راه ترقی

آخرين مطالب

هم سلامت، هم معیشت نوشتارها

هم سلامت، هم معیشت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایران / متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به منتقدان، ادعای تغییر اولویت های دولت را خطا و نادرست دانست و تأکید کرد که اساس و اصل همه تلاش‌های دولت و ستاد مقابله با کرونا، حفظ سلامت محور بودن همه تصمیمات است. علی ربیعی در دومین نشست خبری خود در سال جاری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهارکرد: مدل ما اساس بودن سلامت به اضافه حفظ معیشت و زندگی مردم یعنی زیست اجتماعی و اقتصادی با رعایت فاصله گذاری است.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت با بیان اینکه حتی زمانی که فاصله گذاری بیان نمی‌شد، ما از روز اول فاصله گذاری اجتماعی را دنبال کردیم، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی و حتی مذهبی و نیز فاصله گذاری اجتماعی در ترددهای شهری و بین شهری را شاهدی بر این ادعای دولت خواند و تأکید کرد: به عنوان سخنگوی دولت اعلام می کنم این استراتژی تعطیل بردار نیست؛ حفظ سلامت مردم اصل و اساس همه تلاش‌های ماست و طرح فاصله‌گذاری فیزیکی تا زمان کاهش بسیار ملموس کرونا و تمام شدن آن ادامه خواهد داشت. او با بیان اینکه اگر در نوروز هم این طرح را تشدید می کردیم، احتمال شکستن فاصله‌ها وجود داشت، وی درباره شیوه تصمیم گیری دراین باره گفت: به طور طبیعی در یک دستگاه کارشناسان دیدگاه‌های متنوع دارند، اما نظر نهایی ما دیدگاهی بود که از سوی وزیر بهداشت مطرح شده و ستاد برآن تأکید داشتند. برخلاف نظر کارشناسان سلامت تصمیمی اتخاذ نخواهیم کرد. ربیعی اضافه کرد: درباره پیشگیری و ماندن افراد در خانه هم توزیع غذا در کشور ما ممکن نبود. در روزهای اول اجرای طرح فاصله‌گذاری بود که درایام عید، تشدید شد. اکنون هم مدل فاصله‌گذاری اجتماعی همراه با سیاست تداوم زندگی است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه تناقضی میان سلامت و تصمیمات نداریم، کانون سیاستگذاری دولت را سلامت و حفظ جان مردم و در کنار آن جاری کردن زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم با رعایت پروتکل‌ و توصیه های بهداشت محور برشمرد و تصریح کرد: همچنان شعارما «در خانه بمانید» است و هرجا تناقضی به وجود بیاید این تناقض به نفع سلامت باید حل شود.
ربیعی در ادامه این نشست برخط (آنلاین) با بیان اینکه مطابق برآورد دولت، از زمان شیوع کرونا، 10 رسته شغلی با 10 عنوان متوسط باز شغلی آسیب دیده‌اند، حوزه‌های آسیب دیده را 15 درصد اشتغال جامعه و سهم آن در تولید ناخالص داخلی را 15 درصد عنوان کرد و افزود: اگر این تعداد یک سال کار نکنند 15 درصد سهم ما در تولید ناخالص و اشتغال کاهش پیدا می‌کند.
سخنگوی دولت ادامه داد: میزان اشتغال ما در این 10 رسته 3 میلیون و 265 هزار نفر است. بخش خدمات بیشترین آسیب را می‌بیند که بعد از آن بخش تولید و کشاورزی با فاصله عقب‌ترآسیب خواهند دید. همچنین یک میلیون و 192 هزار نفر کارگر غیررسمی دراین 10 رسته داریم.
وی اضافه کرد: مهمترین مسأله مدل بهداشتی افراد است. در یک مغازه سه نفر نباید باشند. وزارت بهداشت پروتکل‌های زیادی تولید کرده و مراکز تولیدی و صنعتی متناسب با وضعیت خودشان دارای پروتکل شدند. او، اولویت دولت را قطع سریع تر زنجیره شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن پیوستن دوباره زنجیره‌های تولید عنوان کرد و گفت: آثار ثانوی این تعطیلی‌ها هنوز محاسبه نشده است، ضمن اینکه اگر اقتصاد رها شود و تولید و درآمدی نباشد زندگی نیست و جان مردم به خطر می‌افتد، بنابراین ما هنوز آثار ثانوی این تعطیلی‌ها را بررسی نکردیم.
ربیعی درباره پاسخ صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ایران و اجرایی شدن اینستکس نیز با بیان اینکه پیشرفت ایجاد شده درباره اینستکس کافی نیست، رفتار امریکا درقبال شرایط کرونایی ایران را «قلدرمآبی» توصیف کرد و گفت: دولت امریکا اعتنایی به سیاست‌های اخلاق‌مدارانه ندارد. ضمن اینکه پاسخ صندوق بین‌المللی پول را بانک مرکزی دقیق باید اعلام کند. هنوز پاسخ منفی و رسمی صندوق بین‌المللی نشنیده و دریافت نکرده‌ایم.
او با بیان اینکه پیشرفت‌هایی برای آزادسازی پول‌هایمان داشته ایم، افزود: خبرهای خوبی هست که باید نهایی شود تا بخشی از دارایی و اموال خود را آزاد کنیم که برای تأمین دارو و معیشت مردم کارساز خواهد بود. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره ارائه اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا به معلمان گفت: بنا به اظهارات وزیر ارتباطات ظرفیت‌های ما در شبکه‌ها تکمیل شده است. ما برای افزایش این ظرفیت ناچاریم سراغ فرکانس‌های صداوسیما که کار نکرده یا کم کار می‌کنند، برویم. ربیعی با بیان اینکه به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ شده با حداکثر سرعت، سرعت را به 16 مگابایت افزایش دهند، اظهارکرد:‌ در قم و تهران تست افزایش سرعت به چهار برابر انجام شده است. ابلاغ هم شده که اینترنت مراکز دانشگاهی و پژوهشی رایگان باشد و وزارت علوم هم به سرعت زیرساخت‌های خود را برای آموزش از راه دور تکمیل کرده‌ است.
سخنگوی دولت، در ادامه با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های مسئولان حوزه سلامت، آمار شیوع و ابتلای بیماری در بیشتر مناطق کشور رو به کاهش و«نزولی تدریجی» است، اظهارکرد: منحنی افت یک‌باره ندارد و با یک ضریب زاویه و یک شیب ملایم رو به پایین است. در تهران نیز روند کاهشی شیوع تدریجی ولی کندتر از متوسط دیده می‌شود و به دلیل اجرای طرح غربالگری آمار مراجعه کنندگان سراپایی در کشور و در تهران به شدت کاهش پیدا کرده است.
ربیعی همچنین از کاهش تعداد بیماران بستری نسب به اسفند ماه سال گذشته خبرداد و گفت: براساس آمار مسئولان سلامت کشور و شهرداری تعداد فوتی‌ها کاهشی است، در تعداد بیماران بدحال که مراقبت‌های ویژه می‌روند یک اثر تجمعی داریم که نباید با سایر آمارها تداخل پیدا کند، اثر تجمعی افزایش را نشان می‌دهد زیرا مدت بستری این افراد که حدود 20 روز است طولانی‌ شده است.
سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه عمر ویروس کرونا نامشخص و رفتار کرونا ویروس ناشناخته است، موفقیت در مقابل این ویروس را درگرو عمل به توصیه «در خانه بمانید» دانست. ربیعی با بیان اینکه ما باید کاری کنیم با بیش از سه میلیون بیکار در کشور مواجه نشویم، اضافه کرد: اصل، حفظ جان و سلامت مردم است؛ اما باید با تکیه بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت، سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد. به افرادی که بیماران زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. گفته‌ایم ساعت کاری هفت تا دو بعدازظهر باشد و افرادی که امکان دورکاری دارند، حاضر نشوند.
دستیار اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مطابق دیدگاه کارشناسان سلامت در کشور و در فضای بین‌المللی چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/106308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

مهدی طارمی شاهزاده شد!

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!