راه ترقی

آخرين مطالب

برجام برخلاف آمریکا مورد حمایت اروپاست نوشتارها

برجام برخلاف آمریکا مورد حمایت اروپاست
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
از 17 ژانویه 1946 که اولین جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در کلیسای وست مینیستر شهر لندن برگزار شد تا این روزها که نیویورک مقر اصلی برگزاری جلسات این نهاد ضامن صلح است، تصورش سخت بود که آمریکا به عنوان یکی از مبدعین اصلی شورای امنیت با ساختار کنونی و کشوری که خود از حق وتو در مصوبه‌های شورای امنیت برخوردار است، تمام توان سیاسی و اقتصادی خود را به کار بندد تا بتواند یکی از قطعنامه‌هایی را که اتفاقا به آن رأی مثبت داده، بی‌اثر کند: «قطعنامه 2231». دو سال پیش و در شرایطی که از برنامه جامع اقدام مشترک به عنوان یکی از موفق‌ترین تجربه‌های چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی نام برده می‌شد، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمانی در خصوص خروج از توافق هسته‌ای کوشید تا این «ثمره دیپلماسی چندجانبه‌گرایانه» را به نابودی بکشاند. ایالات متحده با اتخاذ راهبرد «فشار حداکثری» و از طریق اعمال تحریم‌‌های یکجانبه علیه ایران کوشید تا جمهوری اسلامی را وادار به نشستن بر سر میز مذاکره کند؛ مذاکره‌ای که خروجی آن از قبل معلوم شده و دولت آمریکا می‌خواهد با اجرای تعهداتی که در برجام داشت -یا حتی کمتر از آن- ایران را از برخی حقوق اساسی خود نظیر توسعه صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای و توسعه صنایع دفاعی محروم کند. به‌رغم تلاش همه‌جانبه دولت ترامپ، آمریکا نتوانست توافق هسته‌ای را به طور کامل نابود کند؛ از یک سو ایران اعلام کرد تا زمانی که دیگر کشورهای عضو برجام به تعهدات خود پایبند باشند از توافق خارج نخواهد شد و از دیگر سو کشورهای اروپایی متعهد شدند تا ایران نیز بتواند منافع اقتصادی خود را از توافق هسته‌ای حفظ کند. ناکام بودن اروپا در اجرای تعهدات به ویژه در حوزه اقتصادی سبب شد تهران تصمیم بگیرد به صورت گام به گام و بر اساس بندهای 26 و 36 برجام تعهدات فنی خود را کاهش دهد. با این وجود و در حالی که اروپا با فشار آمریکا مکانیسم حل اختلاف را علیه ایران فعال کرده بود، دو طرف به این توافق رسیدند که بازه زمانی محدود حل اختلاف، به طور «نامحدود» تمدید شود تا توافق هسته‌ای زنده بماند. پس از آن بود که ایالات متحده با طرح دو سناریوی جدید کوشید تیر خلاص را به برجام بزند: «تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران و استفاده از مکانیسم ماشه». چین و روسیه در مقابل این اقدام آمریکا به طور قاطع موضع‌گیری کرده و مخالفت خود را اعلام کردند اما نگاهی به مواضع کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که هنوز حاضر نیستند به طور علنی با اقدامات آمریکا در این زمینه به مخالفت بپردازند. این در حالی است که به گفته کارشناسان، سرنوشت برجام به سرانجام طرح‌های آمریکا بستگی دارد.
موضع اتحادیه اروپا
پیتر استانو، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیح مواضع این اتحادیه در قبال اقدامات آمریکا در موضوع توافق هسته‌ای به «آرمان ملی» می‌گوید: «توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 یک دستاورد مشترک برای فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین، ایران و ایالات متحده بوده که به اتفاق آرا به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. در فرمانی اجرایی که در 8 می 2018 از سوی رئیس‌جمهور ترامپ صادر شده، ایالات متحده اعلام کرده است به مشارکت خود در توافق هسته‌ای پایان می‌دهد. از آن زمان، ایالات متحده در هیچ نشست و فعالیتی در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک شرکت نکرده است.‌ همه مشارکت‌کنندگان باقیمانده در برجام نیز به‌طور مکرر و علنی نارضایتی خود را از اینکه ایالات متحده توافق را رها کرده ابراز کرده‌اند». او می‌افزاید: «اتحادیه اروپا همچنان به حمایت کامل و دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک که توافقی مهم برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای است، ادامه می‌دهد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده در برجام، در راستای حمایت از توافق هسته‌ای و تلاش برای اجرای کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، در حال همکاری با همه شرکای باقیمانده در برنامه جامع اقدام مشترک است». پیتر استانو تصریح کرد: «برداشته شدن تحریم تسلیحات سازمان ملل متحد علیه ایران در اکتبر سال 2020 در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که برجام را تأیید می‌کند، دیده شده است. اتحادیه اروپا وظیفه ندارد درباره مواضع احتمالی ایالات متحده یا سایر اعضای سازمان ملل اظهار‌نظر کند. ما از برجام حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم از جایگاه مستقل کشورهای اروپایی در شورای امنیت اظهار‌نظر کنیم و این سوالی است که خود کشورهای اروپایی باید مستقلا در خصوص آن پاسخگو باشند».
سرنوشت برجام و مسأله تحریم تسلیحاتی
هرچند اتحادیه اروپا به صراحت اعلام می‌کند که «مشارکت» آمریکا در برجام پایان یافته و همه اعضا بر این موضوع اذعان دارند، ایران این مسأله را کافی نمی‌داند و خواستار واکنش‌هایی قاطع‌تر از اتحادیه اروپاست. دیاکو حسینی، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ایران در این باره معتقد است «موفقیت یا ناکامی آمریکا در پیشبرد اهداف خود مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی یا اسنپ‌بک تحریم‌ها و قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل تأثیری مستقیم بر آینده برجام دارد». او به «آرمان ملی» می‌گوید: «متوجه هستیم که موضع دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا بازتاب‌دهنده موضع کلی کشورهای اروپایی در قبال یک مسأله است اما لزوما نمی‌توان آن موضع را موضع تک تک این کشورها به ویژه در شورای امنیت سازمان ملل دانست». به گفته او، «کشورهای اروپایی عادت دارند در موضوعاتی نظیر تحریم تسلیحاتی، موشکی یا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، مواضعی نزدیک به ایالات متحده اتخاذ کنند اما این بار همسو بودن اروپایی‌ها با آمریکا در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی مستقیماً به برجام ارتباط پیدا می‌کند و می‌تواند نتایج بدی از جمله در روابط ایران و اروپا در پی داشته باشد». دیاکو حسینی می‌افزاید: «در عمل نمی‌توان تفکیکی میان پایبندی به برجام و پایبندی به آنچه در قطعنامه 2231 ذکر شده قائل شد. در واقع اگر کشورهای اروپایی تصمیم بگیرند در کنار آمریکا بایستند و رأی موافق به نقض توافق هسته‌ای بدهند، دیگر قادر نخواهند بود مدعی پایبندی به برجام باشند و چنین رأیی مساوی با پایان برجام خواهد بود. اروپا اگر خواهان حفظ برجام است باید با صراحت لهجه در مقابل آمریکا بایستند و از نگاه ایران سرنوشت برجام به نحوه اجرای قطعنامه 2231 بستگی دارد». این تحلیلگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تأکید دارد «ایران از آمریکا انتظار ندارد به حقوق بین‌الملل پایبند باشد اما اروپایی‌ها مدعی پایبندی به برجام هستند و باید به مفاد قطعنامه 2231 به طور کامل پایبند باشند».

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/128571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟