راه ترقی

آخرين مطالب

تغییر چهره بورس در رالی 99 نوشتارها

تغییر چهره بورس در رالی 99
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بررسی‌های آماری «دنیای اقتصاد» از جابه‌جایی بزرگ در لیست بزرگان بورس پس از رشد 290 درصدی بورس در سال جاری حکایت دارد. از این رو سه گروه چند‌رشته‌ای صنعتی، خودرو و فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال 99 در کانون توجه بورس‌بازان حقیقی قرار داشته و از این رو با بیشترین رشد ارزش بازار همراه شدند. از این رو توانستند جایگاه خود را در لیست گروه‌های بزرگ بازار ارتقا دهند. در مقابل پتروشیمی‌ها با وجود کاهش ارزش بازار همچنان بزرگ‌ترین گروه بورسی هستند.
یک‌سوم از سال 99 سپری شده و در این مدت میانگین بازده مرکب نماگر اصلی بازدهی سهام از روزی 6/ 1 درصد فراتر رفته و در مجموع رشد شاخص کل بورس تهران به 290 درصد رسیده است. در این میان به سبب جذب نقدینگی تازه به برخی گروه‌ها، تغییراتی نیز در جایگاه بزرگان بورسی رخ داد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد سه گروه چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و فرآورده‌های نفتی در کانون توجه بورس‌بازان حقیقی قرار داشته و از این‌رو با بیشترین رشد ارزش بازار همراه شده‌ و توانسته‌اند جایگاه خود را در لیست گروه‌های بزرگ بازار ارتقا دهند.
بزرگان بازار در سال 99
بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی با 30 شرکت زیرمجموعه و مجموع ارزش بازار 1352 هزار میلیارد تومان سهمی 18 درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد و از این منظر رتبه نخست را از آن خود کرده است. فلزات اساسی جایگاه دوم رده‌بندی بزرگان بورس در سال 99 را به خود اختصاص داده است. این صنعت در حال‌حاضر ارزشی بالغ بر 1067 هزار میلیارد تومان دارد و با 21 نماد زیرمجموعه، سهم 14 درصدی از ارزش کل بورس تهران دارد. در این میان به برکت حضور «شستا»، گروه چندرشته‌ای صنعتی توانسته با ارزش بازار 852 هزار میلیارد تومانی، خود را به جایگاه سوم برساند و 11 درصد از ارزش کل بورس را در اختیار بگیرد. این گروه از 5 بنگاه اقتصادی تشکیل شده و از ابتدای سال 99 تاکنون شاهد رشد 494 درصدی شاخص صنعت خود بوده است. در ادامه نیز گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و بانکی‌ها به ترتیب عناوین چهارم تا ششم بزرگترین صنایع بورس تهران را در اختیار دارند.
تغییر جایگاه بزرگان در سال جاری
نگاهی به ارزش بازار صنایع 39گانه بورس در دو سال اخیر نشان می‌دهد گروه چند رشته‌ای صنعتی در سال‌جاری با عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، با افزایش 757 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار خود تا پایان معاملات روز دوشنبه (13 مرداد) نسبت به پایان سال 98 همراه شد. این گروه در پایان سال 98 سهم 5 درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار داشت که در سال 99 سهم خود را به 11 درصد افزایش داد و توانست به جایگاه دوم بزرگ‌ترین گروه بورس تهران دست یابد. خودروساز‌ها دیگر گروهی بودند که در سال 99 با رشد ارزش بازار همراه شدند. این مهم عمدتا مرهون رشد قیمت سهام غول‌های خودرویی بود. گروه خودرو و ساخت قطعات در مجموع 4 ماه سپری شده از سال 99 با رشد 463 هزار میلیارد تومانی ارزش بازاری سهام زیرمجموعه خود روبه‌رو شد و سهم 4 درصدی سال گذشته خود را به 7 درصد ارتقا داد تا از رتبه نهم به جایگاه پنجم برسد. گروه خودرو و ساخت قطعات از ابتدای سال 99 تاکنون با رشد 684 درصدی شاخص همراه شده است. پالایشگاه‌ها دیگر گروهی بودند که در سال 99 ضمن افزایش 503 درصد میانگین قیمت سهم‌های موجود در گروه، با رشد 620 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار بنگاه‌های زیرمجموعه همراه شد و سهم خود از ارزش کل بازار را از 7 درصد به 10 درصد ارتقا داد و در حال‌حاضر سومین گروه بزرگ بورس تهران است. در آن‌سوی بازار اما گروه محصولات شیمیایی هر چند جایگاه اول بزرگ‌ترین صنعت بورس را همچنان در اختیار دارد اما شاهد کاهش سهم خود از ارزش کل بورس تهران بود. پتروشیمی‌ها در حالی سال 98 سهمی 22 درصدی از ارزش بازار را در اختیار داشت که این مهم در سال 99 به 18 درصد کاهش پیدا کرد. سهم دارویی‌ها از ارزش کل بورس تهران نیز از 5 درصد در سال 98 به 3 درصد در سال‌جاری تنزل پیدا کرده است.
نقاط داغ ورود پول تازه
در حالی از ابتدای سال 99 تاکنون در مجموع 88 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد گردونه معاملات سهام شده است که گروه فرآورده‌های نفتی با جذب 18 هزار و 147 میلیارد تومانی مقصد اول پول‌های حقیقی بوده و در کانون توجه بورس‌بازان قرار داشته است. گروه فلزات اساسی دیگر صنعتی بود که با خالص خرید 14 هزار و 800 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد و از این منظر جایگاه دوم صنایع با بیشترین جذب پول حقیقی را به خود اختصاص داد. گروه چندرشته‌ای صنعتی نیز در این رده‌بندی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و شاهد خالص خرید حدود 10 هزار میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بوده است. خودرویی‌ها نیز در سال 99 شاهد ورود حدود 9‌هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه به گردونه سهام زیرمجموعه خود بوده است.

راه ترقی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/153409/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

من افسار زدم به خواستگارت!

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!