تلاش جهانی محققان برای ساخت واکسن مقابله با کرونا نوشتارها

تلاش جهانی محققان برای ساخت واکسن مقابله با کرونا

راه ترقی- روزهای پایانی ماه دسامبر 2019 میلادی بود که مسوولان سلامت عمومی چین به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که ویروس جدید و ناشناخته‌ای باعث نوعی بیماری با علایمی شبیه به ذات‌الریه در شهر ووهان شده است. آنها تشخیص دادند که این ویروس از خانواده‌ ویروس کرونا است و به سرعت در حال تکثیر و راهیابی به بیرون از شهر ووهان است. در این میان سازمان جهانی بهداشت در سرتاسر دنیا به دنبال شناسایی، ردیابی و محدود کردن ویروس جدیدی از خانواده ویروس کرونا به نام کوید19 است. این ویروس پس از مبتلا کردن افراد زیادی در چین در کشورهای دیگر دنیا مانند ایران هم شیوع پیدا کرد. اینک دانشمندان و پزشکان بیشتر کشورهای جهان در پی آن هستند که راه علاج این بیماری را پیدا کنند. بدانند که درمان کرونا چیست و واکسن کرونا چه زمانی آماده می شود؟ در همین راستا مسوولان سازمان سلامت آمریکا در 26 اسفند 1398 خورشیدی اعلام کردند که نخستین واکسن کرونا به خانمی در آمریکا تزریق شده است. این واکسن mRNA-1273 نام دارد و بر اساس تحقیقات توسط کمپانی Moderna ساخته شده است. این واکسن جدید باعث بیماری COVID-19 نخواهد شد و حاوی ویروس نیست، بلکه حاوی مقدار کوچکی از کد ژنتیکی به نام mRNA است که محققان از ویروس به دست آورده‌اند و در آزمایشگاه روی آن کار کردند. در این فرایند mRNA لایه‌ پروتئینی ویروس کرونا که بخش مهم این ویروس را برای دسترسی به سلول‌های انسانی است، کدگذاری می‌کند. محققان امیدوارند که این واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن برای حمله به ویروس از ابتلا به ویروس COVID-19 جلوگیری کند.

البته این نظر قطعی پزشکان نیست و آنها معتقدند که همه داروهای جدید باید 3 فاز کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذارند تا برای استفاده عموم موثر و ایمن تلقی شوند. در صورتی که آزمایش اولیه به خوبی پیش رود، ممکن است حدود 12 تا 18 ماه طول بکشد تا واکسن برای استفاده‌ عموم آماده شود. محققان اعلام کردند، پیدا کردن یک واکسن ایمن و موثر برای جلوگیری از آلوده شدن به SARS-CoV-2 اولویت فوری سلامت عمومی است و فاز اول این تحقیقات قدم اولیه‌ مهمی برای رسیدن به این هدف است.

این روزها در دنیای مجازی با تصاویر و فیلم هایی از سخنان پزشکان و متخصصانی روبه رو می شویم که هر کدام در خصوص روند تهیه دارو و واکسن های مربوط توضیحاتی را به مردم می دهند. هر کدام امید آن دارند که بتوانند به واکسن مورد نظر برای از میان بردن این ویروس دست پیدا کنند. راه اندازی پویش های مختلف در زمینه شناخت و معرفی نظریات مختلف در این روزها در فضای مجازی در خور توجه است. پویش هشتک «#واکسن_کرونا» در فضای اینستاگرام از جمله این فعالیت ها به شمار می رود که مخاطبان و کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است. در این صفحه اینستاگرامی به کاربرانی که می خواهند در خصوص یافته های محققان درباره آزمایشات درمانی به طور لحظه به لحظه باخبر شوند، اطلاعات لازم را ارایه می دهند.

یکی از کاربران در پستی نوشته است: پژوهشگران دانشگاه پیتسبرگ اظهار کرده‌اند، واکسنی برای بیماری کووید-19 توسعه داده‌اند که می‌تواند حداقل یک سال ویروس را خنثی کند. به پژوهشگران آمریکایی اعلام کرده‌اند این واکسن که می‌تواند به مدت یک سال ویروس را خنثی کند. روی موش‌ها تست موفق داشته و احتمالا در ماه‌های آتی مجوز آزمایش انسانی آن صادر خواهد شد. این واکسن شامل پروتئین‌هایی است که در بدن تزریق می‌شوند تا بدن آنتی‌بادی‌هایی را تولید کند که با ویروس کرونا مبارزه می‌کنند. این واکسن از طریق یک پچ شامل 400 سوزن‌ کوچک دارای قند به بدن بیمار تزریق می‌شود. محققان این واکسن را بر روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند و تخمین می‌زنند که این واکسن می‌تواند این ویروس کشنده را به مدت حداقل یک سال خنثی کند. این واکسن احتمالا در 12 الی 18 ماه آینده در دسترس خواهد بود و وقتی تایید شود، ده‌ها هزار دوز از آن روزانه تولید خواهد شد. این واکسن "پیت کو وک"(PittCoVacc) نام دارد و نخستین واکسن برای بیماری کووید-19 است که توسط دانشمندان مستقل مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی دیگر از کاربران با استناد به خبر نشریه علمی Cell که نتیجه موفقیت‌آمیز داروی hrsACE2 را بر روی ویروس کرونا منتشر کرده بود، نوشت: دانشمندان دارویی را کشف کرده‌اند که به شکل موثری جلوی اتصال ویروس کرونا به بدنه سلول‌ها را مسدود می‌کند و می‌تواند به صورت بالقوه سبب درمان بیماری کووید 19 در همان ساعات اولیه شود. نتیجه تحقیقات درباره این داروی جدید ساعاتی پیش در نشریه معتبر Cell منتشر و سبب افزایش امیدها برای یافتن درمان موثر بیماری ناشی از ویروس کرونا شده است. این داروی جدید توسط گروهی از دانشمندان در نقاط مختلف جهان و به سرپرستی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در کانادا کشف شده است. پزشکان و محققان برجسته ای در کانادا، اسپانیا و همچنین تیم زیست‌شناسی عفونی سوئد به ریاست دکتر علی میرعظیمی این تحقیقات را به صورت مشترک انجام داده‌اند. داروی کشف‌شده توسط این گروه تحقیقات بین‌المللی، اکنون نام علمی hrsACE2 را دارد و به‌زودی آزمایش های بالینی آن توسط شرکت Apeiron Biologics در اروپا آغاز خواهد شد. این تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند علاوه بر ریه به صورت مستقیم در رگ‌های خونی و کلیه تکثیر شود. نتیجه کشت سلولی آزمایشگاهی نشان داده است که داروی جدید می‌تواند میزان ویروس در بافت آلوده را میان هزار تا پنج هزار برابر وضعیت عادی، کاهش دهد. تحقیقات درباره این داروی جدید بر  2 جنبه متمرکز بوده است. از یک طرف نحوه تعامل ویروس با غشای سلول‌های بدن انسان و چگونگی بی‌اثر کردن مکانیسم اتصال ویروس به سلول های بدن و آلوده کردن و از دیگر جهت چگونگی گسترش عفونت در رگ‌ها و درگیر شدن کلیه با این بیماری است. ژوزف پنینگر، سرپرست تیم تحقیق این دارو در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفته است که «ما امیدواریم که نتایج تحقیقات ما به تولید گسترده داروی جدید برای درمان این بیماری همه‌گیر منجر شود». در این تحقیق یک پروتئین کلیدی به نام ACE2 در سطح غشای سلولی کشف شده است که نقش مهمی در فرآیند اتصال ویروس به سلول‌های بدن ایفا می‌کند.

تا کنون، داروی یا واکسنی برای پیشگیری یا حتی درمان ویروس کرونای جدید توصیه نشده است. با این حال، افراد باید با رعایت توصیه های پزشکی از ابتلا به این ویروس در امان بمانند و افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند باید از مراقبت‌های مناسب برخوردار شوند تا به بهبودی دست پیدا کنند. محققان معتقدند که تحقیقات درباره برخی درمان‌های خاص ادامه دارد و از طریق آزمون‌های بالینی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟