راه ترقی

آخرين مطالب

سرعت ابتلا به ایدز در زنان ایرانی بیشتر از مردان اجتماعی

سرعت ابتلا به ایدز در زنان ایرانی بیشتر از مردان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / رییس مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در منطقه خاورمیانه و شمال قاره آفریقا تعداد مردان مبتلا به HIV را بیشتر از زنان دانست و بیان کرد: به‌ طور کلی تعداد مردان مبتلا به HIV در ایران بیشتر است اما در کشور ما اخیرا درصد زنان مبتلا روند افزایشی پیدا کرده است و در سال‌های اخیر سرعت ابتلا در زنان ایرانی بیشتر از مردان شده است.
دکتر"حمید شریفی" با تاکید بر اینکه باید بین ابتلا به اچ‌ای‌وی و ایدز تفاوت قایل شد اظهار کرد: وقتی ویروس اچ‌آی‌وی به هر دلیل از جمله تزریق، روابط جنسی، مادر به جنین وارد بدن انسان شود به فرد مبتلا به اچ‌ای‌وی می‌گویند. اما ایدز مراحل انتهایی ابتلا است که سلول‌های دفاعی بدن کاهش می‌یابد و بدن سیستم ایمنی خود را از دست می‌دهد. حال اگر این شحص زود شناسایی و تحت درمان قرار گیرد می‌تواند فاز ایدز را به تعویق انداخته و حتی مثل انسان عادی به زندگی خود ادامه دهد.
وی با بیان این مطلب که در شناسایی بیماران HIV در کشور و دنیا مشکل داریم، اظهار کرد: پیش بینی می شود که در ایران تقریبا حدود 60 تا 61 هزار نفر مبتلا به HIV داشته باشیم که ما فقط حدود 22 هزار و 400 نفر آنها را شناسایی کردیم یعنی کمتر از 40 درصد موارد مبتلا به HIV شناسایی شده‌اند.
رییس مرکز تحقیقات مراقبت اچ‌ای‌وی و عفونت‌های آمیزشی که به‌ عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه مراقبت اچ‌آی‌وی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعال هستند ادامه داد: طبق تعهد کشورها باید تا سال 2020، 90 درصد مبتلایان به اچ‌ای‌وی شناسایی شوند، 90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان قرار گیرند و 90 درصد از افراد شناسایی شده ویروس در بدن آن‌ها سرکوب شود.
همان‌گونه که شاهد هستید، مهم‌ترین خلا در این میان، شناسایی موارد مبتلایان است. کشور خوشبختانه در قسمت درمان بیماران موفق‌تر بوده است اما نیاز اصلی برای درمان، شناسایی موارد مبتلا است. با وجود اینکه کلیه مراحل تشخیص و درمان اچ‌ای‌وی در کشور رایگان است اما بنا به دلایلی افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی یا تزریقی دارند برای آزمایش به مراکز درمانی تعیین شده مراجعه نمی‌کنند تا شناسایی شوند و این مهم یکی از مشکلات کشور ماست.
وی در ادامه درباره الگوی ابتلا به HIV در کشور نیز اظهار کرد: در گذشته الگوی ابتلا به HIV در کشور از روش های تزریقی بود اما در سال‌های اخیر الگوی جنسی از الگوی تزریقی سبقت گرفته است و در 6 ماهه اول امسال بیشتر موارد شناسایی شده، به دلیل روابط جنسی کنترل نشده بوده است.
این اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره وضعیت زندگی مبتلایان به HIV در کشور نیز گفت: تا کنون در کشور ایران بیش از 42 هزار فرد مبتلا به HIV را تشخیص داده‌ایم که بیش از 19 هزار نفر آنها فوت کرده‌اند و حدود 22 هزار و 400 نفر آنها زنده هستند که تعداد زیادی از آن‌ها تحت درمان قرار دارند.
رییس مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه خاورمیانه و شمال قاره آفریقا در ادامه به الگوی ابتلا در کشورهای دیگر اشاره و اظهار کرد: در دنیا فاز جنسی ابتلا به این بیماری بیشتر از تزریقی است اما الگوی هر کشور با کشور دیگر متفاوت‌تر است؛ به‌طور مثال، بیشتر کشورهای خاورمیانه زنان تن‌فروش، شرکای جنسی این زنان و مردان هم‌جنس‌گرا و شرکای جنسی آنها به HIV مبتلا شده‌اند.
شریفی با اشاره به اینکه باید به فاز تزریقی نیز اهمیت داد و به همه ابعاد بیماری توجه شود، افزود: در دنیا برآورد می‌شود که حدود 38 میلیون نفر به HIV مبتلا هستند. در سال 2019 برآورد شده یک میلیون و 700 هزار نفر به HIV مبتلا شده‌اند و حدود 690 هزار نفر نیز به دلیل ابتلا به HIV فوت کرده‌اند. در کل دنیا حدود 68 درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند که این نشان‌دهنده این است که در مقایسه با عدد کمتر از 40 درصد کشور ما، وضعیت دنیا بهتر بوده و لازم است در کشور بیشتر کار کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در تمامی کشورهای دنیا تقریبا آمار اعلامی موارد مبتلا به HIV با واقعیت متفاوت است و در بیشتر کشورهای منطقه آمار درستی ندارند که این یا مانند کشورهای عراق، سوریه و افغانستان به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های بهداشتی است یا مانند بسیاری از کشورهای دنیا، تمایلی برای اعلام گزارش مبتلایان واقعی وجود ندارند تا مشخص شود که وضعیت کشورشان در این زمینه چگونه است.
رییس مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه خاورمیانه و شمال قاره آفریقا تاکید کرد: وضعیت ایران در زمینه شناسایی و درمان HIV در کشورهای منطقه از نظر سیستم بهداشتی و درمانی و شناسایی منحصر به فرد است و ایران بهترین سیستم‌ها نسبت به کشورهای منطقه حتی بهتر از کشورهای مثل امارات و عربستان که از وضعیت مالی خوبی بهره می برند، دارد.
وی تعداد مردان مبتلا به HIV را بیشتر از زنان دانست و بیان کرد: به‌ طور کلی تعداد مردان مبتلا به HIV در ایران بیشتر است اما در کشور ما اخیرا درصد زنان مبتلا روند افزایشی پیدا کرده است و در سال‌های اخیر سرعت ابتلا در زنان ایرانی بیشتر از مردان شده است.
شریفی با بیان اینکه HIV هیچ درمان قطعی ندارد، تصریح کرد: درمان‌های فعلی خوشبختانه به گونه ای است که باعث سرکوبی ویروس شده و جلوی رشد و تکثیر ویروس آن را در بدن فرد مبتلا می‌گیرند و حتی برخی از این داروها سبب می‌شود که ویروس موجود در بدن فرد مبتلا از طریق خون و مایعات جنسی دفع نشده و در نتیجه اگر فرد روابطی هم داشته باشد باعث ابتلای فرد مقابل خود نشود.
رییس مرکز تحقیقات مراقبت اچ‌ای‌وی و عفونت‌های آمیزشی که به‌ عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه مراقبت اچ‌آی‌وی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از شیوع کرونا در جهان و مشکلاتی که برای افراد مبتلا به HIV در این دوران بوجود آمد، سخن به میان آورد و اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برنامه‌ خوبی برای مبتلایان به HIV داشت تا داروهای این افراد به صورت محرمانه درب خانه‌های آنها تحویل داده شود اما طبیعتا این افراد در این دوران کرونایی نیز آسیب‌هایی دیده‌اند و با مشکلاتی در این دوران مواجه شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/200024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی