راه ترقی

آخرين مطالب

خروج از پروتکل الحاقی تاثیری در تصمیم ‌آمریکا و اروپا نخواهد داشت گفتگو

خروج از پروتکل الحاقی تاثیری در تصمیم ‌آمریکا و اروپا نخواهد داشت
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «قاسم محبعلی» روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به طرح راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: اگر این طرح به هدف اجرا مصوب شده باشد واضح است که آثار بسیار منفی و مخربی بیش از پیش بر اقتصاد ایران به جا خواهد گذاشت و به این معنی است که ایران رسما از برجام خارج شده است.

وی با بیان اینکه عدم اجرای پروتکل الحاقی و تولید بیش از حد اورانیوم 20 درصد به معنی خروج از برجام است، گفت: ترامپ و نتانیاهو بیش از سه سال به دنبال همین نتیجه‌ای بودند که اکنون به دست نمایندگان مجلس خودمان در حال عملی شدن است.

 این دیپلمات پیشین اضافه کرد: با وجود فشارهای زیاد اقتصادی و تحریم‌هایی که آمریکا و حتی دیگر طرف‌های برجام بر ایران وارد کردند، ایران هوشیاری به خرج داده و تاکنون برجام را حفظ کرده، اکنون که اتحادیه اروپا از یک سو و رییس جمهوری جدید آمریکا از سوی دیگر برای رفع تحریم‌ها و برگشت به برجام اعلام آمادگی کرده‌اند، برخی از دوستان جریان خاص، گل به خودی می‌زنند.

 معنای طرح مجلس خروج از برجام و بازگشت اتوماتیک تحریمهای شورای امنیت است

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر هدف از این مصوبه تحت فشار گذاشتن دول خارجی باشد، قابل توجیه است،اما اگر هدف از این طرح عجولانه افزایش غنی سازی، خروج از پروتکل الحاقی و عملی کردن دیگر موارد طرح باشد، به این معنی است که ایران عملا از برجام خارج شده و در این صورت تحریم‌های سازمان ملل که تحت قطع‌نامه 2231لغو شده بودند، اتوماتیک برمی‌گردند.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: در این صورت ممکن است بندهای 41 و 42  منشور ملل متحد که اقدامات اجرایی و عملی پشت ‌آنهاست فعال شود. تحریم‌های شورای امنیت مجدد علیه  ایران فعال و چون این بار ترامپی هم وجود ندارد و بین اروپا و آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ وحدت ایجاد می شود که می‌تواند مخاطرات بزرگی برای امنیت و منافع ملی ایران ایجاد کند.

وی با اشاره به ماده 6 مصوبه مجلس عنوان کرد: البته مهلتی که در این ماده به دولتمردان مهلت دادند به این معنی نیست که بایدن بعد از استقرار در کاخ سفید با ایران وارد مذاکره شود و ظرف مدت چند روز به برجام برگردد. واقعیت این است که معلوم نیست اولویت اول بایدن چه خواهد بود و ممکن مسئله ایران و برجام اولویت آن دولت نباشد.

 محبعلی یادآورشد: تنها حسنی که این مصوبه و احتمالا قانون دارد این است که وزارت خارجه ما می‌تواند از آن به عنوان ابزار استفاده کند و به دولت‌های خارجی بگوید که ما مصوبه مجلس داریم و وقت زیادی نمی‌توانیم صرف کنیم.

 این دیپلمات پیشین افزود: من باور نمی‌کنم اساساً خروج از پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی تاثیری در تصمیم اروپا و آمریکا بگذارد، حتی باعث می‌شود کشورهایی مثل عربستان سعودی و اسرائیل و دیگر دشمنان برجام ابزار و مستمسک خوبی برای فشار بر ایران به دست بیاورند.

 اسرائیل و تندروهای داخلی دو لبه قیچی هستند

وی گفت: به نظر من اسرائیلی ها و تندروهای داخلی ایران دو لبه یک قیچی هستند و آنها قرار است برجام را قیچی کنند و از بین برده و به تبع آن به امنیت ملی و امنیت داخلی ایران آسیب می رسانند.

محبعلی با اشاره به اینکه تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی از شکست ترامپ به شدت ناراحت هستند، اضافه کرد: مرسوم بوده است افراطی‌ها در هر کجای عالم که باشند یک روزی به هم می‌رسند چون حداقل در افراطی‌گری و تندروی و رادیکالیسم باهم شریک هستند و عملکردشان مشابه است و این اتفاق در حال رخ دادن است.

  این کارشناس مسائل بین الملل یادآورشد: مسئله اصلی امروز ایران معیشت و سلامت است و اگر کاری قرار است صورت بگیرد باید تلاش شود معیشت، امنیت همه جانبه و سلامت مردم که تحت تحریم‌ها و کرونا به خطر افتاده بهبود باید.

 هر کاری برای بهبود معیشت مردم باید مانیفیست سیاست خارجی ما باشد

وی با بیان اینکه باید به هر وسیله تحریم های اقتصادی بین‌المللی از میان برود، گفت: هر تلاشی که باعث بهبود وضعیت معیشت و سلامت مردم شده و مخاطرات را کاهش دهد باید در نقشه و مانیفست سیاست خارجی ما قرار گیرد و از سوی دیگر اگر این مسائل به خطر بیفتد برخلاف امنیت، مصالح ملی است، لذا نمایندگان نباید دستخوش احساسات، سلایق شخصی و جناحی قرار گیرند.

محبعلی گفت: نباید با برخی اظهارات و اقدامات نسنجیده کاری کنیم که نتایج معکوس برای ما داشته باشد. این توهمات باعث برنده شدن دکترین اسرائیل می‌شود و به جای اینکه دنیا از ایران که خسارت دیده حمایت کند، از اسرائیل حمایت خواهند کرد. در حالی که ما در این شرایط مظلوم واقع شده ایم و یک دانشمند ما توسط دولت تروریستی اسرائیل به شهادت رسیده و دنیا پشت ما ایستاده و از منطق ما حمایت می‌کند با این رویکرد منطق و حقانیت ما به محاق می‌رود.

وی با اشاره به احتمال وجود نیروهای نفوذی در جاهای کلیدی گفت: مسئله نفوذ بسیار پیچیده وعجیب است. چگونه یک دانشمند به این مهمی که همه امکانات برای حفاظت از او باید بسیج شود به این سادگی به شهادت می‌رسد؟ یا اینکه یک مرکز اسناد ما را تخلیه می کنند به خارج از ایران انتقال می دهند؟ معلوم است که در داخل با افرادی نفوذی در جاهای کلیدی حضور دارند.

 نیازمند خانه تکانی در نهادها و سازمانهای اطلاعاتی هستیم

این دیپلمات پیشین با اشاره به اقداماتی که باید در دستور کار قرار گیرد، ‌گفت: بعد از شهادت شهید محسن فخری زاده در نهادها و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی یک خانه تکانی جدی صورت گیرد و حفره های امنیتی که ایجاد شده است ترمیم شود. علاوه بر این اینکه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و بهانه و مستمسکی به دست دشمن ندهیم که بخواهد علیه ما استفاده کنند.

 محبعلی اضافه کرد: علاوه بر این باید اقدام تروریستی و ضد بشری  اسرائیل از نظر سیاسی، حقوقی و بین المللی و هم حق اقدام متقابل را تحت بررسی قرار گیرد که اسراییلی‌ها احساس نکنند می توانند هر کاری که بخواهند در ایران انجام دهند و هیچگونه بازخواست و پاسخی هم نگیرد.

این فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: برخی هم در داخل با حرف‌های نسنجیده و غیرقابل اجرا دل خودشان را خوش نکنند. لذا همه چیز باید سنجیده و پاسخ و بازخواست هم باید در حد و اندازه‌ای باشد که جبران خسارت و ضایعه اخیر بشود. دشمن می‌خواهد در داخل ما تفرقه ایجاد کند که برخی به اقدامات غیرمعقول دست بزنند و از این طریق جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و قدرت های بزرگ در کنار اسرائیل و عربستان قرار گیرند.

 ایران نباید دولت بعدی آمریکا را درگیر ادامه سیاست‌های ترامپ کند

 وی یادآورشد: آن‌ها بزرگترین نگرانی را از ناحیه رفتن ترامپ دارند. چون شکست ترامپ باعث شد تحت فشار قرار بگیرند و حتی ممکن است تغییرات و معادلات جدیدی در عربستان و اسرائیل صورت گیرد. بنابراین ایران باید با احتیاط عمل کند و اجازه ندهد که آنها دولت بعدی آمریکا را درگیر ادامه سیاست‌های ترامپ کنند.

محبعلی در عین حال گفت: اگر در سطوح عالی کشور این درک و هوشمندی وجود داشته باشد، کشور را اسیر این سیاست‌ها و اقدامات نسنجیده و احساسی نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد افراطی‌ها کشور را  تحت مخاطرات جدی قرار دهند. برنامه ترامپ و نتانیاهو این بود که  تحریم‌ها و فشارها زیاد شود و عده‌ای در ایران  دست به اقداماتی بزنند و بهانه‌ای به دست آورند که  منجر به جنگ شود و از طریق نظامی اقدام کنند. مثل کاری که در عراق دوره صدام صورت گرفت.

 کاری نکنیم آرزوهای نتانیاهو محقق شود

محبعلی یادآورشد: تمام آمال و آرزوهای ترامپ و همپیمانانش در منطقه به باد رفته‌ و آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که زخم و نیش خود را بزنند. کاری نکنیم که آرزوهای نتانیاهو، بن‌سلمان و تندروهای آمریکا محقق شود.

وی تاکید کرد: نباید از یاد برد که دولت‌هایی مانند دولت اصلاحات، احمدی نژاد و روحانی در تصمیمات سیاست خارجی و امنیتی اختیارات زیادی نداشته و ندارند، بنابراین همانگونه که شروع مذاکرات محرمانه به دولت احمدی نژاد ارتباطی نداشت، ظریف هم در مذاکرات برجام دستورات نهادهای رسمی کشور را اجرا می‌کرد و فقط توانست خواسته‌های کلان نظام را به نحو احسن پیاده کند. بنابراین دولت بعدی هم چه اصلاح طلب باشد یا اصولگرا و چه از گروهی که در مجلس هستند، این اجازه را نخواهند داشت که امیال شخصی، جناحی و گروهی خود را در ارتباط با دنیا پیش ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/199892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سراسر کشور برگزار می‌شود

معاون اول دولت احمدی‌نژاد درگذشت

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

خواهرم رو بیشتر دوست داشتم

جمله عاشقانه سلمان همه رو سر ذوق آورد!

مبادا فراموش کنی دوستت دارم

آهنگ جدید/ «بی امون» از محسن ابراهیم زاده شنیدنی شد

پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

فامیل بازی و آشنا بازی نداریم!

داماد گرفتنش هم دردسره

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

فرصت مذاکره؟

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

ستاره بایرن: اول رئال، بعد فینال تمام آلمانی!

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!