راه ترقی

آخرين مطالب

مهار و کنترل اپیدمی کرونا نیازمند اراده جمعی نوشتارها

مهار و کنترل اپیدمی کرونا نیازمند اراده جمعی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- پس از ورود کرونا این میهمان ناخوانده به کشور مشخص شد که این ویروس حد و مرزی نمی شناسد و می تواند همگان را درگیر کند. اگر بخواهیم در داخل کشور در مهار و کنترل این بیماری موفقیتی داشته باشیم، نیازمند عزمی ملی و جدی هستیم و نباید تنها منتظر پروتکل‌های وزارت بهداشت بود. همه باید احساس مسوولیت داشته باشند و به موازات این مشارکت مردمی، دولت و مسوولان نیز با شفافیت و ارایه راهکارهای مناسب در مهار این بیماری گام‌های مؤثری بردارند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

وطن امروز: این روزها با عارضه‌ یک بیماری همه‌گیر بین‌المللی مواجه هستیم که تقریبا در همه‌ کشورهای دنیا مشغول گرفتن تلفات و پیشرفت است. این بیماری مصداق این آیه‌ شریفه است: و لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ ‌الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَالاَنفُسِ وَالثَّمَرات؛ هم با خودش خوف می‌آورد و عده‌ای واقعا می‌ترسند، هم مسأله‌ مشکل اقتصادی را به وجود می‌آورد، هم نقص اموال و انفس و ثمرات را به همراه دارد؛ لکن بعدش خداوند می‌فرماید: وَ بَشِّرِ الصابِرین؛ اینجا هم صبر لازم است.

روزنامه وطن امروز در گزارشی آورده است:‌ پیشینه بیماری‌های واگیر مانند وبا، طاعون، سل و... به‌ عنوان یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر با تاریخ آفرینش بشر همراه بوده است و یافته‌های آسیب‌شناسی تاریخی حاکی از شواهد این قبیل بیماری‌ها در اسکلت‌های دوران نوسنگی است و برخی از ستون مهره‌های مومیایی‌شده مصریان اثر سل را نشان داده‌اند. یکی از الواح باستانی بین‌النهرین حاوی شرحی از بیماری مسری است. در دوران‌های تاریخی جهان بارها بیماری‌های همه‌گیر وحشتناکی بروز کرده و هزاران انسان را به کام مرگ فرستاده است. گاهی گستردگی و تأثیر بیماری‌های واگیر در ایران به حدی بوده که موجب دگرگونی‌های سیاسی شده، چنانکه بروز طاعون اسبی در لشکریان مغول (765 ه‌ق) سبب پیروزی سربداران سمرقندی شد و سلطان ابوسعید تیموری به واسطه تلفات اسبان بیمارش از لشکر آق قویونلو شکست خورد.

آشتی با کرونا!،‌ عنوان یادداشتی در روزنامه جوان است که در بخشی از آن می خوانیم: گاهی وقت‌ها بعضی اتفاق‌های تلخ باعث یک‌سری اتفاقات خوشایند می‌شوند. کرونا با همه بدی‌هایش برای خانه ما شگون داشت. مدت‌ها بود بگومگو داشتند. من هر وقت سر از دونفره پر سر و صدای آن‌ها درمی‌آوردم، مغزم از حرف‌هایی که نثار هم می‌کردند، می‌ترکید و زود صحنه را به مقصد اتاقم ترک می‌کردم. آنقدر صدای موسیقی را بالا می‌بردم تا صدای دعوای آن‌ها را نشنوم. باورم نمی‌شد. آن‌ها 15 سال چطوری کنار هم دوام آورده بودند. مگر چقدر از هم دلخور بودند که بگومگوها تمامی نداشت؟ یک روز بابا به سیم آخر زد و مامان را تهدید به طلاق کرد. مامان هم از خدا خواسته بلافاصله استقبال کرد. آنقدر راحت از جدایی حرف می‌زدند که انگار قرار است مامان برای یک تور زنانه چند روزه چمدان ببندد و از خانه برود. انگارنه‌انگار حرف از همیشه رفتن می‌زدند. از یک عمری که قرار بود تنهایی سپری کنند. مامان آذر از بابا غدتر بود، با همان تهدید نیمه جان بابا، همه چیز را به خودش گرفت و یک ساعته چمدانش را بست و با آژانس به ترمینال رفت. انگار من وجود خارجی نداشتم. کسی موقع رفتن نظرم را نپرسید. فقط مامان با حرص دندان‌هایش را به هم فشرد و گفت یا با من بیا یا پیش پدرت بمون. من هم ماندم وسط دو راهی. یعنی راستش را بخواهید اصلاً امان نداد فکر کنم. همان موقع که پیشنهاد داد همان لحظه هم از در بیرون رفت و من ماندم و غرولندهای بابا که معلوم بود از کرده خودش پشیمان است. با خودش زیر لب گفت لعنت به زبانی که بی‌موقع باز شود. نه شام و نه خانه‌داری بلد بود.

روزنامه خراسان با درج گزارشی نوشت: اولین بار نیست که مسئولان وزارت بهداشت از رعایت نشدن سقف 60 درصدی فروش صندلی پروازها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی گلایه می کنند اما به نظر می رسد قدرت شرکت های هواپیمایی بیشتر از آن است که حتی مسئولان وزارت بهداشت هم تاب زورآزمایی با آن ها را داشته باشند؛ ضمن این که توصیه های جدی سازمان بهداشت جهانی برای انجام پروازها، بر  رعایت حداقل یک متر فاصله میان مسافرها تاکید دارد. اولین اعتراض جدی به این موضوع و خطرات آن در شیوع بیشتر کرونا، 12خرداد مطرح شد. آن زمان که وزیر بهداشت در بازگشت از سفر مشهد گفته بود : «به مشهد مقدس مشرف شدم و واقعا در رفت و برگشت، صحنه‌های غم انگیزی دیدم. در هواپیمایی سوار شدم که مردم کیپ تا کیپ نشسته بودند...، این چگونه نشستن و فاصله گذاری است؟»اعتراضات به خالی نگذاشتن 40 درصد ظرفیت پروازها، تنها از جانب وزیر بهداشت نبود و طی ماه های اخیر مسافران پروازها نیز بارها و بارها گلایه هایی را مطرح کردند. مصداق بارز آن پست های متعددی بود که در فضای مجازی منتشر شد و تصویری از همان جمله وزیر بهداشت بود : «کیپ تا کیپ مسافر». عجیب این که اردیبهشت امسال، وزیر راه و شهرسازی هم تاکید کرده بود: «تمام پروازها باید با 60 درصد ظرفیت هواپیماها انجام شود، هر ایرلاینی که این پروتکل‌ را رعایت نکند متخلف است» اما انگار زور وزارت راه هم به شرکت های هواپیمایی نرسیده یا این که با وجود این اظهارنظرهای رسمی، در پشت پرده تصمیمات دیگری گرفته می شود که متضاد با آن مواضع است!

به گزارش پایگاه خبری مشرق، هنوز چند روزی از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور نگذشته بود که ناحیه مقاومت بسیج سپاه پلدشت اعلام کرد آماده است تمام امکانات و نیروهای خود را به منظور کمک به شبکه بهداشت و درمان برای مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع گسترده‌تر آن در سطح شهرستان بسیج کند. حضور پرسنل و گروه های جهادی ناحیه مقاومت بسیج سپاه پلدشت در کنار جوانان خودش شهرستان و کلیه ادارت دخیل در مقابله با این ویروس منحوس موجی از وحدت را در بین مردم به وجود آورد تا جایی که خود اهالی شهرستان با حضور در ورودی های شهرستان نسبت به توزیع ماسک، مواد ضدعفونی کننده در بین مردم و ضدعفونی خودروهای ورودی پرداختند. این اقدامات خود جوش باعث شد آمار ابتلاء به ویروس کرونا در پلدشت نسبت به کل کشور آمار ناچیزی باشد.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا، در گفت وگویی درخصوص تهیه واکسن در ایران گفت: ما هنوز در فاز قبل از مطالعه بالینی (مطالعه حیوانی) واکسن هستیم، مقداری طول می کشد که به تهیه واکسن کرونا برسیم و هنوز هیچ واکسنی برای تزریق به انسان حتی تا یکی دو ماه آینده آماده نشده است. ما هم داریم روی واکسن کرونا در کشور کار می کنیم منتهی بعضی از این کارهای تحقیقاتی الان آماده فاز حیوانی هستند و هنوز به فاز انسانی نرسیدیم؛ بنابراین اینکه مردم احساس کنند که به زودی یک واکسن در دسترس است، یک خبر گزافه است و باید صبر کنند روند آن هم در ایران و هم در جهان طی شود. بعضی از تحقیقات انجام شده در ایران در خصوص واکسن آماده هستند که طی هفته های بعدی وارد فاز حیوانی شوند. روسیه کشوری است که در زمینه تولید واکسن کرونا کار تحقیقاتی کرده و در حال حاضر واکسنی ساخته است و تصمیم گرفته قبل از اینکه همه مراحل را از منظر سازمان جهانی بهداشت طی کرده باشد، روی انسان ها در حد وسیعی تزریق کند. این تصمیم، یک تصمیم کشوری و داخلی است.

روزنامه صبح نو با درج گزارشی آورده است: برای برگزاری کنکور همیشه توصیه‌های فراوانی ارائه می‌گردد ولی کنکور امسال در شرایط کرونایی برگزار می‌شود و داوطلبان و خانواده‌های آنان باید نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند. در این‌باره برگزارکنندگان کنکور باید پروتکل‌های بهداشتی را اجراکنند اما حفظ سلامت داوطلبان فقط  به عهده وزارت بهداشت یا سازمان سنجش نیست. قسمت عمده‌ای از حفظ سلامت به عهده خود شرکت‌کنندگان و خانواده‌های آنان است. اگر کنکوری‌های عزیز و خانواده‌هایشان، نکات ذیل را جدی بگیرند امیدواریم هیچکدام از آن‌ها گرفتار این ویروس منحوس نشوند. در حال حاضر افراد جامعه ما علاوه بر اینکه درگیر استرس‌های ناشی از شیوع کرونا هستند، در معرض استرس‌های دیگری که از وضعیت زندگی نشأت می‌گیرد نیز قرار دارند. بنابراین ما در شرایط خیلی پیچیده و حادی از نظر فشار روانی در سطح جامعه قرار داریم. در چنین شرایطی بیش از یک میلیون داوطلب کنکور و با احتساب خانواده‌های آن‌ها حدود پنج تا 6میلیون نفر با استرس کنکور و فشار ناشی از آن مواجه هستند. بنابراین، این شرایط تبعاتی را برای سلامت روان افراد جامعه ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام نورالله ولی نژاد مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در گفت وگو با خبرگزاری مهر اظهارکرد: مردم ما با امام حسین (ع) زندگی کرده و نمی‌توان ایشان را از زندگی آنها جدا کرد. در این شرایط مردم قطعاً پروتکل‌های بهداشتی را هنگام عزاداری امام حسین (ع) رعایت خواهند کرد زیرا هم رهبری فرمودند که من تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و همه مراجع تقلید به این امر تاکید کردند. اگر عزاداری زیر سقف انجام شود باید در حد یک منبر و یک روضه کوتاه تمام شود و سینه زنی باید در فضای باز و با حفظ فاصله و با داشتن ماسک و الزامات بهداشتی دیگر باشد و از ابزار مشترک هم استفاده نکنند. الزامی وجود ندارد که مردم برای عزاداری امام حسین (ع) سفره بیندازند و می‌توانند نذورات خود را به صورت غذای بیرون بر و یا بسته بندی‌های خشک مواد غذایی در مناطق محروم توزیع کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش، گفت: با پایان مهلت تکمیل فرم خود اظهاری ابتلا به بیماری کرونا برای داوطلبان آزمون سراسری سال 1399، آمار داوطلبانی که ابتلا خود به کرونا را تایید کرده اند، مشخص شد. داوطلبانی که علائم بیماری آنها از تاریخ 16 مرداد 99 به صورت قطعی تایید شده بودند فرصت داشتند تا در روزهای 22 تا 23 مرداد 99 با مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان سنجش (بخش آزمون سراسری) فرم خوداظهاری را تکمیل کرده و گواهی مبنی بر داشتن بیماری کرونا (تاییدیه بیمارستان و یا نتیجه تست یا آزمایش مبنی بر مثبت بودن به ویروس کرونا) را در بخش مورد نظر بارگذاری کنند. سازمان سنجش با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای داوطلبانی که این فرم را تکمیل کرده اند بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مکانی جداگانه در نظر می گیرد و آزمون آنها در یکی از بیمارستان‌های تعیین شده صرفاً در شهرهای محل آزمون به همراه سایر داوطلبان مبتلا به بیماری کرونا برگزار خواهد شد.

رسانه‌های اصلاح طلب

روزنامه شرق: مدافعان سلامت، خط مقدم مقابله با ویروس عالم‌گیر، ایثارگران جان‌برکف و ده‌ها اصطلاح پرطمطراق دیگر در شش ماه گذشته بارها برای توصیف خدمت کادر درمان به مردم ایران استفاده شده؛ اما به نظر می‌آید تاکنون حمایت‌ها به همین عبارات ختم شده ‌است.

روزنامه شرق با درج گزارشی آورده است: در شش ماه گذشته صدها نفر از پزشکان، پرستاران و کادر درمان ایران در جنگی نابرابر با ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و چندین هزار نفر هم به این ویرس مبتلا شدند و همین الان هم تعداد زیادی دوره قرنطینه یا مرحله حاد بیماری کووید 19 را پشت سر می‌گذرانند. اگرچه مسئولان و مردم ایران در ماه‌های گذشته بارها و به شیوه‌های مختلف حمایت و تشکر خود از این زحمات را نشان دادند؛ اما به نظر می‌آید مسائل این گروه چندده ‌هزارنفری ایستاده در صف اول مقابله با ویروس کرونا فراتر از آن است که با این سپاسگزاری‌ها حل شود. آنها پس از شش ماه مبارزه با این ویروس و تلاش برای حفظ جان ایرانیان حالا بیش از هر زمان دیگر خسته و دچار فرسایش شده‌اند که دراین‌بین برخی بی‌مهری‌ها هم بر این خستگی افزوده است.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است: این روزها هرجا می‌رویم صحبت از کروناست. هر خبری می‌شنویم حتما نامی از کرونا برده می‌شود. گویی صحبت بدون کرونا، کامل نمی‌شود یا معنی ندارد. بدون شک برای بهبود این شرایط مردم محورکار هستند. نه اینکه مسئولان نقشی ندارند که با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام می‌دهند، می‌تواند نقش مهمی داشته باشند... پس تا اینجا هزینه‌هایی فشارهای مختلف به پشت کنکوری‌ها، اقلام بهداشتی و... با من و شما به عنوان شهروند بوده و بعد از این هم خواهد بود. حالا که این را نیک می‌دانیم، بیاییم خودمان به فکر خودمان باشیم و در این ایام تمام همت خود را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی و محیط انجام دهیم، فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنیم، اقلام را به خودمان گران‌تر نفروشیم، هوای همدیگر را بیشتر داشته باشیم و کمتر به هم به اصطلاح «بپریم». مشکلات این‌چنینی را روی سر زن و مرد و فرزندان خودمان خالی نکنیم.

محرم امسال، محرمی متفاوت،‌ عنوان یادداشتی در روزنامه اعتماد است که در ادامه بخشی از آن را می خوانیم: محرم امسال، محرمی متفاوت است. شیوع ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان در همه ابعاد زندگی اجتماعی، اقتصادی و شرایط سیاسی تغییراتی را ایجاد کرده و تاثیرات مثبت و منفی به وجود آورده است. به دلیل شیوع این ویروس همه‌گیر نه تنها کسب و کارها و زندگی جاری و روزمره بلکه مراسمات و مناسبت‌ها نیز تحت تاثیر قرار داده، شکل و شیوه برگزاری همه مراسم‌ها و روش‌های دیرینه و ثابت و مرسوم آنها را تغییر داده است.  یکی از دیرینه‌ترین مناسبت‌های عزاداری در ایران اسلامی، برگزاری مراسم سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم است. در این ایام مرسوم بوده که مردم در تکایا، هیات‌ها و حسینیه‌ها گرد هم جمع می‌آمدند و عزاداری می‌کردند. دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌ها و کوچه‌ها به راه می‌افتادند و در میادین شهر تجمع می‌کردند و برای سبط رسول گرامی اسلام عزاداری می‌کردند.

رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش، در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا طی ماه اخیر، گفت: در حال حاضر اکثر بیمارستان‌ها کاملاً درگیر این بیماری بوده و با حداکثر ظرفیت مشغول به ارائه خدمت هستند. وی بابیان اینکه هم‌اکنون حدود 100 بیمار کرونایی در بیمارستان شهدای تجریش بستری هستند، اظهار کرد: البته بیمارستان هم پذیرای بیماران کرونایی وهم غیر کرونایی است و تقریباً مراجعه بیماران غیرکرونای بیش از 3 برابر کرونایی‌هاست. در حال حاضر روزانه بین 15 تا 20 بیمار کرونایی و بین 40 تا 60 بیمار غیرکرونایی اعم از مغز و اعصاب، زنان، ارتوپدی، اورولوژی، سرطان و غیره در بخش‌های بیمارستان بستری می‌شوند. علائم گوارشی مانند اسهال، سکسکه، علائم نورولوژیک مثل سکته‌های مغزی، عفونت نخاعی و خستگی و بدن‌درد بسیار شدید برخی از علائم ناشایع کروناست که اخیراً بیشتر مشاهده می‌شود.

به گزارش روزنامه آفتاب یزد، از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون کشورهای زیادی دست به کار شده اند تا با ساخت واکسنی بتوانند این ویروس منحوس را سر کوب کنند به همین دلیل هم به نظر می رسد رقابتی بین کشور های مختلف برای ساخت واکسن به وجود آمده است که البته کشور ما هم از این رقابت دور نمانده و به گفته مسئولین وزارت بهداشت در پی ساخت واکسن است. در این بین چند روز پیش کشور روسیه اعلام کرد که توانسته است واکسن کرونا را بسازد و این موضوع با واکنش های بسیاری در سراسر دنیا همراه بود. با این همه سوالی که مطرح است این است که اگر کشور های جهانی زودتر از کشور ما بتوانند به ساخت واکسن این ویروس دست پیدا کنند، کشور ما برای دستیابی به این واکسن با چه مشکلاتی مواجه خواهد بود؟ آیا تنها راه نجات از کرونا ساخت واکسن است؟ واکسن کرونا باید چه شرایطی را دارا باشد؟ در رقابت ساخت واکسن که برای نجات زندگی بشریت برپا شده، برخی شرکت‌ها نقش اساسی‌تری نسبت به سایرین دارند و در مراحل تست و فازهای دوم و سوم ساخت واکسن قرار دارند.در بین150 کشور و شرکت در دنیا که در حال پژوهش برای ساخت این واکسن هستند، برخی کشورها و شرکت‌ها موفق به ساخت این واکسن شده اند و در حال طی کردن مراحل آزمایش آن هستند.

آبتین حیدرزاده معاون علوم پزشکی گیلان در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا شهرستان های آستارا، تالش، رشت، لاهیجان، لنگرود و رودسر را در وضعیت قرمز کرونایی دانست و اظهار داشت: 20 درصد بیماران کرونایی بستری در وضعیت بدی قرار دارند. هم استانی های ما خیلی در تردد بین شهری هستند و همچنین کم و بیش تردد مسافران در گیلان وجود دارد. شهرستان آستارا به دلیل مسافرت زیاد از استان های همجوار در وضعیت شدید قرمز قرار دارد. از شهرداری ها می خواهیم فضاهای باز شهری را برای برگزاری مراسم و مناسبت ها آماده کنند؛ به گونه ای که فاصله بیش از دو متری بین افراد رعایت شود. شست وشوی مداوم دست ها با آب و صابون، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک همچنان کارسازترین نسخه برای جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره انتقال کروناست. در حال حاضر به طور میانگین روزانه 50 بهبود یافته از کرونا نیز از بیمارستان های استان ترخیص می شوند.

عبدالله سمامی عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره اعمال مجازات برای اشخاصی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: کرونا ویروس همچنان قربانی می‌گیرد، آمارهای روزانه وزارت بهداشت بیانگر این حقیقت تلخ است که شعار «کرونا را شکست می‌دهیم» بدون برنامه‌ریزی و عمل‌گرایی و البته بدون عزم ملی در حد همان شعار باقی خواهد ماند. پس از تاسیس ستاد ملی مقابله با کرونا وفق مصوبه شورای عالی امنیت ملی و اعلان پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از همه‌گیری بیماری و نیز تعیین ضوابط و مقررات قرنطینه و نظارت حداکثری بر اعمال مقررات در کنار عزم و مشارکت عمومی در حالی که تا چند ماه پیش آمار مبتلایان و فوتی‌ها روند نزولی را در پیش گرفته بود اما به یکبار با رشدی تصاعدی و رکوردشکن زنگ خطری جدی‌تر از قبل به صدا در آمد که با نزدیک شدن به موسم ویروس‌های فصلی، نگرانی دوچندانی فراهم شده است. مقابله با این خطر اجتماعی با ملاحظه تاثیرات عمیق آن بر ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه از مهمترین وظایف حاکمیت است. وظیفه‌ای که در سایه قانون اساسی و سایر قوانین عادی از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر به دولت‌ها محول شده است، کامل جدی و حائز اهمیت است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/157203/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟