راه ترقی

آخرين مطالب

مبارزه با کرونا؛ قدم به قدم تا نقطه مطلوب نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر و منتهی به یکشنبه 17 فروردین‌ماه، بخش مهمی از سخنان خود را به بیان برنامه‌ها و اقدامات دولت برای کنترل بیماری کویید 19 اختصاص داد. در این چارچوب، تشریح عملکرد دولت برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ترغیب مردم به خودقرنطینگی، تبیین وضعیت قابل قبول کشور در مقایسه با کشورهای غربی در کنترل بیماری، تصمیمات دستگاه اجرایی برای صاحبان مشاغل، طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت برای جبران خسارات ناشی از کرونا به کسب‌وکارها و اقشار آسیب‌پذیر و ... در کانون توجه رئیس دستگاه اجرایی بود.

این گزارش به بررسی و محوربندی اهم اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر پرداخته است.

تشریح وضعیت استان‌های کشور از نظر شیوع کرونا

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز سه‌شنبه 12 فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهارداشت: اینکه امروز شرایط استان‌های ما یکسان نیست بعضی از استان‌ها شرایط‌شان نسبتاً خوب است، بعضی‌ها خوب و بعضی‌ها مشکل دارند. این 31 استان عین هم نیستند.

به گفته رئیس‌جمهوری، 23 استان وضع‌شان نسبتاً خوب است و شرایطی دارند که شرایط قابل قبولی است. یک عده‌ای مبتلا، درمان و بستری می‌شوند اما عدد پایینی است. آیا 2 تصمیم بگیریم. یعنی تصمیم بگیریم برای استان‌هایی که شرایط‌اش بهتر است آنها زودتر فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی‌شان را زودتر شروع کنند 2، 3 استانی که شرایط‌شان یک مقدار متفاوت است آنها با تأخیر چند روزه انجام بگیرد یا نه یک کاسه تصمیم بگیریم و یک جا اعلام شود، این هم بنا شد که ان‌شاء الله امروز و فردا مورد بررسی قرار بگیرد و ما نسبت به آن تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا روز یکشنبه 10 فروردین در جلسه هیات دولت هم گفت: دیروز یک جلسه ویدئو کنفرانسی بسیار خوبی با حدود 30 نفر از متخصصین و پزشکان عالی‌رتبه کشور در بخش‌های مختلف عفونی، ویروس، در بخش‌های دیگر پزشکی که با این بیماری جدید و ویروس کرونا مرتبط می‌شود داشتیم و بحث‌های خوبی کردیم و خوشبختانه نظرات بسیار بهم نزدیک است و یک جور فکر می‌شود. در سوالاتی که از این عزیزان داشتم همه آنها قبول داشتند که این یک موضوع غافلگیرکننده برای جهان بود؛ یعنی هیچ کس در دنیا، هیچ مرجع علمی و پزشکی در سال‌های پیش، پیش‌بینی نمی‌کردند که در این روزها با یک بیماری مسری مهاجم اینچنینی مواجه شویم که بتواند در یک زمان کوتاهی همه سطح جهان را شامل شود و همه را مبتلا کند.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: بعضی از متخصصین در جلسه دیروز می‌گفتند، شبیه این 140 سال پیش بوده؛ اما از 140 سال پیش تاکنون یک چنین  بیماری مسری که به این صورت عالمگیر بوده و در این حد قدرت سرایت داشته باشد و بتواند همه ارکان جامعه را از سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی تحت تأثیر قرار دهد، نداشتیم و این اولین بار بعد از گذشت بیش از یک قرن است که با این حادثه مواجه می‌شویم. از همه این عزیزان پرسیدیم که در ماجرای کرونا در ایران کجای داستان هستیم؟ آیا ما از نقطه پیک و اوج عبور کردیم و در نقطه‌ای هستیم که به سمت شرایط بهتر حرکت می‌کنیم؟ پاسخ دوستانی که صحبت کردند این بود که در بعضی استان‌ها بله، از پیک عبور کردیم و در شیب پایین قرار گرفتیم، اما در بعضی استان‌ها هنوز نمی‌توانیم با اطمینان صحبت کنیم؛ برخی از آنها می‌گفتند باید منتظر پایان تعطیلات عید نوروز باشیم و بعد قضاوت کنیم که در چه وضعیتی هستیم.

تبیین وضعیت ایران در قیاس با آمار جهانی شیوع کرونا

دکتر روحانی روز یکشنبه 10 فروردین در جلسه هیات دولت گفت: امروز صبح آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان، ایران را با کشورهای دیگری که امروز گرفتار این بیماری هستند مقایسه کردند و رتبه ایران، رتبه قابل قبولی بود؛ هم در جهت درمان، یعنی تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند و این تعداد درمان می‌شوند و بهبود یافته هستند؛ آمارش، آمار قابل قبول است و هم توانمندی ما؛ امروز که هم تخت‌های آی‌سی‌یو و تجهیزات وجود دارد، آمارش، آمار قابل قبول است و هم کاهش فوتی‌ها و مرگ و میرها قابل قبول است؛ هم تسلط کادر درمانی بر کارشان و عدم اضطراب‌شان که قابل قبول است و هم شرایط خوب بسیاری از استان‌ها که آنها از پیک عبور کردند و وضع‌شان خوب است و هم استان‌هایی که هنوز محل بحث هستند و باید از پیک عبور کنند. آقای نمکی یک کلمه‌ای در آخر گفت که ارزشمند بود؛ گفت در مجموع اوضاع این هفته بهتر از هفته پیش است و ما همین را می‌خواهیم؛ می‌خواهیم قدم به قدم به نقطه مطلوب برسیم و وقتی هم مقایسه می‌شود این آمار با آمار کشورهای دیگر، حتی کشورهای اروپایی و غربی، شرایط ما، شرایط خوبی است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امیدواریم در پایان این روند که پیش می‌رویم، یک رتبه مطلوبی به دست بیاوریم؛ همیشه مردم و پزشکان ما افتخار آفریدند؛ ان‌شاء الله در این مقطع هم همین‌طور خواهد بود و به یک افتخار می‌رسیم؛ همه دنیا هم می‌دانند که ما در شرایط عادی نیستیم؛ در شرایط فشار و تحریم هستیم و در عین حالی که در شرایط تحریم هستیم توانستیم به خوبی مقاومت کنیم و کشور را در حدی که در توان  بوده، اداره کنیم. بنابراین باید خودمان را در نظر بگیریم؛ زندگی با کرونای ضعیف‌تر، محدودتر در ماه‌های آینده نه زندگی بدون کرونا؛ این به این سادگی نیست که بگوییم 10، 20 روز دیگر کرونایی نیست. نه در جامعه هست و ممکن است عده‌ای مبتلا شوند و عده‌ای ناچار شوند به بیمارستان بروند؛ ولی کرونایی است که می‌توانیم با آن زندگی کنیم؛ نه ایران، همه دنیا اینطور است؛ از طرفی خودمان را باید برای پساکرونا آماده کنیم؛ برای آن روزی که درمان و واکسن این بیماری پیدا شود و همچنین در این شرایط باید خودمان را آماده کنیم برای همه نیازمندی‌های جامعه که امروز مورد توقع مردم است و ان‌شاء الله بتوانیم کار را پیش ببریم.

به گفته رئیس دستگاه اجرایی، به مردم بیش از گذشته امیدواریم و می‌دانیم آنها با ما همکاری خواهند کرد؛ هم به پزشکان بیش از گذشته امیدواریم و می‌دانیم امروز مسلط‌تر از همیشه هستند و هم به واحدهای تولیدی و خدماتی‌مان در کل کشور و  می‌دانیم که برخی از واحدهای تولیدی و خدماتی در سختی و زحمت قرار گرفتند، در حد توان‌مان ان‌شاء الله آنها را یاری و کمک خواهیم کرد.

روش منحصربه‌فرد ایران برای فاصله‌گذاری اجتماعی و کارآمدی آن

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه 13 فروردین در جلسه هیات دولت تصریح کرد:  دولت و ستاد ملی کرونا از آغاز امر تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ کرد. اولین جلسه‌ای که به ریاست خود من در این روزها تشکیل شد به ششم اسفند ماه مربوط می‌شود که اولین جلسه ستاد ملی کرونا را برگزار کردیم و در همان جلسه برای فاصله اجتماعی تصمیم گرفتیم و از مردم دعوت کردیم به سفرهای نوروزی نروند و استاندارها اعلام کنند که امکاناتی که سال‌های پیش در اختیار مسافرین قرار می‌دادند امسال قادر نیستند آن امکانات را در اختیار آنان قرار دهند. بسیاری از مراکز دیدنی و تفریحی تعطیل اعلام شد. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و این دعوت مسئولین از سوی مردم به خوبی اجابت شد. امروز دیدیم که وزیر راه اعلام کرد مسافرت مردم توسط قطار 94 درصد، اتوبوس 75 درصد و هواپیما 70 درصد کاهش پیدا کرده است و اساساً به طور کلی در همان روزهای اول فروردین هم مسافرت کاهش پیدا کرد.

دکتر روحانی افزود: به طور متوسط حدود 80 درصدکاهش سفر نوروزی در روزهای اول فروردین داشتیم. عبور از پیک بیماری هم در اکثر استان‌ها مربوط به روزهای اول فروردین می‌شود. یعنی الان آمار را در استان‌های مختلف نگاه می کنیم، دوم و سوم فروردین از پیک عبور کردند و شرایط نزولی شروع شد و بعد از آن هم تصمیم‌گیری شد برای اماکن مقدسه که تعطیل شوند. با اینکه کار بسیار سختی برای همه ما بود ولی برای صحت و سلامت مردم این تصمیمات اتخاذ شد و وقتی دیدیم که لازم است سختگیری‌های بیشتری انجام شود، در تصمیماتی که در ششم فروردین اتخاذ کردیم کمیته اجتماعی، امنیتی را مأمور کردیم تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: همان روز تصمیمات لازم اتخاذ و به مردم اعلام شد و مرحله دوم فاصله‌ گذاری اجتماعی را شروع کردیم که مقررات سخت‌تری برای مردم بود اما در عین حال مردم همکاری کردند و ما در مرحله دوم طرح فاصله‌گذاری 30 درصد کاهش مجدد در مسافرت‌ها داشتیم و نظر همه متخصصین و پزشکان ما این است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هم مرحله اول و هم دوم آن، اقدامات لازم، مفید و ضروری برای کشور بوده است.

رئیس‌جمهوری در جلسه روز چهارشنبه 13 فروردین هیات دولت گفت: کشورهای مختلف، شیوه‌های مختلفی در برابر این موضوع اتخاذ کردند. البته از تجربه همه کشورها استفاده کردیم ولی هیچ‌وقت خودمان را اسیر راه و مسیر آنها نکردیم. از همان روزهای اولیه‌ای که این ویروس شروع شد -  قبل از فروردین در همان ماه اسفند- ، بعضی‌ها پیشنهاد می‌کردند قرنطینه چینی را پیاده کنیم. لازم است توضیحی برای مردم بدهم که قرنطینه چینی یعنی چه. قرنطینه چینی معنایش این بود که دستور دادند تمام مغازه ها بسته و تمام ماشین‌ها از حرکت متوقف و تمام درب خانه‌ها بسته شود و هیچ کس حق ندارد از خانه خارج شود و غذای 24 ساعت توسط مأمورین به داخل خانه‌ انداخته می‌شد. این مدل قرنطینه چینی در ووهان بود.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد:  این مدل را هیچ کس در دنیا نپسندید و هیچ کس هم اجرا نکرد. در هیچ کشوری اجرا نشد و نمی‌شد که اجرا شود. این مدل مخصوص خودشان بود. با شیوه‌ها و سیاست‌هایی که دارند، شرایط اجتماعی که دارند می‌توانند به مردم بگویند درب خانه‌ها برای 15 الی 20 روز پلمپ. اما اجرای این طرح در ایران و در هیچ کشور دیگری امکان پذیر نیست. بنابراین از آن شیوه هیچ کس تبعیت نکرد و ما هم تبعیت نکردیم.

دکتر روحانی ادامه داد: عده‌ای در داخل کشور فشار می‌آوردند به ما که مدل چینی را اجرا کنیم و ما اجرا نکردیم. یک مدلی هم بود که برخی از کشورهای اروپایی روزهای اول شروع  و کم کم در این روزها مقداری از آن عقب‌نشینی کردند و آن امنیت جمعی بود. می‌گفتند ما کاری نداریم این ویروس منتشر می‌شود و یک عده مبتلا می‌شوند و یک عده می‌روند بیمارستان، یک عده خوب می‌شوند و بر یک عده‌ای اثر نمی‌کند و عبور می‌کند یک ماه، دو ماه، یک عده مریض می‌شوند، یک عده فوت می‌کنند و از این مرحله عبور می‌کنیم. این هم یک شیوه‌ای بود که ما از این شیوه تبعیت نکردیم آنها مدتی این شیوه را ادامه دادند و خودشان هم در ادامه این شیوه دچار مشکل شدند.

رئیس‌جمهوری افزود: اما در عین حال آنچه که متخصصین ما از ابتدا دنبال آن بودند و طرحی که برای ایران طراحی کرده بودند و وزارت بهداشت و درمان مسئولیت این طراحی را به عهده داشت، طبق آن طرح قدم به قدم طرح‌های مختلف را در مراحل مختلف اجرا و پیاده کردیم. البته هر روز که می‌گذرد در این 12 روز اخیر، قدم جدیدتری برداشتیم و کار را یک مقدار سخت‌تر کردیم. چاره‌ای نبوده مردم عزیز ما باید بدانند که تمام این اقدامات بخاطر حفظ صحت و سلامت آنها بوده است و اگر امروز هم برای سفر و حضور آنها در طبیعت مشکلاتی ایجاد شده، باز هم بخاطر سلامت مردم بوده و دلیل دیگری در کار نبوده و بر این مبنا عمل شده است.

دکتر روحانی گفت: دیروز یک تصمیمی گرفتیم که شاید این تصمیم هم یک مقداری کارها را سخت‌تر کند و آن این بود که تصمیم گرفتیم هرکس که مبتلا به این ویروس شد الزاماً باید به خود، خانواده و به محل کار او اطلاع داده شود؛ با اینکه ممکن بود با برخی از دستورالعمل‌ها منافات داشته باشد. برخی از اطلاعات، اطلاعات محرمانه بیمار است و نباید جای دیگر اعلام شود اما بخاطر سلامت مردم این تصمیم را دیروز اتخاذ کردیم و ابلاغ شده و اگر کسی تخلف کند مشمول مجازات قانونی می‌شود. این هم بخاطر این بود که بتوانیم از این مراحل به خوبی عبور کنیم و به یک نقطه‌ای برسیم که در آن نقطه مردم بتوانند زندگی کنند و کسب و کارها و فعالیت‌ها و مدارس، به شرایط معمولی برگردد و بتوانیم به فعالیت اقتصادی خودمان برسیم.

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه 13 فروردین در جلسه هیات دولت هم تصریح کرد: فکر می‌کنم نمونه‌ای که طراحی ما داشت بخاطر اینکه روزهای بحران را زیاد دیدیم و جنگ و همه مسایل را دیدیم، از ابتدا بر مبنای بدبینی شدید تصمیم‌گیری کردیم و بر همان مبنا است که می‌بینید قفسه های فروشگاه‌های ما  و انبارهای ما پر است. چون بر همان مبنا تصمیم‌گیری کردیم.

دکتر روحانی افزود: با اینکه برخی از کشورهای غربی از ما فرصت بیشتری داشتند یعنی وقتی ما مبتلا شدیم آنها 10، 15 روز بعد از ما مبتلا شدند و فرصت بیشتری داشتند ولی هم تخت، هم وسایل تنفسی و هم ونتیلاتور کم آوردند.کارخانه‌هایشان را وادار کردند همه کارها را متوقف و ونتیلاتور تولید کنند. هم مواد غذایی کم آوردند و هم برای تامین ماسک بیمارستان‌ها مشکل دارند. دیروز یک مقام آمریکایی گفته بود که این N95 و ماسک‌هایی که پرستارها و پزشک‌ها می‌زنند، در پایان کار ضدعفونی کنند و باز فردا هم استفاده کنند. مقام سیاسی بود و تخصص زیادی نداشت و می‌گفت تا 20 روز استفاده کنند از یک ماسک چون ماسک نداریم که تولید کنیم.

رئیس‌جمهوری گفت: وقتی کشورهای بزرگ صنعتی و پرمدعا در این آزمایش دچار مشکل شدند و ملت ما دچار این مشکل نشد، بخاطر انسجام، مدیریت خوب، کادر پزشکی ماهر، دقیق و پرکار بود و اینها همه دست به دست هم داده و این شرایط خوب را الحمدالله پیش روی ما قرار داده است.

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه 13 فروردین در جلسه هیات دولت هم بیان داشت: فکر می‌کنم ملت بزرگ ما در این روزها پاسخ بسیار قاطعی به همه یاوه‌گویانی داد که ماه‌ها در رسانه‌های خودشان، رسانه‌های بیگانه، ماهواره‌ها و فضای مجازی تبلیغ می‌کردند که ملت ایران خسته شده، عقب‌نشینی کرده و نشاط ندارد و دولت و نظام ایران کارآمدی ندارد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز مقایسه کنند ایران را با کشورهای پیشرفته دنیا و ببینند در این آزمایش، شرایط کشور ما چگونه بوده، پاسخ محکمی به دروغگویان همیشگی که هنوز هم این دروغ‌ها را ادامه می‌دهند، داده شد. خودشان در کشوری هستند که دور و برشان، تخت بیمارستانی برای بیمار آنها نیست و خودشان از ترس جرأت نمی‌کنند از آن محل رسانه بیرون بروند و باز هم حرف می‌زنند و باز هم دروغ می‌گویند و نسبت به ایران حرف‌های ناروا می‌گویند. این یک آزمایش بزرگ تاریخی بود، این در تاریخ ایران و تاریخ جهان خواهد ماند که چه اقداماتی از طرف مردم ایران انجام گرفت، مسئولین و فداکاران در خط مقدم، نیروهای مسلح، غیرنیروهای مسلح، ‌صدا و سیما همه به میدان آمدند و تلاش کردند.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: از کار صدا و سیما، کار تدریس برای بچه‌ها از طریق فضای مجازی، از تلاش هنرمندان در فضای مجازی برای استراحت و شادی و تنوع مردم، از تمام تولیدگرانی که غذا و نیازمندی‌های مردم و همچنین مواد بهداشتی مورد نیاز و دارو را تأمین می‌کنند و از مجموعه بهداشت و درمان که همه تخت‌ها را برای درمان بیماران آماده و اجرا می‌کنند، کار بسیار عظیم و بزرگی در این کشور انجام گرفته است.  حتی می‌خواهم از جناح‌های سیاسی تشکر کنم. درست است جناح‌های سیاسی سلیقه‌های مختلف دارند اما به جز یک عدد بسیار معدود و کم، همه حمایت کردند و هم‌زبان و هم‌نوا بودند. نیازمند نشدیم مثل کشور اروپایی که پریروز اطلاعیه داد و از جناح‌های سیاسی خواست چند هفته‌ای سکوت کنند و گفت الان موقع بیماری است سکوت کنید تا ما کار کنیم. ما نیاز به همچون اطلاعیه‌ای پیدا نکردیم. همه مردم ما با بیداری و هوشیاری و همچنین جناح‌های سیاسی کار بسیار بزرگی انجام دادند.

تلاش دولت برای جلوگیری از اوج‌گیری غیرقابل‌کنترل کرونا در کشور

دکتر روحانی روز یکشنبه 10 فروردین در جلسه هیات دولت خاطرنشان کرد: یک نکته بسیار مهمی است که چون دیروز در جلسه با متخصصان مورد اتفاق همه متخصصین و پزشکان عالی‌رتبه کشور بود می‌خواهم خدمت مردم عزیز کشورمان بگویم؛ و آن اینکه ماجرای کرونا این نیست که مثلاً یک هفته و یا  10 روز دیگر به زمانی برسیم که ویروس کرونایی در عالم یا در ایران نباشد. این ویروسی که آمده و وارد جامعه شده، ممکن است یک سال یا دو سال دیگر باشد؛ منتها باید شرایط جامعه را برای نوعی مواجه شدن با این ویروسی که  ضعیف می‌شود و اکثریت جامعه در برابر آن قدرتمند می‌شوند و بدن‌ها توانمند می‌شود، قابل تحمل کنیم.

به گفته رئیس ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در جلسه ویدئوکنفرانس با پزشکان و متخصصان کشور، یکی از پزشکان مثالی می‌زد و می‌گفت این هم مثل آنفلوآنزایی است که هست، می‌رود و بعد می‌آید، اوج می‌گیرد و تمام می‌شود و دو مرتبه می‌آید. بنابراین باید خودمان را برای زندگی با یک چنین ویروس تا زمانی که معالجه قطعی و یا واکسن قطعی برای آن پیدا شود که هیچ‌کدام اینها تا امروز هنوز نشده است، آماده کنیم. بنابراین تلاش‌ها باید برای این باشد که نگذاریم یک مرتبه در یک استان، شهر و جامعه‌ای یک اوج و پیک پیش روی ما قرار بگیرد که دستگاه درمان را با اضطراب و مشکل مواجه کند؛ شرایط را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که دستگاه درمان بتواند اینها را درمان کند و به تدریج از این مسأله عبور کنیم.

لزوم تداوم شرایط سختگیرانه و تغییر سبک زندگی

دکتر روحانی روز یکشنبه 10 فروردین در جلسه هیات دولت تصریح کرد: در جلسه دیروز با متخصصان، شاید بسیاری از متخصصین به من تأکید کردند این شرایط سختگیرانه‌ای که شروع شده یک هفته دیگر ادامه پیدا کند و اشاره داشتند اگر یک هفته دیگر ادامه پیدا کند، برای اینکه فعالیت‌ها به خوبی و به آن ترتیبی که گفته شد، آغاز شود، مطمئن‌تر هستیم. این هم که فعالیت‌ها آغاز شود، معنایش این نیست روزی که می‌گوییم فعالیت‌ها از نو آغاز شود یعنی همه آن پروتکل‌های بهداشتی را باز هم کنار بگذاریم؛ این سبک زندگی جدیدی که شروع کردیم در اینکه بهم دیگر دست نمی‌دهیم و قرب و نزدیکی‌مان بهم دیگر یک مقدار با فاصله انجام می‌گیرد، بسیاری از کارها را با تلفن و فضای مجازی انجام می‌دهیم و اینکه زندگی ما زندگی الکترونیکی شده است، برای یک مدتی باید ادامه بدهیم و حتی شاید این بیماری در بعضی از زمینه‌ها فرصتی برای ما بوجود بیاورد تا بخشی از زندگی را الکترونیکی کنیم و شرایط را تغییر دهیم و این به نفع جامعه ماست.

رئیس‌جمهوری افزود: ممکن است روابط‌مان را در ارتباط مردم با ادارات، خدمات جامعه، حتی با مراکز توزیعی که مواد لازم را در اختیار می‌گذارند، یک مقدار تغییر دهیم؛ بنابراین در سبک زندگی یک تغییراتی ایجاد می‌شود که این تغییرات احتمالاً برای یک مدتی باید باقی بماند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان ساخت: از همه متخصصین دیروز سوال کردیم کاری که تا امروز انجام دادیم مورد قبول شماست و آیا نقصی دارد یا ندارد؟ خوشبختانه همه متخصصین کار انجام شده را قابل قبول و درست می‌دانستند؛ البته یک توصیه‌هایی داشتند؛ مثلاً می‌گفتند برای اینکه درمانی برای این بیماری پیدا شود، باید یک سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را بکنید تا بتوانیم راجع به واکسن حرکت کنیم؛ یا بعضی‌ها می‌گفتند در بعضی از رشته‌های پزشکی باید تغییراتی ایجاد شود؛ بعضی از رشته‌ها را امروز در بخش عفونی اهمیت بیشتری دهیم؛ مثلاً بیشتر باید سرمایه‌گذاری کنیم که به نظر من توصیه‌های بسیار خوبی کردند و همه آن توصیه‌ها مورد قبول است. حتماً وزارت بهداشت و درمان به آن توصیه‌ها عمل کرده و ما هم حمایت و کمک می‌کنیم که همه آن کارها به خوبی انجام بگیرد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: هیچ تصمیمی تا امروز در ستاد ملی کرونا اتخاذ نکردیم، مگر آنکه در کمیته‌های تخصصی درباره آنها بحث کردیم و متخصصین آن راه را بهترین در آن مقطع تشخیص دادند؛ هیچ تصمیم دیگری اتخاذ نکردیم؛ اگر مدارس را تعطیل کردیم در مجموع آنها تصمیم‌شان در آن مقطع این بود که الان مدرسه تعطیل و در یک مقطع دیگری بازگشایی شود؛ قبول و گوش کردیم. اگر آنها به ما گفتند باید اماکن مقدسه برای شب عید تعطیل شود، گوش کردیم؛ اگر آنها گفتند باید نمازهای جمعه تعطیل و اجتماعات برای شادی و غم نباشد و مردم دور هم جمع نشوند، حتی اگر فردی در اثر کرونا، فوت می‌کند، کفن و دفن‌اش چگونه باشد، هر آنچه متخصصین گفتند حمایت، گوش، دنبال و مشورت کردیم. تقریباً می‌توانم بگویم تصمیمات را با اتفاق آراء آغاز کردیم؛ اینطور نبوده که 20 درصد موافق و 80 درصد مخالف باشند؛ نظر مخالفین را بگیریم یا بالعکس، همیشه تلاش کردیم به یک بحث و اقناعی برسیم و نظر واحدی داشته باشیم؛ بر آن مبنا هم داریم تصمیم می‌گیریم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: در کنار سلامت که برای ما اصل اول امروز است، تولید هم به عنوان یک اصل است. نمی‌توانیم در کشور تولید را تعطیل کنیم؛ نمی‌توانیم در کشور تولید و توزیع مواد غذایی و بهداشتی یا مغازه و فروشگاه‌اش را تعطیل کنیم؛ نمی‌توانیم نیازمندی‌های عمومی مردم از جمله در آب، برق، گاز و حمل و نقل را تعطیل کنیم. این کار امکان‌پذیر نیست. یعنی مدیریت جامعه بر این مبنا است که سلامت، تولید، امنیت جامعه برای ما اصل است؛ همه نیروهای مسلح، مرزداران، پلیس همه در صحنه هستند و اگر بنا باشد امنیت خدشه‌دار شود، اصلاً مفهوم ندارد؛ بنابراین اصول متعددی را داریم و این اصول را باید مد نظر قرار دهیم؛ اینها را در کنار هم مقایسه می‌کنیم و به یک تصمیم‌گیری می‌رسیم و از مردم هم خواهش می‌کنیم به آن تصمیمات عمل کنند تا از این شرایط سخت بگذریم.

ضرورت خودقرنطینگی مبتلایان به کرونا

دکتر روحانی روز سه شنبه 12 فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: چند نکته در جلسه مصوب شد که بسیار مهم است، اولین آن اینکه اگر کسی فهمید تست‌ کرونا او مثبت است و قطعی شد به این ویروس مبتلا شده، حتماً الزام است که خودش را قرنطینه کند. اگر حالش بد است به طور طبیعی به بیمارستان می‌رود و اگر حالش خوب است باز هم خودش را قرنطینه کند. یعنی نه اینکه بگوید حالم خوب است و مشکلی ندارم و بیرون می‌آیم. بله خود شما مشکلی نداری، ممکن است 80 درصد مردم اینگونه باشند، پیش بیاید برایشان به این بیماری مبتلا شوند و علامتی هم نداشته باشند، اما در عین حال می‌تواند ناقل باشد و به دیگری سرایت کند بنابراین توجه کنند خودشان را در قرنطینه نگه دارند، اگر در خانه خودشان می‌توانند و امکانات لازم را دارند، یک اتاق می‌توانند اختصاص دهند، در خانه، در خانه خودشان بمانند، اگر ندارند و اگر حالشان بد است حتماً در بیمارستان و اگر حالشان خوب است در نقاهتگاهی که در شهر است بروند و خودشان را معرفی کنند و آنجا استراحت کنند برای مدت 10 الی 15 روز به عنوان قرنطینه و اگر کسی این کار را نکند یعنی بعد از اینکه به او اعلام کنند که تست تو مثبت است و دارای این بیماری هستی و او مراعات نکند و در یک جمع برود این به عنوان کسی که مرتکب خلاف شده و مقررات کشور را نقض کرده و به دیگران ضرر زده، مشمول قانون می‌شود و مجازات می‌شود و با او برخورد می‌شود، اگر دولت فهمید، دستگاه‌های اجرایی، نیروی انتظامی و ضابطین ما فهمیدند این فرد تخلف کرده، با او برخورد می‌شود و این در قوه قضائیه هم می‌تواند مورد محاکمه قرار بگیرد.این را حتماً همه باید مراعات کنند. تسهیلاتی هم اگر مردم می‌خواهند و اگر خانه‌شان آمادگی ندارد برای این قرنطینه نقاهتگاه‌ها است در خدمت‌شان هستیم که مردم به آنجا بروند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: مسأله دوم اینکه امروز مصوب کردیم که همه آنجایی که تست را می‌گیرند یا بیمارستان‌ها که از نظر بالینی متوجه می‌شوند که طرف شرایط ابتلا دارد و به این ویروس مبتلا شده است، باید به یکی از اعضای نزدیک خانواده‌اش اطلاع دهند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: یعنی یک فرد است که باید به خانمش اطلاع دهند و خانم است که باید به شوهر و پدرش اطلاع دهند، به یک فرد نزدیک خانواده اطلاع دهند برای اینکه خانواده مطلع باشد، این فرد عضو خانواده چگونه است و دیگران را مبتلا نکند، دوم اینکه به محل کارش اطلاع دهند اگر طرف کارمند و کارگری است و جایی مشغول فعالیت است به رئیس آن بخش و به آن وزارتخانه اطلاع دهند. البته بگوییم محرمانه است یا نیست، محرمانه جزو مواردی است و بیماری چیزی است که نباید اعلام شود به دیگران ولی این مورد خاص چون موردی است که دیگران را مبتلا می‌کند این را هم مصوب کردیم که اطلاع دهند و این کار انجام بگیرد.

اولویت سلامت مردم برای دولت و ورود به مرحله‌ای تازه از فاصله‌گذاری اجتماعی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه 16 فروردین در جلسه با رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با تاکید بر اینکه رؤسای کمیته‌های گوناگون ستاد ملی مبارزه با کرونا موظفند ارزیابی دقیقی از میزان تاثیر تشدید برنامه فاصله‌گذاری اجتماعی انجام بدهند، گفت: باید برای دوره بازگشایی پس از اطمینان از ایجاد وضعیت تثبیت شده در مدیریت مقابله با کرونا پروتکل‌های متنوع و مختلف با دقت نظر در تمامی حوزه‌ها طراحی و متناسب با هر کسب و کار اجرا شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت، افزود: ما مرحله اول و دوم آن را اجرا کرده ایم و موفقیت های خوبی داشته ایم و الان در مرحله سوم آن که اجرای فاصله گذاری هوشمند اجتماعی است،  قرار داریم و مختصات آن باید مشخص و مدون باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی باید به گونه‌ای طراحی شود که همه مردم اعم از ارباب رجوع، کارمند، کارگر و کاسب بدانند و مطمئن باشند در محیط کار و بیرون از خانه با رعایت این پروتکل‌ها می‌توانند درصد بالایی اطمینان خاطر داشته باشند که از سلامتی برخوردار خواهند بود.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که از چه زمانی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با سلامت کامل به مراکز آموزشی مراجعه کنند؛ لذا رؤسای کمیته‌ها باید با روش‌های دقیق، مطالعات و ارزیابی‌های لازم را انجام بدهند تا بر اساس آن ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید در نظر داشته باشیم که اگر کرونا برای مدتی باقی بماند باید آن را به گونه‌ای مدیریت کنیم که زندگی مردم با مشکل توأم نباشد، گفت: نباید بدون مطالعه و دقت نظر تصمیم گرفت؛ مردم باید بدانند هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود مبتنی بر مطالعات دقیق علمی و با مشورت همه متخصصین است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه سلامت مردم اولویت اول است، گفت: در کنار اولویت سلامت زندگی، معیشت، کسب و کارهای کوچک و طبقه ضعیف و آینده فرزندان‌مان نیز اهمیت دارد از این نظر باید بدانیم در روز پایان تشکیل محدودیت‌ها مردم نباید نگرانی از سلامت خود و فرزندان‌شان داشته باشند و ما باید نگرانی آنها را تا اندازه زیادی کاهش بدهیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: باید بدانیم صدمات اصلی اقتصادی کرونا متوجه اقشار ضعیف جامعه است و مردم از دولت انتظار دارند که اجازه ندهیم کرونا سلامت و معیشت آنان را نابود کند و این بدان معنا است که هم باید سلامت مردم را حفظ کنیم و هم معیشت و وضعیت اقتصادی آنان را تامین کنیم.

تقدیر از مردم به خاطر همکاری با دولت در مبارزه با کرونا

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز سه شنبه 12 فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با تبریک دوازدهم فروردین ماه به عنوان روز جمهوری اسلامی، گفت: می‌خواهم از مردم عزیز و بزرگوار کشور تشکر ویژه‌ای داشته باشم که از آغاز این ابتلاء و مشکل ویروس کرونا، همکاری بسیار خوبی با ستاد ملی کرونا داشته و دارند.

رئیس‌جمهوری افزود: در مراحل مختلف یک فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را مد نظر قرار دادیم و در هر مرحله‌ای مردم حمایت کردند. وقتی که گفتیم از شهری می‌خواهید خارج شوید، حتماً باید کنترل و غربالگری شوید و اگر علامتی نداشتید به سفر ادامه دهید والا به مبدأ برگردید، مردم همکاری کردند. در مرحله دوم گفتیم مردم از استان‌های خودشان جز موارد ضروری به استان‌های دیگر سفر نکنند و افراد مسافری که این ایام خارج شدند از موطن‌شان سریع‌تر به وطن‌ اصلی‌شان برگردند، باز هم مردم حمایت کردند و آن وقتی که گفتیم فروشگاه‌های پرجمعیت و پرتردد تعطیل شود، مردم قبول کردند. آن مقطعی که دو مرتبه تشدید کردیم و گفتیم جز مغازه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، بهداشتی و دارویی، بقیه مغازه‌ها تا بیستم فروردین ماه بسته شود، مردم همچنان همکاری کردند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: حمایت و همکاری مردم اصل است. اگر جمهوری اسلامی ایران تا امروز در مقابله با این ویروس خطرناک کرونا موفقیت‌های خوبی را به دست آورده به خاطر حمایت مردم بوده بخاطر اینکه مردم برای سلامت خودشان در صحنه بودند.

رئیس ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: برای مردم ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 3 امتحان بزرگ الهی بود. یک امتحان در دوران دفاع مقدس بود، لازم بود همه مردم حمایت کنند جوان‌های عزیز، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی همه بیایند در کنار هم و در کنار توطئه جهانی موفق شویم، مردم این کار را کردند. نه یک روز و دو روز، 8 سال تمام از استقلال، عزت و نظام خودشان حمایت کردند.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: امتحان و آزمایش دوم تحریم بود. یک تحریم طولانی که سال‌ها بر مردم اعمال شد؛ مخصوصاً در 10 الی 12 سال اخیر و بویژه تحریم‌های 2 سال اخیر که شدیدترین تحریم‌ها برای مردم ما بود. مردم ما حمایت کردند و در کنار نظام الحمدالله افتخارات فراوانی را برای کشور آفریدند. شاید این مورد کرونا را بگوییم امتحان سوم -  از این امتحانات زیاد بوده در کشور-  همه جا مردم پیروز بودند. چون این آزمایش، آزمایش قابل مقایسه با دنیا است.

دکتر روحانی ادامه داد: به راحتی می‌توانیم مقایسه کنیم. این ابتلاء سختی برای مردم ما بود. روزهای سختی بر مردم ما گذشت. ایام عید بود و مردم می خواستند به سفر بروند و دید بازدید و اماکن متبرکه بروند. برای مردم سخت بود، اما در عین حال وقتی مقایسه می‌کنیم ملت‌ و کشور خودمان را با کشورهای دیگر، موفقیت‌هایی که در این زمینه به دست آوردیم، درست است که در خط مقدم پزشکان و پرستاران و کادر درمانی، نیروهای مسلح بودند و همه آمدند ولی کل مردم حمایت کردند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: دیروز در صحبت با استاندار اردبیل از او سوال کردم از مردم درخواست کردیم مسافرت‌های نوروزی نروند، امسال چند درصد کاهش سفر داشتید؟ و او گفت تقریباً می‌توانم بگویم که سفر نوروزی ما صفر بوده است. این خیلی مهم است. استاندار دیگر می‌گوید کاهش سفر نوروزی من بالای 80 درصد بوده و یک استاندار دیگر می‌گوید 94 درصد کاهش سفر نوروزی داشتیم. مردم حمایت و کمک کردند و به صحنه آمدند، امروز آماری که معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان در همین جلسه ارایه کرد و یک مقایسه‌ای بود و این نمودار از طرف سازمان بهداشت جهانی بود و نشان می‌داد که شرایط ایران در این نمودار در مقایسه با شرایط دیگر کشورهایی که امروز مبتلا هستند، شرایط بهتری است.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این نمودار به ما نشان می‌دهد که مردم آمدند و کمک کردند، اگر حضور و کمک مردم نبود، صدا و سیمای به عنوان صدای ملی آنچه لازم بود برای مردم تبیین کرد و مردم هم استماع و گوش کردند، یعنی هم سمعاً بود و هم طاعتاً بود هم اجرا کردند. بنابراین، این کار بزرگ و عظیمی بوده که در کشور ما انجام گرفت و می‌خواهم تشکر و سپاسگزاری کنم.

دکتر روحانی ادامه داد: آمار و ارقامی که امروز در جلسه ما وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد، آمارهای امیدوارکننده‌ای هم بود هم نسبت به استان‌هایی که ورودی بیماران به بیمارستان های ما کمتر و خروجی از بیمارستان بیشتر شده است. برخی از استان‌های ما این حالت را دارند. حتی در تهران در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران که یکی از بیمارستان‌های بزرگ کشور ما است، اینجا اعلام شد که مراجعه‌کننده در روزهای اخیر به یک پنجم رسیده است. این خیلی مسأله مهمی است؛ یعنی مردم شرایط بهداشتی را مراعات کردند و در خانه ماندند و سفر و دید و بازدید را کنار گذاشتند البته در کنارش هم پزشکان ما تلاش زیادی کردند.

رئیس دستگاه اجرایی اضافه کرد: دستگاه‌های رسانه‌های ما تلاش زیادی کردند و مجموعه اینها دست به دست هم داده و امروز این افتخار را برای ما آفریده که نحوه نموداری که ترسیم می‌شود در این بیماری در کشورهای غربی و اروپایی با کشور ایران، متفاوت است. یعنی آن جهش یک مرتبه‌ای که در این نمودار در کشورهای دیگر می‌بینیم در کشور ایران نمی‌بینیم و ملایم‌تر است. صدا و سیما این نمودار مقایسه‌ای را برای مردم باز هم تشریح و توضیح دهد. این نشان می‌دهد مردم کشور ما با فرهنگ بلندشان و پزشکان و پرستاران ما با ایثار و فداکاری و مدیریت کشور با همه توان‌اش به صحنه آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز سه شنبه 12 فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا هم از مردم خواست روز 13 بدر در خانه بمانند و گفت:  فردا معروف به " 13 به در" و روز طبیعت است. مردم ما عادت داشتند و سنت‌شان بوده که از خانه خارج می‌شدند و می‌رفتند در صحرا، بیابان، پارک‌ها و جنگل‌هایی که در اطراف شهرها است و تا بعد از ظهر اینجاها بودند. امسال شرایط خاصی داریم، مردم در طول این مدت کمک و حمایت کردند و پشتوانه بخش سلامت کشور ما بودند. درخواست ما از مردم این است که فردا هم لطف کنند، مراعات کنند، البته بوستان‌ها و پارک‌ها بسته است اما در عین حال مردم توجه کنند در خانه بمانند و این سنت را بگذارند برای یک موقع و روز دیگری که از این بحران و مسأله عبور می‌کنیم و این هم مورد توجه مردم باشد که برای ما بسیار مهم است.

دکتر روحانی روز چهارشنبه 13 فروردین در جلسه هیات دولت هم تصریح کرد: مردم همه ساله آخرین روز تعطیلات نوروز را جشن می گرفتند و امسال بخاطر سلامت و صحت خودشان و همچنین هموطنان عزیزشان، ماندن در خانه را برگزیدند و رفتن به طبیعت را به فرصت مناسب آینده گذاشتند. باز هم باید از مردم خوب و عزیزمان سپاسگزاری و تشکر کنیم که هم در مراسم آغاز سال و تعطیلات نوروزی و هم در مراسم پایان تعطیلات نوروزی، همه دستور العمل های بهداشتی را مورد مراعات قرار دادند تا امروز در اکثر قاطع استانها سیر نزولی این بیماری و ویروس خطرناک را مشاهده کنیم. آمار همه استانها را که دیشب می خواندم خوشبختانه دیروز بدون استثنا در همه استانها سیر نزولی بوده است و این برای من بسیار خوشحال کننده بود که مسیری که پزشکان، متخصصان و مردم ما انتخاب کردند، یک مسیر درستی بوده است.

مقابله با کرونا؛ جنگی که‌ ممکن‌است طولانی شود

رئیس‌جمهوری پنجشنبه 14 فروردین در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: مسأله کرونا، مسأله ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل دوره‌اش تمام می‌شود. کرونا ممکن است برای ماه‌های آینده با ما باشد. ممکن است تا آخر سال با ما باشد. همیشه باید دستورالعمل‌ها و پروتکل های بهداشتی را که وزارت بهداشت و درمان صادر می‌کند، مراعات کنیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: مراکز تولید و کسب و کار و ادارات و همه جا باید مراعات کنند. اجتماعات باز ممکن است برای مدت زمانی محدود شود و مورد نظر باشد که اجتماعات نداشته باشیم. چون هنوز تا پایان، راه کوتاهی پیش رو نداریم. البته این داستان ایران نیست، این موضوع، موضوع همه کشورهای جهان است و جهانی و در سراسر جهان است. باید مراعات کنیم. ان‌شاء الله با مراعات و همکاری و با یاری یکدیگر و با عنایت خداوند از این مرحله عبور خواهیم کرد.

زیربنای بهداشتی که طرح تحول سلامت ایجاد کرد

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز سه‌شنبه 12 فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: امروز در همین جلسه اعلام شد که ما در سایه طرح تحول سلامت، بحمدالله شرایط مراقبت‌های ویژه و آی‌سی‌یو و بیمارستان‌ها، شرایط بسیار بهتری پیدا کرده است. 8 هزار و 600 تخت مراقبت ویژه در کشور داریم اگر اینها نبود، اگر طرح تحول سلامت نبود، به جای 8 هزار و 600 ،  چهار و پنج هزار داشتیم، دچار مضیقه و مشکل می‌شدیم و اعتماد سلب می‌شد. گاهی ممکن است 4 هزار تخت باشد، همان 4 هزار تخت هم پر شود. همین که می‌بیند دیگر تخت ندارد و چیز اضافه‌ای برای احتیاط ندارد، روحیه را تخریب و خراب می‌کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: شرایط، شرایط خوبی بوده است. آنچه در سلامت الکترونیک، آغاز سال قبل سال 98 اجرا و پیاده شد، امروز آثارش را می‌بینیم. با این نظام سلامت الکترونیک است که این کار غربالگری صورت می‌گیرد با مردم در تماس هستند و به مردم اطلاع می‌دهند شرایط آنها را مطلع هستند، یا تعداد آمبولانسی که در این دولت 2 برابر شده و این که امروز دست ما را باز گذاشته خدای ناکرده یک کسی اگر بدحال می‌شود، با آمبولانس به بیمارستان رسانده می‌شود.

تقدیر از خدمات نیروهای مسلح در همکاری با دولت جهت مقابله با بیماری

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه 13 فروردین در جلسه هیات دولت تصریح کرد: در کنار پزشکان، پرستاران، کادر درمانی که از روز اول پای کار بودند و فداکاری، ایثار و جانبازی کردند و مردم عزیز ما را نجات دادند، پیش‌بینی‌های بدبینانه‌ای که روزهای اول اسفند اتخاذ کردیم که همه امکانات نیروهای مسلح پای کار بیاید 4  هزار تخت بیمارستانی آنها پای کار آمد و الحمدالله همه‌اش خالی است. این یکی از جلوه‌های زیبای این کار است. هیچ کشوری به جای شرایط سخت معمولی برای شرایط بسیار سخت، پیش بینی نکرده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: در تهران و شهرهای بزرگ، نیروهای مسلح ما زحمت کشیدند و نقاهتگاه‌های وسیع و بزرگ با هزاران تخت آماده کردند، آنقدر تخت‌ها زیبا آنکارد شده است، البته معمولاً نیروهای مسلح با آن نظم و انضباط‌شان که  می‌بینید صندلی و تخت سرجایش است و پتو و ملحفه آنکارد شده است و با همان زیبایی خالی مانده است. یکی از جاهایی که خالی ماندنش قشنگ است همینجا است که تخت‌های ما خالی و بی‌مشتری است. تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح ما هم خالی مانده است. تخت‌های بیمارستانی خود وزارت بهداشت و درمان هم خالی مانده است. آمار چند روز پیش وزیر این بود که 13 هزار تخت ما خالی است و نه تنها تخت معمولی ما خالی است، تخت ویژه و مراقبت‌های ویژه و آی‌سی‌یوی ما در شهرها هم  خالی است. در مجموع 6 هزار و 800 تخت آی سی یو داریم که 4 هزار عدد آن الان مشغول است بقیه تخت‌ها در کشور خالی است.

قدردانی از کارکنان بخش‌های تولیدی و بانک‌ها

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه 13 فروردین در جلسه هیات دولت خاطرنشان کرد: در این روزها بخش تولید ما هم برای نیازمندی‌ها چه در بخش بیمارستانی و چه نیازهای مردم تلاش بسیار خوبی را انجام دادند. در همین جلسه دولت، وزیر صمت اعلام کرد که در همین روزها تولید مواد ضدعفونی 8 برابر شده است و البته به این 8 برابر در بخش‌های دولتی، بخش خصوصی هم اضافه می‌شود که چند برابر می‌شود. تولید ماسک در بخش‌های دولتی 4 برابر شده بسیاری از بخش‌های خصوصی هم خودشان ماسک تولید می‌کنند. ماسک مورد نیاز بیمارستانی یعنی N95 به اندازه کافی تولید می‌شود هم در بخش خصوصی و هم بخش دولتی.

دکتر روحانی تاکید کرد: ونتیلاتور به اندازه کافی در کشور تولید و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و هیچ مشکلی نداریم و همچنین سایر نیازمندی‌ها چه گان و لباس حفاظتی که پرستارها و پزشک‌های ما نیاز دارند و چه کیت تشخیصی برای آزمایشگاه امروز اعلام شد که هم بخش خصوصی و هم دولتی هر چه کیت بخواهند می‌توانند تولید کنند و در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهند. بنابراین یک کار عظیم و بزرگی در سراسر کشور انجام گرفته. همه دست به دست هم دادیم و این کار را در این حادثه پیش بردیم.

حجت‌الاسلام روحانی روز پنجشنبه 14 فروردین در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا هم با تقدیر از مراکز تولیدی گفت: باید تشکر کنم از همه آنهایی که در این ایام تعطیلات در مراکز تولیدی مشغول فعالیت بودند، چه تولیدی که مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان و برای سلامت مردم بوده همه اقدامات، اقدامات خوبی است. دیشب هم با وزارت بهداشت در تماس بودم. تقریباً اکثر نیازمندی‌ها در داخل تأمین می‌شود. دیشب درباره وِنتیلاتور سوال کردم  و دیدم تقریباً سه چهارم نیازمندی‌هایی که داریم، در داخل تأمین می‌شود. بقیه کالاها از قبیل ماسک و لوازم ضدعفونی هم که مورد نیاز است، همه در داخل تولید می‌شود. باید از همه این تولیدکنندگان و دیگر تولیدکنندگانی که مواد غذایی و ضروری مردم را تأمین می‌کنند، سپاسگزاری کنیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود:همچنین از بانک‌های کشور که در این ایام فعال بودند نیز تشکر می‌کنم. بار سنگینی بر دوش بانک‌هاست. برای آینده هم در بخش کسب و کار بار سنگینی بر دوش بانک مرکزی و بانک‌ها گذاشتیم که ان‌شاء الله به خوبی انجام می‌دهند. درباره اقشاری که در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفتند و رسته‌های کاری‌شان بخاطر کرونا صدمه دیده، تصمیماتی در جلسات قبل اتخاذ کردیم که بانک‌ها باید در این زمینه فعال بشوند.

تلاش دولت برای رفع مشکلات 10 رسته کاری

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه 13 فروردین در جلسه هیات دولت تصریح کرد: چون امروز پایان تعطیلات عید است باید این نکته را تکرار کنم که از همان روزهای اولیه برای رفع مشکلات 10 رسته کاری که کسب و کارهای آنها  دچار مشکل شده اند، تلاش کردیم. اینها یا رسته‌هایی هستند که به سیر و سفر و تفریحات مردم مربوط می شوند، یا مربوط به بخش‌های دیگری از قبیل حمل و نقل و کلیه رسته‌هایی که در این ایام نتوانستند فعالیت کنند مانند رستوران‌ها و هتل‌ها است.  در این ایام با سخت‌گیری های اخیر مغازه‌ها هم بسته شد، باز دیروز تصمیم گرفتیم این شرایط سخت را تا 20 فروردین ادامه دهیم، بنابراین برای اینها در حد توان فکر شده است.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود:  به رغم تحریم، سختی و مشکلات، حدود 10 میلیارد دلار برای رفع موانع کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند در نظر گرفتیم. بخشی از این حدود 10 میلیارد دلار، به صورت تسهیلات است، بخشی به صورت کمک‌های بلاعوض و بخشی به صورت بسته‌ها است که به خانواده‌ها و اقشاری که دچار مشکل هستند پرداخت می‌شود.

دکتر روحانی ادامه داد: در شرایط تحریم، ایران توانسته این مقدار تسهیلات در نظر بگیرد که یک قلم آن 75 هزار میلیارد تومان بود و آنچه که مورد نیاز بوده برای وزارت بهداشت، درمان و خانواده‌هایی که دچار مشکل هستند در نظر گرفته شده و اقدام بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفت، مجموعه اینها را کنار هم قرار دهید.

اطمینان‌بخشی در مورد ذخایر مکفی کالاهای اساسی و تامین ارز

رئیس‌جمهوری پنجشنبه 14 فروردین در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا گفت: جلسه اقتصادی در رابطه با شرایطی بود که امروز داریم. تأمین نیازمندی‌های کشور، هم برای بخش سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم تأمین کالاهای اساسی و هم نیازمندی‌هایی که تا پایان سال 99 باید مورد توجه ما باشد. گزارش مفصلی را وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت از شرایط ذخایر کالاهای اساسی در ماه‌های آینده ارائه کردند که گزارش بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای بود. جداول روزانه هم همین را نشان می‌دهد که بحمدالله در ماه‌های آینده مشکلی پیش روی کشور نیست ولی باید برای سال 99 تصمیمات لازم درباره نیازمندی‌هایی که داریم و نحوه تأمین این نیازمندی‌ها، اتخاذ شود.

دکتر روحانی افزود: بانک مرکزی هم گزارش خوبی از شرایط ارزی کشور و شرایطی که برای تأمین ارز در قدم اول برای بخش سلامت، نیازمندی‌های دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالاهای اساسی در پیش داریم ارائه داد. بحمدالله مشکلی برای تأمین ارز تا پایان سال، با روندی که پیش‌بینی کردیم نخواهیم داشت و طراحی انجام گرفته برای اینکه چگونه بتوانیم تأمین کالا به موقع داشته باشیم و ذخایر هم همیشه به طور ثابت در اختیار باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بخش اول بحث راجع به کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی بود که تا پایان سال 99 چگونه تأمین شود، چه منابعی در اختیار داریم و چه اقداماتی در این زمینه باید انجام بگیرد. بخش دوم درباره گمرکات بود که امروز حدود  4 میلیون تن کالا از کالاهای اساسی در گمرکات است. کالاهای اساسی که خریداری، حمل و به گمرک آمده و مقرراتی را که لازم بود مورد توجه قرار دهیم تا این کالاها از گمرک آزاد شود و به داخل کشور بیاید، امروز بررسی کردیم. بانک مرکزی و وزارت صمت این چارچوب را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالا اعلام می‌شود که چگونه کالایشان در اختیارشان قرار می‌گیرد و از گمرکات وارد کشور می‌شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: همچنین درباره کالاهایی که آمده و روی کشتی است، تصمیم بسیار خوبی اتخاذ شد و می‌توانیم مطمئن باشیم در روزهای آینده این 4 میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود و این حرکت بسیار خوبی برای بازار و منابع کشور است.این قدم اولی بود که تصمیم گرفتیم. در گمرکات کالاهای دیگری وجود دارد که جزو کالاهای اساسی نیست، اما کالاهای مورد نیاز برای تولید است و یا تجهیزاتی است که برای تولید وارد کشور شده است. این موارد هم مورد بحث قرار گرفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست کالاهای ضروری را مشخص کند که این کالاها آزاد شود و بانک مرکزی هم ترتیبات خاصی را پیش‌بینی کرد که چگونه ارز آنها تأمین شود. این دو گام هم برای تخلیه بنادر و هم برای آمدن کالا و در دسترس عموم قرار گرفتن، بسیار مهم است.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: البته بحثی هم درباره تولیدات داخلی کردیم از جمله گندم که امسال الحمدالله محصول ما محصول خوبی خواهد بود و گندم به تدریج با توجه به اقلیم مناطق مختلف کشور درو و آماده و خریداری می‌شود. درباره نحوه خرید گندم امسال هم تصمیم گرفته شد که امسال چگونه گندم برای بخش‌های مختلف تامین نان کشور، صنوف و صنعت خریداری و تامین شود که این تصمیمات ان‌شاء الله عملی خواهد شد. نسبت به منابع ارزی و اقداماتی که وزارت خارجه باید انجام بدهد و همچنین درباره روابط تجاری که باید با کشورهای همسایه داشته باشیم و پروتکل‌های بهداشتی که باید مورد مراعات قرار بگیرد نیز در اینجا تصمیم‌گیری شد.

مراقبت از سرمایه‌های اجتماعی 

حجت‌الاسلام روحانی در  جلسه 13 فروردین هیات دولت خاطرنشان کرد: باید سرمایه اجتماعی بزرگی که امروز پیدا کردیم را حفظ نمائیم. مردم ما به همدیگر اعتماد دارند و همدیگر را یاری می‌کنند، مردم ما به دولت اعتماد دارند، دولت به مردم اعتماد دارد و ارکان کشور به هم اعتماد دارند. این سرمایه عظیم و بزرگ اجتماعی را باید حفظ کنیم و در این سال که سال جهش تولید است، همه چیز را برای بعد از عبور روزهای آینده از این شرایط آماده کنیم برای واقعاً جهش تولید. واقعاً فعالیت چند برابر.

دکتر روحانی افزود: در این ایام شما خسته شدید، در خانه‌ها ماندید و لطف کردید، ما هم همه ایام در اسفند و فروردین در سر کار ماندیم. افتخار کردیم که بتوانیم کار و تلاشی انجام دهیم. اینکه می‌گویم ما، مقصودم دولت نیست، همه نیروهای مسلح است و همه آنهایی است که در پالایشگاه‌ها و در همه بخش‌ها دارند کار می‌کنند، کنار چاه‌های نفت کار می‌کنند، در تصفیه‌خانه‌ها کار می‌کنند، برای تأمین برق، امنیت جامعه کار می‌کنند و همه تولیدگرانی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌هایشان کار می‌کنند. همه پزشکان، پرستاران عزیز ما، همه آنهایی که تلاش می‌کنند، یک کار عظیم و بزرگی انجام دادند و در روزهای آینده ان‌شاء الله کارمان باید مضاعف شود. باید جبران کنیم. می‌دانیم عده‌ای از کسبه در کسب و کارها دچار مشکل شدند، امیدوارم خداوند شرایطی فراهم کند که در ماه‌های بعد بشود جبران کرد و ما هم کمک کنیم مردم هم همدیگر را یاری کنند و بتوانیم عبور کنیم.

لزوم حفظ وحدت و پرهیز از بهره‌برداری سیاسی از شرایط موجود

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز یکشنبه 10 فروردین در جلسه هیات دولت تصریح کرد: از همه آنهایی که بیرون صحنه هستند و فعلاً در صحنه تصمیم‌گیری نیستند -  ممکن است مقام و مسئولیتی هم داشته باشند و یا اینکه دو الی سه ماه دیگر مقام پیدا کنند و صندلی را چند ماه دیگر در اختیار بگیرند -  خواهش می‌کنم کمک کنند. این شرایط، شرایط مرید جمع کردن و شرایطی نیست که بخواهیم جنگ سیاسی بکنیم؛ بحث الان نه جنگ سیاسی، نه حزبی، نه قومیتی، نه ملیتی است؛ یک مسأله عمومی جهانی است و می‌خواهیم از این مسأله به خوبی عبور کنیم.

دکتر روحانی افزود: یک محدودیتی‌هایی باید در جامعه بگذاریم؛ این محدودیت‌ها نمی‌تواند آنچنان حداکثری باشد که قابل اجرا نباشد و نمی‌تواند آنقدر حداقلی باشد که تأثیر لازم را نگذارد؛ باید بین حداقل‌ها و حداکثرها در زمان‌های مختلف، شیوه‌های مختلف را برگزینیم و انتخاب کنیم و بر آن مبنا عمل کنیم. خواهش می‌کنم بگذاریم آن دستاوردهای بزرگی که در سایه این رنج و مشقت بدست آمد، دائمی شود؛ این بیماری، رنج، مشقت و گرفتاری بود و برای مردم مشکل آفرید؛ یک عده از مردم عزیزان خودشان را از دست دادند؛ زندگی سختی را برای پزشکان و پرستاران فراهم کردند؛ همه اینها بود، اما یک آثاری هم داشت و آن آثار خوب را نباید بگذاریم از بین برود؛ یعنی در کنار این همه رنج، یک وحدت درست شد، نگذاریم آن وحدت از بین برود؛ در کنار این همه سختی یک انسجام درست شد، نگذاریم آن انسجام از بین برود؛ دل‌ها بهم نزدیک شد؛ مقدار زیادی کینه‌ها زدوده و دل‌ها متوجه حق و خداوند و کمک به همدیگر شد؛ این آثاری که در کنار این رنج و مشکلات به دست آوردیم را نگذاریم از بین برود.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: یک سرمایه اجتماعی ارزشمندی پیدا کردیم؛ این سرمایه اجتماعی به نفع همه است. اینکه دولت به مردم اعتماد داشته باشد، مردم به دولت اعتماد داشته باشند و هر روز به هم نزدیک‌تر شوند، این کار را بهتر پیش می‌برد و کارها روان‌تر حرکت می‌کند؛ هر چه اگر اینجا اضافه شده باید کاری کنیم که این سرمایه را حفظ کنیم و از دست ندهیم.

خصومت آمریکا با ایران در بحبوحه کرونا

رئیس دستگاه اجرایی در جلسه 13 فروردین هیات دولت گفت: نکته آخری که می‌خواهم روی آن تأکید کنم و مردم ما هم توجه دارند، خباثت آمریکایی‌ها است. در این شرایط به هر دلیلی ما را تحریم کردند، تحریم‌شان غلط، ظالمانه و نادرست و غیرقانونی بود. اما هنوز در این شرایط خاص که خودشان هم می‌دانند مسأله کرونا، اختصاص به یک کشور خاص ندارد و جهان تقریباً به هم متصل است، اگر 10 کشور با کرونا مبارزه کنیم یک کشور وسط با کرونا مبارزه نکند، این دو مرتبه پخش می‌کند و دو مرتبه کشورها را آلوده می‌کند، یک کار جهانی است. همه با هم در سطح جهان باید برای مبارزه با این ویروس که حالا همه‌گیر، فراگیر و جهان‌گیر شده است،  دست به دست هم دهیم و شرایط امن را برای مردم و کسب و کارها و فعالیت ها انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: متأسفانه‌ آمریکایی‌ها در این شرایط حاد و سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند، نفهمیدند چه باید بکنند. الان موقع خوبی بود، الان موقعی بود که از کار غلط‌شان عذرخواهی کنند. موضوع، موضوع انسانی بود هیچ کس آنها را ملامت نمی‌کرد که شما عقب‌نشینی کردید بهترین فرصت تاریخی برای آمریکایی‌ها بود که از مسیر غلط خودشان برگردند و یکبار هم که شده به ملت‌خودشان بگویند ما ضد ملت ایران نیستیم. آنها همیشه ضد ملت ایران عمل کردند اما امروز ضدیت‌شان نسبت به ملت ایران آشکارتر و واضح‌تر است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/104445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»