بزرگنمايي:
راه ترقی- سید جواد حسینی در نشست ستاد برنامهریزی و اجرایی مدیریت کرونا و
آموزشهای مجازی با تاکید براینکه مدرسه از حیث حضور و تجمع دانش آموزان
تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست، اظهارکرد: استفاده از ظرفیتهای آموزش
مجازی در ایام تعطیلی مدارس از ضروریات است و مثلث ستاد سازی، شبکه سازی و
مشارکت محوری از ارکان مدیریت کرونا و مدرسه مجازی است.
وی جلوگیری از گسترش کرونا و آموزشهای جایگزین برای دانش آموزان با
نیازهای ویژه را دو هدف اصلی کار در این ایام دانست وگفت: ویروس کرونا با
تمام سختیهای که برای جامعه ایجاد کرده است اما موجب گسترش بهداشت و
سلامت، ایجاد شبکههای شاد و رشد در آموزش و پرورش، تولید محتواهای آموزشی و
استفاده از ظرفیت صداوسیما در امر آموزش شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: جایگزینی آموزشهای
از راه دور و مجازی را راه تبدیل خانه به مدرسه در دوران گذر از بحران است و
سخت افزار، محتوی مناسب، معلم، فراگیر و خانواده از ارکان سیستم آموزش
الکترونیک و مدرسه مجازی است.
وی تصریح کرد: در شرایط حاضر معلمین، فراگیران و خانوادهها آمادگی
بیشتری برای آموزشهای مجازی دارند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را
برد.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه مدیریت مدرسه مجازی باید با تمرکز بر
مدرسه واقعی بنا شود، اظهار کرد: تولید محتوای مناسب، فعال سازی معلمان
خصوصا معلمان رسانه ساز و ایجاد آمادگی و انگیزه در خانواده ها میتواند به
گسترش آموزش مجازی کمک شایانی بنماید.
حسینی با تاکید بر سه فرصت ویژه در حوزه استثنایی که به امر آموزش مجازی
کمک می کند،گفت: وجود مشاوران، مددکاران و پزشکان، آموزشهای مجازی در طول
سال، تمرکز بیشتر خانوادهها برآموزش منزل محور در آموزش و پرورش استثنایی
فرصتهایی است که وجود داشته و میتواند به گسترش و اثر بخشی بیشتر
آموزشهای مجازی منجر شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسینی
ستاد سازی، شبکه سازی و مشارکت محوری را از ارکان اصلی مدیریت بحران و
ارائه آموزشهای مجازی دانست و اظهار کرد: در راستای ستاد سازی در سازمان،
ستاد مدیریت کرونا و آموزشهای مجازی تشکیل شده است، همچنین تشکیل ستاد به
استانها نیز ابلاغ شده است و در مدارس این ستاد با مسئولیت مدیرمدرسه
تشکیل خواهد شد.
وی افزود: سه کارگروه بهداشت و سلامت، آموزش و تولید محتوی الکترونیک و
فناوری اطلاعات از ارکان اصلی ستاد مدیریت بحران و آموزشهای مجازی در
سازمان و استان ها است.
حسینی تصریح کرد: جمعآوری محتواهای آموزشی موجود در سازمان و خارج از
سازمان و تولید محتوای آموزشی جدید باید با قید فوریت در دستورکار
استانها قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شبکهسازی را یکی از ارکان اصلی
مدیریت بحران و ارائه آموزشهای مجازی دانست و گفت: شبکه راهبری و نظارت از
ستاد تا استانها تشکیل شده است و ستاد نظارت و راهبری استانها و ادارات
استانها نیز نظارت و راهبری مدارس را برعهده دارند و گزارش فعالیتها هر
روزه به سازمان ارسال خواهد شد.
وی در ادامه اضافه کرد: در تمامی پایههای دوره ابتدایی محتوای
الکترونیکی تولید شده و موجود است که باید در اختیار خانوادهها و گروههای
هفت گانه هدف قرار گیرد. در دوره متوسطه اول، دوم، حرفهای و پیش حرفهای
هم محتواهای خوبی وجود داردو در این راستا تلاش خواهیم کرد با استفاده از
ظرفیت همکاران ستاد، استانها، دانشگاهها و مراکز علمی خلاءهای موجود را
پرکنیم.
حسینی تصریح کرد: پایگاه آموزش مجازی استانهایی که امکانات لازم را
دارند راه اندازی میشود و بقیه استانها نیز میتوانند از امکانات مدرسه
مجازی سازمان استفاده کنند.
معاون وزیر سومین بخش مدیریت کرونا و آموزش مجازی را مشارکت محوری
دانست و افزود: طرحهای مشارکت از مدرسه تا ستاد، پارلمان مجازی معلمان،
مجمع مشورتی اولیا، طرح جام و مجلس مجازی دانش آموزان نیز میتواند به
گسترش آموزشهای مجازی کمک نمایند و با استفاده از این ظرفیتهای مشارکت
محورانه هم طرحهای در دست اجرا ارزیابی میشود و هم طرحهای خلاقانه
همکاران از سراسر کشور جمع آوری و در دستور کار قرار میگیرد.