راه ترقی

آخرين مطالب

متولی سینمای دفاع مقدس کیست؟! فرهنگ و هنر

متولی سینمای دفاع مقدس کیست؟!
  بزرگنمايي:

راه ترقی- با اعلام برگزیده‌ها و برگزاری بخش دوم جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، شانزدهمین دوره این رویداد سینمایی که در شرایط سخت کرونایی و به صورت آنلاین برپا شد، به پایان رسید.

این جشنواره در دو مرحله با دو هفته گرامیداشت دفاع مقدس و بسیج همزمان بود و آثار آن از طریق دو پلتفرم برای مخاطبان پخش شدند. 

جشنواره فیلم مقاومت با توجه به عنوانی که دارد از رویدادهای ویژه سینمایی کشور است که به طور مشخص بخاطر همان عنوان «مقاومت» و نیز ارجاع به هشت سال «دفاع مقدس» ایران در مقابل حمله عراق، از سوی سینماگران این حوزه و علاقه‌مندان بیشتر رصد و نقد شده است. در برخی از انتقادها کیفیت برگزاری جشنواره و کارکرد و نتیجه‌ی آن مورد اشاره بوده و این گزاره بارها شنیده شده است که در دوره‌های متوالی، جشنواره فیلم مقاومت بیشتر مصرف‌کننده‌ی محصولاتی است که پیش‌تر در جشنواره‌های دیگر مثل فجر نمایش داده‌ شده‌اند و نمونه آن هم در اختتامیه آن مشخص است.

درواقع منتقدان براین باورند که این رویداد نتوانسته چنان جایگاهی را برای خود کسب کند که یک فیلمساز مطرح ترغیب شود اولین نمایش فیلم سینمایی دفاع مقدسی خود را برای این جشنواره حفظ کند؛ اتفاقی که شرایط برعکس آن برای جشنواره فجر مشاهده می‌شود.

با این حال این مسئله خیلی مورد تایید دبیر دوره شانزدهم جشنواره - مهدی عظیمی میرآبادی - نیست. او که مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را هم برعهده دارد، به تازگی در برنامه «افق سینما» تاکید کرده است «اینکه می‌گویند جشنواره در حوزه تولید ورود کند، غلط است، چرا که وظیفه جشنواره‌ها جریان سازی است که به نظرم جشنواره مقاومت توانست تا حد زیادی به این وظیفه اساسی جامعه عمل بپوشاند.»

البته ورود یک جشنواره در حوزه تولید با نمایش تولیدهای تازه تفاوت دارد، ولی در مقابل این گفته‌ی عظیمی که «جشنواره مقاومت توانست تا حد زیادی به وظیفه اساسی جریان سازی جامعه عمل بپوشاند.» باید پرسید معیار سنجش این جریان‌سازی چیست؟  

دبیر این جشنواره بارها در ماه‌های گذشته و در صحبت‌های خود به بهانه برگزاری این دوره با نگاهی آماری از این رویداد گزارش ارائه کرده است؛ همان طور که در گفت‌وگوی اخیر خود هم  گفته است: «از 10 هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت، 45 درصد آثار جشنواره از خارج از کشور بودند و 55 درصد آثار ملی، که در مجموع از 135 کشور رسیده بودند. جالب است که بیشترین اثر از کشور هند ارسال شده و آمریکا نیز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.» این ارقام از آثار جشنواره در حالی مدام تکرار می‌شوند که آمار دقیقی از بازخورد این جشنواره و آثار نمایش دهنده در آن در میان سینماگرها و مردم علاقه‌مند به سینما وجود ندارد.

فیلم‌های این دوره از جشنواره در دسته‌بندی‌های مختلفی مثل "فیلمسازان بسیجی" نمایش داده شدند که البته همین عنوان‌ها مورد انتقاد برخی سینماگرها قرار گرفتند، چرا که برخی معتقدند وقتی برچسب به کاری زده شود نوعی خط‌کشی صورت می‌گیرد. با این حال این‌ آثار به صورت آنلاین در دو پلتفرم عماریار و نمافیلم نمایش داده شدند که برای مخاطب عمومی و حتی پیگیر سینما جدید یا نهایتا آشنا بودند و مشخص نیست چه تعداد مخاطب فیلم‌ها را تماشا کرده تا شاید از این طریق بتوان میزانی حدودی از استقبال مخاطب از جشنواره را به دست آورد. گرچه شفاف‌نبودن آمار مخاطبان در VODها موضوعی است که پیش‌تر هم مطرح شده است.

با این وجود نقد جشنواره‌ی برگزار شده به دلیل شرایط خاص کشور و شیوع کرونا و بررسی لزوم برگزاری جشنواره‌ها در این اوضاع مجالی دیگر می‌خواهد، اما در ادامه به جاست به برخی گفته‌های مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اشاره و این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا سینمای دفاع مقدس تنها یک متولی مشخص دارد؟ آن متولی کیست؟ و نقش انجمن انقلاب و دفاع مقدس در این راستا چیست؟ 

این پرسش‌ها از آن جهت اهمیت دارد که امیر شاهین تقی‌خانی - سخنگو، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران - با اعلام فراخوانی از تمام هنرمندان و فیلمسازان کشور دعوت کرده که برای تبیین جامع‌تر خدمات ارتش در آثار سینمایی به ارتش مراجعه کنند و آن‌ها هم تمام تلاش خود را برای پشتیانی از امکانات خواهند کرد.

او همچنین اضافه کرده است: «ما جلسات مشترکی طی چند سال اخیر با ارکان دیگر نیروی مسلح از جمله سپاه، بسیج و نیروی انتظامی برای ساخت تولیدات مشترک داشته ایم که حتما در آینده خبرهای خوبی در این خصوص خواهید شنید.»

در این باره مدیرعامل "انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس" نیز از تشکیل شورایی برای تسهیل در روند تولید آثار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروهای مسلح خبر داده و از سویی دیگر خواهان این است که نهادهای متولی پاسخگوی وضعیت سینمای دفاع مقدس باشند!

عظیمی در برنامه افق سینما «ارتقا و تثبیت سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای تراز انقلابی اسلامی» و «پشتیانی و معرفی سینماگران سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ملی و بین‌المللی» را از اهداف انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دانسته و جشنواره فیلم مقاومت را هم بازوی رسیدن به این هدف‌ها عنوان کرده است.

به گفته وی «جشنواره مقاومت باید تلنگری باشد برای برخی مسئولین نهادهای اصلی که متولی ساخت فیلم‌های حوزه انقلاب و دفاع مقدس هستند که دریابند این سینما هم مخاطب دارد، هم فیلمساز جوان و مستعد و هم جریان ساز است.» 

او که البته در این بخش اشاره مستقیم نکرده که منظورش از نهادهای اصلی متولی چه نهادهایی است، ادامه داده: «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از طریق جشنواره به عنوان یک ابزار مهم رسانه‌ای و جریان‌ساز می‌تواند یک تسهیل‌گر برای ارتباط بین نهادهای اصلی و سینماگران فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر باشد. این انجمن فقط یک تسهیل‌گر است و ما فقط در حوزه تولید اثر، امکان پشتیبانی لجستیکی داریم که می‌توانیم در اختیار سینماگران و فیلم‌ها قرار دهیم. البته انجمن در این سال‌ها همیشه محل مطالبه و مراجعه سینماگران این حوزه نیز بوده است.»

عظیمی تاکید کرده است: «این انجمن یک نهاد مسئول و پاسخگو که اختیار برای تولید اثر داشته باشد، نیست و من به عنوان مدیرعامل انجمن نیز از صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مطالبه می‌کنم که چرا تکلیف سینمای دفاع مقدس را مشخص نمی‌کنید. ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فقط برای اینکه چراغ تولید آثار دفاع مقدس خاموش نشود، حمایتی فراهم می‌کنیم و چند فیلم محدود تولید می‌کنیم که به هیچ عنوان کافی نیست.»

او گفته است: «موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروی مسلح مطرح شده است و آن‌ها دو شورای قانونی را با حضور وزارت ارشاد و صدا و سیما فعال کردند که یک شورا وظیفه حمایت و دیگری وظیفه نظارت بر آثار را دارند که امیدواریم با هم اندیشی، راهکارهای اجرایی و قانونی را تبیین کنند تا بتوانیم سینمای دفاع مقدس را در ریل اصلی خودش قرار بدهیم.»

به این ترتیب با توجه به تاکیدهای فراوان عظیمی مبنی براینکه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس متولی اصلی این نوع سینما نیست و خودش مطالبه‌گر است، شاید بتوان این انتظار را داشت که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس- به عنوان دستگاهی که در این سال‌ها یکی از حامیان سینمای دفاع مقدس شناخته می‌شده و اتفاقا به زعم برخی سینماگرها از متولیان مهم این حوزه است - پیشقدم شده و درباره هر آنچه برای سینمای دفاع مقدس انجام داده شفاف‌سازی و نیز مطالباتی را که سینماگرها می‌خواهند، مطرح کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ما جایگاه حضرت زهرا(س) رو نمی‌دونیم...

وصیتنامه واتس‌آپی گروگانِ هتل دوک!

بازار دوباره سبز خواهد شد

روایت "دیلی بیست" از شکست پروژه های اقتصادی محمد بن سلمان

«محمد» و دوراهی شهرداری-ریاست جمهوری

پمپئو تا آخرین نفس علیه یمن

رجا: آقای ولایتی شما مشاور رهبری هستید یا مشاور رییس جمهور؟

اتهامات بی اساس پمپئو در نزدیکی خروج او از قدرت

تغییر چهره واشنگتن به پادگان نظامی

چهره ها/ عکس جدید فلور نظری با الهام از طبیعت

خاطره جالب هوتن شکیبا از فیلم برداری «شبی که ماه کامل شد»

کلیپی از سریال شبکه 2 با بازی پژمان بازغی و شبنم قلی خانی

چهره ها/ افسانه بایگان در اتاق گریم

تیکه سنگین مجید واشقانی به بیژن بنفشه خواه در شب های مافیا

چهره ها/ عکس ساحلی سانیا سالاری

قهرمان فصل اول عصرجدید مهمان شبکه استانی

سکانسی از اولین قسمت سریال دیدنی و پر ستاره در چشم باد

سکانسی فوق العاده از بازی نوید محمدزاده در «بدون تاریخ، بدون امضاء»

چهره ها/ عکسی از دوران کودکی تینا پاکروان

بازخوانی ترانه معروف «مرا ببوس» از طاهر قریشی

از رضا بهرام «عادلانه نیست» را بشنوید

قطعه تصویری «غوغای ستارگان» با ویولن نوازی استاد همایون خرم

کامیون روی یک ون چپ کرد!

افزایش شمار قربانیان زلزله اندونزی به 73 تن

واکنش مردم به خانواده شهدای سلامت

دستگیری متخصصان تصادف ساختگی

صحبت ‌های عجیب یک طلبه درباره غربالگری

نجات جان جوانی که قصد خودکشی داشت

سومین زلزله حد فاصل بندر خمیر و بندر کنگ

قتل معمایی پسر جوان در خانه ویلایی

متلاشی شدن 4 باند شرکت‌ های هرمی در مشهد

نگرانی آموزش و پرورش برای دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی

شناسایی علامت هشدار دهنده اولیه در پیش بینی بیماری قلبی

جابجایی اجسام با ذهن واقعیت دارد؟

حضور یک خوشه ستاره‌ای در اطراف ابر ماژلانی کوچک

بخشی از کتاب/ بسیاری از ما به صورت انسان هایی دست دوم در آمده ایم

انتشار رایگان «بدانید من فاطمه هستم» از ایران صدا

صوت/"گفتی: غزل بگو! چه بگویم؟ مجال کو؟" از قیصر امین پور

شعر خوانی "نی حدیث حسرت و حرمان ماست" از هوشنگ ابتهاج

این رسم واقعا وجود داره؟

سکانسی از آشتی مادر شوهر و عروس

چهره‌ها/ ژاله صامتی در نمایی از فیلم سینمایی «شب اول هجده سالگی»

فریبا نادری: بعد از ابتلا به کرونا از بازیگری می‌ترسم

وقتی که منشی متوجه رابطه پنهانی رئیس خود می شود!

چهره‌ها/ تفریحات گلاره عباسی در یک روز سرد زمستانی

تام کروز برای کنترل کرونا ربات نخریده است

خاطره جالب دوبلور‌های سریال پرطرفدار فرار از زندان

مرضیه برومند: اگر در شرایط سخت هوای رفیقتو داشتی اون موقع رفاقته

چهره‌ها/ امیرمهدی ژوله و یادی از خشایار الوند

چهره‌ها/ آرزوی سلامتی سارا بهرامی برای رضا کیانیان