راه ترقی

آخرين مطالب

میرلوحی: ایران مزیت‌های زیادی برای «جهش‌تولید» دارد گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «محمود میرلوحی» در گفت‌وگویی اظهارداشت: نزدیک به یک دهه است که شعارهای سال با اقتصاد و تولید و اشتغال نسبت دارد و دلیل آن این است که دنیای امروز، دنیای اقتصاد است.

عضو شورای شهر تهران گفت: در دنیای امروز، دولت‌هایی توانسته‌اند و می‌توانند روی پای خود بایستند و از حیثیت، کرامت، آزادی و استقلال مردم خود دفاع کنند که از نظر تولید ناخالص داخلی، سرانه تولید، ایجاد ارزش افزوده، صادرات و خودکفایی حرفی برای گفتن داشته‌ باشند.

میرلوحی به موقعیت ژئوپلیتیک ایران و منابع سرشار زیرزمینی آن اشاره و تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس، ملت ایران نشان داد که می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی روی پای خود بایستد و از مشکلات و بحران‌های بزرگ عبور کند.

وی به تلاش‌های ایران برای تعامل با دنیا و موضوع برجام  اشاره کرد و گفت: فکر می کردیم با دنیا به تفاهم و توافق رسیده‌ایم و ملت ما می‌تواند بر اساس انتخاب و میل و سلیقه خود کشور را اداره کند ولی با آمدن ترامپ و فساد و شیطنت وی، واشنگتن از برجام خارج شد و کشورها را تهدید به تحریم کرد و متاسفانه فروش نفت ما را به نقطه‌ای که امروز هستیم، رساند.

میرلوحی به صادرات یک میلیون بشکه نفت ایران در شرایط تحریمی اشاره کرد و افزود: امروز آمریکا با فشار به چین، هند، کره و اروپا تلاش می‌کند مانع صدور همین مقدار نفت از طرف ایران شود.

عضو شورای مرکزی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، نقض قوانین بین‌المللی توسط آمریکا با هدف فشار بر جمهوری اسلامی را یادآور شد و گفت: با اینکه «سویفت» یک پیمان بین‌المللی و یک وسیله همکاری جهانی است، آمریکا آن‌ را به نام دلار عملا قبضه کرده و اجازه نقل و انتقال ارز را نمی‌دهد و کشور ما را از این جهت تحت فشار قرار داده است.

میرلوحی در عین حال به تدابیر جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته برای حفظ استقلال خود اشاره کرد و گفت: اگر ملت ما تدبیر نکرده و در حوزه مواد غذایی و پوشاک و بعضی اقلام دیگر چون برنج و امثال اینها خودکفا نشده بودیم و شرایط دوران پیش از انقلاب را داشتیم با کوچکترین تحریم دچار مشکلات اساسی می‌شدیم.

وی تصریح کرد: اگر امروز می‌توانیم سرپا بایستیم به دلیل این است که هرچند نفت صادر نمی‌کنیم اما بیش از 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم در حالی که پیش از انقلاب فقط در حدود یک میلیارد دلار صادرات پسته و فرش داشتیم.

نائب رئیس مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کشور ما روی پا خود بایستد باید به تعبیر رهبر انقلاب در همه صحنه‌ها قوی شویم.

میرلوحی، لازمه قوی شدن در حوزه سیاسی را تقویت نهادهای مردمی، اجرای قانون اساسی، رعایت حقوق اساسی مردم و حضور همه بخش‌ها و قشرها از جمله اقوام، اهل فکر و دانش، زنان و جوانان در تصمیم‌گیری‌ها دانست و گفت: در حوزه فرهنگی، به همه اهل فکر و فرهنگ احترام بگذاریم و آنها را تکریم و حقوق و جایگاه آنها را به رسمیت بشناسیم تا به کار و فکر فرهنگی و حضور و نقششان در کشور دلگرم باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در حوزه نظامی، باید سعی کنیم در همین شرایطی که به ما اسلحه نمی‌دهند ظرفیت و قدرت دفاعی کشور را تقویت کنیم.

میرلوحی، توانایی کشور در مدیریت بحران کرونا را یادآور شد و گفت: در حوزه اقتصادی هم، شیوع کرونا درس‌های زیادی را برای ما داشت و نشان داد ما مجددا می‌توانیم به وسعت و تنوع آب و هوایی کشور، ظرفیت‌های کشاورزی و تولیدی و اکنون هم با توجه به تلاشی که اهل فکر و دانش انجام داده‌اند به فناوری کشورمان تکیه کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر من، کرونا بیش از ما، اروپا را تحت فشار سنگین قرار می‌دهد و اینجا مزیت وسعت و تفاوت اقلیم در کشور ما خود را نشان خواهد داد.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان گفت: این روزها به خاطر حوادث سال 98 که با سیل شروع و با ناآرامی‌ها و سقوط هواپیمای اوکراینی همراه بود و در نهایت با کرونا تمام شد، برخی در فضای مجازی طوری سخن می‌گویند که انگار همه بلاها مختص ایران بوده است. سال 98 برای ملت ما، سال سختی بود ولی نشان داد مزیت‌هایی که ملت ما دارد، کم نیست.

وی با مقایسه شیوع کرونا در ایران و کشورهای پیشرفته اروپایی اظهار داشت: در روزهای آخر سال که بحث کرونا شروع شد، ابتدا کمبود برخی از اقلام حس شد اما مردم ما با توجه به پر بودن انبارها و فروشگاه‌ها خیلی زود از بحران عبور کردند اما شاهد هستیم که کشورهای اروپایی با بحران‌های شدیدی در حوزه کالاهای اساسی مواجه شده اند.

فرهنگ ملی ما مانع تشدید بحران‌ در ماجرای کرونا شد

عضو شورای مرکزی مجمع دانش آموختگان ایران گفت: اگرچه به خاطر تحریم و جنایت ترامپ و دولت آمریکا، در بخش دارو مشکلات اساسی داریم اما در بخش نیازهای مردم و غذا هم بازارهای ما پر است و هم باوجود اضطراب‌افزایی رسانه‌های بیگانه، فرهنگ ملی ما اجازه نداد رفتارهای خودخواهانه‌ای شکل بگیرد و همچنان ترجیح دیگران نسبت به خود و توجه به نوع دوستی و میهن دوستی و هم‌وطن دوستی برتری پیدا کرد و شاهد بودیم اتفاقات تلخی مشابه اروپا و آمریکا در ایران اتفاق نیفتاد.

میرلوحی تصریح کرد: اینها همه مولفه‌های قدرت ما هستند که بخشی از آن ریشه در دین اسلام دارد که خدمت و کمک به دیگران را تشویق می‌کند و بخشی هم به فرهنگ ملی ما برمی‌گردد که مردم را به داشتن رفتار نیک، پندار نیک و گفتار نیک تشویق می‌کند.

وی، پیروی از فرهنگی دینی و ملی را در همه حوزه‌های فکر، فرهنگ و سیاست راهگشا دانست و گفت: باید تلاش کنیم با حضور، مشارکت، همدلی و همراهی بر مشکلات چیره شویم و سال 99 را سال امید، پیشرفت و همکاری کنیم.

عضو شورای مرکزی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی با بیان اینکه باید بتوانیم بیشتر روی پای خودمان بایستیم، گفت: حتما نیاز به مبادله با دنیا داریم ولی نباید از روی احتیاج به سمت آنها برویم که باعث شود امثال ترامپ به ما فشار بیاورند و بر ما منت بگذارند و نظراتشان را به ما تحمیل کنند.بلکه باید بتوانیم در شرایط مساعد با مزیت‌هایی که داریم با دنیا گفت‌و گو و مذاکره کنیم و در جای لازم امتیاز بگیریم و امتیاز بدهیم.

وی افزود: دنیا تقریبا نشان داد که در داستان کرونا یکپارچه است و موفقیت و شادمانی در دنیا همه جا پیوستگی دارد و نمی‌شود قاره‌ای فکر کند که شادی منحصر به اوست و شرایط امروز، شعر سعدی که «چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار» تداعی می‌کند.

عبور از بحران نیازمند همدلی است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: شیوع کرونا از «ووهان» چین شروع شد اما امروز در ایران، ایتالیا، اسپانیا، اروپا و آمریکا و همه جای دنیا این دغدغه وجود دارد و همه باید با هم همدلی کنیم تا از این مرحله عبور کنیم.

میرلوحی با بیان اینکه اقتصاد، امنیت، شادی و رفاه دنیا به هم پیوسته است، گفت: التماس‌های طبیعت را در سال‌های اخیر نشنیدیم؛ آمازون، جنگل‌های استرالیا و کالیفرنیا در آتش سوختند و بشر توجهی نکرد؛ زنبورهای عسل، 15 سال پیش این پیام را دادند که کره زمین در حال گرم شدن  و زندگی در زمین در حال سخت‌تر شدن است ولی کسی توجه نکرد. امروز لازم است که انسان مدرن با خداوند و طبیعت برای حل مشکلات آشتی کند.

وی افزود: خودمان هم باید با هم آشتی کنیم تا ان شاء الله از این موانع و مشکلات عبور کنیم.

این فعال سیاسی یاداور شد: مقابل تحریم و ظلمی که به ما شده بود، ملت ما به دو شیوه می‌توانست عمل کند یکی اینکه زیر بار فشار ترامپ و مزاحمت‌های وی مایوس شود یا اینکه خودش را آماده کند. اما ملت ما خود را آماده کرده بود و به همین دلیل انبارهای ما پر بود و امروز هم مزیت‌های ملی و سرزمینی ما به نحوی است که توانستیم در بسیاری از اقلام به ویژه مواد غذایی به خودکفا شویم.

میرلوحی تاکید کرد: کشورهای جنوب خلیج فارس و اروپا، سبزیجات و میوه خود را از خارج تامین می‌کردند و با این وضعیت مرزها و بسته شدن و تعطیلی پروازها اکنون با مشکلات جدی مواجه هستند.

این فعال اصلاح‌طلب به صحبت‌های ترامپ و وزیر بازرگانی او درباره این موضوع که ویروس کرونا شانسی برای اقتصاد آمریکا است، اشاره کرد و گفت: متاسفانه مقامات آمریکا کرونا را مزیت و فرصت اعلام می‌کنند و از این موضوع غافل هستند که ملت ما خودش را از قبل آماده کرده است.

میرلوحی تصریح کرد: الان اروپا شرایطی سخت‌تر از ما دارد زیرا پزشکان و تیم درمان ما مسئولانه رفتار کردند و تجربه زمان جنگ تحمیلی و آمادگی فکری و فرهنگی برای فداکاری و همکاری برای ملت را داشتند و با دست خالی و نبود امکانات، ماسک و مواد ضدعفونی کننده کار بزرگی انجام دادند که آثار آن بعدها مشخص خواهد شد.

تاب‌آوری ملی ما بالاست

میرلوحی گفت: اروپا و آمریکا که در حوزه درمان و پزشکی مدعی است امروز دغدغه‌هایی برای تامین کیت‌ها و دستگاه‌های تنفس و امثال آن دارد که در حالی که ملت ما توانست روی پای خودش بایستد.

این مدرس دانشگاه خواستار توجه به توصیه‌های بهداشتی و استفاده از فضای مجازی برای ارتباط با دوستان و آشنایان شد و گفت:  به جای اینکه کنار هم باشیم با فاصله با خانواده‌های‌ خودمان در تماس باشیم.

وی گفت: ملت ما در مقابله کرونا همچنان دارای مزیت است و تجربه دارد و حوادثی مثل جنگ تحمیلی را دیده است و کمبود را با تدبیر و فناوری و نوآوری و توجه به مسائل علمی و تولید داخلی جبران می‌کند.

میرلوحی تصریح کرد: مردم ما با فداکاری و گذشت و نوع‌دوستی که دارند این مشکلات را با صبوری از سر می‌گذرانند و ان شاء الله تلخی این حوادث را کاهش می‌دهند و امیدوارانه از این مشکلات عبور می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/104086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟