راه ترقی

آخرين مطالب

کاهش 17.2 درصدی مقرری‌بگیران جدید در سال 98 اقتصاد

کاهش 17.2 درصدی مقرری‌بگیران جدید در سال 98
  بزرگنمايي:

راه ترقی- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام‌کرد: در شرایط کنونی کشور، رویکرد ایجاد اشتغال جدید ندارد بلکه به دنبال توسعه فرصت‌ها و زمینه‌های اشتغال موجود است. 
بررسی تعداد مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری می‌تواند در ارزیابی میزان موفقیت این وزارتخانه در اجرای سیاست‌های اشتغال کمک کند. هم‌اکنون رویکرد جهانی نیز کاهش تعداد مقرری‌بگیران با تاکید بر حفظ اشتغال است، زیرا افزایش تعداد این افراد می‌تواند بیانگر مشکلات اقتصادی کارگاه‌ها و تعطیلی آنها باشد.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون گزارشی از وضعیت مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری در سال‌های 97 و 98 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در حالی که تعداد مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری در سال 97، 259 هزار و 286 نفر بوده است، این میزان در سال گذشته به 221 هزار و 229 نفر رسیده و 38 هزار و 57 نفر (17.2 درصد) از تعداد آنان کم شده است. 
از بین مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری در سال گذشته 185 هزار و 120 نفر متاهل بودند. تهران با 52 هزار و 27 نفر بیشترین و کهگیلویه و بویراحمد با 670 نفر کمترین مقرری‌بگیر جدید را به نام خود در سال گذشته ثبت کردند.
به چه کسی بیکار می‌گویند؟
 از نظر قانون بیمه بیکاری، بی‌کار به شخص بیمه‌شده‌ای اطلاق می‌شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند.
براساس قانون، اگر فرد بیمه‌شده به علت تغییرات ساختار اقتصادیِ محل کار و بنا به تشخیص وزارتخانه مربوطه و تایید شورای عالی کار، شغل خود را از دست دهد، «بیکار موقت» شناخته می‌شود و مشمول قانون بیمه بیکاری است. این قانون در مورد بیمه‌شدگانی که به خاطر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی شغل خود را از دست می‌دهند نیز صدق می‌کند.
ارادی یا غیرارادی بودن بیکاریِ فرد، به تشخیص کمیته‌ای متشکل از نمایندگانِ سازمان تامین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده بستگی دارد.
بیش از 32 هزار نفر از بیکار شدگان مهارت نداشتند
براساس اعلام مرکز آمار وزارت تعاون، 6 هزار و 688 نفر از بیکارشدگان هیچ مهارتی نداشتند و 26 هزار و 98 نفر دیگر نیز تقریبا نیمه‌ماهر بودند. 
متولیان اجرای قانون بیمه بیکاری موظف هستند دوره‌های مهارت آموزشی به بیکارشدگان مقرری‌بگیر ارائه دهند و در این راستا کارگران بیکار شده از روزی که مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند، برای یادگیری مهارت به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند و دوره‌های بازآموزی و ارتقای مهارت‌آموزی را به‌طور رایگان در سازمان فنی و حرفه‌ای طی می‌کنند.
براساس این گزارش، سال گذشته 727 نفر از بیکارشدگان به نهضت سوادآموزی و 28 هزار و 248 نفر به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای افزایش سطح سواد و مهارت معرفی شدند. 
ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری چیست؟
براساس قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی انجام می‌شود که به‌طور غیرارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند.

مطابق ماده 6 قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده موظفند حداکثر در مدت 30 روز مراتب بیکاری خود را به اداره‌های کار استان محل سکونت خود اعلام کنند. مجردین دست‌کم 6 ماه و حداکثر 36 ماه و کارگران متاهل حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه با داشتن سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از حمایت اجتماعی بیمه بیکاری برخوردار شوند.
مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟
طبق قانون، مقرری روزانه بیمه بیکاری 55 درصد متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمه‌شده است. برای افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا چهار نفر) 10 درصد حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ اضافه می‌شود، اما در هر صورت مبلغ کلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیین‌شده برای هر سال کمتر، یا از 80 درصد متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد.

دلایل قطع مقرری بیمه بیکاری
کارگرانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، در صورت اشتغال مجدد، ‌مقرری بیمه بیکاری آنان قطع می‌شود. چنان‌چه مدت پرداخت بیمه بیکاری تمام شود یا اینکه فرد به کار جدیدی مشغول شود یا در صورت پیدا شدن کار تخصصی‌اش از قبول آن خودداری کند، همچنین اینکه مشمول دریافت مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی کلی شود، دیگر نمی‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
براساس اعلام مرکز آمار وزارت تعاون، سال گذشته مقرری 241 هزار و 560 نفر قطع شده است که 22 هزار و 445 نفر از آنها شغل جدید پیدا کردند. 17 هزار و 891 نفر نیز به صورت پنهان مشغول به کار بودند و همزمان مقرری بیکاری دریافت می‌کردند که سازمان تامین اجتماعی متوجه شد و مقرری آنانها را قطع کرد. دوره دریافت استحقاق مقرری 186 هزار و 682 نفر هم در سال گذشته به پایان رسید و مقرری آنان قطع شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/191739/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

پایان یکه تازی اردوغان؟

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟