راه ترقی

آخرين مطالب

اصلاحات نخستین قانون جامع ورزش در مجلس تصویب شد ورزشی

اصلاحات نخستین قانون جامع ورزش در مجلس تصویب شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «داود عزیزی» گفت: این لایحه که با چهار ایراد شورای نگهبان مجدد اعاده شده بود، در کمیسیون فرهنگی بررسی و ایرادات جهت تامین نظر شورا و مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد. 

وی درباره جزییات اصلاح ایرادات لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان توضیح داد: در ماده یک عبارت «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا» اضافه شد و در بند الف ماده چهار «عبارت تهیه و تدوین برنامه میان مدت و سالانه ورزش کشور با استفاده از ظرفیت دستگاه های زیر ربط  و نظارت بر حُسن اجرای آنها» اصلاح شده است.

مدیرپارلمانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در جز 2 بند پ ماده چهار هم اصلاحاتی در زمینه پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی جوانان، ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و سیاست‌های کلی جمعیت در بخش جوانان صورت گرفت و 2 جز با عنوان جزهای  9 و 10 به بند ماده چهار الحاق شد.

عزیزی اضافه کرد:  اتخاذ تدابیر مناسب برای تسهیل تشکیل خانواده و ترویج فرهنگ فرزندآوری در زوج‌های جوان با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط و خیرین او حمایت و توانمندسازی جوانان با ایجاد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در راستای تحقق سیاست در کل جمعیت از دیگر موارد اصلاح شده است.

وی گفت: اصلاح بعدی صورت گرفته در تبصره یک ماده پنج است که سایر وزیران بر حَسَب موارد با دعوت دبیر شواری‌عالی جوانان با حق رای در جلسات حضور می‌یابد و در ماده 6 مربوط به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش آمده است عبارت «معلولان و جانبازان» به بعد از کلمه ناشنوایان اضافه شود.

مدیرپارلمانی وزارت ورزش و جوانان افزود: مصوبه صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تایید این شورا به عنوان قانون ابلاغ می شود.

بعد از سال 1350 که قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی به تصویب نمایندگان وقت رسیده بود، این نخستین قانون جامع ورزش در 2 بخش ورزش و جوانان است که به تصویب بهارستانی‌ها رسید.

 این لایحه در بیش از 40 نشست در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بررسی و از نظرات کارشناس خبره ورزش و جوانان هم استفاده شد که هشت ماده دارد.

ماده یک درباره تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش ورزش و امور جوانان کشور، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان تعریف شده است.

 ماده2  درباره تعاریف ورزش در زمینه تربیتی، همگانی، قهرمانی، حرفه‌ای، تربیت بدنی، باشگاه ورزشی، اتحادیه باشگاه‌های ورزشی، شایستگی فنی حرفه‌ای، منش پهلوانی، خیرین ورزش یار، جوان، خانه‌های جوان و امور جوانان است.

 ماده سه درباره اهداف 2 بخش حوزه ورزش و جوانان است که در بخش ورزش به توسعه و تعمیم ورزش همگانی، توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی، ساماندهی و گسترش ورزش حرفه‌ای، حمایت و تقویت ورزش تربیتی، توسعه و تقویت ورزش بانوان، تحکیم و تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی، ارتقا و ترویج شایستگی‌های فنی- حرفه‌ای در جامعه ورزش تعریف می شود و در بخش جوانان هم به ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان، ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، هویت و مشارکت همه‌جانبه جوانان، بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق بر ارزشهای اسلامی- ایرانی، توسعه مشارکت داوطلبانه مردمی در امور جوانان و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت اشتغال و ازدواج جوانان اختصاص دارد.

ماده چهار می گوید: وزارت به‌عنوان متولی اصلی ورزش و ساماندهی امور جوانان وظایف و اختیارات را در تحقق مفاد ماده (3) این قانون عهده‌دار بوده و تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری و بخش‌های غیردولتی با رعایت تمامی قوانین و مقررات کشور، مکلف به همکاری با وزارت در زمینه‌های مروبط به 2 حوزه ورزش و جوانان هستند.

شورای عالی تربیت بدنی و ورزش جهت تسهیل در تحقق اهداف و وظایف وزارت مندرج در این قانون در زمره ماده پنج است.

تکریم و حمایت از قهرمانان، پیشکسوتان، نابینایان وناشنوایان ورزشی دارای عناوین قهرمانی، المپیکی و پارالمپیکی، جهانی، آسیایی، پاراآسیایی و ملی غیرشاغل و فاقد درآمد مستمر و مشخص، صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به عنوان نهاد عمومی غیردولتی که با شخصیت مستقل وابسته به وزارت با استفاده از منابع و امکانات موجود ادامه فعالیت می‌دهد، اصلاح شرایط و مقررات فعالیت، وظایف و اختیارات و ترکیب هیات امنا و هیات عامل موجود به ماده 6 اختصاص دارد که در اساسنامه ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و وزارت هم مکلف است گزارش عملکرد سالانه صندوق را با ذکر منابع و مصارف مربوط به دیوان محاسبات و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

ماده هفت هم به اینکه وزارت ورزش مکلف است ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجراشدن این قانون ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارت را تهیه کند و به تایید سازمان اداری و استخدامی کشور برساند، اختصاص دارد.

ماده هشت هم درباره آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجراءشدن آنکه باید توسط وزارت تهیه شود و به‌تصویب هیا ت وزیران برسد، تعریف شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/114167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران