راه ترقی

آخرين مطالب

سریال بی‌پایان پرونده‌سازی نوشتارها

سریال بی‌پایان پرونده‌سازی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه ‌BBC WORLD به سوالاتی درباره پرونده هسته‌ای ایران پاسخ گفت. «رافائل گروسی» بازرسی از 2 سایت مورد درخواست آژانس را نه پایان کار، بلکه آغاز یک «فرآیند تازه» توصیف کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد سریال بهانه‌تراشی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه خواهد یافت. 
 پرونده هسته‌ای ایران در یکی دو ماه اخیر با چالش‌های جدیدی مواجه بوده است؛ چالش‌هایی که یک رکن اساسی آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. رافائل گروسی که مدت زیادی از ریاستش بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌گذرد، در گفت‌وگویی با شبکه BBC WORLD به سوالاتی درباره چالش‌های اخیر آژانس با ایران پاسخ گفت. 
گروسی در گفت‌وگو با این شبکه درباره اینکه آیا رویکرد آژانس در زمان او نسبت به ایران تغییری کرده است، گفت: من به طور کلی یک روش جدید را به کار گرفتم اما مساله ایران یک مسیر طولانی و پرفراز و نشیب است. بنابراین طبیعی است لحظات سختی وجود داشته باشد. ما اختلاف‌هایی داشتیم. امسال مسیر سختی را طی کردیم. چند هفته پیش که در تهران بودم توانستیم این مسائل را حل کنیم. در حال حاضر توانسته‌ایم بخوبی فعالیت کنیم. 
وی ادامه داد: من در سال جاری از ایران خواستم برای بازرسان ما دسترسی به چند محل انجام شود که نشد و این موجب شد ما در تنگنا قرار بگیریم. مهم بود ما این مساله را حل کنیم. ما به طور مستقیم با آنها صحبت کردیم و آنها صمیمانه ما را پذیرفتند. من با رئیس‌جمهور روحانی و وزیر امور خارجه ظریف صحبت کردم و توانستیم با هم به توافق برسیم. 
مدیرکل آژانس همچنین با اشاره به دسترسی بازرسان آژانس به یکی از 2 محل تعیین‌شده توسط آژانس که از سوی ایران انجام شد، گفت: این پایان ماجرا نیست اما درباره دستاوردمان باید بگویم چیزی که ما به دست آوردیم بازگشت به فعالیت معمول‌مان بود که باید داشته باشیم. ما دوباره فعالیت می‌کنیم. 
* این پایان ماجرا نیست
شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در مصاحبه رافائل گروسی باید به آن توجه کرد همین جمله او است که بعد از تشریح دسترسی بازرسان آژانس به 2 نقطه مورد درخواست‌شان در ایران اظهار داشت: «این پایان ماجرا نیست». 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود ضمن تایید خبر توافق با ایران بر سر دسترسی به نقاط مورد درخواست آژانس اعلام کرد از یکی از این 2 مکان نمونه‌برداری شده است. بر اساس این گزارش نمونه‌‌برداری‌های آژانس طی یک فرآیند مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا صحت و سقم گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در این 2 نقطه راستی‌آزمایی شود. 
اندکی بعد از انتشار این گزارش آژانس، تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای ضمن استقبال از بیانیه مشترک اخیر میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار شفاف‌سازی ایران در زمینه پاسخ به سوال‌های پادمانی آژانس شد. اروپایی‌ها در این بیانیه تاکید کردند: ما از ایران می‌خواهیم اطلاعات و توضیحات درخواست شده از سوی آژانس را که برای پاسخ به تمام سوال‌های پادمانی مورد نیاز است، ارائه دهد. 
کنار هم قرار دادن سوابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهارات اخیر رافائل گروسی و بیانیه‌ای که تروئیکای اروپا بعد از گزارش آژانس منتشر کرد، این گزاره را به مخاطب القا می‌کند که اراده‌ای از سمت طرف غربی برای حل‌و‌فصل ریشه‌ای مسائل پرونده ایران وجود ندارد و اشکال‌تراشی و بهانه‌گیری‌ها به صورت سلسله‌وار و سریالی علیه پرونده ایران ادامه خواهد داشت. نباید فراموش کرد در بحبوحه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران منتشر شد که به ضمیمه بیانیه تروئیکای اروپا، به دستاویزی برای استدلال آمریکا مبنی بر ضرورت اقدام شورای امنیت علیه ایران تبدیل شد. 
* منابع ناشناس اطلاعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یکی از موضوعات مهمی که بعد از جنجال اخیر آژانس علیه ایران مطرح شد، منابع اطلاعاتی این سازمان برای ارائه گزارش‌ها بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر از گاهی نسبت به چند نقطه در ایران شبهه‌افکنی می‌کند که این موضوع ایجاب می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت واضح و روشن منابع اطلاعاتی‌اش را برای انتشار این گزارش‌ها مشخص کند. همین امر سوالی بود که خبرنگار شبکه BBC WORLD از رافائل گروسی پرسید. 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند تایید کند آژانس بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرده است، گفت: نه! من این را تایید نمی‌کنم. به این خاطر که ما اطلاعات زیادی داریم. ما اطلاعاتی داریم که از بازرسان خودمان جمع‌آوری می‌کنیم و اطلاعاتی داریم که کشورها به ما می‌دهند. همچنین اطلاعاتی نیز وجود دارد که از طریق طرف‌های سوم کسب می‌شود. ما هیچ وقت بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم فعالیت نمی‌کنیم. ما گروه بزرگی از کارشناسان را در زمینه‌های مختلف داریم. 
به‌رغم پاسخ غیرشفاف رافائل گروسی به این سوال، باید این پرسش را مطرح کرد که «طرف‌های سومی» که گروسی به عنوان یکی از راه‌‌های کسب اطلاعات آژانس معرفی کرده است، دقیقا چه کشورهایی هستند؟ اطلاعات کشورهای مختلف درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشوری مثل ایران از چه طریقی جمع‌آوری می‌شود؟ فرآیند راستی‌آزمایی این گزارش‌ها چگونه است؟ اینها سوالاتی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به آنها پاسخ دهد ولی تاکنون به طرق مختلف از زیر آن شانه خالی کرده است. 
* ادای بی‌طرفی!
بررسی وضعیت هسته‌ای ایران بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ بخش دیگری از گفت‌وگوی رافائل گروسی را به خود اختصاص داد. مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که آیا از دیدگاه او ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به دستیابی به یک سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر یا دورتر شده است، گفت: معیارهای متفاوتی وجود دارد. اگر معیار شما این باشد که آنها چقدر مواد هسته‌ای که در این مورد اورانیوم غنی‌شده است دارند، ممکن است به این نتیجه برسید آنها اکنون نسبت به روی کار آمدن دولت ترامپ نه اما نسبت به زمانی که این دولت تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای خارج شود، مواد هسته‌ای بیشتری در اختیار دارند. از آن پس ایران به تلافی تصمیم گرفت سطح رعایت [تعهداتش] را کاهش دهد و این سپس به آن معنا بود که غنی‌سازی بیشتری را آغاز کردند. اگر بخواهیم موضوع را پیچیده‌تر کنیم و بیاییم این مقدار را با مقداری که در زمان امضای برجام[توافق هسته‌ای] داشتند مقایسه کنیم، آنها به طور قابل ملاحظه‌ای مقدار کمتری در اختیار دارند. از این رو این معیارها گاهی می‌تواند افراد را دچار سردرگمی کند. ما هستیم که بررسی کرده و ثابت می‌کنیم ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. 
گروسی در پاسخ به این سوال که موضع او درباره این دیدگاه که باید در ازای وضعیت تداوم غنی‌سازی در ایران توافق هسته‌ای را از بین رفته دانست و تحریم‌های گسترده‌تری را بر ایران اعمال کرد، توضیح داد: گفتن این بر عهده من نیست. همان طور که گفته‌ام من باید بی‌طرف باشم. من باید سرسخت اما منصف باشم، بنابراین نمی‌توانم طرفداری سیاسی کنم و بگویم تحریم‌ها خوبند یا بد، آری یا نه به تحریم‌ها. ما یک ارزیابی بی‌طرفانه فنی را ارائه می‌دهیم که سرانجام به قدرت‌های جهانی اجازه می‌دهد به تصمیمی درست برسند. 
گروسی در حالی در پاسخ به این سوال ادعای بی‌طرفی می‌کند که همزمانی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران با سناریوی آمریکا علیه ایران برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و متعاقب آن فعال کردن مکانیسم ماشه، به صورت آشکار هماهنگی آمریکا و آژانس در بازی مشترک علیه ایران را آشکار کرد. سوابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران به وضوح نشان می‌دهد ادعای بی‌طرفی، تنها یک نمایش ساختگی برای سرپوش گذاشتن بر وابستگی نهادینه‌شده این سازمان به ایالات متحده است. 
ارسال به دوستان
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/170212/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!