راه ترقی

آخرين مطالب

7 شاهکار ادبیات روسیه که نباید از دست‌شان بدهید! انديشه

7 شاهکار ادبیات روسیه که نباید از دست‌شان بدهید!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - روزیاتو / روسیه کشوری شگفت انگیز و پهناور است که تاریخی بسیار پرفراز و نشیب و جذاب دارد. در کنار شگفتی های دیگر، ادبیات روسیه یکی از غنی ترین و قابل توجه ترین ادبیات های جهان به شمار می آید که بسیاری از آثار ماندگار ادبی قرون اخیر را به خود اختصاص داده است. از طریق همین کتاب هاست که می توان روسیه، مردمان، علایق، آداب و رسوم و به طور کلی فرهنگ مردم این کشور را شناخت به طوری که با خواندن آن ها می توانید خود را یک روسی بدانید. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 7 شاهکار ادبیات روسیه آشنا کنیم که خواندن آن ها بر هر کسی واجب است.

راه ترقی


1- جنگ و صلح، لئو تولستوی (1869)
کودکان روسی هیچ راه فراری از این اثر حماسی بزرگ چهار جلدی نداشته و در دوران مدرسه باید آن را بخوانند و هر کسی که بخواهد روس ها و فرهنگشان را بشناسد نیز چاره ای جز خواندن این کتاب ندارد. عشق، مرگ، ایمان و هر آنچه که فکر کنید توسط تولستوی در این شاهکار ادبی گنجانده شده است. شخصیت ها و قهرمانان نمادین این رمان، شاهزاده آندری بولکونسکی مالیخولیایی، پیر بزوخوف بی پروا و گستاخ و ناتاشا روستووای صادق و دوست داشتنی در کنار نزدیک به 30 شخصیت دیگر همگی یک جامعه واقعی روسی را تشکیل می دهند، جامعه ای با تمام نقاط قوت و ضعفش.

راه ترقی


2- برادران کارامازوف، فیودور داستایوفسکی (1879)
فیودور داستایوفسکی در آخرین رمان خود نقبی عمیق به روح انسانی تا سر حد ممکن می زند. در این رمان داستان فیودور کارامازوف مخوف توسط یکی از فرزندانش روایت می شود در حالی که نویسنده به شکلی ضمنی و استعاره ای شرایط جامعه روسیه، مسیحیت و مشکلات هستی شناختی که هر کسی با آن مواجه می شود را به تصویر می کشد. سوالی که با خواندن این رمان در ذهن خواننده ایجاد می شود این است که آیا تنها بر اساس احساسات یا منطق و عقل می توان زندگی کرد؟ آیا چیزی واقعی در جهان هستی وجود دارد؟ شاید با خواندن کتاب برادران کارامازوف پاسخی برای این سوالات نیابید اما بدون شک راحت تر و بهتر در مورد این مسائل تعمق خواهید کرد.

راه ترقی


3- یوگنی آنگین، الکساندر پوشکین (1833)
این رمان منظوم داستان یک فرد شیک پوش و به اصطلاح فوکولی بدرنخور در قرن نوزدهم روسیه را روایت می کند که ممکن است در ظاهر داستانی خسته کننده به نظر برسد. با این وجود، یوگنی آنگین را باید یکی از هوشمندانه ترین آثار ادبی تاریخ دانست جایی که پوشکین شاعر هر آنچه که توانسته را به تصویر کشیده است. شخصیت اصلی این داستان آنگین نام دارد که مردی بسیار بی احساس و خالی از روح انسانی است و در مسیر زندگی خود زندگی دیگران را به طور اتفاقی نابوده کرده و در نهایت خود را بدون هیچ دستاورد و میراثی می یابد. همانطور که از این توصیف کوتاه مشخص است داستان یوگنی آنگین بسیار تاریک است اما ماجراجویی های شخصیت اصلی بسیار جذاب و روشنگرانه خواهند بود و نویسنده نیز تمام این مسائل را با ظرافت و لحنی کنایه آمیز به تصویر کشیده که گاه شما را به خنده وا می دارد.

راه ترقی


4- باغ آلبالو، آنتون چخوف (1904)
آنتون چخوف یکی از سودا زده ترین و جذاب ترین نویسندگان تاریخ است. قهرمان های رمان ها و نمایشنامه های او معمولاً زیبا و گاه رقت انگیز هستند اما این همان چیزی است که آن ها را دوست داشتنی ساخته و نویسنده نیز هیچگاه این شخصیت ها را تحقیر نمی سازد بلکه آن ها را در همدردی و مهربانی خود غرق می کند. در نمایشنامه باغ آلبالو که آخرین نمایشنامه اوست، چخوف به اوج هنر خود در نمایش دادن تراژدی های هر روزه زندگی انسان ها دست می یابد.
داستان این نمایشنامه در مورد یک خانواده نجیب زاده و محترم اما ورشکسته و فقیر است که به دلیل بدهی باید باغ آلبالویشان را بفروشند یا در غیر این صورت کل عمارت و ملکشان را از دست بدهند. اما آریستوکرات های پیر مردد بوده و نمی توانند با گذشته زیبای خود وداع کنند که در اینجا در قالب باغ آلبالو خود را نشان می دهد. به طور ضمنی و کنایه آمیز، چخوف ضعف نسل گذشته در مواجهه با عصر جدید را به نمایش می گذارد.

راه ترقی


5- در اعماق، ماکسیم گورکی (1903)
این نمایشنامه که اثری دیگر از گورکی در اوایل قرن بیستم است به مسائلی کاملاً متفاوت از دیگر آثار وی می پردازد: در نمایشنامه در اعماق، گورکی زندگی بی خانمان ها را به تصویر می کشد و نشان می دهد که دائم الخمرها، روسپیان و خلافکاران در نهایت خواری و ذلت زندگی می کنند. اما حتی در چنین شرایطی نیز شخصیت های نمایشنامه در اعماق، به عنوان روس های واقعی، مجال و مکانی برای جدل های فلسفی می یابند. در اعماق کتابی تلخ، تاریک و تکان دهنده است اما برای درک چگونگی انقلاب روسیه که گورکی در آن به مشهورترین نویسنده بلشویک های انقلابی تبدیل شد باید آن را خواند.

راه ترقی


6- دکتر ژیواگو، بوریس پاسترناک (1957)
بوریس پاسترناک شاعر و رمان نویش شهیر روسی در رمان دکتر ژیواگو سرگذشت مردی صادق و معقول را روایت می کند که تلاش دارد در بحبوحه جنگ ها و انقلاب های ویرانگر اوایل قرن بیستم زنده بماند. شخصیت اصلی داستان، دکتر یوری ژیواگو، به طور مداوم همه چیز خود را از دست می دهد اما شرافت، مهربانی و دینداری او همیشه دست نخورده باقی می ماند. با اضافه شدن اشعار ژیواگو که توسط خود پاسترناک سروده شده اند به رمانتیک ترین رمان تاریخ روسیه دست خواهید یافت.

راه ترقی


7- مرشد و مارگاریتا، میخاییل بولگاکف (تکمیل شده در سال 1940، انتشار در سال 1967)
اتحاد جماهیر شوروی در دوران ژوزف استالین از برخی جهات یک مکان بسیار رازآلود بود که در آن هر چند وقت یکبار افراد مفقود شده و نسخه رسمی حوادث با واقعیاتی که رخ داده بود تضاد داشت. میخاییل بولگاکف در کتاب مرشد و مارگریتای خود روح این عصر را به تصویر کشیده و رمانی تخیلی را به نگارش در می آورد که در آن خود شیطان به دیدن مسکو می آید. این رمان در ادامه هجو را با داستانی هم حماسی و هم معمولی در هم می آمیزد که صحنه هایی از زندگی روزمره دهه 1930 در مسکو از دریچه نگاه بولگاکف را به تصویر می کشد. اما بیشتر از همه، مرشد و مارگریتا برای بولگاکف یک داستان بسیار شخصی در مورد هنر و عشق است که نویسنده هیچگاه نتوانست موفقیت و شهرت آن را ببیند زیرا 27 سال پس از مرگش منتشر شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/143157/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟