راه ترقی

آخرين مطالب

سناریویی که در اجلاس اتحادیه عرب کلید خورد؛ صلح اعراب با رژیم صهیونیستی و مقابله با ایران نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- روزنامه "القدس العربی" در تحلیلی بر اجلاس اتحادیه عرب ، نوشت که حمایت از امت عربی در برابر خطرات، یکی از اصول اولیه تاسیس این اتحادیه بود، اما اکنون خود دولت سعودی و متحدانش عملا باعث ایجاد تهدیدات جدی و ناامنی در منطقه شده اند.
ایران یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود، به نحوی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در چند بند بیانه پایانی، از آن نام برده شد.
بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب روز یکشنبه (26 فروردین ماه) در شهر ظهران عربستان برگزار شد.

اتهام‌زنی الجبیر علیه ایران
وزیر خارجه سعودی در نشستی خبری بعد از پایان اجلاس سران عرب، ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد.
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در نشست خبری مشترک با "احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان اجلاس سران عرب در الظهران گفت: اجلاس سران عرب از ایران خواست که از منطقه خارج شود و به حسن همجواری احترام بگذارد.
وی ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی گفت که اجلاس سران عرب دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی را محکوم کرد.
وی افزود: اجلاس سران عرب حمایت‌های ایران از حوثی‌ها و پرتاب موشک توسط حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد.
الجبیر در ادامه گفت که اجلاس سران عرب، استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه توسط دولت سوریه در دوما را به شدت محکوم می‌کند و ما خواهان تحقیقی بین‌المللی در این زمینه هستیم.
وزیر خارجه عربستان افزود که اجلاس سران عرب بر ضرورت یافتن حل سیاسی بحران سوریه بر اساس بیانیه ژنو 1 تاکید کرد.
وی گفت: اقدامات قطر غیرقابل قبول است و قطر باید از اقدامات زشت خود دست بردارد.
الجبیر مدعی شد که اجلاس سران عرب در ظهران، ارتباطی به چالش‌های منطقه‌ای ندارد.
وزیر خارجه سعودی گفت: اجلاس سران عرب تاکید کرد که صلح، گزینه راهبردی جهان عرب است.

جنایت های "اسرائیل" علیه فلسطینیان نادیده گرفته شد
القدس العربی روز چهارشنبه نوشت: اگرچه مسئله فلسطین از جمله موضوعات به ظاهر مورد اهتمام این نشست بود و سران عرب بر هویت عربی بخش شرقی قدس به عنوان پایتخت فلسطین تاکید کردند، اما مثل همیشه جنایت های "اسرائیل" علیه فلسطینیان نادیده گرفته شد و هیچ کس به جنایت اخیر نظامیان اسرائیلی و کشتن 35 فلسطینی و زخمی کردن صدها نفر دیگر، اشاره ای نکردند.
این روزنامه چاپ لندن افزود: اینجاست که سیاست های ضد و نقیض عربستان در قبال فلسطین خود را نشان می دهد. از یک سو سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی خود را داعیه دار کمک به فلسطین می داند و از اعطای 200 میلیون دلار به اداره اوقاف اسلامی در قدس حرف می زند و از سوی دیگر، پسرش محمد- ولیعهد سعودی- از زمان به قدرت رسیدن، روند شتابناکی برای نزدیکی با "اسرائیل" در پیش گرفته است و بر حق صهیونیست ها برای مالکیت سرزمین فلسطین تاکید می کند.
القدس العربی خاطر نشان کرد: افکار عمومی عربی، اتحادیه عرب را تنها مکانی برای سخنرانی و صدور بیانیه می دانند و معتقدند هیچ طرفی خود را به اجرای آن ملزم نمی داند. از این رو، دفاع از فلسطین نمایشی ظاهری و شعاری بیش نیست و پس از پایان اجلاس بلافاصله اعضا، سیاست های خود را که کاملا به ضرر فلسطینیان دنبال می کنند. عرب ها در هر نشستی به طور شفاهی بیانیه علیه "اسرائیل" صادر می کنند اما در عمل، قدرت فلسطینی ها را در هم می کوبند و به تل آویو نزدیک می شوند.
این روزنامه نوشت: عربستان به عنوان میزبان این اجلاس، موضوع محاصره قطر را به کلی نادیده گرفت. شایسته بود ریاض به عنوان اداره کننده اجلاس، به محاصره نزدیک ترین کشور عربی به خود پایان می داد تا هیات قطری شرکت کننده، مجبور نمی شدند، از اردن وارد عربستان شود.
القدس العربی تاکید کرد که اجلاسی با این معنا، کاملا با اهداف اصلی از پیش تعیین شده اش تناقض دارد. مهمترین هدف اتحادیه عرب حمایت از امت عربی در برابر خطرات و تهدیدات است. اما واقعیت این است که ریاض و متحدانش با اقدامات و سیاست های خود عملا به یکی از این تهدیدات تبدیل شده و باعث ایجاد ناامنی و بی ثباتی های گسترده در منطقه شده اند.
بر همین اساس، موضوع جالب توجه دیگر این که، هواپیمای سران شرکت کننده در اجلاس در پایگاه هوایی "ملک عبد العزیز" فرود آمد که توسط "مینورو یاماساکی" معمار آمریکایی طراح مرکز تجارت جهانی (برج های دو قلو) بنا شده است. همان برجی هایی که چند تبعه سعودی، واماراتی متهم به مشارکت در حمله به آن در 11 سپتامبر 2001 هستند ؛ حمله ای که دستاویز آمریکا برای حمله گسترده به افغانستان و عراق بود وموجب فجایع زیادی شد که منطقه همچنان درگیر پیامدهای آن است.
القدس العربی یادآور شد: این مسائل هر چند ساده، به طور غیرمستقیم این پیام در دل خود دارند که برخی سران و حکام عرب در برابر آمریکا و صهیونیست ها زانو زده و تسلیم شده اند.

اجلاس ظهران؛ صلح با اسرائیل و مقابله با ایران
سردبیر روزنامه سعودی «الریاض» نیز یادداشتی را با عنوان «اجلاس ظهران؛ صلح با اسرائیل و مقابله با ایران» منتشر کرده و در آن صراحتا بر سازش اعراب با رژیم صهیونیستی به عنوان هدف اصلی برگزاری اجلاس سران عرب در عربستان تاکید کرد.
روزنامه سعودی «الریاض» در راستای اظهارات ولی‌عهد عربستان که گفته بود عربستان زندگی در صلح را حق رژیم صهیونیستی می‌داند، خطاب به سران عرب گفت که اعراب گزینه‎ای به جز صلح و آشتی با اسرائیل ندارند.
«احمد الجمعیه» سردبیر روزنامه الریاض در مقاله‎ای با عنوان «نشست ظهران؛ صلح با اسرائیل و مقابله با ایران»، نوشت: «رهبران عرب باید درک کنند که ایران از اسرائیل برای آنها خطرناک‌تر است، به‌ویژه اینکه استراتژی ایران در منطقه، هیمنه و گسترش نفوذ است.»
الجمعیه در یادداشت خود ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرد و با اتخاذ مواضع ضد ایرانی با محوریت ایران هراسی افزود: «ایران چهار کشور عربی و سه جزیره اماراتی را اشغال کرده، اما اسرائیل تنها یک پایتخت عربی را به اشغال خود درآورده است.»
الجمعیه در ادامه یادداشتش در حمایت از مساله عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی خطاب به سران عرب نوشت: امروز گزینه‎ای به جز صلح با اسرائیل و مقابله با طرح ایرانی در منطقه و برنامه‎های هسته‌ای آن و همچنین جلوگیری از دخالت‏های این کشور در منطقه وجود ندارد. این گزینه‎ای است که برای قبول نکردن آن، هیچ توجیهی ندارد، زیرا ایران تهدید مستقیم برای همگان است.»
روزنامه الریاض می‌افزاید: «نشست ظهران می‌تواند آغازی بر یک اعلام موضع ضد ایرانی از سوی اعراب و محلی برای اتخاذ یک تصمیم متمایز برای تصحیح اشتباهات گذشته و ایجاد یک راه تقابل جدید باشد. اعراب نباید دیکته‌های ایران را بپذیرند و نباید از گروه‌های شبه‌نظامی‌ای که ایران حمایت می‌کند حمایت کنند.»
روزنامه سعودی ضمن هشدار به کشورهای عربی مخالف سازش با رژیم صهیونیستی افزود: نشست ظهران باید با تصمیم تاریخی یعنی صلح با اسرائیل و مقابله با طرح ایران همراه شود، کشورهایی که با عقد توافق صلح با اسرائیل مخالفت کنند، به ایران خدمت می‌کنند و باید پیامدهای تصمیمشان را برعهده بگیرند.
در این گزارش آمده است:‌ «نشست ظهران باید با تصمیم تاریخی یعنی صلح با اسرائیل و مقابله با طرح طایفه‏‌ای ایران در منطقه همراه شود، کشورهایی که با عقد توافق صلح با اسرائیل مخالفت کنند، در واقع به ایران خدمت کرده است و باید تبعاتش را بپذیرند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13389/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟