گسترش تلویزیونهای اینترنتی در خانههای مردم
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی - صبح نو / وزارت ارتباطات در تازهترین تلاشهایش برای حضور بیشتر در تامین محتوا در فضای مجازی طرح «انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارائهکنندگان خدمات ویدیوی خانگی و ارائه کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات اجرا میکند.
طبق این طرح مردم با ثبتنام در سایت از «اشتراک دسترسی پهن باند ثابت به شبکه ملی اطلاعات» از «اشتراک یکماهه رایگان خدمات تلویزیون اینترنتی» برخوردار خواهند شد. کاربران هریک از خدماتدهندگان دسترسی پهن باند ثابت زیر میتوانند به مدت یک ماه از شروع این طرح به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه ترافیک مصرفی از محتواهای تلویزیونهای اینترنتی مشارکتکننده در این طرح استفاده نمایند. طبق آنچه در سایت این طرح آمده 26ارائهکننده خدمات فعلاً پا پیش گذاشتهاند تا کار شروع شود.
امیرناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات که یکی از مشارکتکنندگان در این طرح است درباره چرایی حضور وزارت ارتباطات در بحث تأمین محتوا میگوید: «امروز حدود 1/8 میلیون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضویت) و حدود 3میلیون نفر بیننده (بدون پرداخت حق عضویت)، استفاده از سامانههای دیداری و شنیداری اینترنتی را تجربه میکنند. امروزه در دنیا 70 درصد ترافیک داده را پخش ویدیو، پادکست و موسیقی تشکیل میدهند؛ در حالی که در ایران این میزان 20 درصد است به همین دلیل تولید محتوا؛ اصلیترین چالش فعلی «شبکه ملی اطلاعات» است. ضعف در تولید محتواهای جذاب و کاهش آزادی عمل تولیدکنندگان محتوا باعث شده که سهم ترافیک داخل به اندازهای که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده است، رشد نکند. زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات با ظرفیتی بیش از 14برابر میزان مصرف فعلی شهروندان تهیه شده است». وی معتقد است این طرح بازار محصولات فرهنگی را افزایش میدهد: «این طرح بازارسازی میکند و بازار تئاتر، سینما و موسیقی را گسترش میدهد که این یعنی مخاطب هنر و هنرمند را افزایش میدهد. «مقایسه میان ابتدای دوره دولت دوازدهم که در آن اقتصاد سینما تنها 37میلیارد تومان در سال بود و امروز که تنها سهم این سامانهها (غیر از سینما و DVD) بیش از 54میلیارد تومان در ماه بوده است (ادامه این روند یعنی 648میلیارد تومان در سال) است؛ نشانه اهمیت این نوع از طرحها در اقتصاد دیجیتال است. ادامه رشد بازار اقتصادی سامانههای پخش ویدیو تا انتهای سال یعنی 17برابرشدن بازار سال92 و بیش از 2برابر بازار فروش سینماهاست.»
هرچند این طرح با احتساب محتوای VODها انجام میشود اما این نگرانی هم وجود دارد که این وزارتخانه برخلاف مأموریت خود وارد حیطه تولید محتوا شود امری که چندی پیش با برگزاری جشنواره کودک آنلاین نشان داد تمایل زیادی به ورود به این حوزه دارد هرچند یکی از مزیتهای این طرح را میتوان استفاده از ظرفیت شبکه ملی اطلاعات دانست که در این طرح به صورت کاربردی و عملیاتی در دسترس خواهد بود و حتی میتوان با استفاده از این طرح به نقاط ضعف آن هم پی برد.
آذریجهرمی هم در مراسمی که به همین منظور برگزار شده در توضیح این طرح گفت: پروژه طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با کارفرمایی شرکتهای اینترنتی و شرکتهای ارائهکننده خدماتVOD و با سرمایه 800میلیارد ریالی بخش خصوصی است. بهمنظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائهکنندگان خدمات ویدیوی خانگی و ارائهکنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیهشده تا با ایجاد همافزایی و با تأمین سامانههای موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.هدفگذاری تعیینشده در این پروژه رسیدن به 5میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال99 و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.برای اینکه این طرحها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالان حوزه فناوری اطلاعات امروز به 5هزار شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش 50میلیون تومان تقدیم میشود. آذریجهرمی در پاسخ به سؤال رییسجمهوری درباره رقم سرمایهگذاری کل پروژهها گفت: ارزش مالی این پروژه 2280میلیارد ریال است که عمده این سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی انجامگرفته است.
به گزارش «صبحنو» هماکنون حدود40 VOD و تولیدکننده محتوا در کشور فعالیت دارند که از طریق ساترا هماهنگ میشوند و محتوای خودرا به صورت قانونی عرضه میکنند هر چند این طرح در آنچه که توضیح داده شده فعلاً بنا بر ورود به مسائل محتوایی ندارد اما به نظر میرسد این اقدام زمینه برای وزارت ارتباطات در حوزه محتوایی هم باشد. چه اینکه وزارت ارتباطات علاقه زیادی دارد که در حوزههای مختلف با نهادهای قانونی این حوزه چالشی داشته باشد. چند سال قبل که هنوز بحثVOD در کشور داغ نشده بود چالش این نهاد با صداوسیما در بحث صدور مجوز مدتی همه را به خودمشغول کرد که در نهایت با تصویب قانونی این مسأله در اختیار سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی قرار گرفت و بحث خاتمه یافت. آخرین مسأله چالشبرانگیز وزارت ارتباطات با صداوسیما ماجرای فرکانسهای700.800 بود که باز هم مدتی فضای رسانهای کشور را تحت تأثیر قرار داد. در هنگام کرونا و قرنطینه مردم و افزایش استفاده مردم از اینترنت موبایل سرعت این خدمات به شدت افت کرد و وزیر ارتباطات این تقصیر را به گردن صداوسیما انداخت و خواستار آزادسازی این فرکانسها شد و افزایش سرعت اینترنت موبایل را منوط به آن کرد، هرچند کارشناسان فنی این مسأله را بیربط به ماجرا توضیح دادند اما مرغ وزارت مربوطه یک پا داشت که تا الان هم از موضع خود کوتاه نیامده است. باید دید که این خدمات که در حوزه روستایی هم برای آن برنامههایی دیده شده تا چه اندازه میتواند به صورت واقعی مورد استفاده مشترکان قرار بگیرد.
-
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳:۲۹
-
۴ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/131622/