران مطرح کرد: وقتی از روزنامه‌نگاری بحران صحبت می‌شود، باید به ماجرایی که مقدم بر روزنامه‌نگاری بحران است برگردیم و آن روابط عمومی بحران است. وقتی ما مطرح می‌کنیم ویروس آمده و روزنامه‌نگاری بحران چه نقشی دارند، باید بپرسیم روزنامه‌نگاران اطلاعاتشان را از کجا می‌آورند؟ آنها اطلاعاتشان را از مقام‌ها و نهادهای مسوول کنترل مدیریت بحران می‌گیرند، وقتی که ما در روابط عمومی‌های نهادهای مسئول مدیریت این بحران، مشکل داشته باشیم، به تبع این بحران و این مشکل به روزنامه‌نگاری بحران هم منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما الان به سر می‌بریم، بیشتر از اینکه مشکل و تمرکز ما بر روی روزنامه‌نگاری بحران باشد، مشکل ما مربوط به روابط و معطوف به روابط‌ عمومی مدیریت بحران است. ما یکسری سازمان‌ها و نهادها داریم که باید بحران در کشور را مدیریت کنند، منتها با اطلاعات خیلی مختصری که به رسانه‌ها می‌دهند، با محدود کردن کانال‌های ارتباطی و با واکنش نشان ندادن به موقع، عملا خوشان مسیری را فراهم می‌کنند که یکسری اطلاعات ناقص و نادرست در سطح جامعه پراکنده شود. روزنامه‌نگاری بحران جزو آخرین حلقه‌های مدیریت بحران است و ما نمی‌توانیم در حلقه‌های قبل‌تر هیچ کاری انجام ندهیم یا کارهایی که انجام می‌دهیم خطای زیادی داشته باشد و بعد همه‌ انتظارات را از روزنامه‌نگاری بحران یا رسانه‌ها داشته باشم.

ارکان‌زاده با تشبیه روزنامه‌نگاری بحران به سواد رسانه‌ای، گفت: در کشور ما وقتی صحبت از سواد رسانه‌ای می‌شود، بیشتر بحث این هست که به مردم گوشزد کنیم همه تولیدات رسانه‌ای هم که می‌بینید ممکن است درست نباشد. شما باید رسانه‌ای راکه مصرف می‌کنید انتخاب کنید و در نهایت بگوییم رسانه‌ای که درست است را مورد مصرف قرار دهید.

وی در ادامه هشدار داد: ماجرای روزنامه‌نگاری بحران هم کم‌کم در حال تبدیل شدن به کلیدواژه‌ای می‌شود برای اینکه همه‌ی خطاها و کاستی‌های ارتباطی در مدیریت بحران را بر دوش رسانه‌ها بیندازیم. بگوییم خبرنگاران از عهده این بحران ارتباطی برنیامده‌اند. در حالی که رسانه‌ها آخرین حلقه‌های ارتباطات بحران هستند و حلقه‌های دیگر ارتباطات بحران مثل روابط عمومی‌ها و خود نهادها نقش موثرتری در این زمینه دارند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در شرایط فعلی یادآور شد: رسانه‌ها در حال حاضر نقش آموزش‌دهنده دارند؛ منتهی مساله دیگر این است که رسانه‌ها باید فضایی را فراهم کنند، به جای اینکه خودشان به بحران دامن بزنند، از نهادهای مسئول پاسخ بخواهند و اینکه عملکرد بهتری داشته باشند. ما در بحران‌های گذشته از نظر ارتباطی با خطا رفتار کردیم و باعث شد بی‌اعتمادی از سوی مردم به سیستم مدیریت بحران پیش بیاید، روزنامه‌نگاری بحران به این سادگی نمی‌تواند این شکاف مردم و مدیران را برطرف کند. بنابراین گاهی اوقات می‌شود گفت که در این فضای بی‌اعتمادی اگر روزنامه‌نگاران بخواهند تلاشی کنند که اعتماد مردم را به دست بیاورند یا اعتماد مدیریت بحران را برگردانند، نتیجه‌ی عکس می‌دهد و مردم به طور کل آن رسانه را کنار می‌گذارند.

این روزنامه‌نگار بار دیگر تاکید کرد: بیش از آنچه که روزنامه‌نگاری بحران در این شرایط از دستش بربیاید، روابط عمومی نهادهای متولی بحران هستند که عملکردشان را باید اصلاح کنند تا مدیریت بحران از نظر ارتباطی اصلاح شود.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها و همچنین رادیو و تلویریون در پیاده کردن روزنامه نگاری بحران، به عملکرد صدا و سیما در این چند روزه اشاره کرد و گفت: روزنامه‌نگاری بحران، هم شامل مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌شود، هم شامل صدا و سیما. زمانی که این مسئله در کشور مطرح شد عملکرد ضعیفی را از صدا و سیما دیدیم. در حالیکه می‌توانست در مدیریت ارتباطی بحران رسانه قدرتمندی باشد. اما این اتفاق نیفتاد و عملا در وظیفه‌ی آموزش شهروندان هم کاستی داشت.

ارکان‌زاده در عین حال پیشنهاد داد: باید از وزارت بهداشت بخواهیم که یک نهاد دائمی برای اینکه پاسخگوی خبرنگاران باشد، تشکیل دهد و خبرنگاران بتوانند به آمار و اطلاعات دسترسی داشته باشند. متاسفانه وزارت بهداشت یک ساعت در شبانه‌روز را اختصاص به این داده که اطلاعیه‌ای را صادر کند و رسانه‌ها هم از آن استفاده کنند. در حالی که عملا درهای اطلاع‌رسانی را بسته و در این شرایط کاری از پس روزنامه‌نگاری بحران برنمی‌آید.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو گفت: همیشه به شیوه سنتی این مسئله بین روزنامه‌نگاران وجود دارد که با یکدیگر رقابت داشته باشند، منتهی در بحران باید حواسشان به این باشد که این رقابت در اولویت دوم قرار بگیرد. صحت یک قضیه و یک رویدادی و اطمینان پیدا کردن از واقعیت داشتن آن مهم تر از سرعت انتشار آن است. این ماجرای تکنیکی است. ما سوای اینکه مشکلات تکنیکی را در روزنامه‌نگاری بحران داریم، یک پیش زمینه سیاسی اجتماعی فرهنگی داریم که موجب پررنگ شدن این ماجرای تکنیکی در روزنامه‌نگاری می‌شود. در حال حاضر شکی در جامعه ایجاد شده، مبنی بر اینکه شیوع این بیماری گسترده‌تر از آن چیزی است که مقامات رسمی اعلام می‌کنند. روزنامه‌نگاری بحران می‌تواند در کاهش دادن این سطح تشکیک کمک برساند، به شرط اینکه خود نهادهای متولی بحران هم بخواهند آن شکاف بی اعتمادی مردم به آنها پر شود یا به حداقل برسد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/101690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک