راه ترقی

آخرين مطالب

زنگنه: وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت استقبال می‌کند سياسي

زنگنه: وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت استقبال می‌کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- بیژن زنگنه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه بیان کرد: امروز کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری متفقین‌شان بر ملت ایران تحمیل شده است قرار داریم و آنها می‌کوشند تا بر ابعاد این تحریم بیفزایند. اکنون لازم است همانند دوران دفاع مقدس همه ارکان نظام به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی با هم‌اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده امروز گزارشی در خصوص برنامه‌های وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 8 محور به نمایندگان ارائه خواهم کرد. افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک نفتی، دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌آوری گازهای مشعل نفت، مقابله با تحریم‌ها و ریل‌گذاری برای آینده از جمله محورهایی است که وزارت نفت در آن برنامه‌ریزی داشته است و بنده گزارش آن را تقدیم نمایندگان می‌کنم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک بیان کرد: وزارتخانه در این حوزه میادین مشترک را اولویت‌بندی کرده است، اکنون میدان غرب کارون و میدان پارس جنوبی دو میادین مشترکی هستند که وزارتخانه با برنامه‌ریزی، ظرفیت تولید را در آنها افزایش داده است.

وی ادامه داد: در میدان غرب کارون در سال 1392 ما روزانه 70 هزار بشکه تولید داشتیم اما در سال 1399 این تولید به 40 هزار بشکه در روز رسیده است و ما از همسایه‌های خود عقب نیستیم. قراردادهای نفتی نیز برای افزایش تولید در سایر میادین مشترک بسته شده است. طرح‌های دیگری برای توسعه و افزایش سطح تولید در نظر گرفته شده است. از سال 1397 تاکنون 23 قرارداد امضاء شده است و در سفر رییس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان عملیات دو میدان نیز آغاز شد تا بتوانیم تولید را حفظ کرده و آن را افزایش دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه گاز تولید ما به پارس جنوبی باز می‌گردد. تاکنون 150 هزار میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌ گذاری شده است. افتخارات صنعت گاز و پتروشیمی به جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد. در حوزه نفت قبل از انقلاب نیز کارهایی صورت گرفته بود اما در حوزه پتروشیمی و صنعت گاز هرچه که امروز برخوردار می‌باشند ثمره کار جمهوری اسلامی ایران است. در حوزه گاز میدان پارس جنوبی در سال 1384 حدود 140 میلیون مترمکعب در روز تولید داشته است. در سال 1392 این رقم به 280 میلیون مترمکعب رسیده است و امروز نیز به 750 میلیون مترمکعب در روز دست یافته‌ایم. به عبارت دیگر در طول 7 سال گذشته 420 میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید پارس جنوبی افزایش داشته است یعنی رقمی معادل 2.6 میلیون بشکه نفت.

وزیر نفت اضافه کرد: اگر ما قصد داشتیم این سوخت را برای داخل کشور تامین کنیم باید دهها پالایشگاه می‌ساختیم که به محیط زیست آسیب‌های جدی وارد می‌کردیم و شرایط زندگی را دشوارتر می‌کردیم، به همین علت بود که بنده چند روز پیش بیان کردم که پالایشگاه‌سازی به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. کارهای ماندگاری در پارس جنوبی صورت گرفته است، 17 فاز پارس جنوبی در دریا به اتمام رسیده است و تنها بخش خشکی یک پالایشگاه باقی مانده است. بنده از کمیسیون‌های تخصصی دعوت می‌کنم تا با حضور در منطقه از پارس جنوبی بازدید کنند.

زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صادرات خاطرنشان کرد: در خصوص خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک که به صادرات کشور تنوع بخشیده و حدود 1000 کیلومتر می‌باشد گام‌های بزرگی برداشته شده است. در حوزه دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی ما توانسته‌ایم تولید را از 12 میلیون تن در سال 1375 به 56 میلیون تن در سال 1392 برسانیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 1404 این رقم به 133 میلیون تن خواهد رسید. ما جهش بزرگی در حوزه پتروشیمی داشته‌ایم که ان‌شاء‌الله جهش دوم تا سال دیگر به اتمام می‌رسد و تا سال 1404 جهش سوم گام بزرگتری برداشته می‌شود. در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی با اقداماتی که برای توسعه پالایشگاه‌ها شده است نسبت به سال 1391 صادرات ما چهار برابر شده است که این اقدام برای دورزدن تحریم‌ها گام بزرگی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان تولید بنزین در کشور از 52 میلیون لیتر بنزین در روز به 197 میلیون لیتر در روز رسیده است. طرح‌های نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها نیز نظیر پالایشگاه آبادان، بندرعباس و اصفهان در دستور کار قرار دارند. با اجرای قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها و حمایت از صنایع پایین دستی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد گام‌های بلندتری در این حوزه برخواهیم داشت. تاکنون برای اجرای این قانون 20 طرح تایید شده است و مجوزهای لازم برای آن صادر می‌گردد. پنج پالایشگاه نفت و سه پالایشگاه میعانات گازی و 12 طرح بهسازی در پالایشگاه‌های مختلف در قالب این 20 طرح که قرار است مجوز دریافت کند دیده شده است. امروز ما حدود 5.8 میلیارد دلار به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها خوراک می‌دهیم.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها حاضر به تامین خوراک و بازار محصول و یارانه تسهیلات هستیم. از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار داریم برای معافیت‌های مالیاتی و تنفس خوراک ما را در این حوزه یاری کند.

زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه گازرسانی، بیان کرد: در حوزه توسعه گازرسانی اقدامات بزرگی با همکاری مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت انجام شده است. امروز 83 درصد جمعیت روستایی از گاز برخوردارند و 99 درصد جمعیت شهری دارای گاز هستند، 94 درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی برخوردار هستند و 33 هزار روستای کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند. در برنامه ما برخورداری 95 درصد جمعیت کشور با اولویت مناطق محروم است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/168693/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟