راه ترقی

آخرين مطالب

لزوم دسترسی آزاد علمی همه کشورها برای رفع بحران‌های بین‌المللی انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- سومین نشست مجازی کشورهای عضو یونسکو درخصوص علوم آزاد و همکاری‌های بین‌المللی با حضور 190 وزیر، نماینده سازمان‌های جهانی و نمایندگان کشورهای مختلف، عصر  دوشنبه (11 فروردین) برگزار شد.

در این ویدیو کنفرانس (وبینار) که با حضور و مشارکت وزیران علوم و فناوری 78 کشور از جمله دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزرای کشورهای ایتالیا، آفریقای جنوبی، مصر، بولیوی، کره جنوبی، فرانسه، ایران، برزیل، پاکستان، چین، گرجستان، مالزی و معاون سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، وزیران شرکت کننده نگاه خود را نسبت به نقش علم در کنترل بیماری کووید -19 و ضرورت گردش آزاد اطلاعات علمی در دنیا و مشارکت در نتایج حاصل از تحقیقات بیان کردند.

دکتر غلامی، وزیر علوم در این نشست ویدئو-کنفرانسی که با محوریت "دسترسی آزاد به علم" به‌صورت همزمان برگزار شد، با قدردانی از سازمان یونسکو و همکاران آن سازمان برای برگزاری نشست‌های مجازی بین اعضای سازمان یونسکو گفت: بحران‌های بین‌المللی، فارغ از مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی، نیازمند ائتلاف علمی با دسترسی آزاد و بدون محدودیت به علم و یافتن راهکارهای مؤثر برای حل چالش‌های جهانی از جمله کرونا؛ کمک به تصمیم‌سازی و سیاستگذاری‌های موثر، نجات مردم جهان و احیای سازمان ملل متحد به معنی واقعی آن است.

وی با بیان اینکه « جمهوری اسلامی ایران بر مقوله اشتراک دانش به‌عنوان مبنای اصلی دسترسی آزاد به علوم و همکاری‌های علمی بین‌المللی اعتقاد دارد»، افزود: ایران معتقد است که علم و دانش متعلق به همه مردم جهان است و مطالب و اطلاعات علمی باید به‌طور آزاد و فارغ از موانع سیاسی در دسترس عموم جهان و در جهت رفاه عموم مردم و انجام همکاری‌های علمی بین‌المللی برای حل مشکلات و چالش‌های بین‌المللی از جمله مبارزه با بحران کرونا باشد.

دکتر غلامی تصریح کرد: ایران در گذشته همکاری‌های علمی خود را با بسیاری از کشورهای منطقه‌ای، آسیایی، اروپایی و آفریقایی شروع کرده و در حال حاضر 560 پروژه تحقیقاتی با موسسات و محققان خارجی در حال انجام است.

به گفته وی، تعداد 55 هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند و همین تعداد دانشجوی ایرانی نیز خارج از ایران تحصیل می‌کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه ایران اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از کشورهای اروپایی برای انجام یک تحقیق 4 ساله در مورد بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی آن منعقد کرده است، خاطرنشان کرد: این تحقیق  با مشارکت 10 موسسه تحقیقاتی از ایران و 10 موسسه تحقیقاتی خارجی صورت می‌پذیرد. کشورهای مختلف جهان از جمله ایران از نتایج این تحقیق بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: ایران در حال حاضر نه تنها با محدودیت‌های دسترسی آزاد به علوم مواجه است، بلکه با تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی روبه‌رو است که جان هزاران نَفَر از مردم عادی کشور را تهدید می‌کند.

دکتر غلامی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عضو کارگروه ویژه کرونا در سازمان یونسکو و با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی ایران، ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری‌های علمی و اشتراک‌گذاری تجارب و یافته‌های علمی در زمینه ویروس کووید 19 با همه طرف‌های خارجی، تأکید کرد: در شرایط کنونی تبادل دانش، بهره‌گیری از تمامی داشته های علمی و انتقال تجربیات و دستاوردهای علمی به یکدیگر بدون چشم داشت مادی، زمینه غلبه بر این مشکل جهانی را به همراه می آورد.

وی همچنین از همه کشورهای جهان درخواست کرد با معرفی نمایندگانی تحقیقاتی خود، به "ائتلاف بین‌المللی دسترسی آزاد علمی" بپیوندند و با انجام کارهای مشترک تحقیقاتی در جهت بحران‌های جهانی از جمله مبارزه با کرونا گام بردارند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نخبگان دنیا باید در راستای گردش آزاد علمی و دسترسی همه به دانش، اقدام نموده و در مرحله اول بایستی سدهای پیش پای دانشمندان و محققان، همچون تحریم‌ها که متأسفانه به جامعه علمی هم کشیده شده است، برداشته شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در پایان، پیشنهاد همکاری جهانی برای دستیابی آزاد به دستاوردهای علمی را ارائه کرد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در نشست اول و دوم یونسکو نیز حضور و مشارکت فعال داشته و درخصوص آموزش از راه دور، بهره‌گیری از رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی برای ادامه آموزش بدون حضور بر سر کلاس‌ها، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/104091/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان