راه ترقی

آخرين مطالب

میرلوحی: اصلاح‌طلبان تنها نماینده آرای خاکستری جامعه هستند گفتگو

میرلوحی: اصلاح‌طلبان تنها نماینده آرای خاکستری جامعه هستند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سید محمود میرلوحی روز سه شنبه اظهار کرد: بخشی از اصلاح‌طلبان مثل اصولگراها می‌اندیشند ولی بخشی از آنها هم اصل را بر نظر مردم می‌گذارند و سرمایه اجتماعی را به عنوان مهمترین رکن جمهوریت و مشارکت می‌دانند.  

عضو شورای شهر تهران افزود:  در گذشته به این شکل بود که  اگر 20 درصد مردم به اصلاح‌طلبان و 20  به اصولگرایان رای می‌دادند، بقیه رای دهندگان با توجه به شرایط به شخصی رای می‌دادند که وعده‌هایش به خواسته‌های آنها نزدیکتر بود.

میرلوحی ادامه داد: قشر سرگردان و خاکستری، در حال حاضر  تمایلی به رای دادن ندارد. مگر اینکه شرایطی حاکم شود و همه بتوانند به‌طور برابر در انتخابات شرکت کرده و برنامه خود را در معرض قضاوت عامه قرار دهند به طوری که مردم قانع شوند اراده‌ای برای پی‌گیری مطالبات آنها وجود دارد. در این صورت است که خاکستری‌ها جهت گیری خود را مشخص می‌کنند.

مشارکت حداکثری نیاز امروز کشور است 

میرلوحی گفت: انتخابات اسفند 98، شیوع ویروس کرونا، شرایط عمومی کشور و اتفاقاتی که در منطقه و سطح جهان در حال رخ دادن است؛ نشان می‌دهد ما شرایط خاص، ویژه و حساسی را در پیش رو داریم و این سوال مطرح می‌شود که اراده‌ای برای بالا بردن نرخ مشارکت وجود دارد یا قرار است مدل انتخابات اسفند 98 تکرار شود و اقلیتی بر مشارکت حداکثری ترجیح داده شوند؟

این فعال اصلاح طلب افزود: اخبار و نشانه‌ها مختلفی وجود دارد. گاهی از برخی مواضع، تکرار اتفاق دوم اسفند 98 استنباط و بعضی مواقع هم نشانه‌هایی از تجدید نظر و گشایش دیده می‌شود.

میرلوحی، مشارکت حداکثری را نیاز امروز کشور ارزیابی کرد و با بیان اینکه گره‌ها و مشکلات کشور با حضور یک جریان گشوده نمی‌شود، گفت: اصولگرایان تمایل دارند انتخابات بعدی به شیوه اسفند 98 برگزار شود. آنها مشارکت، شور و هیجان مردم در سال‌های 92، 94 و 96 را فراموش نکرده اند به همین دلیل بقای خود ر ا در مشارکت 20 تا 25 درصدی می‌بینند.

میرلوحی گلایه مردم از اصلاح طلبان را یکی از عوامل کاهش نرخ مشارکت در انتخابات گذشته دانست و با طرح این پرسش که این گلایه از کجا نشأت می‌گیرد، یادآور شد: این سوالی است که باید به آن پاسخ داد. مردم می‌گویند شما به وعده‌ها عمل نکردید. به همین دلیل از صندوق رای ناامید شده‌اند و تمایلی به مشارکت ندارند.

این فعال سیاسی بیان کرد: بعد از انتخابات سال 96 و انتخاب اعضای شورای شهر تهران، جوانان زیادی با انگیزه آماده کمک به شورای شهر بودند، پیشنهاد می‌دادند و نهاد شورا را از آن خود می‌دانستند اما اکنون دیگر ناامید شدند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران برای محور قرار دادن شهر و اصلاح نواقص گذشته نهایت تلاش خود را کردند. لذا ناراحتی مردم و بدنه حامی اصلاح‌طلبان از مشکلات بزرگتری ناشی می شود که در کشور به وجود آمده است.

وی، ریشه مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بی برنامگی در سطح کلان توصیف کرد و افزود: گروهی عملاً  اصلاح‌طلبان را از بدنه رای و حامیان خود جدا کردند و  به مطالبه گرانی تبدیل شده‌اند که با هیچ جریانی ارتباط برقرار نمی‌کنند و در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهند کرد.  بنابراین اگر مشکلات حل نشود با چنین وضعیتی کشور با چالش‌های جدی مواجه می شود.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: در  یک انتخابات آزاد و رقابتی که هر کس حق داشته باشد به گزینه خود رای دهد حتی اگر رادیکال‌ترین نامزد جناح رقیب هم رای بیاورد باید به آن احترام گذاشت و به آنها کمک کرد. همه باید بتوانند داوطلب شوند و همه باید میان نامزدها گزینه مطلوب خود را داشته باشند.

بیشتر اصلاح طلبان در پی نامزد اجاره ای برای 1400 نیستند

میرلوحی درباره استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات، گفت: دو دیدگاه در اصلاح‌طلبان وجود دارد، یکی دیدگاه آنهایی است که در انتخابات اسفند 98 لیست دادند و شرکت کردند، آنها معتقدند با همان فرمان و رویکرد در انتخابات 1400 هم شرکت کنند. مشاهده کردیم در اسفند 98 آنها نتوانستند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند.

عضوشورای مرکزی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی ادامه داد: آنها از بقیه اصلاح‌طلبان گلایه دارند که اگر همه در تهیه لیست مشارکت می‌کردند، مردم می‌آمدند. با وجودی که چند حزب با تابلوی اصلاح‌طلبی اقدام به تهیه لیست کردند ولی چون تفکر اقناعی و نظرات مردم در آن رویکرد انتخاباتی غایب بود، نتیجه‌ای به همراه نداشت. رییس دولت اصلاحات در این به صراحت اعلام کرد که اگر من هم از مردم بخواهم در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

میرلوحی درباره سرخوردگی رای دهندگان خاطرنشان کرد:  دیدگاه دوم مربوط به شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان است. آنها  به این جمع‌بندی رسیدند که با این شیوه لیست ندهند و تاکنون دیدگاه آنها تغییری نکرده است. لذا جز افراد و احزابی که در اسفند 98 لیست دادند، دیگر اصلاح‌طلبان طرفدار حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب و به اصطلاح اجاره‌ای در 1400 نیستند.

عضو شورای شهر تهران گفت: خرد جمعی اصلاح‌طلبان می‌گوید در آزمونی که شکست آن از پیش معلوم است شرکت نکنند. در انتخابات اخیر مجلس بخشی از اصلاح‌طلبان مدلی بی‌نتیجه را استفاده کردند و نتیجه نگرفتند پس این شیوه نباید تکرار شود.  

وی، مشارکت قابل قبول مردم در انتخابات 1400 را در گرو اطمینان خاطر آنها از اصلاح اوضاع کنونی دانست و عنوان کرد: در این باره هر چه بخواهیم استدلال کنیم، افکار عمومی از ما نمی‌پذیرد.

لازم باشد تا بهبود شرایط صبر می‌کنیم

میرلوحی گفت: اسفند 98 در کنار مردم قرار گرفتیم. همین بهتر که نیامدیم و اگر لازم باشد تا بهبود شرایط انتخابات صبر می‌کنیم، اینطور نیست که تصور کنیم اگر 1400 را از دست دهیم فرصتی دیگری نخواهیم داشت بنابراین باید شاهد آثار عملکرد مجلس یازدهم بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/166081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

صعود جهانی نوشاد عالمیان بعد از شکست در جام‌جهانی تنیس روی میز

دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز