بحران سینماهای آسیا در 2020
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی - دنیای اقتصاد / بازارهای آسیایی سینما در دوران شیوع کرونا دچار خسارتهای بسیاری شدند. بازارهای نوپای سینمایی در کشورهای آسیایی، وضعیت تولید را نیز تحت تاثیر قرار داده و به نظر میرسد که عوارض ناشی از شیوع کرونا در بازار اکران تا سال 2022 نیز ادامه داشته باشد. در ژاپن و کرهجنوبی که درآمد کلی فروش فیلمها در سال 2019 به ترتیب4/ 2 و 6/ 1میلیارد دلار بود، میزان فروش در فصل اول سال 2020 برای این دو کشور تنها به 3/ 190 و 5/ 139 میلیون دلار رسیده که به ترتیب نشان دهنده افت 2/ 46 درصدی و 3/ 65 در این دو کشور است.
دادههای به دست آمده از مرکز بازار جهانی «اساندپی» و «اوپوس دیتا» نشان میدهد میزان فروش سینماها در فصل اول سال 2020 در آسیا کاهش یافته است. بر همین اساس، نرخ رشد فیلمها در چین که در میان بازارهای اصلی سینما در آسیا و جهان قرار دارد، در مقایسه با سال 2012 حدود 250 درصد کمتر شده و با کاهش 4/ 97درصدی درمیزان فروش فیلمها به بالاترین میزان زیان سالانه در درآمدهای ناشی از فروش این محصولات رسیده است.
در ژاپن و کرهجنوبی که درآمد کلی فروش فیلمها در سال 2019 به ترتیب 4/ 2 و 6/ 1 میلیارد دلار بود، میزان فروش در فصل اول سال 2020 برای این دو کشور تنها به 3/ 190 و 5/ 139 میلیون دلار رسیده که به ترتیب نشان دهنده افت 2/ 46 درصدی و 3/ 65 در این دو کشور است.هند نیز که بازار بزرگ دیگری درسینمای آسیا محسوب میشود، از زیان 130 میلیون دلاری در درآمدهای ناشی از فروش سینماها برخوردار بوده است.
درآمدهای حاصل از فروش فیلمها به دلیل شیوع ویروس کرونا مختل شده است. این همهگیری که از اواخر سال 2019 در ووهان، مرکز استان هوبی آغاز شد، دولتها را وادار به اجرای سیاستهای خانهنشینی و قرنطینه کردو در همین راستا سالنهای سینما را وادار به تعلیق فعالیتها کرد. این عمل که به منظور کاهش میزان سرایت ویروس کرونا انجام گرفت، اثر قابل ملاحظهای بر سالنها داشت و شرکتهای تولیدکننده فیلم در آسیا به علت کاهش درآمدهای خود با چالشهای شدیدی در نقدینگی مواجه شدند. برای نمونه در چین، بیش از 13 هزار شرکت فیلم و تلویزیون کارهایی را که برای کسبوکار امسال خود در نظر داشتند، کنار گذاشتهاند.
پس از بسته شدن سالنهای نمایش و تشدید معیارهای احتیاطی در مورد گردهماییهای عمومی، یکی از راهکارهایی که در این راستا و افزایش فروش فیلمها اتخاذ شد، تغییر الگوی مصرف سینماروندگان درجنوب شرقی آسیا بود. بر اساس گزارشهای موجود، بین 20 ژانویه تا 11 آوریل سال 2020،در مالزی، فیلیپین، اندونزی و سنگاپور، میزان دقایق هفتگی که صرف تماشای ویدئوهای آنلاین شده، 60 درصد افزایش یافته است. در این 4 کشور، تا پایان ماه مارس سال 2020 حدود 8میلیون پرداخت آنلاین ویدئویی صورت گرفته است.
بازار سینمای ایران
سینماها چهار ماه تمام تعطیل بودند. حتی پروژههای تولید فیلم هم در این مدت متوقف شد تا روند شیوع بیماری کنترل شود. سرانجام با تلاش بسیاری از فعالان بازار سینما که کسبوکارشان را در آستانه تعطیلی میدیدند، سینماها از اول تیرماه باز شدند. اما استقبال عمومی از اکران فیلمها در سینماها آنقدری نبود که انتظار میرفت. گزارش فروش فیلمها مصداق عینی این نکته است. از زمان یاد شده، حدود 50 مجتمع سینمایی فعال بودهاند که این تعداد مجموعا نزدیک به 80 سالن را در اختیار تماشاگران فیلمها قرار دادهاند. این سالنها در طول نزدیک به یک ماه از بازگشایی نزدیک به 8/ 4 میلیارد تومان درآمد داشتهاند. در واقع سینماها در طول این یک ماه بهطور میانگین در هر روز تنها کمی بیشتر از صد میلیون تومان فروش داشتهاند. به تعبیر دیگر، هر روز حدود دو میلیون تومان و هر ماه 60 میلیون تومان به ازای هر سینما! رقمی که کفاف هزینههای سینما را هم چندان نمیدهد اما دستکم میتواند بخشی از حقوق پرسنل را پوشش دهد. بسیاری از سالنداران معتقدند که همین درآمد پایین نیز میتواند به ادامه حیات سینماها کمک کند. سال 97 سینمای ایران در ابتدای مرداد ماه بیش از 100 میلیارد تومان فروش داشت و در سال گذشته این رقم به 126 میلیارد تومان رسیده بود که نشاندهنده رشد 26 درصدی است. به بیان دیگر در صورت عدم افزایش فروش سینما در مقایسه با سال گذشته، کرونا باعث میشود تا سینماها 5/ 122 میلیارد تومان متضرر شوند.
اکران آنلاین که نخستین بار با اکران فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا رسمیت پیدا کرد توانست تجربه خوبی از اکران فیلمها در ایران را به نمایش بگذارد. از 24 فروردین که اکران آنلاین آغاز شد تا سوم مرداد ماه فیلمهای «خروج»، «طلا»، «تیغ و ترمه»، «حکایت دریا»، «زیرنظر»، «کشتارگاه»، «بهت» و «مهمانخانه ماه نو» بهصورت آنلاین در دسترس دوستداران سینما قرار گرفتهاند. این فیلمها در مجموع بیش از 8 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشتهاند. تعداد بلیتهای فروش رفته برای تماشای این فیلمها بیش از 550 هزار عدد بوده است.
-
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲:۰۲
-
۵۶ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/154263/