راه ترقی

آخرين مطالب

استارت برای تغییر بزرگ ورزشی

استارت برای تغییر بزرگ
  بزرگنمايي:

راه ترقی- روزنامه اعتماد نوشت: «از آخرین باری که فوتبال ایران میزبان یک تورنمنت بین‌المللی و معتبر بوده است، سال‌ها می‌گذرد. ایران تاکنون دو بار میزبانی جام ملت‌های آسیا را بر عهده داشته؛ در سال‌های 1968 و 1976 که هر دو با قهرمانی تیم ملی پایان یافتند. در سال‌های گذشته فدراسیون فوتبال ایران چند بار درخواست میزبانی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارایه کرد و هر بار با مخالفت این نهاد روبه‌رو شد. حال از فدراسیون خبر رسیده که ایران یک بار دیگر برای کسب میزبانی خیز برداشته است و می‌خواهد در سال 2027 میزبان بهترین‌های فوتبال آسیا باشد. گرچه همه می‌دانیم درخواست میزبانی بدون شک اولین قدم در این راه محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که مسیر رسیدن به چنین موقعیتی بسیار چالش‌ برانگیز و سخت خواهد بود.

آسیا در تهران

سال 1968 مطابق با 1348 شمسی، ایران برای نخستین‌ بار میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را بر عهده گرفت. در این دوره از رقابت‌ها به جز ایران چهار تیم اسراییل، چین، برمه و هنگ‌کنگ حاضر شدند. بازی‌ها به صورت گروهی در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد و در نهایت ایران با 4 برد و بدون از دست دادن حتی یک امتیاز مقتدرانه عنوان قهرمانی را به دست آورد. سال 1976 مطابق با 1355 شمسی ایران برای دومین‌ بار میزبانی از تیم‌های آسیایی را بر عهده گرفت. در این دوره بازی‌ها با حضور 6 تیم در دو گروه سه تیمی در ورزشگاه آزادی (آریامهر سابق) برگزار شد که در نهایت ملی‌پوشان ایران موفق شدند با برتری مقابل کویت در فینال مسابقات در حالی که گفته می‌شود بیش از 110 هزار تماشاچی بازی را از نزدیک می‌دیدند، به سومین قهرمانی خود در آسیا دست پیدا کند. این آخرین باری بود که این رقابت‌ها در ایران برگزار می‌شد.

فقط درخواست می‌دهیم

بعد از این که علی پروین در فینال جام 1976 آزادی را منفجر و ایران را قهرمان کرد، 12 دوره جام ملت‌های آسیا برگزار شده و سهم کشورمان از میزبانی این 12 دوره صفر بوده است. فدراسیون فوتبال ایران در همین چند سال اخیر دو بار و برای جام ملت‌های 2019 و 2023 نامزدی خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارایه داد اما بار اول میزبانی به امارات رسید و بار دوم به چین. هنگامی که ایران و امارات دوئل کسب میزبانی رقابت‌ها را آغاز کرده بودند عده زیادی معتقد بودند که تنها دلایل سیاسی ممکن است میزبانی را به اماراتی‌ها برساند. اما در همان زمان رجوع به پروتکل‌های ای‌اف‌سی نشان می‌داد کشور ما از مجموع امتیازات لازم برای کسب میزبانی نمره بالایی نمی‌گیرد. همین مساله در مورد جام ملت‌های 2023 نیز عینا تکرار شد. می‌توان گفت مسئولان فوتبال کشور در چند سال اخیر چشم بسته برای رسیدن به هدف تلاش کردند و در نتیجه ناکام ماندند.

پروتکل‌ها چه می‌گویند؟

روند کسب میزبانی به این شکل است که ابتدا کشورها درخواست خود را ارایه می‌دهند و سپس AFC برنامه‌ها و زیرساخت‌های آن کشور را در مراحل اولیه مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس نامزدهای نهایی گرفتن میزبانی را معرفی می‌کند. سپس در فاصله 4 سال مانده به شروع رقابت‌ها کنفدراسیون فوتبال آسیا به شکل جدی‌تری وضعیت کشورها را می‌سنجد و در نهایت یک کشور را برای میزبانی معرفی می‌کند.

اما مواردی که ای‌اف‌سی به صورت مشخص پیگیری می‌کند چه چیزهایی هستند؟ اولین و شاید مهم‌ترین فاکتور ورزشگاه‌های یک کشور هستند. شیخ سلمان رییس ای‌اف‌سی در حاشیه انتخاب میزبان جام ملت‌های آسیا 2023 تاکید کرده بود با توجه به افزایش تیم‌ها به 24، میزبان نیاز به 10 ورزشگاه کلاس جهانی برای برگزاری مسابقات دارد. مورد بعدی کمپ‌های تمرین است. در واقع تیم‌هایی که برای برگزاری مسابقات راهی یک کشور می‌شوند باید بتوانند از کمپ‌های مجهز تمرینی در ایام مسابقات بهره ببرند. سرویس‌های حمل‌ونقل برای تماشاچیان نیز دیگر دغدغه مسئولان برگزاری مسابقات است. محل‌های اسکان یا همان هتل‌ها دیگر فاکتور مد نظر است و در نهایت یکپارچگی دولت نیز باید به نحوی باشد که در ایام مسابقات مسافران از لحاظ دریافت ویزا و اقامت در یک کشور دچار مشکل نشوند. همچنین امنیت تماشاچیان نیز باید به گونه‌ای مطلوب تامین شود.

ما چه نمره‌ای می‌گیریم؟

نگاهی به موارد بالا و یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد ما در حال حاضر بسیاری از فاکتورهای لازم که اکثرا مربوط به زیرساخت‌های فنی می‌شود نداریم. تنها استادیوم‌های قابل ذکر فوتبال ایران، استادیوم‌های آزادی، نقش جهان، امام‌ رضا، یادگار امام و فولاد آرنا هستند که هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به یک ورزشگاه کلاس جهانی دارند. همچنین تیم‌های ایرانی همیشه از نبود کمپ‌های باکیفیت رنج برده‌اند و به همین دلیل هر ساله برای برگزاری اردوهای آماده‌سازی راهی کشور ترکیه می‌شوند. در سایر موارد نظیر سرویس‌های حمل‌ونقل و هتل گرچه در وضعیت بدی قرار نداریم اما به نسبت کشورهایی که ممکن است با آنها رقابت کنیم در مضیقه قرار داریم. در بحث یکپارچگی دولت و ارگان‌ها نیز باید دید نهادهای ذی‌صلاح چه تصمیمی خواهند گرفت.

برداشتن قدم اول

با تمام این تفاسیر تلاش ایران برای دریافت میزبانی مسابقات یک اقدام قابل قبول است؛ چرا که می‌تواند زمینه‌ساز حرکت رو به جلوی فوتبال ایران باشد. شاید سایر رقبای ایران برای گرفتن میزبانی در حال حاضر از لحاظ امکانات جلوتر از ما باشند اما همه آنها باید برای آمادگی لازم اقداماتی را صورت دهند و این یعنی ما با کار فشرده‌تر می‌توانیم تا زمان استارت نهایی برای آماده‌سازی خودمان را به آنها برسانیم. فعلا تنها رقیب ایران در راه رسیدن به این عنوان کشور عربستان است و با توجه به این که جام 2023 در چین برگزار می‌شود بعید است کشوری از شرق آسیا بتواند وارد رقابت با ما شود. در غرب نیز امارات چنین امکانی ندارد و تنها می‌ماند کشورهایی نظیر بحرین، عراق یا قطر. قطر نیز سال 2011 میزبانی را بر عهده داشته و بعید است بتواند دوباره این عنوان را تصاحب کند. پس می‌توان گفت تنها رقیب ما همان عربستان سعودی است. قدم اولی که برداشته شده می‌تواند این امیدواری را به وجود آورد که برنامه‌ریزی متناسب با آن نیز صورت بگیرد که این برنامه‌ریزی چه به کسب میزبانی منجر شود چه نشود، اثرات خوبی برای فوتبال ایران دارد.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/112030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟