راه ترقی

آخرين مطالب

شرکت‌های خلاق حوزه رباتیک نیازمند حمایت بیشتر دانش

شرکت‌های خلاق حوزه رباتیک نیازمند حمایت بیشتر
  بزرگنمايي:

راه ترقی- با توجه به رونق اقتصاد خلاق به عنوان رویکردی نوین در عرصه اقتصاد، صنعت و فرهنگ که در تلاش است با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به مثابه تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهد، شاهد هستیم که در کنار شکل‌گیری شرکت های دانش‌بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بخش دیگری از شرکت‌ها که عمدتا در صنایع خلاق، فرهنگی و خدمات نوین و مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند و ماهیت رشد آنها بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارایه مدل های نوین کسب و کار است، در زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده و مراحل رشد خویش را با شتاب پشت سر می‌گذارند.

در چند سال خیر ظرفیت بالای شرکت های خلاق در ایجاد و رونق اشتغال کشور و فقدان یک برنامه منسجم و متمرکز به منظور حمایت از شرکت های فعال در حوزه صنایع خلاق، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت، تا در راستای ایجاد و ارتقای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری، با برنامه ریزی، ارایه و تصویب برنامه ای با عنوان برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق، بیش از پیش توجه به این حوزه از صنایع را در دستور کار خویش قرار دهد و تحت برنامه مصوب مذکور، راهکارهای سیاستی و حمایتی را در این حوزه ایجاد و تسهیل کنند.

خوشبختانه با اجرای برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاهد شکل گیری 953 شرکت خلاق و نوآور در حوزه های مختلف در این زیست بوم بوده ایم که توانسته اند با برنامه های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از قبیل خدمات توسعه بازار، خدمات تسهیل فضای کسب و کار و خدمات پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه رشد کنند که حوزه رباتیک نیز یکی از شاخه های فعال در این زیست بوم بوده است.

اما گویا این پشتیبانی ها نیاز حوزه شرکت های خلاق در زمینه آموزش رباتیک را تامین نکرده است و برخی از آنها خواستار حمایت بیشتر در این زمینه با توجه به بالا بودن قیمت قطعات تجهیزات آموزشی رباتیک با توجه به اینکه برخی از آنها با قیمت دلار دچار نوسان اند و نیز معرفی این فعالیت ها در مدارس هستند.

داوود صفیری مدیر یک شرکت خلاق در حوزه رباتیک با انتقاد از اینکه در کشور ما از فعالیت‌های آموزشی حوزه رباتیک حمایت قابل توجهی صورت نمی گیرد، گفت: باید شرکت‌های دانش بنیان و خلاقی که در این حوزه فعال هستند، به لحاظ دریافت مجوز و کمک‌های مالی حمایت شوند.

وی روز شنبه در این خصوص توضیح داد: علم رباتیک در زمینه اشتغال زایی به دلیل اینکه از سه علم مکانیک، الکترونیک و برنامه ریزی تشکیل شده، برای کودکان و نوجوانان کاربردی است.

صفیری بیان کرد: افرادی که بتوانند این سه علم را با عنوان رباتیک بر اساس آموزش های مناسب یاد بگیرند، می توانند در آینده در هر رشته ای اختراع داشته باشند. مثلا در صنعت شیمی و آزمایشگاه، علم ربات مورد استفاده قرار می گیرد، در پزشکی نیز ربات جراح و در کشاورزی و هوا و فضا نیز ربات ها به کار می آیند.

مدیر این شرکت خلاق افزود: رباتیک یک میان رشته است و بنابراین محدودیتی نخواهد داشت؛ یعنی دانش آموز اگر بتواند از سن کم این مفاهیم را یاد بگیرد، در آینده با ورود به علوم مرتبط با آن چند پله بالاتر خواهد بود.

لزوم توجه بیشتر به حوزه رباتیک در مدارس 

این فعال حوزه رباتیک اظهار داشت: در کشور ما در حال حاضر در حوزه رباتیک بسیار کار می شود اما متاسفانه به ویژه در حوزه مدارس خوب عمل نمی شود؛ چرا که به آن از جنبه بیزینسی توجه می شود.

صفیری با اشاره به اینکه هزینه های رباتیک بالا است و متاسفانه حمایتی از بحث رباتیک در مدارس نشده است، یادآور شد: مدارس اگر بخواهند در این زمینه کار کنند، نیاز به قطعه و تجهیزات رباتیکی دارند که قیمت آنها بر مبنای دلار است.

مدیر این شرکت ادامه داد: در حال حاضر در این شرکت دانش بنیان متنوع ترین ربات های آموزشی کشور را از ساده ترین تا پیچیده ترین را طراحی کرده ایم، در این شرکت اولین ربات آموزشی هوشمند و ماژولار کشور را داریم که 15 کار انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه نمونه این ربات ها را در کشور نداریم، اظهار داشت: نمونه خارجی این ربات ها نیز سه برابر قیمت نمونه ایرانی است.

صفیری افزود: در مدل آموزشی رباتیک بچه ها با مباحث مکانیک، الکترونیک و برنامه نویسی از ساده به سخت آشنا می شوند. در سنین پایین بین 5 تا 6 سال مباحث مکانیکی در ربات ارایه می شود و بعد از آن مباحث الکترونیک و برنامه نویسی ارایه خواهد شد.

وی یادآور شد: چیزی که در حوزه رباتیک کشور وجود ندارد، این است که این سه مفهوم با هم ارتباط داده نشده اند. نکته قابل تامل این است علم کودکانی که با ربات های آموزشی کار می کنند، از کسانی که در سطح لیسانس هستند، کاربردی تر است؛ چرا که توانسته اند سه علم کاربردی را با هم انجام دهند. ضمن اینکه ذهن بچه ها مهندسی می شود و این یکی از کاربردهای علم رباتیک است.

صفیری گفت: کودکان با رباتیک دست ورزی، حوصله کردن، ارتباط بین ذهن و دست، ساختار الگوسازی و تجسم سازی را یاد می گیرند و با رباتیک، هوش هیجانی بچه ها تقویت می شود.

وی اظهار داشت: هدف ما از طراحی این ربات ها این است که بچه ها صرفا یک اسباب بازی خرید نکنند که فقط باتری بیندازند و بازی کنند، بلکه اسباب بازی خود را بسازند و لذت ببرند و با آن بازی کنند.

صفیری گفت: به لحاظ شغلی رباتیک جزو شغل های اول دنیا است و هوش مصنوعی نیز بعد از آن است و این علم نیاز کشور است و آینده دنیا بر اساس این دو علم تعریف می شود.

وی اظهار داشت: رباتیک به لحاظ کاربردی و اشتغال زایی حوزه ای فعال است. ضمن اینکه برنامه نویسی، رشته مستقلی است که ساده ترین نوع آن در حال حاضر در نمونه های بازی های آموزشی رباتیک این شرکت استفاده می شود و به ترتیب پیشرفت می کند.

صفیری افزود: در ایران متاسفانه از حوزه رباتیک به خوبی حمایت نمی شود و باید شرکت های دانش بنیانی که در این حوزه وجود دارند به لحاظ مالی و دریافت مجوز حمایت شوند. اگر مسایل و مشکلاتی که وجود دارد، حل شود قطعا زودتر نتیجه خواهیم گرفت. ما نیز آمادگی داریم که اگر شرکتی در این زمینه کار می کند، به عنوان هم افزایی با هم وارد شویم؛ چرا که در دنیا نیز به این صورت است. به صورت تک و جداگانه کار کردن خوب نیست و باید کارهای علمی را به اشتراک بگذارند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/184888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک