راه ترقی

آخرين مطالب

وارد تجارت هسته‌ای شده ایم سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- آقای روحانی در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای با تبریک این روز به اندیشمندان ، دانشمندان جوان هسته ای و همه ملت ایران افزود: قبل از هرچیز باید از همه آنهایی که در طول سال های گذشته در زمینه این فناوری گام برداشتند سپاسگزاری کنیم.
رییس جمهورگفت: در دولت های مختلف حداقل من از سال 1360 در کنار مسئولان و محققان این رشته به تناسب مسئولیت هایی که داشته ام در مجلس شورای اسلامی و یا در شورای عالی امنیت ملی، کاملا آشنا و آگاهم که چه گام های مهم ، استوار و در عین حال سختی در این زمینه برداشته شد.
وی افزود: باید درودمان را به شهدای هسته ای تقدیم کنیم آنان که در این راه افتخار ملی جان خود را نثار کردند و برای خانواده آنان تقاضای صبر بیشتر و اجر وافر داشته باشیم.
رییس جمهور گفت: گزارش امروز که رییس سازمان انرژی اتمی آن را ارائه کرد ونمایشگاهی که قبل از آن از 83 دستاورد یک سال گذشته دانشمندان کشورمان بازدید کردم و طرح هایی که به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه افتتاح و دستاوردهایی که رونمایی شد برای برخی دوستانی که گاهی بدون دقت حرف می زنند خیلی پیام روشنی دارد.
وی افزود: برخی فکر می کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته ای ما کُند شده است، سانتریفیوژهای ما نمی چرخد و یا کُند می چرخد، من می خواهم با صراحت وشفافیت به ملت بزرگ ایران عرض کنم که صنعت هسته ای ما باتوان بیشتر، با دقت بیشتر و با محاسبه دقیق تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.
در مسیر فناوری علمی راه خود را ادامه می دهیم
رئیس جمهور گفت : ما در مسیر فناوری علمی راه خودمان را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم روز ملی فناوری هسته ای افزود: پارسال در این روز بیش از چهل پروژه افتتاح و دستاوردهای آن را مشاهده کردیم و امسال 83 پروژه رونمایی شد و این نشانه آن است که ما در مسیر فناوری علمی راه خودمان را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد.
وی گفت : یکی از وظایف مهم دولت و مسئولان آن است که فضا را برای اندیشمندان و دانشمندان در رشته های مختلف علمی فراهم کنند.
آقای روحانی افزود: امروز اقتصاد و زندگی ما دانش بنیان است و کسب و کار ما نیز به تدریج دانش بنیان خواهد شد و بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در طول چند سال اخیر مشغول فعالیت شدند و دارای درآمدهای فراوانی هستند، مراکز تحقیقاتی ، پردیس ها و شرکت های دانش بنیان ما با سرعت بسیار تحسین برانگیزی در مسیر علم و دانش و توانایی کشور تلاش می کنند.
وی اضافه کرد: همه ما باید توجه کنیم که یکی از اهداف مهم اقتدار ملی است و ما نیاز به قدرت و توان داریم که البته از تعبیر قدرت بهتر، همان اقتدار است.
رئیس جمهور گفت: اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور و جامعه است، قدرتی که مبنایش تهدید ، زورگویی و تجاوز نیست قدرت مشروع برای منافع ملی ، ثبات ، امنیت منطقه و صلح جهانی است.
آقای روحانی افزود: در این قدرت و اقتدار ملی ما نیاز به قدرت نرم و سخت داریم که ترکیب صحیح این دو قدرت ، قدرت هوشمند را برای ما می سازد.
وی گفت : دیپلماسی و فعالیت اندیشمندان هسته ای ما دو روی یک سکه است، در یک سمت ما تلاش می کنیم به فناوری روز هسته ای که برای انرژی ، بهداشت و سلامت ، کشاورزی ، معادن ، صنعت و مواد غذایی و امنیت غذایی ما لازم است برسیم و تلاشهای خودمان را به صورت مستمر ادامه دهیم .
رئیس جمهور افزود: در این تلاشهای مستمر قدرت علمی و فناوری برای ما ساخته می شود.
ما نیازمند یک اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان هستیم
رئیس جمهور گفت: ما به قدرت سخت و نرم و اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نیاز داریم.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری هسته ای افزود: ما به قدرت دیپلماسی نیز نیازمند هستیم و این قدرت دیپلماسی همان قدرتی است که حق ما را تثبیت می کند، حقی که بدخواهان می خواهند متزلزل کنند یا می خواهند از ما بگیرند یا در برخی از مراجع بین المللی آن حق ما را نامشروع جلوه دهند.
وی ادامه داد: دیپلماسی آن حق ما را پایدار و تثبیت می کند و نشان می دهد که ملت ایران تنها ملتی نیست که در دفاع مقدس پیشتاز باشد و به خوبی از کشورش دفاع کند یا در صحنه اقتصادی بتواند قدم های مهم و مؤثری بردارد بلکه منطق و استدلال کافی برای حرف زدن پای میز مذاکره هم دارد و می تواند با بزرگترین قدرت های دنیا از لحاظ فنی، حقوقی و سیاسی حرف بزند و حق ملت ایران را تثبیت کند و به توافقی برسد که بتواند بار را از دوش مردم ما کم و مسیر پیشرفت آنان را فراهم کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دیپلماسی به راه ما سرعت می دهد و هزینه ما را کم می کند گفت: بدون دیپلماسی هم می توان کار کرد البته با هزینه بسیار بالا و به خاطر موانعی که البته غیرقانونی است اما به ظاهر با مصوباتی می خواهند آن را قانونی کنند تا حرکت ما را کُند کنند.
آقای روحانی افزود: دیپلماسی موانع را بر می دارد، به حرکت ما سرعت می دهد و هزینه ما را می کاهد و برای دستیابی به منافع ملی مسیر را کوتاهتر می کند.
رئیس جمهور گفت: ما نیاز به همه قدرتها داریم، ما قدرت نظامی، دفاعی و اقتصادی می خواهیم، ما به قدرت فرهنگی و در سیاست داخلی و خارجی به قدرت سیاسی نیاز داریم.
آقای روحانی ادامه داد: ما به قدرت سخت و نرم و اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نیازمند هستیم.
ملت ما از همه مشکلات بزرگتر است
رئیس جمهور گفت: دشمنان مشکلات کوچک جامعه ما را چند برابر می کنند درحالیکه همه باید بدانند که ملت ما از همه مشکلات دیروز، امروز و فردا، بزرگتر است.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: بعضی ها تنها به یک روی سکه نگاه می کنند و آن سکه را بلند می کنند و معلوم است که حوصله اینکه آن سکه را بلند کنند و پشت سکه را ببینند ندارند فکر می کنند پشت سکه خبری نیست.
وی با بیان اینکه ما ملت بزرگی هستیم و در روزهای سخت روی پای خود ایستادیم، اضافه کرد: بدخواهان از ما خشنود نیستند و نخواهند شد، عده ای می خواهند ما تسلیم و تابع آنها باشیم و عده ای که خود را قدرت های بزرگ می دانند می خواهند ما از منافع خود چشم پوشی کنیم.
رئیس جمهور گفت: این درحالی است که ما هیچ وقت به فکر رضایت بدخواهان نیستیم و اول رضای خدا و بعد خشنودی ملت را می خواهیم و البته برای همه ملت های جهان آرزوی خوشبختی داریم و اگر کسی یا ملتی از ما کمک بخواهد به ملت های دیگر کمک می کنیم همان طور که در یکی دو سال گذشته در دنیا شاهد آن بودیم و به ملت های دیگر درخصوص مباحث تروریستی کمک کردیم و پشت به آنهایی که به تروریست ها کمک کردند درآمدیم البته آنها از ما ناراضی هستند.
آقای روحانی در ادامه با بیان اینکه اگر در جامعه ما مشکل کوچکی باشد دشمنان آن را چند برابر می کنند اظهارداشت: همه بدانند که ملت ما از تمام مشکلات دیروز، امروز و فردای مان بزرگ تر است.
برجام حرکت ما را کند نخواهد کرد
­رئیس جمهور گفت : اتکای ما به خدای بزرگ است و به ملت یکپارچه و متحد خود اطمینان داریم .
آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: ببینید در طول سالهای گذشته بدخواهان چه می گفتند و ما دنبال چه بودیم، آنها می خواستند بگویند ایران در پی اهداف غیرقانونی و نامشروع است و آنچه که ملت و مسئولان ایرانی با زبان می گویند و آنچه که عمل می کنند با هم فاصله دارد .
وی گفت : آنها می خواستند ما را در داخل قطعنامه های ناحقی که برای ما ساخته بودند سالها زندانی کنند و می خواستند با تحریم های غلط و غیرانسانی ملت ما را در فشار نگه دارند و فکر می کردند اگر یک طرف میز 6 قدرت جهانی باشد ، ما توان آن را نداریم که منطق خود را به کرسی بنشانیم .
رئیس جمهور با بیان اینکه آنها فکر می کردند می توانند تحریم ها را برای شکستن این ملت بزرگ ادامه دهند افزود : دانشمندان بزرگ و جوانهای ایثارگر و فداکار ما در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دستاوردهای بزرگی به دست آوردند و می بینید که ما بیش از 120 تا 130 دستاورد مهم در طول دو سال گذشته بعد از برجام داشتیم پس برجام حرکت ما را کند نخواهد کرد .
وی گفت : اتفاقاً پس از برجام توانستیم از همکاری کشورهای دیگر به خوبی استفاده کنیم، با برخی از کشورهای اروپایی و روسیه و چین همکاری داریم و در بسیاری از پروژه ها امروز همکاری می کنیم .
رئیس جمهور افزود : ما مراکز جدیدی را در فردو برای تحقیقات و ایزوتوپ های پایدار بوجود آوردیم ، مسیر "آر اند دی" ( تحقیق و توسعه) و تحقیقات ما با دقت و سرعت بیشتر ادامه پیدا می کند.
وی گفت : ما نخستین بار بعد از برجام داخل تجارت هسته ای قرار گرفتیم ، مواد هسته ای خریدیم و فروختیم . حدود 400 تن کیک زرد از خارج خریدیم و وارد کردیم و مقداری مواد غنی شده را که چند تن بود فروختیم ، پس ما در تجارت هسته ای ورود کردیم .
آقای روحانی تصریح کرد : ما در همکاری هسته ای با دنیا مسیر جدیدی را آغاز کردیم و قدم های اولیه را برای ساخت راکتورهای جدید در بوشهر برداشتیم پس ما در مسیر فناوری خودمان کوتاه نیامدیم و نخواهیم آمد.
برای همه فرضها پیش بینی های لازم را کرده ایم
­رئیس جمهور تاکید کرد: ما برای همه فرضها پیش بینی های لازم را کرده ایم و مشکلی برای فناوری و زندگی ملت ما پیش نخواهد آمد.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری هسته ای افزود: ساختمان برجام آنقدر محکم بود که در این 15 ماه با انواع فشارها و ریشترهای مختلف 7، 8 و 10 ریشتر، تا امروز مقاوم ماند و این یکی از نکات مهمی است که ملت و نمایندگان ملت ما در مذاکراتشان با قدرت های بزرگ جهان همواره درنظر داشتند.
رئیس جمهور گفت: این ساختمان ساختمانی نبود که یک، دو و چهار روزه با قدرت یک کشور و با فریاد از بین برود. شما دیدید که میلیاردها پول خرج کردند تا این ساختمان را بلرزانند، دلارهای فراوان، میلیاردها دلار و حرف های فراوان زدند و چقدر توئیت کردند. فکر می کردند با توئیت این ساختمان می لرزد.
آقای روحانی افزود: تا امروز نتوانستند و اگر روزی هم بتوانند به برجام لطمه بزنند ما در افکارعمومی دنیا پیروز و به عنوان ملتی هستیم که به عهدمان وفاداریم و پایداریم و اگر آنها عقب نشینی کنند معنایش این است که به پیمان هایشان وفادار نیستند و آبرو و حیثیت خود را در صحنه جهانی لکه دار کرده اند.
وی تاکید کرد : ما برای همه فرضها پیش بینی های لازم را کرده ایم. برجام باشد، برجام نباشد، برجام بی امریکا، برجام با امریکا، همه جورش را فکر کرده ایم مشکلی برای فناوری و زندگی ملت ما پیش نخواهد آمد. مردم ما صبر و ایستادگی بالاتر از آن چیزی دارند که آنها فکر می کنند.
رئیس جمهور گفت: آنها فکر می کنند با تبلیغات شان می توانند ملت بزرگ ما را از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی پشیمان کنند در حالی که ملت ما تا پایان، استقلال، آزادی و حاکمیت ملی می خواهد و از مسیر انقلاب و راه حق دست برنخواهد داشت.
ادامه دارد.
اگر نقض پیمان کنند، در کمتر از یک هفته آثار آن را خواهند دید
­رئیس جمهور گفت: آمادگی ما بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می کنند و اگر نقض پیمان کنند ، در کمتر از یک هفته آثار آن را خواهند دید.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری هسته ای افزود: ما در نقض پیمان آغازگر نیستیم اما حتما بدانند اگر آنها نقض کنند، پشیمان خواهند شد.
رئیس جمهور ادامه داد: آمادگی ما بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می کنند و اگر نقض پیمان کنند ، در کمتر از یک هفته آثار آن را خواهند دید.
آقای روحانی گفت: سال گذشته آنها دیدند که من در خصوص پیشران هسته ای دستور دادم اقدامات و تحقیقات خود را شروع کنند و ما امروز شاهد اولین دستاورد در پیشران هسته ای بودیم و دیدیم که چگونه اولین قدم را در این زمینه برداشتیم .
رئیس جمهور با بیان اینکه راه ما مشخص است اظهار داشت: ما به فکر تهدید کسی نیستیم ، قدرت های ما حتی قدرت نظامی ما برای تجاوز به کشوری نیست و روابط ما با همسایگانمان ، دوستانه خواهد بود.
آقای روحانی افزود: آنهایی که سخنان ناروا و نادرست می زنند خواهند فهمید که این حرف ها به سود آنها نیست ما از این جور آدم ها زیاد دیده ایم، ما چهل است که حکومت های مختلف را در آمریکا دیده ایم ، یکی هم همین است که اخیرا آمده ، مشکلی برای ما نخواهد بود، پشتوانه درستی هم برای شماها نیست و به قدرت های این چنینی تکیه نکنید بلکه به قدرت ملت خود و ملت های منطقه تکیه کنید و بیاییم در کنار هم باشیم .
رئیس جمهور گفت: سلاح ما سلاح دفاعی است و موشک ما نیز موشک دفاعی است ، ما برای دفاع از کشورمان البته هر نوع سلاحی لازم باشد می سازیم و در این منطقه و جهان ناامن برای اینکه امنیت خود را حفظ کنیم به این کار ادامه می دهیم.
وی افزود: سلاح ما برای تجاوز و علیه همسایگان نیست، ما می خواهیم در منطقه همه ، یک قدرت منطقه ای بزرگ باشیم و دلمان می خواهد مشکلاتمان را با یکدیگر حل و فصل کنیم.
رئیس جمهور گفت: راه و مسیر ما مسیری است که در چارچوب مصلحت و منافع ملی ما تعیین و ترسیم شده و همان مسیر را ادامه خواهیم داد.
دستاوردهای هسته ای بیشتر خواهد شد
رییس جمهور گفت: دستاوردهای ما در زمینه هسته ای بیشتر خواهد شد و جایگاه ملت ایران در افکار عمومی جهان بالاتر خواهد رفت.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم روز ملی فناوری هسته ای افزود: ملت ما در مسیر پیشرفت گام های استوارتری برخواهد داشت و ملت ما از مشکلاتی که وجود دارد عبور خواهد کرد.
وی اضافه کرد: روز فناوری هسته ای در واقع روز تلاش مستمر جوانان اندیشمند، دانشمند و عالم ما برای تحقق منافع ملی و پیشرفت کشور است.
رئیس جمهور گفت: مفهوم این روز و مفهوم پیشرفت و فناوری و توسعه چیزی است که ملت ما هرروز آن را ادامه خواهد داد.
آقای روحانی ابراز امیدواری کرد همه دانشمندان هسته ای ، محققان و ملت ما روز به روز پیروزی های بیشتری را شاهد باشند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13299/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست