راه ترقی

آخرين مطالب

پیشنهادهای فدراسیون صادرات انرژی برای توسعه صادرات اقتصاد

پیشنهادهای فدراسیون صادرات انرژی برای توسعه صادرات
  بزرگنمايي:

راه ترقی- فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به منظور توسعه صادرات و از بین بردن موانع و چالش‌های موجود در این حوزه، نامه‌ای را خطاب به رییس جمهور ارسال کرده است که در آن به تنگناها و چالش‌ها اشاره و راهکارهای لازم برای برون رفت از شرایط فعلی نیز آورده شده است که در ادامه متن کامل این نامه را می‌خوانید.

"مقام معظم رهبری سال جاری را جهش تولید نام‌گذاری فرمودند. واقعیت این است که با توجه به کاهش قدرت خرید ایرانیان به‌ویژه کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و تهی‌دست جامعه، بازار داخل توانایی جذب کالاها و خدمات لازم را ندارد. بنابراین به تحقیق بایستی به دنبال بازارهای صادراتی کشورهای منطقه شامل آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا که نزدیک به 800 میلیون نفر جمعیت را شامل می‌شوند به‌عنوان بازار هدف قرار داده شوند تا جهش تولید اتفاق افتاده و بازار واقعی شکل گیرد.

لزوم گسترش خصوصی‌سازی واقعی باهدف کاهش انحصار

یکی از تنگناهای صادرکنندگان کالا و خدمات مشکل تأمین ضمانت‌نامه باوجود نبودن ارتباطات بانکی است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه و از طرفی امضا نکردن FATF حادث‌شده است و در پی آن برای شرکت‌های ایرانی منع ورود به مناقصات خارجی و تبادل خریدوفروش را ایجاد کرده است. لذا به این منظور دولت برای حمایت از صادرات و قطع نشدن این جریان، باید حمایت خود را از طریق تأمین ضمانت پروژه برای بانک‌ها با معرفی تشکل مربوطه و عطف به کمیسیون ماده 19 برای انواع ضمانت‌نامه تضمین انجام کار، پیش‌پرداخت، تجهیز کارگاه و سرمایه در گردش انجام دهد و در این ‌ارتباط حداقل 60 درصد ارزش قراردادها را وام ریالی در اختیار صادرکننده گذاشته شود که با سپرده‌گذاری ایجاد شده از این طریق ضمانت‌نامه مربوطه صادر شود. لذا تا زمانی که ارتباطات بانکی بین ایران و کشورهای همسایه برقرار نشده، شرکت‌های ایرانی بالاجبار از شعبات خارجی خود پروژه می‌گیرند و تأمین ضمانت‌نامه نیاز به سپرده‌گذاری در کشورهایی است که می‌خواهیم با آنها صادرات داشته باشیم.

گسترش خصوصی‌سازی واقعی باهدف کاهش انحصارهای موجود و رقابت شکن، به‌ویژه در بخش انرژی، با راهبرد کاهش دخالت‌ها و چابک سازی برای توسعه صادرات و نیز تخصیص بخشی از منابع به‌دست‌آمده از خصوصی‌سازی و صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان یک ضرورت مسلم در شرایط موجود است. در این مورد پیشنهاد می‌شود این منابع در اختیار بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و بانک‌های مشوق صادرات مانند بانک صنعت و معدن، بانک صادرات و بانک پارسیان قرار گیرد تا صادرکنندگان از این منابع برای افزایش سرمایه و توسعه فعالیت‌های خود استفاده کنند. این کار مزیتش این است که این بانک‌ها می‌توانند چندین برابر این افزایش سرمایه را به صادرکنندگان اعتبار دهند.

پیشنهاد تاسیس مرکز فرماندهی توسعه صادرات

واقعیت بازار اقتصاد ایران نشان می‌دهد راه‌های تأمین درآمد ارزی از طریق صادرات نفت دست‌کم تا پایان امسال مسدود است. با توجه به نیازهای ارزی برای تأمین کالاهای اساسی، دفاع و امنیت کشور باید توسعه صادرات کالاها و خدمات دارای مزیت صادراتی و بازار مستعد، جدی‌تر از هر زمان دیگری در دستور کار اجرایی دولت و ریاست جمهوری قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود"مرکز فرماندهی توسعه صادرات " به ریاست حضرت‌عالی یا معاون اول جنابعالی که در آن بخش خصوصی حضور جدی و مؤثر داشته باشد، تأسیس شود. توسعه صادرات علاوه بر ارزآوری در حفظ و گسترش اشتغال که نیاز اصلی کشور است نیز قطعاً مؤثر خواهد بود. 

با توجه به اهمیت و نقش غیرقابل بدیل برای صادرات کالاها و خدمات برای جلوگیری از پس رفتن وضعیت اقتصادی، دستگاه دیپلماسی کشور و نیز سایر نهادهای وابسته باید گفت‌وگو با کشورهای هدف صادراتی ایران را برای ازسرگیری صادرات و حذف موانع در دستور کار جدی خود قرار دهند. سازگار شدن مجموعه تصمیم‌های مربوط به سیاست خارجی برای باز نگه‌داشتن مسیرهای صادراتی یک ضرورت جدی است.  

گسترش دامنه اعتمادسازی میان دولت و بخش خصوصی

بدون تردید لازم به یادآوری است در حال حاضر سازمان‌ها، دستگاه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی تنها هدف‌ها و وظایف خود را دنبال می‌کنند و هر وزارتخانه و نیز بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. پیشنهاد می‌شود برنامه وزارتخانه‌ها با محوریت توسعه صادرات به‌منظور جلوگیری از هرگونه رانت منطبق شود. 

گسترش دامنه اعتمادسازی میان دولت و بخش خصوصی در کمترین زمان ممکن با نشست‌های مستمر و در فاصله‌های کم، یک ضرورت است. فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به‌مثابه یکی از اصلی‌ترین تشکل‌های صادراتی، آمادگی دارد دراین‌باره همکاری بخش خصوصی را فراهم کند. 

تجربه کشورهای توسعه‌یافته جهان نشان می‌دهد تسهیل درگشایش اعتبارات ارزی و پول ملی، کاهش سخت گیری‌های مالیاتی، سهولت در امر مشکلات گمرکی، کاهش دخالت‌های بازدارنده سازمان‌های نظارتی، اتخاذ رویه‌های سازگار دستگاه‌ها و دخالت دولت‌ برای بازار سازی های تازه، در این مقطع حساس در دستور کار است. دولت محترم نیز باید در همین مسیر گام بردارد.

سیاست‌های نادرست و غیرواقعی که در چندین سال متوالی موجب حذف تعدیل نرخ ارز متناسب با تورم داخلی شده است که این اقدام موجب ضرر هنگفت صادرکنندگان شده و تا امروز باعث شده نرخ ارز در سال‌های طولانی به‌طور مصنوعی پایین نگه‌داشته شود و تابه‌حال چندین بار بازار ارز شاهد شوک‌های جدی حاصل از آزادسازی یک‌باره نرخ ارز چه به اختیار و چه به‌اجبار در اقتصاد ایران بوده است.

باید مسیر ارزش‌گذاری پول ملی مطابق فرمولی باشد که در آن تورم داخلی لحاظ شده و سیاست‌های درست در جهت قابل پیش‌بینی بودن نرخ ارز اتخاذ شود و دولت و دستگاه‌های اجرایی برای تحقق آنها تلاش حداکثری بکار گیرند و قانون با متخلفین و برهم زنندگان بازار برخورد قاطع و سخت‌گیرانه کند، آنگاه می‌توان این انتظار را داشت که رشد مستمر و پایدار اتفاق افتد و همچنین بهره‌وری در محیط کسب‌وکار، جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد اقتصاد رقابتی و نه انحصاری در کشور جاری شود.

 فدراسیون صادرات انرژی نهادی فراگیر و متشکل بیش از 17 تشکل فعال در صادرات انرژی و خدمات فنی و مهندسی وابسته و  بیش از 300 شرکت بزرگ فعال در شرایط سخت اقتصاد ایران آمادگی کامل دارد همه تجربه‌های خود را در اختیار دولت بگذارد."

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/116945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

من افسار زدم به خواستگارت!

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!