راه ترقی

آخرين مطالب

تاثیر سیاست‌های پوپولیستی و ملی‌گرایی ترامپ بر آمریکا و جهان سياسي

تاثیر سیاست‌های پوپولیستی و ملی‌گرایی ترامپ بر آمریکا و جهان
  بزرگنمايي:

راه ترقی- کمتر از دوماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری 2020 باقی مانده است، پیش بینی فرد پیروز این انتخابات کار ساده ای نیست، اگرچه همچنان جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها اندکی جلوتر است اما مشخص نیست تا روز انتخابات چه اتفاقاتی خواهد افتاد و اینکه مردم آمریکا فارغ از نظرسنجی‌ها چه کسی را انتخاب خواهند کرد. اما نتیجه این انتخابات نه تنها برای مردم آمریکا بلکه برای دولت‌ها و مردم بسیاری از کشورها اهمیت ویژه ای دارد و مهمترین دلیل این موضوع عملکرد و اقداماتی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در طول چهار سال ریاست خود بر کاخ سفید انجام داد.

ترامپ یک پوپولیست ملی گرا است که اقدامات او علاوه بر تاثیرات نامطلوبی که در داخل آمریکا داشته مناسبات بین الملل را نیز با مشکلات زیادی مواجه کرده است. بنابر این شکست او می‌تواند فضای داخلی آمریکا را از دوقطبی کنونی خارج کرده و آرام کند و در عرصه بین الملل نیز اوضاع را به روال گذشته باز گرداند و پیروزی او در انتخابات قطعا تکرار و تشدید روند تخریبی سابق خواهد بود.

در عرصه بین الملل، نگاهی به تاریخ نشان می دهد که استراتژی آمریکا  بین سال‌های 1992 و 2016 منسجم بوده است. حتی با وجود بر سر کار آمدن روسای جمهور مختلفی مانند بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش و باراک اوباما اگر چه تفاوت های در سیاست خارجی ایجاد شده اما این دولت‌ها همواره هدفی واحد یعنی حفظ و گسترش نظم جهانی لیبرال را دنبال می کردند. در این سیاست آمریکا، شرکا و متحدان آن منافعی مشترک داشتند جدا از اینکه کدام حزب قدرت را بدست می گرفت، راهبرد سیاست خارجی آمریکا تداوم داشت. اما دونالد ترامپ آینده این رویه را با مشکل مواجه کرده است او روشی را در سیاست خارجی دنبال می کند که مبتنی بر برد آمریکا در مقابل هزینه دادن دیگر کشورها است. او یک پوپولیست ملی گرا است.

دو سال پیش در جریان مذاکرات عمومی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، که طبق معمول، رهبران جهان را گرد هم آورده بود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به وضوح گفت که علاقه ای به سهیم بودن در حل مشکلات مشترک کشورها ندارد. ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل آشکارا اعلام کرد که ما مخالف ایدئولوژی جهانی سازی و پیرو تفکر میهن پرستی هستیم. اگرچه جهانی سازی و وطن پرستی مفاهیم متناقضی نیستند. اما ترامپ در واقع با حمایت از میهن پرستی قصد دارد تا تمایلات ناسیونالیستی و پوپولیستی خود را پنهان کند.

ترامپ رویه ای جنون آمیز در نقض قطعنامه های سازمان ملل و زیر پا گذاشتن مهم ترین توافق ها و معاهدات بین المللی، نفرت پراکنی و صلح ستیزی در نقاط مختلف جهان دارد. او در کارنامه اش خروج از پیمان اقیانوس آرام، خروج از پیمان اقلیمی پاریس، خروج از سازمان یونسکو، خروج از توافق نیویورک و نادیده گرفتن شرایط مهاجرین، خروج از شورای حقوق بشر، قطع بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطین، خروج از پیمان نفتا، خروج از پیمان منع موشک‌ های هسته ‌ای میان‌برد، خروج از پیمان آسمان باز، تهدید به تحریم دیوان بین ­المللی کیفری، خروج از سازمان جهانی بهداشت و خروج از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری علیه کشور ما دارد. بسیاری از سیاستمداران آمریکایی گفته اند که ترامپ بیشتر به دلیل کینه به باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شده است. تمامی اینها علائم هشدار دهنده ای است که جهان نباید تنها نظاره گر آن باشد.

در سیاست‌های داخلی ترامپ، بخشی از سیاست‌های پوپولیستی ترامپ مربوط به رنگین پوستان است سخنان و سیاست‌های دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری باعث شده است تا بار دیگر سیاهان آمریکا خود را در دوره ای تصور کنند که به عنوان نژاد پست تر با آنها برخورد می شد دوره ای که با خشونت و حمایت‌های رسمی دولت همراه بود. براساس نظرسنجی مشترک  واشنگتن پست و شرکت بازاریابی جهانی ایپسوس، بیشتر از 80 درصد سیاه پوستان آمریکا ترامپ را نژادپرست می شناسند و معتقدند که رئیس جمهوری کنونی کشورشان معضل نژادپرستی را در آمریکا دامن زده است.

اما اتخاذ این سیاست واپسگرایانه و پوپولیستی بی دلیل هم نیست ترامپ همواره تلاش می‌کند با القاء این باور به سفید پوستان روستایی و شهری آمریکا که سیاهان فرصت‌های اجتماعی و شغلی را از آنها می گیرند حمایت و رای سفید پوستان را کسب کند. در واقع او با ایجاد دو قطبی در جامعه طرفداران پروپا قرصی برای خود به دست آورده است.

بخش دیگری از سیاست‌های پوپولیستی ترامپ به سواد کم و عدم اطمینان به نهادهای تصمیم گیرنده در آمریکا باز می گردد. او در آستانه ورود کرونا به آمریکا بارها این بیماری را با انفولانزا مقایسه کرد به عنوان مثال او در یکی از توییت‌های خود نوشت: «پارسال 37000 آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفولانزای معمولی مردند. متوسط، هر سال بین 27000 تا 70000 نفر. هیچ‌جا تعطیل نشده و زندگی و اقتصاد پیش می‌رود. تا این لحظه، 546 مورد تأییدشده ویروس کرونا و 22 مورد مرگ وجود دارد. در این مورد فکر کنید.» همین رویکرد باعث گسترش ناگهانی کرونا در آمریکا شد.

موفقیت ترامپ در انتخابات 2016 با شعارهای ملی گرایی پوپولیستی ممکن شد. او تجارت آزاد و مهاجرت را عامل بدبختی طبقه کارگر سفیدپوست معرفی کرد، روندهای دموکراتیک را به تمسخر گرفت، او پایه‌های لیبرالیسم آمریکا را رد کرد و مسیری را در پیش گرفت که منافع آمریکا را به هر موضوع دیگری برتری می داد رویکردی که او آن را «نخست آمریکا» نامید در حالی که او در واقع مسیری را دنبال می‌کند که تا کنون به تضعیف آمریکا منجر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/168822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک