راه ترقی

آخرين مطالب

نعیمه نظام‌دوست از همکاری با عموپورنگ می‌گوید فرهنگ و هنر

نعیمه نظام‌دوست از همکاری با عموپورنگ می‌گوید
  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / «بچه محل» به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده و کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و نویسندگی محمد درویشعلی‌پور نام مجموعه طنز کودکانه‌ای است که هر روز ساعت 18:30 از شبکه دو سیما پخش می‌شود. «بچه محل» در قالب یک مجموعه نمایشی، ماجراهای جذاب و آموزنده‌ای را برای کودکان در نظر گرفته است و تلاش شده تا برخلاف تصورها با شناخت سلیقه و نیازها و جلوگیری از آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند، برنامه‌ای شایسته آنها تولید شود.
داریوش فرضیایی، کمند امیرسلیمانی، نعیمه نظام‌دوست، نادر سلیمانی، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتی، آرش میراحمدی، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، سوسن‌پرور، ایمان صفا و امیرمحمد متقیان، با هنرمندی سروش جمشیدی بازیگران این مجموعه هستند. به بهانه موفقیت این مجموعه گفت‌وگویی با نعیمه نظام‌دوست، بازیگر این سریال داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
یک مقدار از نحوه ورودتان به مجموعه «گل و بلبل» و بعد از آن «بچه محل» بفرمایید؛ چطور شد که به این پروژه ملحق شدید؟
پنج سال پیش طی تماسی از دفتر تهیه‌کننده این پروژه نقشی در مجموعه «گل و بلبل» به من پیشنهاد شد. بعد از گذشت یک‌سال برای نقشی که برای من در نظر گرفته شده بود به دیدن نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه رفتم. در این مدت من انتظار نقشی که به سن و سال خودم بخورد مانند خواهر عمو پورنگ را داشتم اما متوجه شدم عوامل من را برای نقش مادر عمو پورنگ در نظر گرفته‌اند. من خیلی ناراحت و عصبی شدم و تصور می‌کردم ایفای این نقش توسط من امکان‌پذیر نیست. با گفت‌وگویی که با برخی پیشکسوتان بازیگری داشتم همه به اتفاق به من گفتند که این نقش را بپذیرم. با صحبت‌های بسیاری که با دوستانم داشتم به این نتیجه رسیدم که برای تست گریم بروم و اگر گریم و چهره خودم را دوست داشتم در این مجموعه بازی کنم. برای اولین‌بار من برای نقش نیازمند گریم شدم تا اگر آن را دوست داشتم، آن نقش را بپذیرم. بعد از تست گریم خیلی از چهره خودم خوشم آمد و تصمیم گرفتم نقش این پیرزن بامزه را بازی کنم. طی این پنج سال ما واقعا بهتر از روز قبل خود کار کرده‌ایم؛ از این جهت که گروهی منسجم و خوب بودند و به درستی کار خود را پیش برده‌اند.
خانم نظام دوست، یک مقدار از شخصیتی که ایفاگر آن هستید بفرمایید. همانطور که خودتان اشاره کردید فاصله سنی بسیار زیادی با شما دارد، شما چطور خودتان را به این کاراکتر نزدیک کرده و چه ویژگی‌هایی را خودتان به این نقش اضافه کردید؟
پدر و مادر من اصالتا اهل رشت هستند و افرادی که در آن سن و سال اهل رشت باشند را اطراف خودم بسیار دیده‌ام. من این افراد را از نزدیک دیده و به نوعی با آنها زندگی کرده‌ام. رسیدن به نقشی که دو برابر سن خودم باشد، مقداری سخت بود زیرا باید به شکلی باور‌پذیر این نقش را بازی می‌کردم به گونه‌ای که مخاطبان و بچه‌ها این شخصیت را دوست داشته باشند. این نقش خیلی لب مرز قرار داشت و اگر من یک اشتباه کوچک می‌کردم، بازتاب آن بدین شکلی که امروز شاهد آن هستید نبود. همچنین ضربه بزرگی به خودم وارد می‌شد. من خیلی با مادر داریوش فرضیایی در ارتباط بودم تا بتوانم از این طریق یک رابطه‌ای میان خودم و شخصیت عموپورنگ برقرار کنم. همچنین تلاش کردم به‌عنوان مادر عموپورنگ او را در وجودم مانند بچه خودم دوست داشته باشم. تمام اینها را با خودم تمرین کردم و بازتاب آن رابطه‌ای است که مخاطبان شاهد آن هستند؛ حتی مادر داریوش فرضیایی طی صحبتی که با یکدیگر داشتیم به من گفتند که داریوش پسر من است! و این شخصیت توانسته بود تا این اندازه برای او باور‌پذیر باشد.
ما شاهد مجموعه‌هایی برای کودکان و نوجوانان بودیم که تعدادی موفق شده و تعدادی دیگر دیده نشده‌اند. مجموعه «بچه محل» آنقدر قوی بوده و همچنان قوی پیش می‌رود که نه‌تنها کودکان بلکه بزرگسالان را به خود جذب می‌کند. تجربه کار برای گروه سنی کودک و نوجوان برای شما چطور بوده است؟آیا پیش از این شما مایل به کار برای کودکان بوده اید یا خیر؟
من سال‌ها پیش در یک مجموعه عروسکی بازی کردم ولی این مجموعه خیلی دیده نشد. بعد از آن فیلم «جنجال در عروسی» را کار کردم که برای همین گروه سنی بود و تجربه جالبی برایم به شمار می‌آید. تعدادی کار کودک پیش از این مجموعه انجام داده بودم اما می‌توانم بگویم با «محله گل و بلبل» خیلی جدی وارد این حیطه از کار خودم شدم. کار برای کودکانی که سال‌ها بعد خودشان پدران و مادران آینده هستند خیلی برایم جالب بود. باید این نکته را بگویم که کار برای کودک خیلی متمایز از کارهای دیگر است و به نوعی دنیای ما به واسطه همین نقش‌ها خیلی تغییر کرده است. اگر کاری موفق می‌شود حاصل پشت صحنه دقیق و منظم است و این حس خوب از عوامل به بازیگران و در نهایت به مردم منتقل می‌شود؛ آنقدر که محمد درویشعلی‌پور، احمد درویشعلی‌پور، مسلم آقاجانزاده و داریوش فرضیایی در زمینه کودک و روان‌شناسی کودک تبحر دارند و به‌خوبی این آگاهی به ما هم منتقل می‌شود. همه چیز در این مجموعه زنده است و همان موضوعاتی که در خانه به بچه‌ها می‌گوییم خیلی راحت منتقل می‌شود و همانطور ساده به دل بچه‌ها می‌نشیند. هر کدام از حرف‌ها در قالب شعر، ترانه، یک احساس خوب مادرانه و یک احساس خوب پدرانه عنوان می‌شود و بچه‌ها کامل آنها را درک می‌کنند. زمانی که مستقیم حرفی را به بچه‌ها بزنید، نتیجه‌ای نمی‌گیرید اما وقتی با نمایش و داستان همان موضوع را عنوان کنید متوجه فهم آن توسط کودکان می‌شوید. متاسفانه در این سال‌ها خیلی کار کودک جدی گرفته نشده و این خیلی بد است. ما سعی کردیم در قالب یک دنیای رنگارنگ و فانتزی موضوعات زیادی را به بچه‌ها آموزش دهیم و خداراشکر خیلی از بچه‌ها با ما همراه شده‌اند. من احساس می‌کنم رسالتم را در کار کودک تا حدودی انجام داده‌ام.
تجربه همکاری با آقای فرضیایی و آقای آقاجانزاده و گروهی که سال‌ها برای کودک برنامه‌سازی می‌‌کردند، برای شما چطور بوده است؟
مغز متفکر این مجموعه که متون را می‌نویسد کسی نیست جز محمد درویشعلی‌پور که دنیای زیبا و فانتزی را برای کودکان به نگارش درمی‌آورد؛ آنقدر که همه ما همدیگر را می‌شناسیم و بدون‌‌داشتن مشکلی در متن سریعا مقابل دوربین قرار می‌گیریم. همچنین ما از نظر مالی هیچ‌ دغدغه‌ای نداریم و مسلم آقاجانزاده بسیار همراه ماست و سعی می‌کند هیچ ‌مشکلی در گروه وجود نداشته باشد تا عوامل هرکدام بتوانند کار اصلی خود را انجام دهند. من از تجربه همکاری در این پروژه بسیار رضایت دارم زیرا تمام عوامل هوای یکدیگر را دارند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/133662/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی