راه ترقی

آخرين مطالب

ماجراجویی واشنگتن در عراق با واکنش فلج‌ کننده همراه خواهد بود نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - مشرق / متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آمریکایی‌ها به خوبی از شعاع عملیاتی موشک‌ها و پهپادهای یمنی با هدف قرار دادن ریاض مطلع هستند و می دانند که پایگاه‌های آمریکایی در سقطره و دیگر جزایر یمن در شعاعی محدودتری قرار دارند.
هادی محمدی/ یک گزارش مطبوعاتی چند روز قبل و به نقل از مقامات آمریکایی و پنتاگون، حکایت از ایجاد آمادگی برای حمله به «کتائب حزب الله» عراق و مقاومت در این کشور داشت.
این در حالی بود که آمریکا پایگاه های فرعی و محدود خود در القیاره، کی وان(k1) و القائم را تخلیه و در پایگاه های تاجی و برخی دیگر از پایگاه ها، کاهش و یا جابجایی نیرو به عین الاسد را اجرا کرده و کارمندان سفارت در بغداد و کنسولگری در اربیل را از عراق خارج کرده است. این رخداد که تلاش شد، هراس در عراق را دامن بزند، در ابعاد تاکتیکی و راهبردی دارای مفهوم و ارتباط ویژه ایست.
1- اقدام تروریستی آمریکا در شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که رفتاری غیرقانونی و تروریستی و مداخله گرانه و نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شد به راهبرد اخراج آمریکا منتهی و به جز واکنش اولیه ایران در عین الاسد، به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج سریع این نیروها و تکلیف دولت عراق مبنی بر ضرورت پیگیری این مصوبه، رسید.
آمریکا دچار سردرگمی شدیدی در عراق شد و دست به اقدامات متناقض زد، که شامل تهدید و تمرد از قواعد همکاری طبیعی بین آمریکا و عراق بود ولی مقامات آمریکایی از عزم خود مبنی بر ماندن در عراق سخن راندند. به موازات اقدامات آمریکا، هشدار و نوعی آمادگی هوشمندانه در نیروهای مقاومت عراقی و دیگر دستگاه‌های مسئول عراقی به اجرا گذاشته شد. هدف قرار دادن پایگاه های ارتش و حشدالشعبی موجب همگرایی و همکاری بیشتر بین این دو سازمان نظامی عراقی و عزم بیشتر برای اخراج آمریکا گردید.
لذا آمریکا دست به اقدامات نقض حاکمیتی بیشتر در عراق زده و بدون هماهنگی با فرماندهی نظامی و ارتش عراق، پروازها و جابجایی و تقویت پایگاه‌ها خود در عراق را به اجرا گذاشت و پروازهای شناسایی بر روی پایگاه های ارتش و حشدالشعبی را افزایش داده که با اعتراض حکومت عادل عبدالمهدی روبه‌رو شد.
2- به موازات اقدامات نظامی در عراق، آمریکا تلاش کرد، از طریق رهبران سازش‌کار و یا وابسته و یا نفوذی‌های خود در دستگاه اطلاعاتی عراق در مسیر تعیین نخست وزیر جدید کارشکنی و یا مداخله جدی نمود نموده و افراد وابسته به آمریکا را بر رهبران عراقی تحمیل نماید. این پروژه نیز آنچنان رسوا و فاقد وجاهت پیش رفت‌ که امید آمریکا در این عرصه نیز به حداقل تنزل پیدا کرد.
3- اقدامات امنیتی در عراق، فضای سنگینی را علیه نیروها و پایگاه‌های نظامی آمریکا، ثبت کرد و مجموعه متغیرهای سیاسی، نظامی و امنیتی، در مسیر مطلوب آمریکا به پیش نرفت. از آنجا که آمریکا، صراحتاً از چشم داشت تجاوزکارانه به نفت و ثروت عراق سخن گفته بود و جنگ بیولوژیک کرونایی نیز، همبستگی عراقی را افزایش و موقعیت اجتماعی و سیاسی حشدالشعبی را ارتقا داد، آمریکا و سعودی به جنگ قیمت نفت روی آورده که آن هم به چشم انداز مطلوب دست نیافت.
4- آنچه از طرف آمریکا در عراق و انتقال بخشی از نیرو و تجهیزات خود به شمال سوریه و شرق فرات ملاحظه می‌شود، یک استراتژی منطقه ایست که با اقدامات چند ماه اخیر در پرونده یمن تکمیل می شود. آمریکایی توازن قدرت کلان و تاکتیکی در یمن را به شدت به زیان خود و هم‌پیمانان سعودی، اماراتی، اسرائیلی و انگلیسی ارزیابی کردند، و در واکنش به اقدام فقدان امنیت نظامیان، ناوها و پایگاه‌های خود در بحرین و ناوگان پنجم دریایی خود و دیگر پایگاه‌های مستقر در عربستان و امارات و ... به شکل چراغ خاموش، استقرار در جزیره سقطره و تعدادی دیگر از جزایر دریای سرخ و بنادر عدن و مکلا و... را به عنوان جایگزین، و توانمندی‌های خود در خلیج فارس در نظر گرفتند.
آمریکا و ترامپ که باج خواهی جهانی را در سال‌های اخیر علنی‌تر از قبل به اجرا می‌گذارند، غارت نفتی و گازی یمن را در دستور کار قرار دادند و به موازات قلدری و استقرار در آبراه استراتژیک باب‌المندب، دریای سرخ و بخش جنوبی دریای عمان، استقرار در استان‌های نفت‌خیز یمن به عنوان اولویت فوری تعیین شد و لذا «گریفیتس» نماینده دبیرکل با نگرانی از پیشروی‌های ارتش و انصارالله یمن به سمت استان مآرب، خواستار آتش بس فوری گردید.

راه ترقی


مآرب، شاهراه نفتی در بین استانهای یمن و در مسیر انتقال نفت و گاز به دریای عمان و دریای سرخ قرار دارد. از نگاه آمریکا و غرب، همانگونه که آشوب در لیبی و تسلط بر منابع نفتی باید بخشی از برنامه‌های جهانی آمریکا در مدیریت نفت و قیمت آن و اقتصاد کشورها باشد، تسلط بر منابع عظیم گازی و نفتی یمن، حلقه تکمیلی برنامه جهانی آمریکاست. لذا با واکنش ناوگان روسیه در باب المندب و تا حدودی چین در این آبراه ها مواجه شده است.
5- اگر قرار باشد که پنتاگون و ترامپ از مشغله‌های دولت‌های منطقه در جنگ بیولوژیک برای هدف قرار دادن مقاومت منطقه‌ای بهره بگیرد، واکنش‌های مقاومت نیز منطقه ای و استراتژیک خواهند بود.
عملیات موشکی و پهپادی در ریاض، جیزان، نجران و عسیر که در دو روز گذشته از سوی انصارالله و ارتش یمن به اجرا در آمد، دارای پیام و کارکردهای تاکتیکی و استراتژیک هستند.
این عملیات از یک سو در پاسخ به تجاوزات روزانه ائتلاف سعودی و بمباران همه مناطق یمن و مجبور کردن آنها به شرایط آتش بس در یمن است و از سوی دیگر، پیامی راهبردی، دارد.
آمریکایی‌ها که با خروج از خلیج فارس، نیروها و ناوگان خود را از مرزهای امنیتی ایران دور کرده ولی از تهدیدات روزانه در منطقه دست برنمی‌دارند، آنها به خوبی از شعاع عملیاتی موشک ها و پهپادهای یمنی با هدف قرار دادن ریاض مطلع هستند و می دانند که پایگاه‌های آمریکایی در سقطره و مکلا و دریای سرخ و شبوه و حضرموت و مهره در شعاع محدودتری قرار دارند.
این پیام نامرئی ولی محسوس، به خوبی تأکید دارد که به جز آسیب پذیری راهبردی حاکمان وابسته در ریاض و امارات، هرگونه ماجراجویی در عراق و اجرای عملیات احتمالی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی و ربایش و ترور و یا فراری دادن چند هزار داعشی از زندانی‌های آمریکا در جنوب حسکه و یا جلوگیری از پایان جنگ یمن که وارد سال ششم شده است، می تواند خسارت و پیامدهای راهبردی برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در بر داشته باشد.
امروز رخدادهای منطقه در غرب آسیا، شرایط پیچیده ای دارند و نمی‌توانند غیرمرتبط تحلیل شوند. هر کنش و رفتار غیرعادی از سوی آمریکا و متحدان آن، می‌تواند با واکنش هم طراز و متناسب در نقطه ای دیگر از منطقه مواجه شود. همان گونه که پرونده یمن، خلبان صهیونیستی که اسیر در دست ارتش یمن و انصارالله است، با فلسطینی‌های دستگیر شده در عربستان معاوضه می شوند، ماجراجویی در عراق و خارج شدن از قواعد بازی در عراق نیز، واکنش فلج کننده در یک نقطه دیگر از منطقه در بردارد.
این بازدارندگی و موازنه قدرت برتر مقاومت، منحنی صعودی و فزاینده خود را در مقابل امریکا و متحدانش با شتاب به پیش می‌برد. و از یک مدیریت هوشمند منطقه ای و قدرتمند برخوردار است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/104120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!