راه ترقی

آخرين مطالب

به مناسبت روز کارآفرینی زنان؛ گزارشی از اقدامات حمایتی و ترویجی از زنان تلاشگر ایرانی معاونت امور زنان و خانواده

  بزرگنمايي:

راه ترقی - گزارشی از اقدامات حمایتی، ترویجی و رسانه ای برای زنان تولیدگر و کارآفرین در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده که در دولت دوازدهم صورت گرفت و منجر به شناسایی و معرفی و حمایت رسانه ای از دهها بانوی کارآفرین در روستاها و شهرهای کشور شد.

گزارشی از اقدامات حمایتی، ترویجی و رسانه ای برای زنان تولیدگر و کارآفرین در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده که در دولت دوازدهم صورت گرفت و منجر به شناسایی و معرفی و حمایت رسانه ای از دهها بانوی کارآفرین در روستاها و شهرهای کشور شد. گزارشی از اقدامات حمایتی، ترویجی و رسانه ای برای زنان تولیدگر و کارآفرین در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده که در دولت دوازدهم صورت گرفت و منجر به شناسایی و معرفی و حمایت رسانه ای از دهها بانوی کارآفرین در روستاها و شهرهای کشور شد. این اقدام به ویژه در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم های ظالمانه امریکا، آثار مثبتی در تقویت و نفوذ نگاه به توانایی های بی بدیل زنان توانمند کشور داشته است. این حمایت های ترویجی به دو صورت زیر انجام گرفت.
1- ایجاد پویش "زنان نسل تحریم"
2- ایجاد سامانه "انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر" و جلب مشارکت مردم و جوامع محلی برای شناختن و حمایت از آنان با رای دهی در این سامانه بر روی سایت معاونت ریاست جمهور در امور زنان و خانواده
پویش "زنان نسل تحریم"
- پویش زنان نسل تحریم از بهمن ماه 1397 پس از جلب همکاری این بانوان، در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، آپارات، توییتر، گپ و سروش با هشتگ #زنان_نسل_تحریم و آی دی Women-sanctions راه اندازی شد و تاکنون در شبکه های اجتماعی پرمخاطب ادامه دارد. این پویش با هدف ارتقای باور اجتماعی نسبت به توانمندی زنان به ویژه در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، با ایمان به اینکه «زنان پیشرو، آینده ایران را با غرور و سربلندی خواهند ساخت» و با شعار «آنهایی که ناامید می‌شوند هرگز برنده نخواهند شد» آغاز به کار کرد.
- پویش زنان نسل تحریم با نگاهی به تلاش زنان ایرانی در شرایط کنونی جامعه، به ظرفیت آنها برای حضور در خط مقدم تلاش برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی تاکید داشته است. همچنین اینکه اگرچه تحریم ها گام های اقتصادی را دشوار کرد و برای زنان نیز شرایط بسیار سختی را به دنبال داشت، اما آنان ایستادند تا همگان بدانند زنان نسل تحریم، مانند زنان دوران دفاع مقدس ایستاده اند و ثابت کرده اند که همیشه پشتیبان کشور در شرایط سخت و نیز ظرفیت بی نظیری برای حل همه مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی هستند.
- از جمله مطالب منتشره در صفحات پویش زنان نسل تحریم تاکنون حدود 100 فیلم یک تا دو دقیقه ای از این بانوان و فعالیت هایشان است که بوسیله خودشان و با گوشی های همراه تهیه و پس از تدوین در معاونت انتشار یافته است. این فیلم ها در معرفی آنها و کسب اعتماد به نفس نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین با باز نشر آنها در شبکه های اجتماعی با حمایت معاونت امور زنان و خانواده، رسانه ها نیز از وجود آنها آگاه و تشویق به مصاحبه با ایشان شده اند. چنانچه گروه اجتماعی شبکه 2 سیما 10 فیلم مستند کوتاه از این بانوان کارآفرین تهیه و پخش کرد. همچنین در این صفحات مطالب مختلف آموزشی و انگیزشی برای زنان تولیدگر و کارآفرین و کسانی که به این حوزه علاقمند باشند منتشر می شود. 
انتخاب زنان کارآفرین برتر با آرای مردم
- کمیته رسانه ای "مقابله با تحریم ها" باهدف انعکاس فعالیت های زنان به ویژه زنان کارآفرین سراسرکشوربه عنوان ظرفیتی بی بدیل و ایثارگر در مقابله با تحریم ها در آذر ماه 1397 در روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده تشکیل شد.
- از نمایندگان ادارات کل زنان و خانواده در وزارت خانه های جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، وزارت امورخارجه، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وشهرداری تهران برای حضور در این کمیته دعوت به عمل آمد و جلسات متعددی برای شناسایی زنان کارآفرین تشکیل شد.
- فعالیت های کمیته در دو بخش طراحی کمپین "زنان نسل تحریم" و" انتخاب زنان کارآفرین برتر" ادامه یافت و بتدریج براساس مراحل پیشرفت کار از دوره سوم به بعد انتخاب زنان کارآفرین، این همکاری میان معاونت، وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری تهران تداوم یافته است.
- در کمیته مورد بحث ابتدا بیش از500 نفراز زنان تولیدگر و کارآفرین کشور با تهیه رزومه فعالیت ها و راستی آزمایی شناسایی شدند. این روند در جریان طرح طی نزدیک به دو سال اخیر از طرق مختلف دولتی، غیردولتی و رسانه ها ادامه یافته و افراد جدیدی شناسایی شده اند.
- پس از شناسایی این بانوان با ایشان از طرف معاونت تماس گرفته شده و ضمن ارایه توضیحات لازم خواسته می شود تا در صورت تمایل به حضور در پویش و نیز شرکت در انتخابات فرم مربوطه را تکمیل و ارسال کنند.
- برای انتخاب مردمی کارآفرینان برتر نیز اسامی و رزومه آنان بر روی سامانه مربوطه در سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به آدرس vote.women.gov.ir انتشار یافته و اکنون هفتمین دور این انتخاب در جریان است.
- این انتخابات اولین بار در اسفند 1397 مصادف با هفته زن و ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها آغاز به کار کرد تا مردم و جوامع محلی با کارکرد این بانوان پرانگیزه و آثار تلاش های آنها آشنا شوند. دوره های بعدی نیز در ماههای خرداد، شهریور، دی 1398 و فروردین و شهریور 1399 مجموعا با معرفی 120 بانوی کارآفرین از روستاها و شهرهای کشور انجام گرفته اند.
- مردم در هر دوره از میان 110 نفر کارآفرین موجود در سامانه می توانند به 10 نفر رای دهند. البته نظر به تفاوت امکانات میان شهرها و روستاها مانند تعداد گوشی های هوشمند و سرعت اینترنت و به منظور رعایت عدالت میان شهر و روستا در هر دوره 10 بانو از شهرها و 10 بانو از روستاها که بیشترین آراء را در میان شهری ها و روستاییان به طور جداگانه کسب کرده اند، مورد تقدیر قرار می گیرند.
- نحوه برگزاری و رای دهی برای انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر پس از دور اول و با حذف 20 نفر برگزیده، افزودن 20 کارآفرین جدید به 90 نفر باقی مانده، است. در این مرحله به منظور رعایت عدالت در احتساب آراء کسانی که از دوره های قبل دارای رای هستند و افراد جدید الورود که فاقد رای هستند، در 10 روز اول فقط رای دهی به افراد جدید امکان پذیر است و در 10 روز دوم، امکان رای دهی برای تمام اسامی کارآفرینان حاضر در سامانه وجود دارد.
- لازم به ذکر است کارآفرینانی که طی سه دوره متوالی نتوانند به آرای لازم برای انتخاب مردمی دست یابند از آنجا که براساس تجربه مشخص شده خودشان تمایل چندانی به فعالیت برای کسب آرا ندارند، از دور انتخاب، خارج خواهند شد.
- در هر دوره نحوه رای دهی اینترنتی از طریق صفحات پویش و رسانه های مختلف به شرح زیر برای علاقمندان توضیح داده می شود:
• ابتدا وارد سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده شوید و روی منوی انتخاب زنان کارآفرین برتر کلیک کنید. توجه داشته باشید که فیلترشکن گوشی خاموش و همچنین سرعت اینترنت بالا باشد، حتما صفحه کلید گوشی انگلیسی باشد. شما می توانید برای انتخاب و پیدا کردن نام فرد مورد نظر خود روی گزینه "رای می دهم" کلیک کنید و سپس از طریق قسمت جستجو در بالای صفحه اقدام به انتخاب کنید و بعد از باز شدن قسمت اطلاعات شخص مورد نظر، ابتدا کد امنیتی را در کادر مشخص شده وارد کرده، سپس روی گزینه "رای می دهم" کلیک کنید، در این مرحله شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و منتظر دریافت کد اعتبار سنجی شوید. این مرحله قدری زمان نیاز دارد که امیدواریم شکیبا باشید. کد دریافتی را در محل مخصوص وارد کنید و روی گزینه ارسال کلیک نمائید، منتظر ثبت رای خود باشید. در 10 روز نخست این دوره فقط می توانید به گزینه های جدید که با رنگ سفید مشخص شده اند، رای دهید. پس از پایان یافتن ده روز اول، رای دهی به تمامی 110 نفر امکان پذیر است.
همراهان و حامیان طرح
- با برگزاری اولین دور تقدیر از زنان کارآفرین برتر حامیان تسهیلات مالی طرح شامل صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون به همراهان اضافه شدند. این دو بانک به هر یک از 20 نفر برگزیدگان هر دوره مبلغ 100 میلیون ریال وام قرض الحسنه ارایه کرده اند که تاکنون شامل 120 وام می شود.
- همچنین از طرف اداره کل بانوان شهرداری تهران و اداره کل بانوان وزارت جهاد کشاورزی هدایایی به ایشان اهدا می شود.
ایجاد شبکه هم افزایی میان نفرات برگزیده
این شبکه با هدف هم افزایی، تعامل و داد و ستد در محصولات مورد نیاز در قالب گروهی در یکی از شبکه های اجتماعی ایجاد شد. کارآفرینان حاضر در این گروه ضمن طرح مسایل، برای حل مشکلات از تجربیات ارزنده یکدیگر استفاده می کنند. همچنین محصولات یا مواد مورد نیاز خود را در این گروه به اشتراک گذاشته و از یکدیگر خرید می کنند. به طور مثال یکی از کارآفرینان که در حوزه کشت زعفران نیز فعال است با تهیه آفت کش ارگانیک از کارآفرین دیگر این گروه توانسته محصول مرغوبتری تولید کند. آنها در زمینه ایجاد صندوق قرض الحسنه ای برای کمک به یکدیگر اقدام کرده اند.
اقدامات ترویجی، آموزشی و تسهیلگری برای زنان کارآفرین
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برای بانوانی که برگزیده شده اند دوره های آموزشی برگزار می کند که از جمله کارگاه تخصصی توسعه کسب و کارهای زنان در بستر رسانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
همچنین به وبینارهایی که برای آشنایی آنها با اقتصاد دیجیتال و ورود به بازار مجازی برگزار می شود، دعوت می شوند.
ایجاد ارتباط بین آنها و رسانه ها برای مصاحبه و معرفی ایشان به جامعه از جمله تسهیلات دیگری است که توسط معاونت صورت می گیرد. 
دور اول انتخاب بانوان کارآفرین برتر با آرای مردمی
اولین دور این انتخابات در نیمه اسفند 97 به مناسبت هفته زن کلید خورد و مهلت رای دهی 20 روز اعلام، اما نظر به تعطیلات نوروزی و جدید بودن طرح زمان رای دهی تمدید شد.
با پایان یافتن مهلت و مشخص شدن برگزیدگان که نظر به علنی بودن آرا در سامانه به محض پایان زمان رای دهی برای همگان مشخص است، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ضمن تبریک به آنها اعلام کرد به زودی مراسمی به منظور تقدیر از کارآفرینانی که توانسته اند آرا مردم و جوامع محلی خود را کسب کنند برگزار می شود. این مراسم روز 15 اردیبهشت 98 با حضور کارآفرینان منتخب و همراهان و حامیان طرح برگزار شد.
معصومه ابتکار در این مراسم ضمن تبریک روز معلم و روز کارگر بر لزوم پاسداشت مقام کارگر و یادآوری جایگاه کارگران در توسعه اقتصاد ملی تاکید کرد و افزود: از اینکه درجمع بانوان کارآفرین استان های مختلف حضور یافته ام و شاهد مراسمی مبتنی بر نظرسنجی مردمی هستم، بسیار خرسندم.
وی افزود: تعداد بانوان کارآفرین در کشور رو به تزاید است و ما امروز توانسته ایم گروهی را به نمایندگی از تمامی زنان کارآفرین ایران اینجا گردهم آوریم.
معاون رئیس جمهور با اشاره به تنوع فعالیت بانوان کارآفرین حاضر در جمع افزود: اینکه کارآفرینانی از تمام حوزه ها اعم از آی تی، کشاورزی، محیط زیست، تولیدات پارچه و لباس ، فرشبافی و سایر رشته های هنری در اینجا حضور دارند نشان دهنده فعالیت زنان کشورمان در عرصه های متنوع و عملکرد خوب آنها در زمینه های مختلف است که با وجود تحریم ها و موانع فراوان پیش رو، کار خود را انجام می دهند و علیرغم سختی ها و مشقاتی که با آن دست به گریبان هستند با صبر و توکل و امید به آینده توانسته اند از مشکلات عبور کنند و این همان چیزی است که هر جامعه رو به پیشرفتی به آن نیاز دارد.
ابتکار با اشاره به دشواری های کنونی فضای اقتصادی تاکید کرد: کشور ما با دشواری های فراوانی در عرصه های اقتصادی به خاطر تلاش آمریکا برای بر زمین زدن اعتبار و اقتدار ایران و ایرانیان روبروست. این تلاش آمریکا به این علت است که این مردم می خواهند روی پای خود بایستند.
وی با اشاره به اینکه زنان ایرانی از گذشته تا کنون و در تمام برهه های تاریخی پا به پای مردان به میدان آمده اند و حماسه آفریده اند، گفت: جنبه های انسانی حضور زنان در عرصه های مختلف جریانی از امید و سرمایه اجتماعی را برای ایران به ارمغان خواهد آورد.
وی در پایان از حمایت صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون که تسهیلاتی را برای زنان کارآفرین فراهم کرده اند و نیز همکاران در دستگاههای اجرایی معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، صنعت معدن و تجارت و شهرداری تهران تشکر کرد.
در این مراسم بانوان کارآفرین به معرفی خود و فعالیت هایشان پرداختند.
برگزیدگان این دوره که مجموعا 1716 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده اند، عبارت بودند از:
پروانه رفیعی فلاح آبادی/صومعه سرا/ استان گیلان/ تولید گل و گیاه
گلناز گیلکی نظامی/ رشت/ استان گیلان/ کارآفرینی اجتماعی
زهرا رهایی/ تهران/ استان تهران/ صنایع رنگ و نساجی
هانیا صالح پور/ زاهدان/ استان سیستان و بلوچستان/ تولیدکاورهای صنعتی و البسه یک بار مصرف بیمارستانی
محبوبه منفرد/ قزوین/ استان قزوین/ تولید ظروف کریستال
نسیم توکل/ تهران/ استان تهران/ تولید دستگاههای حفاظت الکترونیک و مخابراتی
اسما نورانی/ کنگان/ استان بوشهر/ منابع طبیعی و محیط زیست
نرگس خاتمی/ بیرجند/ استان خراسان جنوبی/ تولید عایق رطوبتی و ایزوگام
نگار نواب پور/ یزد/ استان یزد/ تولید شیشه های دو یا چند جداره
الهام درستکار/ تهران/ استان تهران/ کارآفرینی اجتماعی
مریم بهرامی کشکولی/ روستاهای جم و کوهچر/ استان بوشهر/ گلیم بافی و بافت های داری
مینا رامه/ روستای رامه/ استان سمنان/ زنبورداری و پرورش گیاهان دارویی و تعاونی روستایی
فاطمه فراهانی/ روستای سطوه/ استان سمنان/ معدن
گل آفرین فلاحی/ روستای بزمیان/ استان فارس/ تولید گل و نشاء
ملیحه رنجبر/ روستای آرادان/ استان سمنان/ کشاورزی و صنایع تبدیلی
عذرا عدالتی/ روستای نورآباد/ استان زنجان/ تولید پوشاک و بسته بندی محصولات کشاورزی
معصومه شاهمیری/ روستای بااوج خیل/ استان مازندران/ شیلات، تولید ماهی ارگانیک و خاویاری
مرضیه نادری/ روستای دشت روم/ استان کهیگیلویه و بویر احمد/ صنایع دستی و تعاونی روستایی
رقیه ذاکری/ روستای سیدآباد/ استان هرمزگان/ تولید صنایع غذایی
فاطمه ذاکریان/ روستای خراشاد/ استان خراسان جنوبی/ احیا، ترویج و تولید پارچه بافی سنتی
دور دوم انتخاب بانوان کارآفرین برتر با آرای مردمی
مراسم تقدیر از زنان کارآفرین برتر که در خرداد و تیر 1398رای گیری آن انجام و بر اساس آرای مردمی انتخاب شدند، هم زمان با هفته دولت در محل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار و معصومه ابتکار از کارآفرینان منتخب قدردانی کرد.
معاون رییس جمهور در این مراسم تاکید کرد: بسیاری از معضلات و مشکلات فعلی زنان کارآفرین را با مقامات و مسوولان در سطوح مختلف مورد احصاء و بررسی قرار داده ایم و از عموم مردمی که رای داده و در مسیر توان افزایی زنان گام برداشته اند نیز تشکر می کنیم.
ابتکار افزود: پرتال معاونت درگاهی است برای حضور زنان فعال اقتصادی تا بتوانند ضمن معرفی خود و فعالیت های صورت گرفته، از سوی مردم ارزیابی شوند.
برگزیدگان دوره دوم که مجموعا 2379 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده اند، عبارتند از:
عصمت قانعی/ مینودشت/ استان گلستان/ کارخانه تولید مواد غذایی 
زینب میرلو/ زنجان/ استان زنجان/ تولید سفال و صنایع دستی
غزاله بختیار پاک زاد/ زاهدان/ استان سیستان و بلوچستان/ طراحی و تولید پوشاک 
ناهید هاشمی/ اشتهارد/ استان البرز/ تولید محصولات بهداشتی و آرایشی
فاطمه روحداد/ مشهد/ خراسان رضوی/ تراش سنگ های قیمتی 
آزیتا شاکر پاسگزار/ تهران/ استان تهران/ تولید مواد غذایی
مینا جوان/ تهران/ استان تهران/ تولید محصولات چرمی و صنایع دستی
فرانک قضاتی/ تهران/ استان تهران/ صنایع بسته بندی
زهرا نقوی/ تهران/ استان تهران/ تولید تجهیزات آزمایشگاهی
پروین برادران قهفرخی/ شهرکرد/ چهار محال و بختیاری/ تولید سموم ارگانیک و فناوری های دانش بنیان
زینب غلامی/ روستاهای شهر ری/ استان تهران/ قالیبافی
آمنه سیاری/ روستای سربیشه/ خراسان جنوبی/ توسعه روستایی
مریم همت پور/ روستای شهرمود/ خراسان جنوبی/ صنایع دستی 
سلماز نخعی/ روستای لنگسر/ استان کرمان/ پته دوزی
سهیلا احمدی دستگردی/ روستای چالشتر/ استان چهار محال و بختیاری/ قلمزنی 
میترا قاسمی راد/ روستاهای میناب/ استان هرمزگان/ توانمندسازی برای اشتغال بیماران خاص 
ملیحه نوروز بیگی/ روستای فرخد/ خراسان رضوی/ تولید گل و گیاه
شمسی احمدی/ روستای گرو/ استان هرمزگان/ کشاورزی و تولید داروهای گیاهی
سیده آسیه صادقی/ روستای قاسم آباد/ استان گیلان/ چادرشب بافی 
مینا غلامی/ روستای عشرت آباد/ استان خراسان رضوی/ صنایع و تجهیزات کشاورزی
دور سوم انتخاب بانوان کارآفرین برتر با آرای مردمی
دور سوم انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر با همراهی کارآفرینان و جوامع محلی از تاریخ 20 آبان ماه 98 آغاز و نظر به قطعی اینترنت در همان روزهای اولیه و شرایط اجتماعی وقت، به دو بار تمدید زمان رای دهی انجامید. مراسم تقدیر از برگزیدگان دور سوم در 18 دی ماه 98 برگزار شد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سختی‌ها و مشکلات بانوان کارآفرین تاکید کرد: تلاش های زنان کارآفرین ایرانی حاکی از روحیه مقاومت و خستگی ناپذیری آنان است.
وی اعتماد به نفس بانوان کارآفرین را از مهم‌ترین عوامل موفقیت با وجود محدودیت ها در جامعه برای فعالیت اقتصادی بانوان برشمرد و گفت: همین اعتماد به نفس است که باعث می شود زنان فعال اقتصادی از مشکلات عبور کنند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه هدف دولت معرفی و حمایت تولیدات و محصولات بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم است، افزود: این روند موجب رقابت سازنده برای موفقیت بانوان زمینه سازی می شود.
ابتکار با اشاره به فعالیت های معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برای ایجاد ارتباط سازنده بین بانوان کارآفرین و مسوولین ذیربط برای حل مشکلات تأکید کرد: در این زمینه نشست های تخصصی برگزار شده است تا پیوند دولت و بخش خصوصی در حوزه زنان تقویت شود.
برگزیدگان دوره سوم که مجموعا 1189 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده اند، عبارتند از:
معصومه معظمی گودرزی/ کرج/ استان البرز/ تولید زیورآلات سنتی
نازنین لطیفی/ یزد/ استان یزد/ تولید صنعتی انواع زیپ
زهرا پویافر/ تنکابن/ استان مازندران/ کارآفرینی اجتماعی
گیتی سرخوشیان/ همدان/ استان همدان/ رودوزی های صنایع دستی
سیده مهشید مقیمی فر/ سمنان/ استان سمنان/ فناوری اطلاعات و خدمات پستی
سادینا آبائی/ تهران/ استان تهران/ فناوری اطلاعات و ارتباطات
معصومه عبدلی/ تهران/ استان تهران/ گردشگری
ساقی باقری نیا/ تهران/ استان تهران/ تولید کیت آزمایشگاهی
زهرا زجاجی/ تهران/ استان تهران/ تولید وسایل پارچه ای آشپزخانه
آزاده شاکر پاسگزار/ تهران/ استان تهران/ فناوری تجهیزات بارکد و آر.اف. آی. دی
زهرا سمیعی/ روستای ایوانکی/ استان تهران/ تولید اجاق های صنعتی و باربیکیو
محدثه نعمتی/ روستای فردوس انارستانک/ خراسان جنوبی/ پارچه بافی سنتی
فرزانه ارشادی فارسانی/ روستای بوجان و ده چشمه/ استان چهارمحال و بختیاری/ کشاورزی و تعاونی روستایی
وجیهه اسدالهی اسدآبادی/ روستای اسدآباد/ استان چهارمحال و بختیاری/ صنایع دستی و دست بافته های سنتی
هاجر درخشان هوره/ روستای لردگان/ چهارمحال و بختیاری/ صنایع دستی و محصولات نمدی
حوربی بی جمالزهی/ روستای قاسم آباد ایرانشهر/ سیستان و بلوچستان/ سوزن دوزی و تعاونی روستایی
مهدیه رضایی/ روستای ازنوجان/ استان مرکزی/ تولید کود ارگانیک
زهرا ابوذر فخرآبادی/ روستای سجادیه/ استان بوشهر/ زیورآلات و تابلوهای صدفی
عزت بخشی/ روستای قوچ پلنگ/ استان خراسان رضوی/ صنایع دستی
ساریه پور صالح شارمی/ روستای شارم/ استان گیلان/ پرورش طیور
دور چهارم انتخاب بانوان کارآفرین برتر با آرای مردمی
مصادف با روز ملی کارآفرینی چهارمین دور انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر با رای مردم و جوامع محلی روز 29 بهمن 98 آغاز شد و با شیوع ویروس کرونا و شرایط بحرانی ناشی از آن دیگر امکان تقدیر حضوری فراهم نشد و بالاخره در تیرماه 99 تصمیم به برگزاری آنلاین مراسم تقدیر گرفته اشت.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز چهارشنبه 18 تیرماه 99 در مراسم تقدیر از منتخبین چهارمین دوره انتخاب کارآفرینان زن با آرای مردمی به صورت ویدئو کنفرانسی با 14 استان کشور، با تاکید بر اینکه جامعه اینگونه فرصت می یابد زنان کارآفرین خود را که ناشناخته برای تولید و معیشت مردم با سختی ها میجنگند بشناسد، گفت: فقط برگزیدگان دوره چهارم شامل 20 نفر توانسته اند بیش از 2000 شغل در 12 رشته کاری در شهرها و روستاها ایجاد کنند.
ابتکار ابراز خرسندی کرد که عرصه‌های گردشگری و بوم گردی هم از دیگر فعالیت‌های نوینی است که زنان در آن پیشگام شده‌اند. خوشحالیم از اینکه این فعالیت با مشارکت زنان کارآفرین و ادامه دار است. حتی در شرایط سخت کرونایی هم شاهد بودیم که زنان کارآفرین به تهیه ماسک مورد تایید وزارت بهداشت روی آورده اند. ضمن اینکه در شرایط تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که از سوی امریکا شدت گرفته است تا مردم ایران را به زانو درآورد هم در کنار دولت ایستاده‌اند.
معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مشکلات زیاد است اما همه تلاش خود را به کار می بندیم که برطرف شود، تصریح کرد: در نشست‌ اخیر با دکتر جهانگیری نیز موارد همکاری معاونت با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و سازمان جهاد دانشگاهی و جلب همکاری بانک ها مورد تاکید و بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست ویدئوکنفرانسی 20 بانوی کارآفرین شهری و روستایی و مدیران کل امور بانوان استانداری ها به بیان فعالیت ها و نقاط قوت و ضعف حوزه کارآفرینی پرداختند.
از جمله نادیا صداقت مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویر احمد با تشریح فعالیت زنان کارآفرین آن استان گفت: این بانوان تلاشگر فقط در حوزه تولید انبوه گل رز، پرورش قارچ خوراکی، زعفران، کشت گیاهان دارویی و انواع گلخانه های صیفی جات و میوه در سال گذشته بیش از 24 میلیون شاخه گل رز، 537 تن قارچ، 27 کیلو زعفران و 150 تن گیاهان دارویی تولید کرده اند و در بخش های دیگری مانند صنعت فرش و گلیم، جاجیم، لوله های آبیاری قطره ای و روغن های موتوری، تولیدات خیاطی و آشپزی و خدمات پزشکی مشغول هستند.
بانوی کارآفرین برتر استان همدان همزمان توسط استاندار مورد تقدیر قرار گفت. سعیده شاهرخی توجه به کار آفرینی را از اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده حمایت از اشتغال و کارآفرینی در اولویت همه برنامه‌ها است.
استاندار همدان در این جلسه در تماس با مدیر کل تأمین اجتماعی استان همدان خواستار توجه به بحث بیمه زنان کارآفرین شد.
مریم اسماعیلی فرد مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز نیز تاکیدکرد که خانم انسیه غلامی از سال 93 که فعالیت خودرا در زمینه تولید لباس در اشتهارد آغاز کرده توانسته به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از 100 نفر به اولویت زنان سرپرست خانوار ایجاد شغل کند.
وی افزود: ارایه مساعدت هایی در زمینه تامین زمین در شهرک صنعتی اشتهارد و دریافت تسهیلات و جذب نیروی کار متخصص در دستور کار اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز قرار گرفته است.
زهره رستمی مدیرکل امور بانوان کرمانشاه نیز در این جلسه آنلاین تصریح کرد: حمایت، پشتیبانی و معرفی زنان کارآفرین زمینه بسیار مناسبی برای اشتغال و رونق اقتصادی در جامعه فراهم می کند و هم اکنون 56 کارآفرین زن در سطح استان در رسته های مختلف صنعت، کشاورزی و باغبانی، صنایع دستی و تجارت و بازرگانی فعال هستند و امروز دو نفر از این بانوان کارآفرین که مورد تقدیر قرار می گیرند در زمینه پرورش طیور و ابزار و یراق فعالیت می کنند.
رستمی با تاکید بر هم افزایی با استارتاپ ها گفت: کارآفرینان می توانند از ایده و خلاقیت های نو در امر تولیدات و فعالیت ها استفاده کنند و ما در استان به دنبال بهره گیری از این فرصت هستیم.
وی با بیان اینکه آموزش بانوان مهم ترین رکن کارآفرینی و اشتغال زایی است گفت: طی یک سال گذشته 750 بانوی کرمانشاهی در بخش های مختلف صنایع دستی، کشاورزی و باغبانی و آموزش و کسب مهارت کرده اند.
این نشست در استان گلستان با حضور معاون ‌سیاسی و امنیتی استانداری، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی استان و الهه غیناقی مدیرکل امور بانوان استانداری برگزار شد. احمد تجری از ظرفیت بسیار بالای گلستان در حوزه صنایع‌دستی و حدود 30 هزار هنرمند این استان گفت که بخش قابل توجهی از آنان را بانوان توانمند تشکیل می‌دهند.
وی تاکید کرد که در سطح استان بازارچه هایی در موقعیت‌های مناسب در حال ساخت است که تکمیل آنها البته نیازمند تامین اعتبارات کافی خواهد بود.
الهه غیناقی نیز گفت: حمایت در فروش، همکاری در تهیه برند تولیدات بانوان و برگزاری استارت آپ بانوان خلاق از جمله اقدامات انجام شده و در حال اقدام دفتر امور بانوان استان در این زمینه است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و طولانی مدت، رفع مشکل بیمه زنان سرپرست خانوار و همچنین زنان کارآفرین و تامین بازار فروش برای محصولات تولیدی زنان، از مهمترین خواسته های این- قشر است.
در دوره چهارم انتخاب زنان کارآفرین برتر 4 بانوی کارآفرین از استان چهار محال و بختیاری توانستند با آرای مردمی در میان 20 کارآفرین از 14 استان قرار گیرند. این استان در مجموع 4 دوره بیشترین تعداد برگزیدگان را به خود اختصاص داده است.
ثریا شارقی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز با اشاره به حضور دو برگزیده از استان تهران در فهرست برگزیدگان دور چهارم یکی از شهرستان بهارستان و دیگری از روستای حصارک زیرک شهریار تصریح کرد: ایجاد انگیزه برای کارآفرینان به ویژه افراد ناشناخته از جمله اهداف این فراخوان است تا ضمن معرفی آنها در سطح جامعه زمینه بهره گیری از تجربیاتشان برای سایر بانوان فراهم شود.
اصغر نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در این نشست آنلاین گفت: به شعب استان ها اعلام کردیم که با کمترین مراجعه به خاطر شیوع کرونا بانوان کارآفرین بتوانند تسهیلات خود را دریافت کنند.
وی افزود: صندوق کارآفرینی امید همه تلاش خود را برای حمایت از کسب و کار بانوان روستایی به کار گرفته و امیدواریم بتوانیم حمایت از صندوق های اعتبارات خُرد زنان روستایی را که اکنون 2500 صندوق است تا سال آینده به 5000 صندوق در 5000 روستا برسانیم. چرا که این صندوق ها کمک خوبی به توسعه کسب و کار زنان می کند و اقدامات خوب دولت بوده است.
برگزیدگان دوره چهارم که مجموعا 2000 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده اند، عبارتند از:
- فاطمه علمداری/ مشهد/ خراسان رضوی/ صنعت فولاد
- انسیه غلامی خونایی/ اشتهارد/ استان البرز/ تولید پوشاک
- سمیه رییسی ناقچی/ شهر کرد/ استان چهار محال و بختیاری/ بافت سنتی
- سمیه احمدی نسب/ همدان/ استان همدان/ نقاشی روی سفال
- نرگس طهماسبی/ رشت/ استان گیلان/ صنایع دستی
- زهرا فتحعلی زاده/ بهارستان/ استان تهران/ نمایندگی بیمه
- مژگان محمدی/ فارسان/ استان چهار محال و بختیاری/ تالار پذیرایی و بوم گردی
- نیره دوستی گندمانی/ بروجن/ استان چهار محال و بختیاری/ تولید کالاهای مسی
- شبنم مرادی/ کرمانشاه/ استان کرمانشاه/ تولید یراق کابینت
- شیوا بحرینیان/ اصفهان/ استان اصفهان/ تولید گل و گیاه
- مریم نارویی/ روستای فنوج بخش کتیج/ استان سیستان و بلوچستان/ صنایع دستی
- پروانه غلامی/ روستای حصارک زیرک شهریار/ استان تهران/ تولید قارچ
- خدیجه سعیدپور/ روستای گول سلیمان میاندوآب/ استان آذربایجان غربی/ گلیم بافی
- فاطمه رحیمی/ روستای خوی/ استان چهار محال و بختیاری/ محصولات نمدی
- رقیه طالبی/ روستای سرچاه تازیان/ استان خراسان جنوبی/ صنایع دستی
- پروانه درویشی/ روستای جابر انصار آبدانان/ استان ایلام/ حصیربافی
- ثریا عهدی/ روستای بانرحمان مهران/ استان ایلام/ تعاونی روستایی زنان
- فرشته محرابی/ روستای نرگاه/ کهگیلویه و بویراحمد/ تولید گل و گیاه
- لیلا خسروی روستای پنو گالیکش/ استان گلستان/ کارآفرین اجتماعی
- روژین پژوهنده گندآبادی، روستای گنگ صحنه/ استان کرمانشاه/ پرورش طیور
دور پنجم انتخاب بانوان کارآفرین برتر با آرای مردمی
پنجمین دور انتخاب کارآفرینان در خرداد 99 آغاز و پس از پایان رای دهی، مراسم تقدیر از آنها در ابتدای شهریورماه مصادف با هفته دولت صورت گرفت. در این دوره 20 بانوی کارآفرین از 12 استان کشور توانستند بیشترین آرای مردمی را کسب کنند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با ابراز خرسندی از برگزاری پنجمین دوره انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر و قدردانی از تلاش‌های دست اندرکاران، اظهار امیدواری کرد که برگزاری چنین طرح‌هایی باعث شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای زنان در اقصی نقاط کشور و تشویق آنان به توان‌افزایی و ورود به فعالیت‌های اقتصادی باشد.
معصومه ابتکار همچنین اجرای دوره‌های آموزش و توانمندسازی برای 12هزار زن سرپرست خانوار، اجرای عمومی طرح‌های آموزشی کسب و کار برای زنان، اجرای آموزشی کسب و کار برای دختران دانشجو، اجرای طرح‌های توانمندسازی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز امضای توافقنامه و همکاری با نظام بانکی برای حمایت از طرح‌ها و فعالیتهای زنان را از جمله برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای کمک به اشتغال و کارآفرینی بانوان عنوان کرد.
در این مراسم 4 نفر از برگزیدگان طرح از استان تهران به شکل حضوری و 16 برگزیده دیگر به شکل ویدئوکنفرانس از استان های مختلف حضور داشتند که از سوی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از آنان تقدیر شد.
برگزیدگان دوره پنجم که مجموعا 808 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده اند، عبارتند از:
- مهناز فخر موسوی/ تهران/ استان تهران/ صنعت آسانسور و پله برقی
- فاطمه فرهادی/ داراب/ استان فارس/ تولید انواع کیف
-سهیلا محبی/ شیراز/ استان فارس/ تولید لبنیات و بستنی
- امینه شمسی/ آبپخش/ استان بوشهر/ بومگردی، حصیربافی و تولید پوشاک
- نیلوفر صدری/ تهران/ استان تهران/ بسته بندی مواد غذایی و زعفران
- مهناز فعالی/ یزد/ استان یزد/ موسسه فرهنگی
- فرزانه یگانه راد/ نوشهر/ استان مازندران/ فنی مهندسی، تولید تابلو برق و بازرگانی محصولات کشاورزی
- نینا نیکوبخت/ تهران/ استان تهران/ فناوری خدمات آنلاین
- نسرین فلاحی سریش/ بندر انزلی/ استان گیلان/ تولید تجهیزات اندازه گیری
- فائقه راغی/ زاهدان/ استان سیستان و بلوچستان/ توانمندسازی زنان روستایی در تولید صنایع دستی بومی
حلیمه شمسایی گهکانی/ روستای سرچاهان و لایگزان/ استان هرمزگان/ کشاورزی و پرورش طیور
- محدثه صفری/ روستای هنگام/ استان فارس/ گلیم بافی
- سمیه یاسر/ روستای مرتضی گرد/ استان تهران/ تولید پوشاک
- شرافت آقایی/ روستای خاندانقلی/ استان کردستان/ صنایع دستی
- طیبه شاه ولی کوه شوری/ روستای شاولی/ استان خوزستان/ فرآوری و بسته بندی خرما
- مرضیه قادری / روستای مصر/ استان اصفهان/ بومگردی و گردشگری
- ژیلا میراحمدپور/ روستای خوش مقام/ استان کردستان/ تولیدی پوشاک
- طاهره حیدری/ روستای ترک آباد/ استان یزد/ مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی
- رقیه رضایی لاکسار/ روستای شیخ محله/ استان گیلان/ آموزش و توانمندسازی زنان روستایی
- مژگان صفیعی/ روستای حسین آباد/ استان قزوین/ گلیم و فرش و صنایع داری
دور ششم انتخاب بانوان کارآفرین برتر با آرای مردمی
همزمان با هفته دولت، ششمین دور را این رقابت آغاز و از هموطنان دعوت شد با مطالعه اطلاعات ثبت شده از کارآفرینان بر روی این سامانه و آشنایی با فعالیت آنان، به بهترین ها رای دهند. این دوره از سوم شهریور آغاز و با انتخاب نفرات برتر روز دوم مهر به کار خود پایان داد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم تقدیر از برگزیدگان، از ایجاد 723 شغل در شهرها و 833 شغل در روستاها توسط 20 برگزیده ششمین دوره انتخاب زنان کارآفرین برتر با آرای مردمی خبر داد و گفت: طی شش دوره برگزاری این انتخابات 120 بانوی توانمند شهری و روستایی شناسایی، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته اند.
معصومه ابتکار در این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانس با 13 استان کشور و در دفاتر امور بانوان استانداری ها با حضور کارآفرین برگزیده هر استان برگزار شد، ولادت نبی مکرم اسلام و هفته وحدت را تبریک گفته و افزود: این هفته فرصت مناسبی برای الگوگیری از آن شخصیت بزرگ و همسرش حضرت خدیجه (س) است که سرآمد کارآفرینان و مدیران اقتصادی آن دوران است.
وی با اشاره به شرایط سخت ناشی از تحریم های ظالمانه در کنار شیوع کرونا، گفت: مشکلات زیادی برای فعالیت های اقتصادی و تولیدی و کسب و کارها وجود دارد، اما حضور زنان کارآفرین نشان دهنده امید به آینده ایران است.
ابتکار با تاکید بر لزوم شبکه سازی بازارهای مجازی و فروش آنلاین محصولات تولیدی زنان، یادآور شد: به ویژه در شرایط کرونا، نیازمند بازاریابی و فروش محصولات و خدمات به صورت آنلاین هستیم. همچنین فضای مجازی بستر خوبی برای معرفی فعالیت های تولیدی است.
برگزیدگان دوره ششم که مجموعا 1556 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده اند، عبارتند از:
- رقیه زمانی/ میمه/ استان اصفهان/ خیریه و مرکز سالمندان و معلولین 
- راضیه غلامی/ بوشهر/ استان بوشهر/ موسسه فرهنگی و پژوهشی
- فرنگیس حسینی فرد/ قیر و کارزین/ استان فارس/ تولید گلیم و گبه
- مریم السادات سیادت جهرمی/ جهرم/ استان فارس/ تولید فرش و گلیم و گبه
- مینا نجف نیا/ ایلام/ استان ایلام/ تولید منسوجات چرمی
- مهشید فتاحی/ خلخال/ استان اردبیل/ تولید منسوجات چرمی
- الهه عزیزی/ تهران/ استان تهران/ خدمات اجتماعی
- آزاده آهنگریان/ اصفهان/ استان اصفهان/ معماری و آی تی
- آتوسا کریمی/ سنندج/ استان کردستان/ نوغانداری و پرورش کرم ابریشم
- فاطمه علم زاده بردزرد/ بهبهان/ استان خوزستان/ مرکز آموزشی
- عشرت بهمن نژاد/ روستای جایدشت فیروزآباد/ استان فارس/ فرش و صنایع داری
- معصومه پرور/ روستای دهستان هنگام/ استان فارس/ فرش و صنایع داری
- جمیله نامی/ روستای آبی بیگلو/ استان اردبیل/ تولید گیاهان دارویی
- هلن جوانمرد/ روستای بان رحمان/ استان ایلام/ چیت بافی
- زهرا گرایلی/ روستای یرت زینل/ استان گلستان/ باغداری و کشاورزی
- فاطمه دریساوی/ روستای هفت رغنان رضوانشهر/ استان گیلان/ دامداری و پرورش گاومیش
- مهری فتح الهی/ روستای اسالم/ استان گیلان/ بافت گلیم دورو
- مریم کوره پز/ روستای گلمکان/ استان خراسان رضوی/ کارآفرینی اجتماعی
- فهیمه شاهی/ روستای مومن آباد/ استان سمنان/ تعاونی روستایی زنان و فروش محصولات روستایی
- مه لقا سلیمی/ روستای جیحون آباد/ استان کرمانشاه/ محصولات تبدیلی کشاورزی و عرقجات
هفتمین دور انتخاب زنان کارآفرین برتر با آرای مردمی از 15 آبان 99 به مدت 20 روز و مصادف با هفته جهانی کارآفرینی آغاز شد.
شرح مختصر از فعالیت تعدادی از برگزیدگان
نسرین فلاحی کارشناس الکترونیک فعالیت حرفه ‌ای خود را از سال ٨٣ آغاز کرده است. وی که با فروش تجهیزات ابزار دقیق تولید شده به وسیله شرکت های اروپایی و آمریکایی کار خود را شروع کرده است، می گوید: بعد از مدتی به این موضوع فکر کردم که چرا در ایران این ابزار را تولید نکنیم. در حال حاضر نزدیک به ٢٠ نفر مشغول به کار داریم که حتی با وجود تحریم ها و نوسانات نرخ ارز، در تولید محصولات ما تاثیری نداشته است. ما ایستاده ایم.
مرضیه سنویی، مدیرعامل شرکت اکسیر گل سرخ در سال 84 با داشتن یک طرح فناورانه راجع به تولید اسانس های گیاهی از گیاهان درجه دو و سه در مرکز رشد پارک علم و فناوری فعالیت خود را شروع کرده است. وی می گوید: هیچ کدام از داروهای ما بدون مجوز تولید نمی‌ شود. ارتباطی با عطاری ها نداریم و داروهای تولیدی ما با استفاده از یک روش علمی در داروخانه ها عرضه می شود.
زهرا رهایی که دیگر زن کارآفرین بخش صنعت، گروه مواد شیمیایی و حوزه نانو و مدیرعامل شرکت ناوک شیمی پخش است، می گوید: از سال 94 تصمیم به راه اندازی فعالیت های کسب و کارگرفتم. هدف اولیه این شرکت تامین مواد اولیه بود و استراتژی ما واردات مواد شیمیایی به داخل کشور بود. بعد از مدتی متوجه پتانسیل های مواد شیمیایی در حوزه صادرات شدیم و موفق شدیم گوگرد در قیر را به کشورهای مختلف صادر کنیم. حرکت از سوی واردات به سمت تولید و تلاش برای عبور از چالش‌ها و تاب آوری در عرصه متلاطم اقتصادیف از مهمترین دستاوردهای افتخارآمیز ماست.
ناهید هاشمی یکی دیگر از زنان موفق ایران که توانسته در صنعت پلاستیک و بسته بندی کارآفرینی کند؛ درباره فعالیت های خود می گوید: ٢٧ سال سابقه کار در صنعت بسته بندی دارویی پلاستیکی کشور دارد و اکنون سه سال است که در صنعت شوینده ها ورود کرده و معتقد است باید به خودمان تکیه کنیم چون دانش بنیادی از ایران است و طرح الکل، شیمی و ریاضی و نجوم از ایران بوده است و نباید به هیچ عنوان بهراسیم.
افسانه کامیاب، مدیرعامل شرکت گنجینه گوهر پارس در پارک علم و فناوری زاهدان نیز به عنوان یکی از زنان کارآفرین در حوزه سنگ های قیمتی است. او نیز می گوید: در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت جدی دارم و معتقدم زنان ایرانی در هر زمینه ای می توانند موفقیت های چشمگیری کسب کنند.
زهرا زجاجی از زنان موفق ایران که در حوزه وسایل فانتزی آشپزخانه و سیسمونی فعالیت داشته است، در این باره می گوید: تولید انبوه این وسایل فانتزی آشپزخانه را نداریم، تنها با سفارش مشتری فعالیت خود را انجام می دهیم. اگرچه کار را از خانه به صورت خوداشتغالی شروع کردم ولی کم کم با دیدن کیفیت کارها از سوی مشتریان، برنامه توسعه ای انجام دادم و اکنون ٩ زن سرپرست خانوار با من همکاری دارند.
نسرین یوسفی عارفی یکی دیگر از زنان موفق است که توانسته در حوزه طراحی و ایجاد مزرعه های خورشیدی و سامانه های خورشیدی پنج کیلو واتی خانگی کارآفرینی کند. وی موفقیت زنان را نتیجه تلاش و کوشش همیشگی آنها می داند.
یوسفی که اکنون مدیرعامل شرکت بازرگانی کران تجارت سپهر نوین از استان خراسان جنوبی است، می گوید: در این چند سال پروژه های زیادی را در زمینه سامانه های خورشیدی انجام داده ایم و چون همواره کشور ایران مورد تحریم های ظالمانه قرار گرفته است، ما سعی کردیم مسیرمان را از راهی پیش ببریم که با این تحریم ها مقابله کنیم.
"مینا غلامی" از روستای خاف و رشتخوار خراسان رضوی که در زمینه تولید زعفران ارگانیک فعالیت می کند با بیان اینکه اعتماد به نفس خود را مدیون دولت آقای روحانی هستم، افزود: با افتخار می گویم من فرزند کمیته امداد بودم که اکنون به این درجه از توانمندی رسیده ام.
"غزاله بختیار پاکزاد" از شهر زاهدان که با 27 سال سن، جوان ترین کارآفرین منتخب این دوره بوده و در زمینه طراحی و تولید پوشاک فعالیت می کند، احیای هنر 8000 ساله سوزن دوزی سیستان و معرفی آن در سطح ملی و بین المللی را هدف اصلی خود عنوان کرد.
"زینب میرلو" از زنجان که با آموزش صنایع دستی"هنر کاشیکاری به طور خاص" به کودکان و نوجوانان روشندل کاری بزرگ را انجام داده، گفت: این مهم را به اثبات رساندیم که معلولیت، محدودیت نیست و امیدوارم بتوانیم فعالیت های هنری نابینایان ایران را در سطح بین المللی به نمایش بگذاریم.
"سیده آسیه صادقی" از روستای قاسم آباد شهرستان رودسر که با احیاء هنر بافت چادرشب سعی کرده به طرق مختلف آن را به سایر استان های ایران معرفی کند، گفت: پس از حدود 30 سال کارگاه تولید چادرشب را در روستای قاسم آباد بازگشایی کرده است.
"شمسی احمدی" از روستای گرو در استان هرمزگان که به تولید محصولات گیاهی سالم و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس اشتغال دارد، موفقیت خود را مدیون دولت حسن روحانی دانست و گفت: با اینکه چندین سال از شروع فعالیت ما می گذرد اما تا پیش از شروع به کار دولت آقای روحانی همچنان ناشناخته بودیم ولی پس از آن بسیار مورد توجه واقع و دیده شدیم.
"مریم همت پور" از شهر مود خراسان جنوبی که در حوزه صنایع دستی فعالیت می کند، گفت: زن روستایی همانند گنج پنهانیست که به سادگی شناخته نمی شود. وی که برای مددجویان کمیته امداد ایجاد اشتغال کرده، گفت: اگر امروز من یک کارآفرین هستم انگیزه شروع این کار برای من قشر مددجو بوده است.
"ملیحه نوروز بیگی" تولید کننده گل و گیاه از روستای فرخد خراسان رضوی گفت: تمرکز من بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است و معتقدم که باید آن را جایگزین مستمری گرفتن کرد.
"سهیلا احمدی دستگردی" از روستای چالشتر چهارمحال و بختیاری که با آموزش هنر قلمزنی به بانوان روستایی در راه توانمندسازی آنها نهایت تلاش خود را به کار گرفته، گفت: حضور پررنگ زنان در جامعه برایم اهمیت فوق العاده ای داشته، آن هم در شرایطی که تفکر مردسالاری بر جامعه ما حاکم بوده است.
"پروین برادران قهفرخی" که در حوزه فناوری های پیشرفته و دانش بنیان فعالیت می کند با اشاره به توقف واردات سم آفت کش مگس مدیترانه ای به دلیل اعمال تحریم ها علیه ایران، از اراده اش برای تولید آن برای نخستین بار در کشور سخن گفت و افزود: در حال حاضر با سه شیفت کار، تولید این محصول را اجرایی کرده ایم و به خاطر تخصص بالا و تسلط به حوزه کاریم از هیچ مانعی هراس ندارم.
"ناهید هاشمی" که تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی است، گفت: شعار من طی 27 سال اخیر این بیت بوده که ما زنده از آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست. وی که تحصیلکرده آلمان و با امکان اشتغال و تولید در آن کشور است، درباره تولید شامپوهای دامپزشکی در ایران برای نخستین بار توسط شرکتی که مدیریت آن را بر عهده دارد، توضیح داد.
"میترا قاسمی راد" از شهرستان میناب بندرعباس گامی بلند در جهت آموزش و توانمند سازی بیماران خاص برداشته و این گروه را به همراه خانواده هایشان و همچنین زنان سرپرست خانوار در زمینه تولید البسه وارد حوزه تولید کرده است.
"زینب غلامی" از کارآفرینان فعال در حوزه قالی بافی که در 13روستای شهر ری برای بانوان علاقمند ایجاد اشتغال کرده نیز گفت: خوشحالم آموزش رایگان این هنر با ارزش و توانمند سازی خانم های روستایی تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/194488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان