راه ترقی

آخرين مطالب

چرا واشنگتن نمی تواند به بحران خلیج فارس پایان دهد؟ نوشتارها

چرا واشنگتن نمی تواند به بحران خلیج فارس پایان دهد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اخیرا در فاکس نیوز گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه امارات متحده عربی از مقامات ایالات متحده خواسته پیش نویس توافقنامه ای را برای پایان دادن به جنبه اصلی محاصره سه ساله قطر توسط امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر تهیه کند. این گزارش بار دیگر توجه ها را به دشواری های پایان دادن به مناقشات فزاینده در منطقه خلیج فارس جلب کرد.
کریستین کوتس اولریچسِن-ریسپانسیپل استیت کرافت/ اخیرا در فاکس نیوز گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه امارات متحده عربی از مقامات ایالات متحده خواسته پیش نویس توافقنامه ای را برای پایان دادن به جنبه اصلی محاصره سه ساله قطر توسط امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر تهیه کند. این گزارش بار دیگر توجه ها را به دشواری های پایان دادن به مناقشات فزاینده در منطقه خلیج فارس جلب کرد.
فاکس نیوز به نقل از مقاماتی که به نام آنها اشاره نکرد، گزارش داد که امارات متحده عربی از عربستان سعودی خواسته یک پیشنهاد تحت حمایت ایالات متحده برای بازگشایی حریم هوایی سعودی و اماراتی به روی خطوط هواپیمایی «قطر ایرویز» را بپذیرد.
محاصره قطر مسائل گسترده ای را در بر می گیرد، اما از دیدگاه ایالات متحده مساله حریم هوایی در اولویت قرار دارد چرا که با تلاش های دولت دونالد ترامپ برای منزوی کردن ایران و اعمال فشار بر این کشور در ارتباط است. مقامات آمریکایی در ماه های اخیر تلاش کرده اند تا در زمینه یک توافق حریم هوایی برای حصول پیشرفت ملموس در پایان دادن به اختلافات میان شرکای نزدیک ایالات متحده از طریق تمرکز روی موضوعات جزئی به جای مصالحه عمومی یا توافقی بزرگ، میانجی گری کنند.
محاصره قطر از 5 ژوئن سال 2017 با اقدام «ضد تروریستی چهارگانه» عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات به قطع روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور، بسته شدن تنها مرز زمینی بین قطر با عربستان و اعمال محدودیت بر حق پرواز قطر در حریم هوایی کشورهای نام برده، آغاز شد. در نتیجه تغییر مسیر پروازهای خطوط هوایی قطر، نه تنها هزینه سوخت این پروازها گران تر شد، بلکه این خطوط هوایی از حریم هوایی ایران برای بیشتر پروازها به مقاصد در اروپا و آمریکای شمالی استفاده کرد.
از دیدگاه ایالات متحده آمریکا، مساله محدودیت پروازهای قطر در حریم هوایی کشورهای عربی همسایه مشکل ساز است چرا که به پرداخت های استفاده از حریم هوایی به ایران می انجامد و در کارزار اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران اختلال ایجاد می کند. به گزارش فاکس نیوز، حق پرواز پرداختی قطر به ایران سالانه به حدود 133 میلیون دلار می رسد. یک مشکل دیگر هم این است که بسیاری از دیپلمات ها و نیروهای نظامی آمریکا مرتبا از پروازهای تجاری «قطر ایرویز» استفاده می کنند و در حریم هوایی ایران در معرض خطر بالقوه قرار می گیرند. شلیک اشتباهی به یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراین در ماه ژانویه خطرات گرفتاری احتمالی در تشدید تنش ها بین آمریکا و ایران را به وضوح نشان داد.
در حالی که تلاش های پیشین مقامات آمریکایی برای میانجی گری توافق بازگشایی حریم هوایی چهار کشور عربی به روی قطر شکست خورده بود، دولت ترامپ در ماه ژوئن ابتکارعمل جدیدی را در این راستا به کار گرفت. به نظر می رسد که آنچه فاکس نیوز گزارش داده، بخش هایی از همین ابتکارعمل جدید بوده است.
اما آنچه مانع از حل و فصل بحران خلیج فارس می شود، عدم تناسب در منافع طرفین درگیر و همچنان ناتوانی آنها در توافق روی مسیری برای پیشروی است. رئیس جمهوری ترامپ سال 2018 امیدوار بود با دیدارهای جداگانه با رهبران کشورهای درگیر و حصول توافقی در «اجلاس آشتی» در کمپ دیوید به این محاصره پایان دهد، اما چنین رویکردی هرگز بختی برای موفقیت نداشت، چرا که نتیجه احتمالا آسیب دیدن وجهه یکی از طرفین بود. با این حال، ایالات متحده با تغییر رویکرد و تمرکز روی موضوعات خاص، ممکن است بختی برای موفقیت داشته باشد.
با توجه به اینکه بحرین و مصر نقشی ثانویه در اقدام علیه قطر بازی می کنند، در حقیقت تمرکز آمریکا باید روی عربستان سعودی و امارات باشد. از این رو، چالش موجود برای مقامات آمریکا و سایر واسطه های بالقوه در بحران خلیج فارس این است که هیچ راه مستقیمی برای حل اختلافات به روشی قابل قبول برای همه طرفین درگیری وجود ندارد. نبود اجماع اساسا بر همه تلاش های مداوم برای حل مسائل محاصره چه به صورت موردی و چه از طریق مذاکرات دو جانبه سایه انداخته و هیچ نشانه ای دال بر خاتمه قریب الوقوع بحران دیده نمی شود.
ترجمه طلا تسلیمی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/144996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق