راه ترقی

آخرين مطالب

نمایشگاه قرآن در ماه رمضان برگزار نمی‌شود فرهنگ و هنر

نمایشگاه قرآن در ماه رمضان برگزار نمی‌شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی- عبدالهادی فقهی زاده روز چهارشنبه اعلام کرد: به صورت رسمی اعلام می کنم در ماه مبارک رمضان نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را برگزار نمیکنیم. چون امکان برگزاری این نمایشگاه در ماه رمضان آینده در مصلای امام خمینی(ره) وجود ندارد. بنا براین ضمن هماهنگی با سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسیدن به نتیجه قطعی، برنامه جایگزین نمایشگاه قرآن را طی دو هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم طبق روال سال های گذشته قرار بود در ماه رمضان سال 99 مصادف با اردیبهشت ماه برگزار شود و بسیاری از مقدمات آن نیز فراهم شده است ولی این مشکل اخیر یعنی ویروس کرونا وضعیتی را بوجود آورد که عملا امکان برگزاری نمایشگاه را با آن تجمع بزرگی که هر سال شاهد آن هستیم، از دست بدهیم و نتوانیم نمایشگاه قرآن را در فضای مصلی برگزار کنیم.

وی افزود: انگیزه ما برای برگزاری نمایشگاه قرآن همچنان به قوت خود باقی است و معتقدیم برگزاری این نمایشگاه، هم با وصف ملی و بین المللی بودن هم فرصت مهمی را برای موسسات قرآنی و نهادها در سطح ملی بوجود می آورد و هم فرصتی را در اختیار جامعه متدین و مخاطبان این برنامه ها قرار می‌داد.

این استاد دانشگاه افزود: در دو سال اخیر وصف بین المللی را به نمایشگاه برگرداندیم؛ به گونه ای که در اردیبهشت امسال که بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، نمایندگانی از دولت ها و نهادهای مردمی قرآنی 17 کشور را دعوت کردیم که حضور پیدا کردند و تجربه قابل توجهی بود.

وی افزود: امسال کمیته کودک و نوجوان را ایجاد کردیم و تاکید داریم تا این کمیته در فضای بیشتری و با تنوع فعالیت ها حضور پیدا کند که با مشکلی به نام ویروس کرونا برخورد کردیم و چون نگاه ما در چنین رویداد بزرگی به مخاطبان هست، حس کردیم که مخاطبان این آمادگی را در خود احساس نمی کنند و شرایط را مهیا نمی دانند تا بتوانند در نمایشگاه شرکت کنند.

 تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به 2 هزار و 336 نفر و فوتی در اثر کرونا به 77 نفر رسیده است و 435 نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

فقهی زاده افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بود نمایشگاه بین المللی کتاب هشت روز قبل از برپایی نمایشگاه قرآن به پایان برسد و طبق برنامه این نمایشگاه در دهه آخر ماه شعبان برگزار شود و ابتدای ماه رمضان مصلی را به ما تحویل بدهند تا ما حدود پنج روز فرصت داشته باشیم و در هشتم ماه رمضان نمایشگاه قرآن را افتتاح کنیم اما نمایشگاه کتاب نیز به تاخیر افتاد و قرار شد بعد از ماه رمضان برپا شود.

گزینه های جایگزین برای برپایی نمایشگاه قرآن

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از احتمال برگزاری این نمایشگاه در تیر ماه و مصادف با ایام ولادت امام رضا (ع) خبر داد و گفت: این ایام با اواخر دهه کرامت مصادف است که فضایی معنوی را در کشور ایجاد می کند و فعالیت های قرآن و عترت در این روزها صورت می گیرد.

وی گزینه دوم برای برپایی نمایشگاه قرآن را نیمه اول ربیع الاول یعنی اوایل آبان دانست که تا 17 ربیع سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) ادامه خواهد داشت.

فقهی زاده تاکید کرد: البته هنوز هیچ یک از دو گزینه موردنظر قطعی نیست و گزینه جدی دیگری به عنوان گزینه سوم وجود دارد و آن برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در سال 99 است که در صورت تایید گزینه سوم، این نمایشگاه را در ماه رمضان سال هزار و 400 برپا خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: درصورت برگزارنشدن نمایشگاه قرآن در سال 99 فعالیت های قرآنی متعددی را در کشور سامان خواهیم داد.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مرداد ماه سال آینده دومین شعبه استانی نمایشگاه بین المللی قرآن در تبریز برگزار خواهد شد و این برنامه به قوت خود باقی است. سال قبل این نمایشگاه در مشهد در ایام ماه رمضان برپا شده بود.

وی افزود: برنامه های دیگری مانند افزایش هفته های قرآن و عترت در استان ها و برگزاری جشنواره های خاص قرآنی را در دست بررسی داریم که امیدواریم تا پایان اسفند گزینه نهایی را اعلام کنیم.

ویژگی های نمایشگاه بعد از ماه رمضان

فقهی زاده گفت: کمیته ها و شوراهای نمایشگاه قرآن با توجه به مشکلات اخیر با محدودیت هایی مواجه شدند و با توجه به احتمال برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در ماه رمضان، بسیاری از کمیته ها به ویژه کمیته طرح و برنامه همچنان فعال هستند و امیدوارم در فروردین ماه بتوانیم کمیته ها را با کاهش ویروس کرونا به صورت جدی تر فعال کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین نگرانی های ما استقبال نکردن در غیر از ماه رمضان است که هنوز با تردید به آن نگاه می کنیم. چون نظر بعضی از جامعه عام قرآنی این بود که در صورت استفاده از ظرفیت بالای رسانه ها، خبرگزاری ها و فضای مجازی می توانیم نمایشگاه پرشورتری را در تیر ماه نسبت به ماه رمضان داشته باشیم.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: در این صورت مکان حضور گروه بیشتری از مخاطبان بین المللی فراهم می شود که معمولا در ماه رمضان در نمایشگاه قرآن شرکت نمی کنند و موضوع دیگر امکان افزایش حضور مخاطبان استانی و شهرستانی است که معمولا در ماه رمضان این امکان را  ندارند.

وی افزود: از طرف دیگر در تابستان، فضای فراغت بیشتری برای مردم و به ویژه دانش آموزان و دانشجویان فراهم می شود که کمتر درگیر امتحانات هستند.

فقهی زاده اضافه کرد: خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) قرار است یک نظرسنجی خاص را در این زمینه انجام دهد و از مخاطبان قرآنی و مخاطبان نمایشگاه قرآن به عنوان یک نمونه آماری محدود نظرخواهی کند.

رکورد فروش کتاب در نمایشگاه بیست و هفتم شکسته شد

فقهی زاده با اشاره به نتایج بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در اردیبهشت امسال برگزار شده بود، اظهار داشت: تقویت حضور علمی و فرهنگی ناشران دینی در قالب کمیته فروش یکی از ویژگی های این نمایشگاه بود که فوق العاده بود و قابل قیاس با نمایشگاه بیست و ششم نبود.

وی افزود: در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن بیش از 10 میلیارد تومان فروش داشتیم که در تاریخ برگزاری نمایشگاه های بین المللی قرآن کریم بی سابقه بود درحالی که در سال گذشته حدود چهار میلیون تومان فروش داشتیم.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده در برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم اظهار داشت: آنچه باعث می شود برخی مخاطبان از سر دقت و خیرخواهی مطالبی را به عنوان انتقاد مطرح کنند، به قالب نمایشگاه مربوط است در حالی که محتوای نمایشگاه بیست و هفتم حتی نسبت به نمایشگاه بیست و ششم که با مدیریت خودمان برگزار شده بود، تفاوت داشت.

وی افزود: مثلا در بخش بین الملل که کمیته ویژه ای را درنظر گرفته بودیم، نمایندگانی از 17 کشور حضور پیدا کردند و دهها برنامه متنوع داشتیم در حالی که سال قبل فقط سه کشور حضور داشتند.

فقهی زاده اضافه کرد: کمیته عفاف و حجاب را بنا به مطالبه جامعه متدین همچنان در نمایشگاه آوردیم ولی کاملا در حاشیه قرار داده بودیم و در نیم طبقه بالای شبستان مصلای امام خمینی(ره) قرار داشت و فضای اصلی شبستان کاملا در ا ختیار بخش های مختلف نمایشگاه قرآن بود.

وی افزود: در حوزه کودک و نوجوان فعالیت های چشمگیر قابل توجهی داشتیم به گونه ای که تصمیم گرفتیم امسال آن را به دلیل تاثیرگذاری، به صورت مستقل و ویژه برگزار کنیم ولی قبول داریم که برخی از برنامه ها نیز تکراری بود.

ایجاد تحول در بخش عترت نمایشگاه

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کمیته عترت در سال 97 برای اولین بار تاسیس شد که در سال اول موفق بود و در سال دوم نیز توفیقات بیشتری داشت. چون تاکید ما بر این موضوع بود که از نظر علمی پنج قله در عترت وجود دارد.

وی از بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا(ع) و مهدی موعود (عج) به عنوان پنج قله بزرگ مناسبتی در اسلام با قرائت مکتب اهل بیت (ع) یاد کرد و افزود: دو قله دیگر معارفی یعنی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه وجود دارد که ما بر روی این هفت مورد برنامه ریزی کردیم و توانستیم در بخش عترت نمایشگاه قرآن یک تحول ایجاد کنیم.

نوآوری در50 درصد برنامه های نمایشگاه

فقهی زاده گفت: شورای طرح و برنامه را در نمایشگاه بیست و هفتم ترتیب دادیم که برای نمایشگاه بیست و هشتم نیز با جدیت در حال برنامه ریزی هستیم و جلسات آن همچنان برقرار است و تاکنون بیش از 10 جلسه آن برگزار شده است. در این شورا بسیاری از طرح ها به دلیل تکراری بودن رد شدند ولی حداقل 50 درصد از برنامه های ما در نمایشگاه بیست و هفتم جنبه های نوآورانه داشت.

وی با اشاره به فعالیت های کمیته دانشگاهی و حوزوی اظهار داشت: البته نقایصی هم داشتیم که در جای خود قابل بررسی است ولی بخش نظارت و ارزیابی نمایشگاه قرآن را در سال های 97 و 98 با جدیت فعال کردیم و نتایجی که به دست آمده، نتایج واقع نگرانه ای است و سعی کردیم در برنامه ریزی های بیست و هشتمین دوره از آن استفاده کنیم.

وی افزود: در نمایشگاه بیست و هفتم به طور جدی آسیب شناسی هایی نیز صورت گرفت و دو جلسه با حضور مدیران کمیته ها و مسئولان مربوطه بعد از برپایی نمایشگاه برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/101787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد