راه ترقی

آخرين مطالب

در "اسرائیل" چه خبر است؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بعد از برگزاری سه انتخابات پارلمانی در اسرائیل و عدم توافق برای تشکیل دولت ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی، به نظر می‌رسد، اینبار بین دو مدعی اصلی نخست وزیری یعنی بنیامین نتایناهو وبنی گانتس توافق صورت گرفته و هرکدام به مدت دوسال به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهند شد.
نتانیاهو و گانتس در این هفته برای مذاکره پیرامون تشکیل دولت نشست داشتند و همزمان با این دیدار، اعضای دو حزب لیکود و "عزت اسرائیل" (حزب گانتس) هم در مقر نخست وزیری جلسه برگزار کردند.
در پایان این نشست‌ها دو طرف بیانیه‌ای مشترک را صادر و اعلام کردند بیشتر نقاط اختلاف میان دو طرف حل شده از جمله نحوه توزیع پست‌های وزارتی در دولت جدید به نحوی که برخی پست‌های وزارتی در دولت جدید به گانتس واگذار می‌شود.
همچنین طبق این توافق نتانیاهو یک سال و نیم نخست وزیر می‌ماند و پس از آن به گانتس واگذار می‌شود و نتانیاهو معاون او خواهد شد.
این در حالیست که آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" اعلام کرد، از ارتباط گانتس با نتانیاهو متعجب شده و دیدار دو طرف را اقدامی "اشتباه" خواند و گفت: به دولت جدید نخواهد پیوست.
براساس نتایج انتخابات پارلمانی که دوم مارس برگزار شد، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با کسب 36 کرسی در مرتبه نخست قرار گرفت و ائتلاف آبی - سفید هم که بعدا از هم پاشید 33 کرسی به دست آورد. احزاب در اراضی اشغالی برای تشکیل دولت به 61 کرسی پارلمان نیاز دارند.
آیا دولت ائتلافی دوام خواهد آورد؟
حسن لاسجردی کارشناس مسائل اسرائیل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در حال حاضر چند مسئله مهم می‌تواند تکلیف شکنندگی و یا ثبات دولت رژیم صهیونیستی را مشخص کند، اظهار داشت: اولین مسئله در مورد کابینه، وزاء و افراد موثر در کابینه نتانیاهو است، اینکه قدرت چگونه بین او و گانتس تقسیم خواهد شد، امری بسیار مهم در روند تشکیل دولت ائتلافی و نحوه عملکرد این کابینه خواهد بود، اینکه همچنان نتانیاهو به سیاست‌های خصمانه خود ادامه خواهد داد یا اینکه تغییراتی در این امر ایجاد خواهد شد.
وی افزود: مسئله دوم در مورد وضعیت اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی است، در این رابطه وضعیت سرمایه‌گذاری‌هایی که در اسرائیل انجام شده می‌تواند، در وضعیت اقتصادی و امنیتی این رژیم بسیار مهم باشد و تاثیر زیادی بر روی عملکرد کابینه بگذارد.
لاسجردی گفت: مسئله بعدی روابط فرامنطقه‌ای دولت رژیم صهیونیستی است، اینکه این رژیم چه روابطی با کشور‌های مختلف از جمله روسیه، چین، اتحادیه اروپا و کشور‌های عرب منطقه داشته باشد و از همه مهم‌تر سیاستی که قصد دارد در قبال فلسطین اتحاذ کند و اینکه آیا همچنان می‌خواهد سیاست‌های خصمانه فعلی را باز هم ادامه دهد، قطعا در آینده سیاسی صهیونیست‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود و اگر این سیاست‌ها را همچنان دنبال کنند، این امر آن‌ها را با بحران‌های داخلی و خارجی زیادی روبرو خواهد کرد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه قدر مسلم رژیم صهیونیستی سعی می‌کند که شرایط خود را با ثبات جلوه دهد، بیان داشت:، اما این امر تا حدود زیادی به این عواملی که بنده به آن‌ها اشاره کردم، بستگی دارد، اما آنچه مسلم است، دولت جدید اسرائیل با موانع بسیار جدی روبرو خواهد بود، چراکه همچنان نتانیاهو با وجود برگزاری سه انتخابات در یکسال گذشته همچنان در قدرت است و تمام تلاش‌هایی که برای خلع وی از قدرت انجام شد، عملا نافرجام بود و وی حداقل تا 1.5 سال آینده همچنان نخست وزیر است.
وی اضافه کرد: باید برای پیش‌بینی دقیق‌تر در مورد آینده دولت ائتلافی اسرائیل و اینکه آیا این کابینه ثبات خواهد داشت یا شکننده است، اجازه داد، زمان بگذرد و بعد در مورد آن به اظهار نظر پرداخت، حال در این رابطه باید دید در عرصه عمل و میدانی چه اتفاقاتی در آینده روی خواهد داد.
آیا دولت اسرائیل شکننده است؟
مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه نظام اسرائیل همواره بر نظام چند حزبی استواره بوده، اظهار داشت: به بیان دیگر در اسرائیل همیشه دولت ائتلافی تشکیل شده و این بار با توجه به شرایطی که وجود داشته، این امر نیز اجتناب ناپذیر بوده، از سوی دیگر نکته مهم این است که معنای ثبات در عالم سیاست همیشه سیال و متغیر بوده و این که استباط شود، با تشکیل این کابینه ممکن است دولت در سرزمین‌های اشغالی شکننده باشد، می‌تواند معنا‌های متفاوتی از آن استنباط شود.
وی افزود: به عنوان مثال در تاریخ 230 ساله آمریکا بیش از 45 رئیس جمهور بر سر کار بوده، در حالیکه در طی 12 سال اخیر نتانیاهو همواره قدرت را در اسرائیل در دست داشته، بنابراین باید در زمینه ابتدا به یک فهم مشترک رسید و بعد در مورد اینکه آیا دولت در اسرائیل دوباره به بن بست خواهد رسید یا اینکه می‌تواند دوام داشته باشد، صحبت کرد.
مطهرنیا با اشاره به اینکه چگونگی وضعیت دولت ائتلافی در اسرائیل منوط به سپری شدن زمان است، گفت: با توجه به نوع ساختار سیاسی در سرزمین‌های اشغالی همواره تضاد در صحنه سیاسی اسرائیل وجود داشته، مانند آنچه در یک سال اخیر رخ داد و علیرغم اینکه سه بار انتخابات کنست برگزار شده، اما به دلیل به وجود آمدن بن‌بست سیاسی و عدم توافق برای تشکیل کابینه، پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شده است.
این استاد دانشگاه نوع روابط خارجی دولت اسرائیل را در شکنندگی یا ثبات آن مهم قلمداد کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه در گذشته دولت‌های عرب و مسلمان منطقه به هیچ عنوان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناختند و یا اینکه اگر روابطی داشتند، این روابط پنهانی بود، این امر برای اسرائیل هزینه‌زا بود، اما امروز شاهد هستیم، دولت‌های عربی به صورت آشکارا با اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی برقرار می‌کنند که این امر برای این رژیم بسیار مهم است و می‌تواند اثرگذاری مستقیمی در صحنه سیاسی داخلی اسرائیل داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/104273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله