راه ترقی

آخرين مطالب

کنکور 99؛ نه راه پیش، نه راه پس نوشتارها

کنکور 99؛ نه راه پیش، نه راه پس
  بزرگنمايي:

راه ترقی - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور: غیر ممکن است یک سال ورودی جدید برای دانشگاه‌ها نداشته باشیم، بنابراین کنکور را برگزار می‌کنیم
فهیمه طباطبایی/ کرونا، پرونده کنکور99 را در هم پیچیده و پرحرف و حدیث شده آنچنان که کمتر کسی است که نداند کنکور امسال چه بحث‌ها و مناقشاتی بین مسئولان سازمان سنجش با وزارت بهداشت، بین نمایندگان مجلس با دولت و حتی بین داوطلبان با هم راه نینداخته و چه ماجراهایی پیش نیاورده است. اول زمان برگزاری کنکور سراسری به تعویق افتاد، بعد داوطلبان مخالف در شبکه‌های مجازی هشتگ تعویق دوباره کنکور و سلامتی داوطلبان را طراحی کرده و راه انداختند، سپس مسئولان سازمان سنجش گفتند که کنکور باید برگزار ‌شود و در آخر هم مسئولان وزارت بهداشت تأکید کردند، برگزاری کنکور در شرایط کنونی به‌شدت خطرناک است و آمار مبتلایان را افزایش می‌دهد. تا پایان تابستان باید 6 کنکور برگزار شود؛ کرونا خیز دیگری برداشته و بیمارستان‌های تهران تخت خالی ندارند. متفاوت‌ترین کنکور نیم قرن گذشته در انتظار 2میلیون و 381هزار داوطلبی است که چند روز و چند هفته مانده به آزمون سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند.
6کنکور برای 2میلیون‌و381هزار داوطلب
طبق اعلام سازمان سنجش کشور در آزمون دکتری، 179 هزار و704 نفر، در آزمون کارشناسی ارشد 649هزارو441نفر، در آزمون سراسری یک ‌میلیون ‌و393هزار و 31نفر، در آزمون کاردانی نظام جدید شامل دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای همچنین مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی 113هزار و86 نفر و درکاردانی به کارشناسی ناپیوسته 46هزار و706 نفر برای کنکور 99ثبت نام کرده‌اند. طبق برنامه‌های زمان‌بندی این سازمان، 4 آزمون سال99 به‌ ترتیب در تاریخ‌های 26تیرماه، دوم و سوم مرداد ماه، 30 و 31مرداد ماه و 14شهریور ماه برای مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، سراسری، کاردانی نظام جدید و کارشناسی ناپیوسته برگزار می‌شود و در کل 2میلیون ‌و381 هزار و 968 داوطلب در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند.
مسئولان وزارت علوم، موافق برگزاری
مدیران سازمان سنجش و وزارت علوم موافق برگزاری کنکور دانشگاه‌ها هستند، آنها می‌گویند: بیشتر از این نمی‌توانند زمان برگزاری کنکور مقاطع مختلف تحصیلی را به تعویق بیندازند و باید هرچه زودتر تکلیف داوطلبان این آزمون‌ها مشخص شود. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سردمدار موافقان است. او در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور گفته است که چند روز پیش با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این موضوع را عنوان کردم و هیچ‌کسی در این کمیسیون موافق تأخیر یا تغییر آزمون‌ها نبود و فقط نگرانی‌هایی درخصوص شیوع کرونا ویروس داشتند که البته در این زمینه نیز سازمان سنجش آموزش کشور پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است و امیدواریم بدون مشکل این آزمون‌ها را برگزار کنیم. به گزارش ایسنا، وزیر علوم با تأکید بر اینکه زمان برگزاری آزمون‌های مرداد‌ماه به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند، افزود: دانش‌آموزان حدود 2 هفته در کلاس‌های درس حضور یافتند و حتی امتحانات نهایی خود را داده‌اند، ما برای آزمون سراسری فقط حدود 3 ساعت وقت آنها را می‌خواهیم که در یک فضایی با استاندارد بالا حضور داشته باشند و آزمون‌های خود را ارائه دهند و در این 3 ساعت حتماً خود داوطلبان رعایت خواهند کرد و ما نیز تمهیدات لازم را از نظر دستورات بهداشتی لحاظ کرده‌ایم. مسئولان سازمان سنجش هم در راستای نظر وزیر علوم و بدون توجه به‌نظر نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات و داوطلبان مخالف در حال تدارک این 6آزمون سراسری و حتی آزمون‌های استخدامی هستند.
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این‌باره به همشهری گفت: رعایت اصول بهداشتی در برگزاری آزمون‌ها مهم است که ما آن را لحاظ کرده‌ و به‌طور نمونه استفاده از ماسک را برای داوطلبان اجباری کردیم، حوزه‌های بیشتری را برای برگزاری آزمون درنظر گرفته‌ایم که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و یا دادن پد الکلی را بعد از گرفتن اثر انگشت از داوطلب اجباری کرده‌ایم.
فاطمه زرین آمیزی با بیان اینکه سرنوشت اغلب داوطلبان را این آزمون‌ها تعیین می‌کند، ادامه داد: این افراد مدت زمان زیادی از زندگی‌شان را هزینه کرده و درس خوانده‌ و زحمت کشیده‌اند و حق دارند که در آزمون شرکت کنند. این دور از عدالت آموزشی است که این افراد را نادیده بگیریم. از طرف دیگر غیرممکن است که یک سال ورودی جدید برای دانشگاه‌ها نداشته باشیم. بنابراین کنکور را برگزار می‌کنیم.او با این توضیح که فرم خود اظهاری داوطلبان مبتلا به کرونا طراحی شده و در سایت بارگذاری کرده‌اند، گفت: به‌طور نمونه برای آزمون دکتری که 26تیر برگزار می‌شود، تاکنون 50نفر فرم خود اظهاری را ارسال کرده‌اند که از این تعداد یک نفر در بیمارستان بستری و سایرین در منزل هستند.
البته سخنگوی سازمان سنجش این را هم گفت که مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا حجت است و اگر آنها بگویند که کنکور باز به تأخیر بیفتد، همان خواهد شد.
وزارت بهداشت، مخالف برگزاری کنکور
اما مسئولان وزارت بهداشت و اغلب کادر درمانی بیمارستان‌ها مخالف برگزاری کنکور در شرایط پیک کرونا هستند و از سازمان سنجش و وزارت علوم می‌خواهند که در این‌باره دست نگه دارند. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در این‌باره گفت: آزمون‌های این هفته‌ نگرانی زائدالوصفی را ایجاد کرده است که به‌طور مثال، 23هزار نفر قرار است در آزمون سواد آموزی شرکت کنند. عدد قابل‌توجهی قرار است در آزمون‌های دانشگاه آزاد شرکت کنند و نزدیک به 4هزار نفر قرار است هفته‌ آینده در آزمون‌های phd وزارت بهداشت شرکت کنند که برخی از آنها ممکن است تا 3 روز آزمون‌هایشان به طول بینجامد. در مجموع در این شرایط تهران نمی‌تواند میزبان این افراد به‌خصوص از استان‌های قرمز باشد. نظرمان با استاندار تهران بر این است که فعلا این آزمون‌ها تعلیق شوند.
مخالفت‌ها از سوی وزارت بهداشت باعث شد که صبح روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره تجمعات و برگزاری کنکور‌های سراسری در کشور بگوید: باید تا حد امکان از برگزاری تجمعات خودداری شود. روحانی با بیان اینکه تجمعات به‌طور کلی در شرایط امروز غیرقابل‌قبول است، ادامه داد: حتی برای برگزاری کنکورها باید چارچوب‌بندی وجود داشته باشد تا مشکلی پیش نیاید و در این خصوص وزارت بهداشت اگر نظری درباره کنکور داشته باشد، اعمال خواهد شد.
کنکور با 5ساعت ماسک
اما داوطلبان کنکور 2 دسته‌اند، گروهی موافق برگزاری آزمون‌ها و گروهی مخالف سر سخت حاضر شدن در جلسه کنکور با توجه به افزایش مبتلایان و کشته‌شدگان با ویروس کرونا هستند. هر 2گروه در شبکه‌های مجازی فعال شده و مسئولان را با هشتگ‌ها و نامه مورد خطاب قرار می‌دهند.
سینا غیوری، دانش‌آموز پایه دوازدهم ریاضی از اصفهان یکی از موافقان برگزای کنکور است، او می‌گوید نزدیک به یک سال است که پر فشار و مستمر درس خوانده و نمی‌تواند تا یک سال دیگر برای کنکور صبر کند. «باید کنکور برگزار شود چون خیلی‌ها مثل من از تفریح و گردش و زندگی‌شان زده‌اند و فقط درس خوانده‌اند. حالا نمی‌شود که گفت یک سال دیگر هم صبر کنید تا شاید واکسن کرونا بیاید و ما بتوانیم از شما کنکور بگیریم. این یعنی بی‌عدالتی و نادیده گرفتن حق کسانی مثل من که آماده کنکور هستند.»
او معتقد است که اگر تعداد حوزه‌های امتحانی افزایش پیدا کند و داوطلبان قوانین بهداشتی را رعایت کنند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. «من هم از کرونا می‌ترسم و حاضر نیستم به قیمت قبولی در کنکور به این بیماری هولناک مبتلا شوم، اما نمی‌توانم باور کنم که کرونا به این زودی‌ها رفتنی است و سال آینده شرایط مشابه الان نیست و پرونده کرونا بسته شده.» اما هدی فرهمند، داوطلب کنکور تجربی از تهران جزو مخالفان سرسخت برگزاری کنکور در شرایط افزایش بیماری کروناست. او با دوستانش هشتگ «نه به برگزاری کنکور» و «توجه به سلامت داوطلبان کنکور» را در توییتر راه‌انداخته و می‌گوید: سلامت جسمی مهم‌تر از قبولی در دانشگاه است: «من آسم شدید دارم و حتی برای امتحان‌های نهایی هم با ترس و لرز سر جلسه حاضر شدم و با اینکه جای من را جدا کردند، ولی باز هم به کرونا مبتلا شدم و یک هفته در بیمارستان بودم که دکتر باتوجه به آسم شدیدی که دارم، حضور در هرگونه جمعی را برای من قدغن کرد و گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که درصورت ابتلای دوباره زنده بمانی.»
او افزود: «من هم مثل بسیاری از دوستانم روزی 8 تا 10ساعت درس خواندم و یک سال از عمرم را فقط گذاشتم برای کنکور اما اگر دوباره به این بیماری مبتلا شوم، قبولی در دانشگاه چه ارزشی دارد؟ الان خودشان می‌گویند که بسیاری از جوانان مبتلا هیچ علائمی ندارند و تنها ناقل هستند. چطور می‌خواهند ناقل‌ها را با یک تب سنج شناسایی کنند و نگذارند وارد حوزه امتحانی شوند؟»
آرشام حقانی‌نژاد، داوطلب کنکور کارشناسی یکی دیگر از مخالفان برگزاری کنکور است، او درباره صحبت‌های وزیر علوم که گفته بود کنکور 3ساعت است، گفت: «اولا که کنکور نزدیک 5ساعت است، نه 3ساعت. فقط یک ساعت طول می‌کشد داوطلبان در حوزه حاضر شوند و بلندگو قرآن پخش کند و قوانین و مقررات کنکور را گوشزد کنند. دوم اینکه اغلب حوزه‌های امتحانی در سالن‌هایی است که پنجره ندارند و هوا رد و بدل نمی‌شود. سوم اینکه چطور می‌شود 5ساعت ماسک بر دهان داشت و سؤالات را جواب داد. ماسک رسما آزار‌دهنده است و تمرکز را از آدم می‌گیرد. خود رئیس سازمان سنجش می‌تواند 5ساعت با ماسک کار کند؟»
کنکور راه‌حل سوم می‌خواهد
اما برخی داوطلبان دودل هستند و هنوز بر سر دو راهی موافقان و مخالفان مانده‌اند. آنها می‌گویند که باید بحث و جدل بر سر برگزار شدن یا نشدن کنکور را تمام کرد و به راه‌حل سومی اندیشید. محمد امینی‌فرد، داوطلب کنکور دکتری در این‌باره گفت: «راه‌حل سوم می‌تواند این باشد که ما از مسئولان سازمان سنجش بخواهیم حوزه‌های امتحانی را افزایش دهند و با این روش فاصله‌گذاری اجتماعی را بیشتر کنند. همچنین از آنها مطالبه کنیم که برای داوطلبان با بیماری‌های زمینه‌ای شرایطی فراهم کنند که در فضای مخصوص امتحان بدهند. یا از آنها بخواهیم تشریفات قبل و بعد آزمون که خیلی زمان‌بر هستند و داوطلب را معطل می‌کند را کم کنند.» او ادامه داد: «واقعیت این است که همه مطمئن نیستیم که ویروس کرونا تا یک سال دیگر نابود شده و می‌توانیم راحت آزمون بدهیم. پس باید واقع بین باشیم و تصمیمی که درست است را بگیریم.» کنکور99 در 51سالگی‌اش، روزهای مستاصلی را سپری می‌کند. او که در همه سال‌های گذشته دقیق و مستمر برگزار می‌شد، امسال کرونا به جانش افتاده و بلاتکلیف است بین اطمینان و اراده مسئولان سازمان سنجش برای برگزاری و اصرار مدیران وزارت بهداشت برای به تعویق افتادن؛ نه راه پس دارد و نه راه پیش.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/144962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده