راه ترقی

آخرين مطالب

20 درصد محتوای درسی پایه دوازدهمی‌ها از امتحانات نهایی حذف شد گفتگو

20 درصد محتوای درسی پایه دوازدهمی‌ها از امتحانات نهایی حذف شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه ‏وزارت آموزش و پرورش‬ در‬ برنامه‬ تلویزیونی‬ پرسشگر‬ که‬ شامگاه‬ گذشته‬ پخش‬ شد، در پاسخ به اینکه چرا مدرسه تلویزیونی از ‏اواسط عید کمرنگ شد و رفته رفته جای خود را به آموزش‌های مجازی ‏داد؟ گفت: هفته اول اسفند تعطیلات طولانی آغاز شد و متوجه شدیم باید خودمان را برای روند طولانی از تعطیلات آماده کنیم. اصولی را ‏در‬ نظر گرفته و بر اساس آن اقدام به طراحی برنامه کردیم.‏

وی افزود: اولین اصل عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری بود. ‏اصل دوم مهیا بودن امکانات بود. فرصتی برای طراحی جدید یک بستر و ‏تجربه تعطیلی فراگیر نداشتیم. اصل سوم رعایت پروتکل‌های وزارت ‏بهداشت بود. امنیت و سلامت اولی تر از آموزش است. اصل چهارم نیز ‏انعطاف پذیری در برنامه بود. ‏

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از هفتم ‏اسفند برنامه ریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم ‏اسفند زده شد، گفت: آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا پایان زمان ‏تحصیل تداوم دارد و حتی پررنگ‌تر هم خواهد شد با 12 برنامه شروع ‏کردیم و اکنون 28 برنامه از سه شبکه آموزش، معارف و چهارم پخش می‌شود. درباره پخش آموزش دروس شاخه کاردانش هم طراحی‌های گسترده‌تری خواهیم داشت.‏

کمره‌ای اضافه کرد: بیش از 1500 تا 1600 برنامه در همه مقاطع ‏تحصیلی و رشته‌ها از طریق تلویزیون تهیه و پخش شده است. 93 تا 97 ‏درصد پوشش آنتنی وجود دارد. اما برآوردی از اینکه کدام دانش ‏آموزان پای آموزش‌های تلویزیونی نشسته‌اند، نداریم. هرچند طبق ارزیابی‌های ما مسجل شده که حدود 70 درصد بچه‌ها پای تلویزیون نشسته‌اند و آموزش‌ها را دنبال کرده‌اند و بیش از 9 میلیون بار ‏دانلود از طریق تلوبیون انجام شده است.‏

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل حرکت ما به سمت سامانه‌های مشخص ‏نظارت پذیر همین نقیصه آموزش‌های تلویزیونی بود که نمی‌توانستیم ‏ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزش‌های تلویزیونی ‏داشته باشیم و قابل سنجش و مدیریت نبود. برخی مناطق هم اصلاً ‏دسترسی نداشتند و درسنامه هایی ارسال شد و راهبران آموزشی به ‏صورت حضوری آموزش را ادامه دادند.‏

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا آماری ‏دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: ‏آماری نداریم.‏

کمره‌ای در واکنش به این گفته دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش ‏مبنی بر اینکه «اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه ‏اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان ‏بگیرند که ما مخالف هستیم.»‬ گفت: تاکید وزیر آموزش و پرورش ‏استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ‏ارزشیابی. آزمون و ارزشیابی تا جایی که واقع شده و آموزش برای ‏معلم مسجل شده و دانش آموز در معرض یادگیری قرار گرفته است انجام ‏می شود. هنوز در حین آموزش هستیم. باید از یک کف دروس ارائه شده ‏یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم.‏

وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمون‌ها مطرح شده بود که برطرف شد و امتحانات نهایی پایه ‏دوازدهم قطعاً غیرحضوری خواهد بود. درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی 80 درصد توافق کرده‌ایم. ‏

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اما درباره ‏سایر پایه‌های دوره متوسطه ما این سناریو را مد‬ نظر داریم که چون آموزش‌های ارائه شده توسط معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است 80 درصد محتوای درسی، 20 نمره ارزیابی دانش آموز را به خود ‏اختصاص دهد و آموزش‌های ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری ‏‏4 نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آنها باشد که یک پنجم پایانی ‏کتاب را مطالعه کرده‌اند. ‏

کمره‌ای درباره اجباری شدن استفاده و عضویت در شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان و سایر سوالات مطرح شده از سوی دکتر زاهدی، ‏رئیس کمیسیون آموزش گفت: دغدغه‌های مالی و حقوقی پیرامون شبکه ‏شاد باید در حوزه‌های کارشناسی مربوطه بحث شود؛ اما هر دو ‏پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته در پشت آن افراد زبده ای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش ‏الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم به صورت ‏رایگان هبه شده و پلتفرم شبمه تعاملی را همراه اول تا 15 سال ‏تضمین کرده که خدمات پشتیبانی و به روزسانی را انجام دهد. اما ‏ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود. ‏

وی افزود: این پلتفرم در یک زمان 15 روزه عینیت یافته و ماموریت ‏آموزشی ما ارجح بوده و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشده‌ایم. ‏اما مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی ‏شده است. بچه‌ها فقط تعامل متنی را دارند و یک پیام رسان متناظر ‏با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفته‌ایم و موارد ‏امنیتی تا حد ضرورت رعایت شده است. دلیل عدم حضور پیام رسان های ‏داخلی این بوده که آنها در زمان امضای قرارداد ضعیف پای کار ‏آمدند و مشارکتشان در نیمه راه قطع شد.‏

وی در پاسخ به اینکه بیش از 27 و نیم میلیون دانلود آموزش‌های ‏تلویزیونی از تلوبیون و سروش انجام شده است، چرا برای تقویت ‏مدرسه تلویزیونی تلاش نمی‌شود؟ گفت: از رسانه‌ها به عنوان مکمل ‏استفاده می‌کنیم و هرنوع رسانه‌ای حکم رسانه مکمل را دارد. در ‏شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود اما ماهیت تعاملی ندارد و ‏امکان ادامه به روش قبلی نبود اما در فضای مجازی امکان تعاملی ‏بودن با معلم بیشتر برقرار است.‏

کمره‌ای ادامه داد: 11 میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشان ‏دهنده این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. درباره مدارس ‏ضرورت نصب شبکه را تاکید کردیم. اجباری است و معلوم نیست شرایط ‏مشابه کرونا را باز داشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای ‏طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و ‏پرورش دارد دستورالعمل آموزش در فضای بحران را تهیه می‌کند و در مقدمات کار است.‏

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز ‏دوازدهم) گفت: از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش‌های ارزیابی برای پایان خوب، متمرکز شدیم. ارزشیابی در شش پایه ‏اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم ‏منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت ‏تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد اما امسال هماهنگ ‏نخواهد بود و آن را ضروری نمی‌دانیم.‏

وی ادامه داد: اما برای ارزشیابی‌ها، ابتدا باید دید دانش آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می‌کنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه ‏داشته باشند طبیعتاً ارزشیابی‌های ما مشابه روش‌های سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و ‏معلم درباره آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرند و آموزش را ‏پایان می‌دهند. اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود. ‏

کمره‌ای افزود: البته ترجیح ما آزمون‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است. اما ‏اگر نشد؛ چاره‌ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و ‏دستورالعمل آن تبیین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیاتش بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموخته‌های دانش اموزان ‏به میزان حجم تدریس شده با روش‌های چهارگانه مکمل و بر اساس ‏ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش آموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد ‏از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام می‌شود و حالا به پایه‌های بالاتر تعمیم پیدا می‌کند.‏

وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهد شد ‏یا خیر گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد ولی معلم‌ها دارند آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها را انجام و تکالیف را از ‏سوی دانش اموزان دریافت می‌کنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام ‏می‬ شود. ‏

وی درباره پایه دوازدهم بار دیگر گفت: امتحانات پایه دوازدهم ‏قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 ‏نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش‌های ‏ارائه شده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر ‏اساس آن خواهد بود.‏

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/110358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا