راه ترقی

آخرين مطالب

` اکثریت ` حق ` اقلیت` را بازستاند سياسي

` اکثریت ` حق ` اقلیت` را بازستاند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- پس از حدود 9 ماه کش و قوس سرانجام صلاحیت «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد.
نیکنام در انتخابات سال 1396 با کسب 22 هزار رای به عضویت شورای شهر یزد رسید اما با شکایت «علی اصغر باقری»، نفر چهل و پنجم انتخابات در سیزدهم شهریور ماه 96 از سوی شعبه 43 دادگاه دیوان عدالت اداری معلق شد.
این پرونده پس از اظهارنظرهای فراوان به فقهای شورای نگهبان سپرده شد. در نهایت این شورا رای به لغو عضویت نیکنام داد. آیت الله «محمد یزدی» یکی از فقهای این شورا گفت: این تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است و اگر کسانی دنبال این هستند که مصوبه قانونی را برگردانند، در حقیقت مقابله با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران است و نظام قطعاً در برابر آن می‌ایستد و نمی‌تواند تحمل کند که قانون زیر پا گذاشته شود.
این دیدگاه شورای نگهبان از همان روزهای نخست با مقاومت شخصیت های سیاسی و افکار عمومی مواجه شد از اعتراض «علی مطهری» نائب رئیس مجلس گرفته تا تذکر «علیرضا رحیمی» و «علی لاریجانی» نشان از نارضایتی بخشی از مسئولان به تصمیم شورای نگهبان داشت.
سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بیست و چهارم دی ماه 96، طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران درباره امکان حضور اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند. تا اینکه این قانون روز گذشته (شنبه) در غیاب رئیس جمهوری، در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، دو سوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کردند که اقلیت‌های دینی با همان قانون سال 1375 می توانند در انتخابات شورای شهر شرکت کنند. با این مصوبه، سپنتا نیکنام که موقتاً از حضور در این شورا منع شده بود،‌ می‌توانست در نشست‌ها حضور یابد.
بلافاصله پس از انتشار خبر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیکنام در توییتر با سپاسگزاری از پیگیری مردم، رسانه ها، نمایندگان، دولت و فعالان مجازی و حقیقی، نوشت: اگر بخواهم در یک جمله بگویم در این ماجرا مفهوم «با هم بودنمان پیروزیست» را به خوبی درک کردم. امروز بعدازظهر بعد از ٩ ماه مجددا به عنوان عضو دوره پنجم شورای شهر در صحن شورای شهر یزد حاضر می شوم.
نیکنام پس از حضور در شورای شهر یزد در جمع رسانه ها گفت: همه با هم باید در کنار هم برای ایران کار کنیم. تصویب این لایحه باعث شد همه ایرانیان در آینده از هر قوم، مذهب و ملتی بتوانند برای آبادانی این مرز و بوم خدمت کنند.
اما نکته جالب جلسه مجمع تشخیص مصلحت، انتشار تصاویری بود که به گفته برخی رسانه ها زمان رای گیری برای تایید صلاحیت نیکنام را نشان می داد. «مجید انصاری» با تکذیب این ادعا گفت: عکسهای منتشر شده مربوط به طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال 1396 کل کشور است.
تایید صلاحیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد در میان شخصیت های سیاسی بازتاب های گسترده ای داشت.

**واکنش ها به تایید صلاحیت نیکنام
«اسفندیار اختیاری» نماینده زرتشتیان در مجلس با اشاره به تصویب قانون اقلیت های دینی سال 1375 گفت: «از این پس مانعی برای کاندیدا شدن پیروان ادیان الهی در شوراهای شهر وروستا وجود نخواهد داشت.»
«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه سپنتا نیکنام باردیگر بر صندلی شورای شهر یزد نشست، گفت: این پایان خوش، تلخ‌کامی نه ماهه را از ذائقه‌مان دور نمی‌کند.
«محمدرضا عارف» همشهری نیکنام و رئیس فراکسیون امید مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ️امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از چالش‌های یکسال اخیر در نظام سیاسی که می توانست بن بستی برای حضور اقلیت‌های مذهبی در نهاد شوراها ایجاد کند با رای حداکثری و همدلی و وفاق اعضای محترم مجمع تشخیص بن بست شکنی شد.
وی افزود: در قانون اساسی ظرفیت‌های خوبی برای حضور اقلیتهای دینی در نهادهایی به مانند شوراها مورد توجه قرار گرفته که باید در به رسمیت شناختن این اصول اهتمام بیشتری داشت. همدلی و هماهنگی و توجه به منافع ملی و درک شرایط کشور در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام مثال زدنی بود.
«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص در این باره گفت: تصویب حقوق اقلیت‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که بن‌بستی در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد. قبلا هم گفته بودم که اگر همه به قانون اساسی پایبند باشند، هیچ بن بستی در نظام بوجود نمی‌آید. قوای سه‌گانه بیش از دیگران باید به قانون اساسی پایبند باشند.
«غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع نیز با مثبت خواندن مصوبه اخیر مجمع، گفت: اقلیت ها می دانند از این جهت با سایر شهروندان جمهوری اسلامی ایران برابر هستند.
«علی شکوری راد» دبیر کل حزب اتحاد ملت در توییتی نوشت: شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری باید بیشتر به فکر نظام باشند این همه اضطراب و التهاب و بهانه دادن برای چه؟
«فاطمه حسینی» نماینده مردم تهران در توییتر نوشت: رای امروز مجمع تشخیص حاصل پافشاری افکار عمومی و به نتیجه رسیدن تلاش مجلس دهم برای پاسخ مناسب به یک مطالبه عمومی است تصمیمی در راستای تقویت دموکراسی.
«سید محمد صدر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز با بیان اینکه موضوع سپنتا نیکنام تنها به اقلیت زرتشتی محدود نمی‌شود، گفت: مصوبه مجمع در جهت رعایت حقوق اقلیت‌ها و انسجام ملی بود.
«پروانه مافی» نماینده مردم تهران در اینستاگرام نوشت: حدود یکسال پیش که در صحن علنی در خصوص تعلیق عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد تذکر دادم... تحقق این مهم ... حاوی یک پیام بود اصلاحات در کشور، هر چند دشوار اما شدنی است و می توان با تلاش به آینده امیدوار بود.
«قربانعلی قائمی» عضو حزب اعتماد ملی در توییتر نوشت: سپنتا نیکنام تنها نام یک ایرانی نیست بلکه نماد مبارزه مبتنی بر حقوق شهروندی و پیگیری نهادهای جامعه مدنی در تحقق اراده همگانی است.
اقدام روز گذشته اعضای مجمع تشخیص نشان داد که فارغ از هر زبان، دین و قومیتی، ایران برای همه ایرانیان است و هر فرد به واسطه زیست در چهارچوب این سرزمین می تواند دارای حق و تکالیفی باشد.
اقلیت های دینی به عنوان پاسداران مرزهای ایران در سالهای دفاع مقدس با نثار جان، دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کردند. تصمیم درست مجمع تشخیص مصلحت نظام در تایید صلاحیت نیکنام در وضعیتی که دشمنان روی شکافهای دینی و قومیتی حساب کرده اند، نشان از دور اندیشی و سعه صدر اعضای مجمع برای حفظ یکپارچگی و وحدت ملی مقابل اقدامات تفرقه افکنانه دشمنان دارد. همچنین سپنتا نیکنام نشان داد با صبر و پیگیری مطالبات از طریق قانونی می توان حق تضییع شده را بازستاند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/20382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟