راه ترقی

آخرين مطالب

10پیشنهاد برای توزیع واکسن آنفلوآنزا نوشتارها

10پیشنهاد برای توزیع واکسن آنفلوآنزا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تنها 3روز به توزیع رسمی واکسن آنفلوآنزا مانده و هنوز بسیاری از پرسش‌ها درباره نحوه دسترسی به آن بی‌پاسخ است. چگونگی توزیع عادلانه واکسن و جلوگیری از ورود آن به بازار سیاه، چالش جدیدی برای نظام سلامت به شمار می‌رود. با اینکه پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت و معاونان سازمان غذا و دارو درباره اولویت‌بندی توزیع این واکسن توضیح داده‌اند اما هنوز مشخص نیست افراد از کدام مرجع می‌توانند واکسن را تهیه کنند و آیا متقاضیان تامین می‌شوند یا خیر؟ متخصصان حوزه دارو و درمان در گفت‌وگو با «همشهری» پیشنهادهایی داده‌اند تا واکسن به‌دست افرادی برسد که در اولویت قرار دارند. آنها بر نظارت جدی بر توزیع واکسن برای جلوگیری از ورود به بازار سیاه و رسیدن به‌دست مافیای دارو و همچنین شفاف‌سازی اطلاعات مربوط به آن و اعلام موجودی داروخانه‌ها تأکید می‌کنند. پیش از این سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود 2.5میلیون دوز واکسن در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد تا به‌صورت رایگان در میان گروه خاص توزیع شود. این گروه خاص، مادران باردار، سالمندان، زندانیان، کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌‌ای و خاص و همچنین نیروهای مسلح‌اند. براساس اعلام قبلی این سازمان، توزیع دارو تنها با کد ملی انجام می‌شود و هر نفرتنها می‌تواند یک واکسن بگیرد. همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، افراد گروه‌های خاص می‌توانند این واکسن را از مراکز بهداشت دریافت کنند و 4.5میلیون نفر از افراد بالای 65سال هم از داروخانه باید تهیه کنند. قیمت هر واکسن 42هزارو500تومان اعلام شده است.
با اینکه وزارت بهداشت میزان دوز توزیعی واکسن و اولویت دریافت‌کنندگان واکسن را اعلام کرده اما فعالان حوزه دارو می‌گویند هنوز هیچ سامانه‌ای برای ثبت کدملی برای آنها درنظر گرفته نشده و آنها حتی نمی‌دانند که واکسن به داروخانه‌های بخش خصوصی تعلق می‌گیرد یا خیر. نکته دیگر اینجاست که تنها داروخانه‌های مرجع که سهمیه دارو دارند و معمولا انواع داروهای مهم را در اختیار دارند، سامانه ثبت مشخصات افراد را دارند که این مسئله نشان می‌دهد قرار است واکسن تنها از طریق این داروخانه‌ها توزیع شود؛ یعنی داروخانه‌های دولتی. این در حالی است که علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران به همشهری می‌گوید که این اتفاق منجر به ایجاد صف‌های طولانی در مقابل این مراکز می‌شود و با توجه به شیوع کرونا، با پروتکل‌های بهداشتی مغایرت دارد.
«واکسن باید در داروخانه‌های خصوصی هم در دسترس باشد، هرچند که ظاهرا قرار نیست یکباره عرضه شود و به‌تدریج در کشور موجود می‌شود. اما نکته اینجاست که در هر مرحله، باید به‌صورت گردشی در داروخانه‌ها موجود شود. مردم هم تا یک‌ماه دیگر فرصت تهیه آن را دارند.» او به پیشنهاد انجمن داروسازان به سازمان غذا و دارو اشاره می‌کند و می‌گوید باید موجودی واکسن در داروخانه‌ها رسانه‌ای شود تا افراد بدانند از کجا باید تهیه کنند: «اولویت با کادر درمان و بیماران خاص است و در مرحله بعد افراد عادی. این موضوع باید در رسانه‌ها به‌طور مرتب مطرح شود تا واکسن به‌دست افرادی که واقعا نیاز دارند برسد. مردم هم عجله نکنند. متأسفانه برخی دوست دارند از همان اول واکسن بخرند، درحالی‌که نگهداری از آن سخت است و باید بلافاصله استفاده شود.» به گفته فاطمی، 13هزار داروخانه در کشور وجود دارد که بهترین شبکه مویرگی توزیع عادلانه واکسن به تمام کشور است: «معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی با همکاری انجمن داروسازان باید فرمولی برای توزیع عادلانه واکسن تهیه کند.» این داروساز می‌گوید اظهارنظر مسئولان هم به نگرانی مردم دامن‌زده، سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند که مردم نگران نباشند و واکسن به‌اندازه کافی وارد شده اما وزیر بهداشت می‌گوید که مسیر انتقال پول برای خرید واکسن قفل شده است.
مافیای دارو دندان تیز کرده
ماجرا اما به توزیع منطقی دارو محدود نمی‌شود. مافیای دارو، دندانش را برای شروع توزیع واکسن تیز کرده تا آن‌را در بازار سیاه و حتی کشورهای همسایه که واکسن به چندین برابر قیمت در ایران فروخته می‌شود، بفروشند. عباس آقازاده که رئیس مجمع سازمان نظام پزشکی است، مخالف اختصاص واکسن به سازمان‌ها و ارگان‌های خاص است. او به «همشهری» می‌گوید: «وقتی برای نهادهای خاص سهمیه واکسن درنظر گرفته می‌شود، باتوجه به امنیتی بودن اطلاعات آنها، بعدا مشخص نمی‌شود چه کسانی تزریق کرده‌اند و چه کسانی تزریق نکرده‌اند. بنابراین باید ارزیابی دقیقی صورت گیرد، ساختار سنی و میزان جمعیتی که باید این واکسن را تزریق کنند، باید تهیه شود.» انتقاد دیگر این مسئول در سازمان نظام پزشکی بر قیمت واکسن است. او می‌گوید واکسن 6دلار است و با ارز4200 تومانی، 42هزار تومان نباید فروخته شود. باید مشخص شود که تفاوت این قیمت را چه کسانی دریافت می‌کنند: «قیمت واکسن در کشورهای همسایه خیلی بیشتر از ایران است، بنابراین زمانی که وارد بازار می‌شود، به‌شدت این پتانسیل را دارد که به کشورهای همسایه قاچاق شود، معمولا هم در روند قاچاق، زنجیره سرد نگهداری از دارو رعایت نمی‌شود و معمولا با قاطر و روش‌های نامناسب حمل می‌شود.» به‌گفته او، در کنار همه اینها، مافیای دارو در ایران منتظر است تا از شرایط بهره‌برداری کند و به‌دلیل فعالیت این مافیا، بخش زیادی از این واکسن می‌تواند قاچاق شود و آنها برای توزیع دندان تیز کرده‌اند. بنابراین مسئولان باید نظارت‌های بسیار جدی در این زمینه داشته باشند: «امسال 7برابر هرسال واکسن وارد می‌شود و نباید اجازه داد واکسن سر از عراق و پاکستان دربیاورد.» او به وضعیت واکسن‌های تقلبی هم اشاره می‌کند و می‌گوید تنها واکسن‌هایی که بارکد وزارت بهداشت دارند باید مورد استفاده قرار گیرند. به‌گفته او، این واکسن در داروخانه‌های مرجع که سامانه ثبت اطلاعات دارند موجود می‌شود و افراد با مراجعه به آنها می‌توانند واکسن را تهیه کنند.
- برای جلوگیری از ورود واکسن آنفلوآنزا به بازار سیاه باید نظارت جدی وجود داشته باشد
- نباید برای ارگان‌ها و سازمان‌های خاص، سهمیه جداگانه‌ای درنظر گرفته شود
- باید کد ملی خریداران واکسن در سامانه داروخانه‌ها ثبت شود؛ سهم هر نفر یک واکسن باشد
- توزیع واکسن در داروخانه‌ها نباید به‌صورت سهمیه‌ای باشد و تمام داروخانه‌ها از میزان مناسبی از این واکسن برخوردار شوند
 - توزیع واکسن باید از طریق شبکه ارجاع و خانه‌های بهداشت صورت گیرد؛ مناطق حاشیه‌ای و محروم در این توزیع‌ها نباید فراموش شوند
 - توزیع واکسن تنها محدود به داروخانه‌های دولتی نباشد؛ واکسن باید در اختیار تمام داروخانه‌ها قرار گیرد؛ محدودیت توزیع واکسن در داروخانه‌های دولتی می‌تواند منجر به ازدحام جمعیت شود
- اطلاعات و موجودی مربوط به دسترسی داروخانه‌ها به واکسن در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد
- کادر درمان در اولویت توزیع قرار گیرند؛ در مرحله بعد بیماران خاص و سپس مردم عادی
- معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی با همکاری انجمن داروسازان، فرمولی برای توزیع عادلانه واکسن تهیه کنند
- اطلاعات ارائه شده درباره واکسن از سوی مسئولان شفاف باشد
مسئولان شیوه‌نامه شناسایی افراد پرخطر را آماده کنند
با نزدیک شدن به زمان توزیع واکسن و آغاز پاییز، ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی، بیانیه‌ای منتشر و در آن بر مدیریت نحوه توزیع واکسن و نظارت بر دسترسی افراد در گروه‌های پرخطر تأکید کرد: «مسئولان بهداشتی کشور باید شیوه‌نامه تقسیم‌بندی جمعیت و شناسایی افراد پرخطر را بسیار سریع آماده کنند تا از هرج و مرج، ایجاد بازار سیاه، رشد پدیده قاچاق و برخوردار نشدن افرادی که واقعا به واکسن نیاز داشته‌اند جلوگیری شود.» در بخش دیگری از این بیانیه، همچنین عنوان شده تا بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و... با احتیاط کامل و پس از بررسی تمام جوانب و وضعیت همه‌گیری ویروسی در هر منطقه، کمک گرفتن از نظرات کارشناسی مسئولان و فعالان بهداشتی و درمانی کشور انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/170207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403