راه ترقی

آخرين مطالب

کارنامه یکساله جهاددانشگاهی؛ از ساخت دکل نفتی تا مقابله با کرونا دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است که در سال 1359 با هدف تعمیق انقلاب از راه توسعه فعالیت های علمی، تخصصی و فرهنگی تاسیس شد.

این نهاد نخست در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی فعال بود و سپس توسعه و رشد فناوری ملی را در اولویت های خود قرار داد و در مسیر توسعه علمی، صنعتی، تولیدی و خدماتی کشور گام برداشت.

در اساسنامه این نهاد اهدافی همچون تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، فعالیت در حوزه نشر، انجام تحقیقات توسعه ای، اجرای طرح های نیمه صنعتی و صنعتی، برگزاری دوره های آموزشی و توسعه فناورانه به چشم می خورد.

جهاد دانشگاهی اکنون پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از عمر خود در جایگاهی ایستاده است که بیش از هزاران عنوان فعالیت پژوهشی، فناوری، آموزشی، فرهنگی، علمی و اطلاعاتی را در کارنامه خود ثبت کرده است. گزارش حاضر به معرفی برخی از مهمترین دستاوردهای این نهاد در سال 1398 در بخش های گوناگون می پردازد.

ساخت و رونمایی از دکل «72 فتح»

دکل 72 فتح جزو تازه ترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی به شمار می رود که در پایان بهمن ماه سال گذشته با حضور وزیر نفت رونمایی شد.

این دکل که از ساخته های جهاد دانشگاهی در حوزه مورد نیاز صنعت نفت به شمار می رود، در سایت بازسازی شماره‌ یک شرکت ملی حفاری ایران مستقر شد. دکل 72 فتح دومین دکل ساخت جهاد دانشگاهی است که در قالب قرارداد ساخت 3 دکل میان شرکت ملی حفاری ایران و جهاد دانشگاهی ساخته و تحویل داده شده است.

سومین دکل حفاری ساخت جهاد دانشگاهی (دکل 73 فتح) نیز امسال تحویل داده می شود.

در حال حاضر دانش فنی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری سنگین تا 3000 اسب بخار با جدیدترین طراحی سازه‌ دکل حفاری که مطابق با استاندارد API است، توسط جهاد دانشگاهی به داخل کشور منتقل و بومی‌سازی شده است؛ همچنین زیرساخت لازم به‌ منظور ساخت و بازسازی دکل‌های حفاری خشکی با ظرفیت ساخت دو دکل و بازسازی دو دکل در سال در استان البرز فراهم‌شده است که می‌تواند در خدمت صنعت حفاری کشور قرار بگیرد.

میزان اشتغال‌زایی این طرح برای 300 نفر به ‌صورت مستقیم و 100 نفر غیرمستقیم برای ساخت هر دکل است و میزان صرفه‌جویی ارزی، 50 درصد قیمت خرید خارجی در زمان عقد قرارداد است.

رونمایی از 10 طرح فناورانه

جهاد دانشگاهی در سال 98، سی و نهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و به همین منظور از 10 طرح فناورانه رونمایی کرد.

طرح فناورانه خط تولید تورهای قفس پرورش ماهی در دریا، طراحی، ساخت و راه‌اندازی بازوهای بارگیری دریایی در صنعت نفت، تولید آنتی بادی‌های درمانی دارو درمانگر گاما، دستیابی به فناوری ساخت جرم های ویژه‌ نسوز، دستیابی به فناوری نمک زدایی نفت خام، بومی سازی دانش فنی تولید و آزمایشگاهی جنین از گاوهای اصلاح نژاد شده، ایجاد بانک جنین از نژادهای ارزشمند، توسعه دانش فنی و ساخت ماشین بازیافت و زیست پالایی پسماندهای نفتی، طراحی، مهندسی و ساخت دکل های حفاری خشکی چاه‌های نفت و احداث واحد نیمه صنعتی با ظرفیت 100 تن در سال، 10 طرح رونمایی شده جهاد دانشگاهی در سال 98 بودند.

همچنین مرداد ماه سال گذشته همزمان با سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، تولید 31 فناوری ملی به این نهاد واگذار شد. تأمین مالی این 31 طرح از محل صندوق توسعه ملی است. هر یک از این طرح ها تا پایان سال گذشته پیشرفتی میان 30 تا 50 درصد داشته است.

ورود جهاد دانشگاهی به صف مقابله با کرونا

شیوع ویروس کرونا در ایران از اسفند ماه 98، بسیاری از بخش های تولیدی و علمی کشور را برای مقابله با این ویروس بسیج کرد. جهاد دانشگاهی نیز با شرکت های دانش بنیان و کارگاهی تولیدی خود به این عرصه ورود کرد و در ساخت و تولید ملزومات مقابله با ویروس کرونا به یاری مردم و مسئولان شتافت.

طراحی و ساخت دستگاه ترمومتر برای کنترل دمای بدن در گیت های ورود، تولید روزانه پنج تا 10 تن مواد ضدعفونی کننده، تولید اسپری ضدعفونی کننده برای مقاله با کرونا، تولید ژل گیاهی ضدعفونی‌کننده با اثر ضدویروسی قوی، تولید ماسک بهداشتی و تولید البسه‌ ایزوله ویژه‌ کادر درمانی بیمارستان‌ها از جمله اقدامات امدادی واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور برای مقابله با ویروس کرونا و یاری رساندن به مجریان بهداشت و درمان کشور در بیمارستان ها بود.

اجرای طرح سرباز ماهر

طرح سرباز ماهر و اجرای آن در بسیاری از استان های کشور نیز را می توان از دیگر طرح های اجرایی جهاد در سال 98 عنوان کرد. جهاد این طرح را با همکاری معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان اجرا می کند. در فاز نخست این طرح که تا دی ماه ادامه داشت برای حدود 16 هزار سرباز در 16 واحد سازمانی جهاد دانشگاهی، 32 ساعت آموزش مهارت های زندگی و 48 ساعت آموزش مهارت‌های عمومی اشتغال و کارآفرینی ارائه شد.

در فاز دوم این طرح نیز 8 هزار و 257 سرباز در 14 استان زیر چتر آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند. در این فاز بجز 2 استان تهران و کرمانشاه تمامی استان‌های کشور زیر پوشش آموزش‌های مصوب این دوره قرار گرفتند.

همچنین از بهمن ماه سال 97 تا بهمن ماه سال 98 کارکنان وظیفه نیروهای مسلح بیش از یک میلیون 200 هزار نفر ساعت از دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی بهره برده‌اند.

امضای بیش از ده ها تفاهم نامه

جهاد دانشگاهی در یک سال گذشته بیش از 545  قرارداد پژوهشی منعقد کرد که اعتبار حدود نیمی از آن ها توسط دفاتر جهاد دانشگاهی تامین شد. همچنین حدود هزار و 100 میلیارد تومان قراردادهای کارفرمایی به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت نفت با موضوع انجام خدمات طراحی و مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، ساخت و نصب، راه‌اندازی، بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری و برچیدن واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت به‌ میزان متوسط 50 هزار بشکه نفت در روز در میدان نفتی آزادگان جنوبی از تازه ترین تفاهم نامه های این نهاد به شمار می رود که در ماه های پایانی سال 98 منعقد شد.

همچنین تفاهم نامه های همکاری میان وزارت دادگستری و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز از دیگر تفاهم نامه های به امضا رسیده در این نهاد است.

رشد مقاله های علمی و پژوهشی

اعتبارات پژوهشی جهاد دانشگاهی در سال 98 رشد 47 درصدی یافت. این نهاد همچنین 603 مقاله خارجی به چاپ رساند که این رقم به معنای رشد 12 درصدی در حوزه مقاله های خارجی است.

چاپ 751 مقاله داخلی نیز بخش دیگری از فعالیت های جهاد در سالی که گذشت به شمار می رود. در این سال 452 مقاله در کنفرانس‌های مختلف از سوی این نهاد ارائه شد. 14 مقاله نیز حاصل پروژه‌های فناورانه جهاد است که توسط پژوهشگران در حوزه پزشکی انجام و ارائه شد.

فعالیت های فرهنگی

جهاد دانشگاهی در سالی که گذشته 813 مناظره دانشجویی با موضوع های مختلف را در 10 ماه، برگزار کرد. این نهاد برگزاری این مسابقات را ابتکاری برای آموزش نهادمند گفت وگو میان دانشجویان عنوان می کند.

برگزاری جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی و دفاع سه دقیقه ای پایان نامه، برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی وب پژوهشی، تالیف و نشر بیش از ده ها کتاب در حوزه های گوناگون فنی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی نیز گوشه ای دیگر از فعالیت های فرهنگی جهاد در سال گذشته به شمار می رود.

جهاد دانشگاهی در آینه پیش رو

افزون بر تمامی طرح های تدوین و اجرایی شده، جهاد دانشگاهی طرح های بسیاری در دست اجرا دارد که هر یک پس از اتمام رونمایی می شوند. طرح هایی مانند طراحی پمپ‌های درون چاهی نفت، طرح ساخت یک قطار هفت واگنی مترو، انتقال و ساخت فناوری 73 دستگاه واگن در کشور، هوشمندسازی گلخانه‌ها و افتتاح مرکز آموزش تخصصی رویان در دست اجرای جهاد دانشگاهی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/103919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟