راه ترقی

آخرين مطالب

سیاه و سفیدهای دوران پساکرونا گفتگو

سیاه و سفیدهای دوران پساکرونا
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حسین ابراهیمی‌مقدم روز جمعه در خصوص جهان پساکرونا اظهار داشت: آثار و نتایج گذار از کرونا به طور حتم با مدت زمان اتمام و چگونگی مخاطره تغییر می‌یابد.

وی افزود: به عبارت دیگر میزان اتلاف انرژی براساس مدت زمان گذار از یک مخاطره و بدنبال آن آثار و تبعات آن نیز تغییر می‌کند، اما یکی از آثار و نتایج شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش شمار جانباختگان است.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: این اتفاق با توجه به عدم برگزاری مراسم ختم و سوگواری و همراهی و مساعدت خویشاوندان (به جهت جلوگیری از شیوع بیماری) بی‌شک سبب افسردگی، دلمردگی و کاهش امید به زندگی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین از مهمترین تبعات یک آسیب گاه افزایش میزان خودکشی است؛ کاهش اعتقادات و تردید در باورهای مذهبی به دلیل بروز آسیب و تحمل رنج و اندوه از دیگر تبعات مخرب دوران پساکرونا محسوب می شود.

به گفته ابراهیمی مقدم، احساس گناه نیز که گاه وقوع یک اتفاق دردناک را تنبیهی (از جانب آفریدگار) به جهت انجام گناه تلقی می‌کند، پدیدار می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وسواس، اضطراب، تنش و خودبیماری انگاری نیز در جهان پساکرونا بروز می‌کند؛ افراط در شست وشو و جست وجو برای علائم بیماری که می‌تواند جامعه را با یک بحران روانی همراه سازد.

فقر اقتصادی در جهان پساکرونا گسترش می‌یابد

وی افزود: فقر اقتصادی نیز که با اختلال در چرخه اقتصادی جوامع گسترش می‌یابد، گاه موجب برخی  آسیب‌های اجتماعی همچون بروز سرقت، قاچاق و فحشا می‌شود.

به گفته ابراهیمی مقدم، این آثار و نتایج (فقر اقتصادی و...) گاه با برخی از آسیب‌ها نظیر مصرف مواد مخدر با هدف دستیابی به آرامش نیز همراه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آرامش و اطمینان‌خاطر نیز به جهت بروز یک واقعه مشابه در جهان پساکرونا رنگ می بازد و این مساله خود در بروز دلمردگی، افسردگی و ایستایی جوامع نقش موثری ایفا می کند.

ابراهیمی مقدم افزود: بحران فلاکت فرهنگ و دانش هم می‌تواند در جهان پساکرونا ظهور یابد؛ لغو کلاس‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و کسب اطلاعات از طریق فضای مجازی و کانال‌های ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون ‌بی‌شک جایگزین تدریس در مراکز علمی - آموزشی نخواهد بود.

به گفته این استاد دانشگاه، بخش اعظمی از زیرساخت‌ها و اعتبارات نیز به‌ منظور مقابله با این بیماری هزینه و این مساله نیز بر دوران پساکرونا به طور قطع اثرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به نقش اثربخش پزشکان و پرستاران در دوران شیوع کرونا تصریح کرد: در جهان پساکرونا نیز بی‌شک روانشناسان و مشاوران باید جهت مقابله با برخی از آسیب‌های روحی - روانی اقدام کنند.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: بنابراین مردم نیز در دوران شیوع این بیماری باید با بهره‌گیری از خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت و با دریافت حمایت‌های روانی و اجتماعی از طریق فضای مجازی و تلفن و... ارتباطات اجتماعی را گسترش و از انزواطلبی جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: تقویت اعتقادات و باورهای دینی - مذهبی نیز که گاه تحت تاثیر یک بحران در جامعه قرار می‌گیرد، باید تقویت شود؛ توسعه و گسترش باورها به معنویت به طور حتم در دوران پساکرونا اثربخش خواهد بود.

این مشاور افزود: دولتمردان نیز باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامع و همچنین تامین اعتبارات اقتصادی شرایط پس از بحران را بهبود بخشند؛ با حمایت‌های اقتصادی از روانشناسان امکان عدم دریافت ویزیت و مشاوره‌های رایگان را فراهم و از طریق اهدای وام شرایط را برای راه‌اندازی کسب وکارها تسهیل کنند.

وی تزریق شادی و نشاط به جامعه را از دیگر اقدامات اساسی دولت عنوان کرد و گفت: روحیه نشاط و امیدواری نیز در جهان پشاکرونا باید از طریق برگزاری اعیاد ملی و جشن‌های مذهبی ارتقا یابد که این امر بی‌ تردید باروری و بازدهی جامعه را نیز افزایش می‌دهد.

به گفته این متخصص روانشناسی، گسترش احساس تعلق به جامعه نیز باید از اهداف اساسی جوامع باشد، زیرا همدلی و همبستگی مردم با دولت‌ها است که سبب پویایی جامعه می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین راهکارها جهت افزایش تعلق آدمی نسبت به جامعه دستیابی به آمار و اطلاعات صحیح و جامع در خصوص رویدادها از رسانه‌های داخلی است که اعتماد اجتماعی را نیز تقویت می‌کند.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: در زمان حاضر جامعه برای کسب آمار و اطلاعات در باره کرونا ویروس شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه را دنبال می‌کند و این مساله باید با مدیریت صحیح برطرف شود.

وی گفت: آشتی با کتاب اما از دستاوردهای اثربخش این شیوع ویروس کرونا در جامعه بود، درک اهمیت ارتباطات اجتماعی و ارزش حمایت از یکدیگر برای مقابله با بحران‌ها که گاه برای هر یک ما تجربه می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/108169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد