راه ترقی

آخرين مطالب

تعیین تکلیف ویروس نوشتارها

تعیین تکلیف ویروس
  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شیوع جهانی ویروس کرونا حکمرانی در همه کشورها اعم از توسعه‌یافته، در حال توسعه و توسعه‌نیافته را به اشکال و ابعاد مختلف دچار چالشی بس بزرگ و دامنه‌دار کرد. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبود؛ هرچند تداوم تحریم‌‌‌های غیرقابل توجیه آمریکا علیه ایران، جنس مقابله کشورمان با این بلیه را از دیگر کشورها متفاوت کرده است. با وجود اقدامات موثر دولت در جلوگیری از این شیوع، برخی ناهماهنگی‌‌ها و چنددستگی‌‌ها کارنامه در مجموع قابل قبول پاستور را با اما و اگرهایی مواجه کرد.
برخی ناهماهنگی‌‌ها یا خوش‌بینی‌‌ها از سوی مدیران دولتی به‌خصوص در روزهای ابتدایی شیوع، باعث شد تا عرصه برای ترک‌تازی کرونا فراهم شود. رییس‌جمهوری روز 6 اسفند 98 یعنی یک هفته پس از اعلام ورود کرونا به ایران، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «از روز شنبه کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه در هفته‌های گذشته جریان داشته، ادامه یابد و هراس‌افکنی و تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است.» آنچه اما در روزهای آینده در کشور در قالب افزایش شمار مبتلایان به ویروس و سیر صعودی کشته‌شدگان بروز یافت، نشان از نبود نگاه واقع‌بینانه و همه‌جانبه نسبت به این بیماری از سوی رییس دولت داشت که موجب شد دولتی‌‌ها تا حدی خود را با شرایط منطبق کنند.
قرنطینه نداریم
با وجود همه هشدارها و درخواست‌‌ها برای تعویق سفرهای نوروزی، عده‌‌ای از مردم تمکین نکردند و همین موضوع، روند مقابله با ویروس را پیچیده‌‌تر کرد. با وجود توسعه ویروس کرونا در آستانه عید، حسن روحانی، رییس‌جمهوری به نظر کارشناسان مبنی بر لزوم اعمال سیاست قرنطینه اعتنایی نکرد و روز 25 اسفند در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی، با رد این سیاست تصریح کرد: «ما چیزی به نام قرنطینه نداریم. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب‌وکار و فعالیت خود آزادند.»
خوش‌بینی دولت در مدیریت کرونا باعث شد تا روز 22 اسفند سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا، در حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده «قرارگاه بهداشتی و درمانی» منصوب شود. از آن پس نیز تمامی نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش، ذیل دستورات و ابلاغیه‌‌‌های «ستاد ملی مبارزه با کرونا»، تمام ظرفیت و امکانات خود را برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم روانه میدان ‌کردند.
سیاست‌‌‌های واقع‌بینانه دولت
در نیمه اول تعطیلات عید بالاخره رییس‌جمهوری در مقام رییس این ستاد، با سیاست قرنطینه موافقت کرد و پس از آن، محدودیت در رفت و آمد شهروندان با شدت بیشتری دنبال شد. همکاری و همراهی مردم با ابلاغیه‌‌‌های ستاد مبارزه با کرونا که اوج آن در روز سیزدهم فروردین
به منصه ظهور رسید هم روند مقابله با کرونا را امیدبخش‌تر کرد. همین همکاری ملی و البته پیش از آن، ورود مجدانه دولت به عرصه مبارزه بود که سیر سعودی کشته‌شدگان در ایران را با نزول مواجه کرد. با این حال برخی مسوولان امر مثلا علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه کاهش فوتی‌‌ها نباید فریبنده باشد، گفت: «دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تا آخر روز بیستم فروردین را تعطیل اعلام کرده است؛ البته ما در حال طراحی سناریوهای احتمالی هستیم، زیرا وضعیت بیماری با توجه به بازگشت مردم از سفرهای نوروزی در روزهای آتی نیازمند تخمین‌ها و گمانه‌‌زنی‌های فنی‌تر است.» با این حال برخی اقداماتِ گریز از مرکز در راس برخی وزارتخانه‌‌ها پس از پایان تعطیلات عید، بالقوه موجب پنبه ‌شدن همه رشته‌های کنترل کرونا می‌شد.
نامه‌‌ای که وزیر بهداشت را دست به قلم کرد
روز جمعه 15 فروردین نامه‌‌ای از سوی «حسین مدرس‌خیابانی» قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی خطاب به سازمان‌‌‌های صمتِ استان‌ها با موضوع «عدم‌وقفه در کار تولید کشور»، هراس‌‌انگیز و تهدیدکننده برای سلامت جان ایرانیان در حال و اوضاع کرونازده کشور، جلوه کرد. در این نامه تاکید شد که «موضع رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد کرونای این وزارتخانه جلوگیری از ایجاد هر گونه وقفه در کلیه واحدهای تولیدی کشور در تمام بخش‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی است.» این نامه کوتاه آنقدر دامنه‌دار می‌نمود که سعید نمکی، وزیر بهداشت را برای یک نامه‌نگاری هشدارآمیز، دست به قلم کند. همان روز، نمکی، وزیر بهداشت و رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا در نامه‌‌ای خطاب به روحانی، رییس‌جمهوری با انتقاد مستقیم از تصمیم وزارت صمت برای بازگشایی کسب‌وکار نوشت: «بدون اطلاع ستاد، نامه‌‌ای توسط قائم‌مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملا دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب‌وکار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسوولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.»
پس از این نامه هشدارآمیز، وزارت صمت برای توجیه نمکی و توضیح درباره نامه قائم‌مقام این وزارتخانه به سازمان‌های صمت استان‌ها، طی وجیزه‌ای تاکید کرد که نامه قائم‌مقام وزیر صمت درباره تداوم تولید در واحدهای تولیدی به منظور تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی مراکز درمانی و تأمین کالاهای اساسی و مصرفی مردم بوده است و به معنای بازگشایی واحدهای صنفی نیست.
ارتباط مستقیم رییس‌جمهوری با مردم
انتقادات نمکی از روند مبارزه با کرونا که نامه هشدارآمیزش به شخص روحانی، تجلی عینی آن بود، این گمانه را مطرح کرد که دولت برای مقابله با این ویروس از همبستگی و همسویی لازم برخوردار نیست. روحانی 17 فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با رد هرگونه اختلاف نظر در این‌باره گفت: «ما هیچ اختلاف نظری در هیچ وزارتخانه‌ای نداریم.» رییس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود اما نقشه راه فعالیت کسب‌وکارها طی روزهای آینده را به طور دقیق ابلاغ کرد. او با بیان اینکه کسب‌وکارهای کم‌ریسک از 23 فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند، گفت: «کسب‌وکارهای پرریسک تا انتهای فروردین فعالیت ندارند.» روحانی در همین زمینه اعلام کرد: «استان تهران از 30 فروردین فعالیت خود را شروع می‌کند. آزادی تردد بین استان‌‌ها تا 30 فروردین ممنوع است.» رییس‌جمهوری همچنین درباره فعالیت ادارات دولتی، تصریح کرد: «از 23 فروردین فعالیت ادارات به این شکل است که دوسوم سر کار خواهند بود و یک‌سوم مجازند که حاضر نباشند. کسی که به کرونا مبتلا می‌شود باید رییس خود را مطلع کرده و آمدنش در جامعه و سر کار ممنوع است و باید خودش را قرنطینه کند. ساعات کاری اداری هم از ساعت 7 صبح تا 14 خواهد بود.» رییس‌جمهوری با این اظهارات، برای دو هفته آینده نقشه‌راه مدیریت کرونا در ایران را ترسیم کرد. فارغ از اینکه این اقدامات درست است یا نه و تا چه حدی می‌ تواند مثمرثمر واقع شود، نفس اینکه شخص روحانی تصمیم گرفته مستقیم و بدون هیچ سانسوری با مردم حرف بزند، خودش جای قدردانی دارد چون برای همگان روشن می‌ کند که در این ورطه مسوولیت با چه شخصی است و باید از چه فردی انتظار پاسخگویی داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/106345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی