راه ترقی

آخرين مطالب

جمعیت روستایی دارای آب سالم بیش از 10 میلیون نفر می‌شوند اقتصاد

جمعیت روستایی دارای آب سالم بیش از 10 میلیون نفر می‌شوند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «رضا اردکانیان» روز پنجشنبه در مراسم افتتاح رسمی طرح های بزرگ صنعت آب و برق با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افزود: عملکردی که دولت تدبیر و امید در زمینه آبرسانی به روستا ها دارد این است که تا امروز با احتساب روستاهایی که هم اینک دسترسی به آب سالم و پایدار خواهند یافت به  11 هزار 962 روستا رسیده است.

وی جمعیت دسترس دار به شبکه آب شرب سالم و پایدار روستایی را اندکی بیش از هشت میلیون نفر اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: انشالله تا پایان دولت دوازدهم این هشت میلیون  به 9.3 میلیون نفر افزایش خواهند یافت.

اردکانیان ادامه داد: به این ترتیب و با احتساب 900 هزار نفری که قبل از دولت تدبیر و امید بهره مند بودند جمعیت بهره مند هموطن روستایی ما را به 10.2 میلیون نفر خواهد رسانید که کار بزرگی است و انشالله  دولت سیزدهم کار را بر روی این ریل ادامه خواهد داد.

وزیر نیرو گفت: امروز و در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ ایران آبرسانی به 57 روستا  با جمعیت تحت پوشش 32 هزار و 660 نفر در استان مازندران به بهره برداری رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سی سال پیش در چنین روزی یعنی  یازدهم دی ماه 1369 شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به حکم قانون تاسیس شد افزود: من نیز به عنوان مسوول آب و فاضلاب‌ها در وزارت کشور در ایجاد این شرکت و واگذاری آن به وزارت نیرو سهیم بودم و یکی از برگ‌های کارنامه زرین فعالیت‌های توسعه‌ای نظام جمهوری اسلامی ورق خورد و ما امروز جزو کشورهایی هستیم که در موضوع آب و فاضلاب شهری در تراز جهانی قرار داریم.

اردکانیان گفت: اما آنچه که در آن زمان اتفاق افتاد مربوط به شهرها بود و مسوولیت آب و فاضلاب روستایی مربوط به جهاد سازندگی و بعد وزارت جهاد سازندگی و بعد در ادغام وزارت جهاد با وزارت کشاورزی و تاسیس جهاد کشاورزی شرکت های آب و فاضلاب روستایی به عنوان  شرکت‌های 100درصد دولتی به وزارت نیرو منتقل شد.

وزیر نیرو افزود: در دولت جناب عالی ما موفق شدیم پارسال پس از چندین سال جدا نگهداری این دو شرکت شهری وروستایی طرح یک پارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را با ساختار شرکت های شهری به نتیجه برسانیم و امروز شرکت‌های یکپارچه در همه استان ها وجود دارد.

وی ادامه داد: از برکت آن منابع مالی یک پارچه شده و منابع انسانی و تجهیزات یکی شده و انبوهی از هموطنان روستایی در همین مدت کمتر از یک سال به گروه بهره مند از آب شرب پایدار و سالم ملحق شده اند.

 عضو هیات دولت گفت: پویش #هرهفته الف_ب_ ایران این پنج شنبه در استان‌های آذربایجان‌غربی، مازندران، اردبیل و اصفهان طرح‌های مهمی در بخش‌های مختلف آب و برق با دستورریاست جمهوری به افتتاح می رساند و انشاالله مردم امروز و فرداها از نتیجه این طرح ها بهره مند خواهند بود.

وی با بیان اینکه  امسال افتتاح 250 طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب را علاوه بر طرح های متعددی که هرروز به ثمر رسیده و به مدار بهره برداری وارد می شوند  با سرمایه گذاری چند 10 میلیارد تومان را وعده داده ایم ادامه داد: با احتساب طرح های امروز 190 طرح از این 250 طرح به ثمر رسیده که تا پایان این وعده 60 طرح بزرگ دیگر که عمده آنها ساخت و سازی و تعدادی سازو کاری هستند به بهره برداری خواهند رسید.

اردکانیان افزود: علاوه بر طرح‌های آبرسانی روستایی، طرح های نیروگاه مقیاس کوچک در استان مازندران و اصفهان به بهره برداری می رسد .

وزیر نیرو ادامه داد: بهره برداری از پست ها، شبکه های فوق توزیع در استان اردبیل و نیز برق رسانی روستایی به روستاهای استان اردبیل و آذربایجان غربی امروز صورت گرفت.

وی مهمترین پروژه ای که امروز به طور رسمی بهره برداری می شود را سدکانی سیب (پیرانشهر) و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد(ارس غربی) به وسعت هشت هزار هکتار که البته این شبکه اصلی آبیاری و زهکشی است که مسوولیت و ماموریت وزارت نیرو است .

اردکانیان گفت: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه احداث شبکه های فرعی این شبکه اصلی در حال فعالیت است که با اتمام آنها آب به روستاها خواهد رسید.

عضوهیات دولت ادامه داد: سد کانی سیب سد بزرگ و مهمی است 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای این سد صورت گرفته است.

به گفته وی، این سد توانایی دارد 600 میلیون متر مکعب آب تنظیم شده را در طول سال به دریاچه ارومیه واریز کند که البته قدرت تنظیم آن بیش از 700 میلیون متر مکعب است.

اردکانیان افزود: خوب است مردم در باره دریاچه ارومیه بدانند در بیست سال بین سال های 1374 تا 1393 با وجود بارش های متنوعی که بود هرساله 40 سانتیمتر به طور متوسط افت طراز دریاچه را داشتیم.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: اگر آن روند ادامه می یافت و درمان شروع نمی شد دریاچه سال 1396 خشک شده بود.

وی ادامه داد: بر اثر فعالیت هایی که در فاصله سال های 93 که شروع آن 92 بود تاکنون صورت گرفته اکنون 71 سانتیمتر افزایش طراز دریاچه محقق شده است به این معنا که 750 کیلومتر مربع وسعت دریاچه افزوده شده است.

اردکانیان افزود: حجم آب دریاچه نیز از یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب به بیش از سه میلیارد و 300 میلیون متر مکعب رسیده است یعنی بیش از دو برابر شده است.

عضو هیات دولت با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه رها سازی آب است از سازه های آبی که وجود دارد کفت: تاکنون 6 میلیارد و 133میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده است برای تامین حق آبه زیست محیطی دریاچه البته مصارف کشاورزی سالی 8 درصد به روش های مناسب کاهش یافته است.

وی  به ساخت تصفیه خانه های فاضلاب اشاره کرد که پساب آنها  به دریاچه واریز می شود که دو تصفیه خانه  تا پایان این دولت در ارومیه و تبریز به ثمر خواهد رسید.

اردکانیان با بیان اینکه سد هایی نیز ساخته شده که از جمله آنها سد سیلوه و چپرآباد برای انتقال آب از حوضه آبریز مجاور است افزود: همچنین از حفر چاه های غیر مجاز نیز جلوگیری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/210670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم