راه ترقی

آخرين مطالب

شاکرمی در گفت و گو با ایرنا: حوادث کار منجر به فوت در ایران، نصف میانگین جهانی است وزارت رفاه

شاکرمی در گفت و گو با ایرنا: حوادث کار منجر به فوت در ایران، نصف میانگین جهانی است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر صیانت از نیروی کار، گفت: نرخ حوادث کار منجر به فوت در کشور 5.5 درصد است که دو برابر کمتر از از نرخ جهانی و آسیاست.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، « حاتم شاکرمی» در گفت و گو با ایرنا، در تعریف صیانت نیروی کار، افزود: صیانت نیروی کار یعنی ایمنی شرایط کار را به نحوی تامین کنیم که سلامت نیروی کار حفظ شود.
وی افزود: جهش تولید، ارتقای بهره وری، بازدهی در محیط و بنگاه‌های تولیدی، خدماتی و صنایع بدون نیروی سالم و کارآمد محقق نمی‌شود؛ بنابراین تمام ظرفیت‌های موجود را به کار گرفتیم تا محیط کار را برای انجام یک فعالیت سالم و دستیابی به اهداف بنگاه‌ها آماده کنیم.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این معاونت برنامه‌های متفاوتی را در رابطه با بحث تامین ایمنی محیط کار در بنگاه‌های اقتصادی به ویژه در حوزه تولید، صنعت و خدمات دنبال می‌کند .
وی افزود: با توجه به اینکه کمتر از میانگین جهانی، بازرس کار در اختیار داریم اما سعی کردیم در بحث سلامتی نیروی کار و کاهش آسیب‌ها، عملکردی مناسب و نزدیک به میانگین نرم جهانی داشته باشیم .
شاکرمی گفت: اخرین آمارها نشان می‌دهد که نرخ متوسط حوادث منجر به فوت محیط کار در جهان به ازای هر یکصد هزار کارگر حدود 11 درصد، در آسیا 13 درصد است و این نرخ در اروپا 3 درصد، آمریکا 5 درصد، استرالیا 5.5 درصد و آفریقا 17 درصد است.
وی ادامه داد: وضعیت نرخ حوادث کار در کشور ما حدود 5.5 درصد است و می‌توانم بگوییم وضعیت ما از استرالیا، آفریقا، آسیا و متوسط جهانی بهتر است، بنابراین تلاش کردیم نرخ حوادث را در این سطح حفظ کنیم .
معاون روابط کار با بیان اینکه به ازای هر 17 هزار کارگر یک بازرس در کشور وجود دارد، گفت: با وجود کمبود بازرس کار و امکانات و ابزار کاری نسبت به کشورهای امریکا، استرالیا، اروپا و آسیا توانستیم میزان میانگین حوادث و آسیب‌ها را به نحوی که مورد قبول سازمان بین المللی کار است حفظ کنیم .
وی اظهار داشت: برای تقویت ‌توسعه بازار کار نیازمند این هستیم که ابزار کارمان را متناسب با ابزار کار روز دنیا ارتقا دهیم و هم اینکه تعداد بازرسان کار را در سطح میانگین بین‌المللی برسانیم و برای این منظور باید 480 بازرس اضافه کنیم.
شاکرمی به 400 هزار بازرسی‌ انجام شده در سطح بنگاه‌های اقتصادی در هر سال اشاره کرد و گفت: این موفقیت بزرگی بود و در کنار انجام این بازرسی‌ها کارهای زیرساختی در حوزه حفاظت ایمنی هم انجام دادیم و توانستیم در تدوین و اصلاح آیین نامه‌های حفاظت فنی 50 درصد رشد داشته باشیم که این در دولت تدبیر و امید حاصل شد .
وی افزود: در برخی موارد همچون جایگاه‌های سوخت آیین نامه زیرساخت‌های قانونی برای بازرسی کار وجود نداشت، اما آنها را نیز جزو بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفتیم و آیین نامه مربوطه را هم تصویب کنیم .
معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: در سال گذشته حدود، 37 هزار ابلاغیه برای رفع نقص ایمنی به بنگاه‌های اقتصادی فعال صادر شده است و براین اساس بخش عمده شرایط محیط کار را مطابق با استانداردها هماهنگ کردیم و برخی نیز نتوانستند خود را با این استانداردها هماهنگ کنند در نتیجه 300 بنگاه اقتصادی، صنعتی و تولیدی را به مراجع قضایی معرفی کنیم .
وی درباره حفاظت نیروی کار در شرایط شیوع کرونا گفت: هدف وزارت تعاون در شرایط موجود همکاری با وزارت بهداشت برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا در محیط‌های کارگری بود و برای رسیدن به این منظور تمام ظرفیت خود را با شرکای اجتماعی (کارگران، کارفرمایان و سایر سازمان‌های مرتبط) به کار گرفتیم و کمیته اجتماعی در راستای ترویج فرهنگ ایمنی به خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکیل دهیم .
شاکرمی افزود: به دستور مقام عالی وزارت، کمیته ای ویژه ضمن ترویج فرهنگ‌ پیشگیری در فضای کرونایی بحث نظارت را دنبال کردند ‌و کارفرمایان مکلف به تهیه وسایل حفاظت فردی مورد نیاز برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و آموزش استفاده صحیح از وسایل شدند و در کنار آن کارفرمایان بر استفاده از وسایل حفاظت فردی و رعایت فاصله‌های اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در محیط کار را نیز برعهده دارند .
شناسایی 252 هزار کارگاه با فعالیت سخت و زیان‌آور
وی درباره کارهای سخت و زیان آور کارگران گفت: اصلاح و استانداردسازی کارهای‌ سخت و زیان آور از دیگر برنامه‌های دولت است که در بحث مشاغل سخت ‌و زیان‌اور در کشور توانستیم 252 هزار کارگاه به عنوان کارگاه‌هایی که بخشی از فعالیت انها سخت ‌و زیان اور است شناسایی کنیم .
معاون روابط کار افزود: در کمیته‌های کارهای سخت ‌و زیان آور بازنشستگی و سالم سازی محیط کار بحث و بررسی شد و در دولت دوازدهم 467 کارگاه سالم سازی و از صفت سخت و زیان‌آور خارج شدند و یکی از اقدامات بزرگ دولت در کارهای سخت و زیان‌آور، سالم سازی و استاندارد سازی کارگاه‌ها و خروج انها از صفت سخت و زیان‌آور است .
وی استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در سلامت نیروی کار و سالم سازی محیط کار دانست و گفت: از این طریق تعداد 20 هزار و 134 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل و آموزش ارائه شد .
شاکرمی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار را بازوان بازرسان کار هستند که در تامین سلامت نیروی کار کمک می‌کنند و این برنامه‌ها با تمام توان امسال و سال اینده در محیط‌های کارگری و معادن دنبال می‌شود .
وی افزود: هنوز معادن کشور به دلیل استخراج سنتی از ایمنی خوبی برخوردار نیستند و اگر می‌خواهیم بهره‌وری معادن را افزایش دهیم، بیشتر به سلامت نیروی کار توجه کنیم روش استخراج از سنتی به روش‌های نوین صنعتی حرکت کرد که کمترین زیان را برای نیروی کارگری خواهد داشت و در افزایش بهره‌وری و افزایش ثروت را به همراه خواهد داشت ‌و مسئولیت راهبردی این کار برعهده وزارت صمت است .
معاون روابط کار وزارت تعاون تاکید کرد: نتیجه اقدامات دولت در راستای صیانت از نیروی کار کاهش 26 درصدی آسیب‌های شغلی بوده است که نسبت به دولت‌های گذشته موفقیت بزرگی است که تا کنون داشته‌ایم .
اصلاح قانون بیمه بیکاری
وی درباره اصلاح قانون بیمه بیکاری به عنوان یکی از دغدغه‌های کارگران، گفت: بیمه بیکاری از سال 91 همواره مورد توجه دولت و مجلس بود و دو طرح در این خصوص در مجلس شورای بررسی شد و لایحه و طرح در سال 91 تجمیع شد به این صورت که هم افراد شاغلی که بیکار می‌شوند از مستمری بیمه بیکاری استفاده کنند و هم افراد بیکار جویای کاری که یک سال سابقه ثبت نام در کاریابی‌ها را دارند .
شاکرمی گفت: این تجمیع اتفاق افتاد و از مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد و به دلیل مشکل تامین منابع مالی تصویب نشد و به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شد و در نهایت برای تامین منابع توافقی ایجاد نشد و این مصوبه به مجلس عودت داده شده است .
وی با اشاره به اینکه اصلاح قانون بیمه بیکاری در دستور کار است، افزود: برای بررسی سوابق طرح و لایحه‌ای که در گذشته در رابطه با اصلاح قانون بیمه بیکاری وجود داشت کمیته‌ای تشکیل شده است، و این اصلاحیه با اتفاق نظر صاحبنظران و شرکای اجتماعی آماده می‌شود تا بعد از نهایی شدن به دولت ارسال کنیم تا ادامه فرایند اتفاق بیفتد و بتوانیم به زودی این پیش نویس را اصلاح کنیم و بعد از تایید شرکای اجتماعی به دولت ارجاع خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/165476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

یک اشتباه دیگر از حسین پورحمیدی

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی